uitschrijven BRP camper verzekeren

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Schouwen
Berichten: 313
Lid geworden op: za 10 jun 2023, 13:22
Locatie: Binnen straal van 500 km rond Madrid

Re: uitschrijven BRP camper verzekeren



Bericht door Schouwen »

@roscher

Ik schrijf het gewoon nog een keer:
Een briefadres kent geen maximum termijn, zelfs de term ‘verlenging’ kan hierdoor in deze context niet gebruikt worden.
En dat vrijstaten als amsterdam het anders proberen, zoals overigens vele gemeenten, doet daar niets aan toe of af.

De tijd dat je je briefadres hebt kan ook nooit een reden tot uitschrijving zijn.
Alleen het niet meer aan de voorwaarden voldoen is dat.
En daar is 4 maanden in NL er 1 van. Hoeft niet aaneengesloten te zijn.

Voldoe je daar niet meer aan door dat er iets in jou woon en of leefomstandigheden wijzigt, moet je dat zelf doorgeven.

Wij kennen mensen met al 15 jaar een briefadres, die zelfs twee huizen in de verhuur hebben.
Volkomen legaal!

https://www.briefadres-informatie.nl/
Later is nu al…
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8499
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: uitschrijven BRP camper verzekeren



Bericht door EasyBee »

Bij de veelgestelde vragen (FAQ) staat wel :

Ik wil gaan reizen in het buitenland, kan dat?
Ja, dat kan!
Houd er wel rekening mee dat je, om je BRP inschrijving niet te verliezen, maximaal 8 maanden per jaar in het buitenland mag verblijven. Je dient dus altijd minimaal 4 maanden per jaar (aantoonbaar en substantieel) in Nederland te verblijven.

De gemeente stelt mij allemaal vragen, mag dat?
Ja, je hebt vanuit de wet BRP een informatie-/ inlichtingenplicht.
De inlichtingenplicht met betrekking tot de Basisregistratie Personen (BRP) is vastgelegd in artikel 2.22 van de Wet BRP. Dit artikel bepaalt dat je verplicht bent om de gevraagde gegevens te verstrekken aan de gemeente en om wijzigingen in deze gegevens door te geven.

Hoe lang mag ik rondreizen?
Als je ingeschreven wilt blijven staan met een briefadres of woonadres in Nederland dien je minimaal 4 maanden per jaar (aantoonbaar en substantieel) in Nederland te verblijven. Je kunt en mag dus maximaal 8 maanden per jaar (geen kalenderjaar) in het buitenland verblijven.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
roscher
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 09 jun 2023, 7:25

Re: uitschrijven BRP camper verzekeren



Bericht door roscher »

@Schouwen,

Ik begrijp niet waarom je zo inhakt op iets wat voor dit topic van ondergeschikt belang is.
Ik denk dat we het op dat punt wel eens zijn, namelijk dat je per jaar vier maanden, aantoonbaar in Nederland moet verblijven.
Voldoe je niet aan die eis dan wordt je uitgeschreven, hoeveel huizen je ook hebt, en briefadres of niet. Het briefadres geeft in die zin geen bescherming tegen uitschrijven.
Ik ben zelf briefadres gever geweest voor een vriend. Deze kreeg na jaren te horen dat hij een week of 6 had om aan te tonen dat hij het voorgaande jaar minimaal 4 maanden in Nederland aanwezig was, zo niet dan zou hij uitgeschreven worden.
Dit is geheel conform de wet en is dus een van de manieren waarop het heilig veronderstelde briefadres toch niet zo oneindig is.

Je stel, om op het voor jou zo belangrijke punt in te gaan, dat er nergens in de wet een maximum termijn staat. Dat klopt, maar minstens zo belangrijk is dat er ook nergens staat dat er geen maximum termijn is. Dit laatste betekent dat een lagere overheid vrij is hierin te voorzien. In dit geval ligt dit bij de gemeenten, die dit briefadres als instrument hebben om iemand zonder vaste verblijfplaats toch in te kunnen schrijven.

Dat gemeenten er daarom, geheel rechtmatig, toe overgaan een maximum termijn te stellen heeft alles te maken met die 4 maanden termijn. Strikt genomen staat er in de wet, per half jaar 2/3, dit verklaart waarom sommige gemeenten een termijn van 6 maanden hanteren.

Deze wetgeving is de laatste jaren aangepast om de adressen in de persoonslijsten actueel te houden. De dieper achtergrond is dat veel allochtonen na verkrijging van uitkeringen naar hun moederland terug keerden zonder dat de overheid hier grip op had. Hierbij zijn veel mensen die volledig te goeder trouw langdurig in het buitenland vertoeven gedupeerd.

Je noemt mensen die al langer hun briefadres hebben. Dit kan geheel kloppen, maar biedt geen garantie voor de toekomst. De lagere overheid heeft geen mankracht genoeg om hier, zoals gebruikelijk in Nederland, te handhaven, zodat het nog jaren goed kan gaan. Maar voor hetzelfde ben je binnenkort aan de beurt.
Mensen die nu langdurig naar het buitenland willen gaan zullen hier wel in toenemende mate met dit probleem geconfronteerd worden.

De wetgeving is nog steeds in ontwikkeling, ook juni 2023 zijn er weer dingen gewijzigd, waarbij volgens mij de hardheidsclausule verdwenen is.
Twee dingen zijn oneindig, het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker.
Schouwen
Berichten: 313
Lid geworden op: za 10 jun 2023, 13:22
Locatie: Binnen straal van 500 km rond Madrid

Re: uitschrijven BRP camper verzekeren



Bericht door Schouwen »

Gemeenten mogen niet zelfstandig overgaan op het stellen van een maximum termijn.
Zolang je aan de voorwaarden voldoet, kunnen en mogen ze je niet uitschrijven.
Wat is hier fout of moeilijk aan?

Maar het al goed hoor, zoek het allemaal maar lekker zelf uit…
Later is nu al…
roscher
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 09 jun 2023, 7:25

Re: uitschrijven BRP camper verzekeren



Bericht door roscher »

Je mag blijven schreeuwen tot je een ons weegt, dit is de wettelijke basis voor termijnen van een briefadres:

Model Regeling briefadres gemeente [….] 2023

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente [….],

gelet op de artikelen 1.1, 2.23, 2.38 tot en met 2.42, 2.45, 2.47, 2.52 en 4.17 van de Wet basisregistratie personen (Wet BRP), artikel 29 van het Besluit basisregistratie personen (Besluit BRP), de artikelen 17, 18 en 19 van de Regeling basisregistratie personen (Regeling BRP), de artikelen 4:5 en 4:84 van de Algemene wet bestuursrecht, de circulaire BRP en briefadres (2016-0000656211) van de minister van BZK van 18 oktober 2016;

overwegende dat het gewenst is om een beleidsregel vast te stellen met betrekking tot de registratie van briefadressen in de basisregistratie personen (BRP), om deze op een rechtmatige manier toe te kennen en te voorkomen dat personen niet zijn geregistreerd als ingezetene in de BRP;

Het gaat dan specifiek om art 5 en 6:

Artikel 5 Monitoring briefadres (met module beheerregeling)
1. In de situatie als bedoeld in artikel 1 wordt een briefadresinschrijving periodiek opnieuw beoordeeld door het college van burgemeester en wethouders.
2. De beoordeling vindt plaats binnen de termijn als bedoeld in de beheerregeling briefadres van deze gemeente.
3. De beoordeling van de briefadresinschrijving wordt gedaan met inachtneming van de artikelen 1 en 6.
4. Onverminderd hetgeen is bepaald in het eerste tot en met het derde lid, is diegene op wie het briefadres betrekking heeft en een ander adres krijgt, gehouden om in de periode tussen vier weken vóór de beoogde verhuisdatum tot en met de vijfde dag na verhuisdatum hiervan aangifte te doen bij de gemeente waar hij zijn nieuwe adres heeft.

Artikel 5 Monitoring briefadres (zonder module beheerregeling)
1. In de situatie als bedoeld in artikel 1 wordt een briefadresinschrijving na de duur van maximaal zes maanden opnieuw beoordeeld door het college van burgemeester en wethouders.
2. De beoordeling van de briefadresinschrijving wordt gedaan met inachtneming van de artikelen 1 en 6.
3. Onverminderd hetgeen is bepaald in het eerste tot en met het derde lid, is diegene op wie het briefadres betrekking heeft en een ander adres krijgt, gehouden om in de periode tussen vier weken vóór de beoogde verhuisdatum tot en met de vijfde dag na verhuisdatum hiervan aangifte te doen bij de gemeente waar hij zijn nieuwe adres heeft.
Twee dingen zijn oneindig, het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker.
Gebruikersavatar
bently
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 10:52
Locatie: Wijlre

Re: uitschrijven BRP camper verzekeren



Bericht door bently »

@Roscher, Bent u beleidsmedewerker van een gemeente ? ( gewoon een algemene vraag ).
Groeten, Henk Geurts

Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008

http://mooimooimoi.blogspot.nl/

http://mooimoimooi.blogspot.nl/
roscher
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 09 jun 2023, 7:25

Re: uitschrijven BRP camper verzekeren



Bericht door roscher »

Dag Henk,
Ik ben geen beleidsmedewerker van een gemeente. Wel heb ik me vrij grondig in het bestuursrecht verdiept. Ik ben vanuit een beroepsvereniging betrokken geweest bij een deel de warenwetgeving en heb een actieve rol gespeeld in met name de uitvoeringsregeling hiervan, die vanuit de kaderwet gedelegeerd was aan de GGD. Hiervoor ook met succes de nodige discussies gevoerd met juristen van toen het ministerie van volksgezondheid.

Groet,
Kees
Twee dingen zijn oneindig, het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2213
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: uitschrijven BRP camper verzekeren



Bericht door DucatoDolf »

Ik gok dat de discussie ontwikkeld naar een gehakketak over begripsbepalingen/definiëringen en daarmee doel uit het oog verliest. Namelijk of het briefadres kan helpen de auto te verzekeren.

Off-topic over de maximumtermijn van het briefadres:

Voorbeeld waarin Schouwen wellicht gelijk heeft: Je komt elk jaar 4 maanden terug, de gemeente controleert dit en kan niet anders concluderen dat je gelijk hebt en kan daarom het briefadres/inschrijving BRP niet intrekken/uitschrijven. Op deze wijze heb je oneindig recht op het briefadres en zou er dus GEEN maximum termijn zijn.

Voorbeeld waarin Roscher gelijk heeft. Je komt niet elk jaar 4 maanden terug, de gemeente controleert dit en concludeert dat je niet aan de voorwaarden voldoet van het briefadres en trekt dit briefadres in/ ofwel schrijft je uit de BRP. Dit betekend qua principe dat je dus eenmaal een briefadres gekregen en daarmee ingeschreven in de BRP dit niet oneindig kunt gebruiken als je halverwege niet meer aan de voorwaarden voldoet.

Iets met letter van de wet en geest van de wet. Schouwen gaat heel hard op de letter van de wet dat er juist geen maximum termijn aan het briefadres verbonden is. Roscher geeft aan dat het briefadres een maximum termijn heeft wat m.i. min of meer geestelijk opgevat moet worden. Met alle samenhangende voorwaarden en herbeoordelingen is er min of meer wel een maximum te stellen aan het briefadres. Namelijk dat je moet BLIJVEN voldoen aan de voorwaarden.

Het is dus niet zo: eens gegeven altijd gegeven. Ik denk dat dit laatste een goede waarschuwing is voor alle mensen die de forumpakkansberekening er op loslaten en denken eenmaal een briefadres te hebben dit nooit meer kwijt te kunnen raken.

Als ik dit verkeerd interpreteer dan hoor ik dit graag.
roscher
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 09 jun 2023, 7:25

Re: uitschrijven BRP camper verzekeren



Bericht door roscher »

@Ducatodolf,

Ik ben het helemaal met je eens dat de discussie verzand in een off topic gehakketak.
Leuk dat je de moeite neemt dit te volgen en er je mening over te geven.
Ik kan je grotendeels gelijk geven in je voorbeelden. In feite is de uitkomst gelijk.

Maar wat door Schouwen ontkent wordt is dat tegenwoordig de lagere overheid die belast is met het toekennen van een briefadres hier regels aan kan stellen, ook wat de duur er van betreft. Hij geeft hiermee mi te kennen geen inzicht te hebben van de hedendaagse getrapte wetgeving waarbij de wet de kaders aangeeft en de algemene maatregel van bestuur en regelingen in de invulling voorzien.

Je conclusie klopt volgens mij en ik denk dat Schouwen daar niet veel anders over denkt, dat je moet blijven voldoen aan de voorwaarden.

Waar het mij vooral om ging is je waarschuwing aan het einde. Het voldoen aan de voorwaarden zorgt dat je ingeschreven kan worden of blijven en dan krijg je een een briefadres indien nodig, had je een briefadres dan behoud je dat. Indien je niet voldoet, wordt je uitgeschreven en, logisch volgend uit de wet, kom je niet in aanmerking voor een briefadres. Hier is helaas niets geestelijks aan.
Twee dingen zijn oneindig, het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker.
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6404
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: uitschrijven BRP camper verzekeren



Bericht door rongreven »

Wat ik mis in de discussie is het waarom?
Waarom maar 8 maanden in het buitenland mogen vertoeven?
En 4 maanden in Nederland moeten zijn?
Dat riekt naar???
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80429
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: uitschrijven BRP camper verzekeren



Bericht door Dafluc »

Waarom 100 en niet 103 (km)? Waarom 3500 en niet 3575 (kg)? Waarom 2 en niet 3 (zitplaatsen in woonruimte)? Waarom 70 en niet 75 (cm hoogte keukenblok). Omdat er ergens een grens moet worden getrokken? Omdat de voordelen die een briefadres je geven ook bepaalde verplichtingen vereist? Maar de vraag ging hier over het verzekeren van een camper zonder woonadres.
Afbeelding
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1601
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: uitschrijven BRP camper verzekeren



Bericht door DiffRental »

Als je nog wel aanspraak wil maken op de Nederlandse rechten en plichten dan stelt de Nederlandse overheid dat je toch ten minste 4 maanden in Nederland moet verblijven.
Is toch niets raars aan?

Ja mag gewoon langer dan 8 maanden weg, vervallen wel je rechten en plichten.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6404
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: uitschrijven BRP camper verzekeren



Bericht door rongreven »

Dat is ook waarom ik mijn vraag gesteld heb.
Waarom zou je als Nederlander geen verzekering kunnen/mogen afsluiten als je langer dan 8 maanden per jaar in het buitenland verblijft?
Ik snap dat er regels moeten zijn, wat ik niet snap is dat die regels niet uitgelegd worden.
Vandaar mijn on-topic vraag.

En kan iemand mij dit dan uitleggen?

Verblijfsvergunning EU-langdurig ingezetenen
minus
De IND neemt aan dat u uw hebt hoofdverblijf verplaatst in de volgende situaties:

U bent langer dan 12 maanden achterelkaar buiten de EU, EER of Zwitserland. De periode van 12 maanden start opnieuw na een paar dagen verblijf in de EU, EER of Zwitserland.
U bent langer dan 6 jaar achterelkaar buiten Nederland, maar binnen de EU, EER of Zwitserland. De periode van 6 jaar start opnieuw na een paar dagen verblijf in Nederland.
Verblijf volgens EU-regels
minus
U bent burger van de EU, EER of Zwitserland. Of het familielid van een burger van de EU, EER of Zwitserland. U hebt verblijfsrecht in Nederland volgens EU-regels. De periode die u buiten Nederland mag zijn, hangt af van de reden voor uw verblijf buiten Nederland. In de volgende situaties neemt de IND aan dat u uw verblijfsrecht bent kwijtgeraakt door verplaatsing van uw hoofdverblijf:

In een periode van 12 maanden bent u langer dan 6 maanden buiten Nederland (losse periodes tellen we bij elkaar op). En u hebt geen belangrijke reden reden voor dit lange verblijf buiten Nederland. Denk aan zwangerschap, bevalling, ernstige ziekte, studie of beroepsopleiding.
U bent langer dan 12 maanden achterelkaar buiten Nederland.
Duurzaam verblijf volgens EU-regels
U bent burger van de EU, EER of Zwitserland. Of het familielid van een burger van de EU, EER of Zwitserland. U hebt duurzaam verblijfsrecht in Nederland volgens EU-regels. De IND neemt aan dat u uw hoofdverblijf hebt verplaatst als u langer dan 2 jaar achterelkaar buiten Nederland bent. Dan bent u uw verblijfsrecht kwijtgeraakt.

Bron: https://ind.nl/nl/met-een-verblijfsverg ... verblijven.
Laatst gewijzigd door rongreven op zo 03 mar 2024, 16:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1601
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: uitschrijven BRP camper verzekeren



Bericht door DiffRental »

Tja, vraag het de betreffende overheid?

Volgens mij kan je ingezetenen worden met registratie in spanje als je er 6 maanden verblijft, waarom 6 maanden?

Ik ben Nederlander met Nederlands paspoort, verblijf adres België zonder Belgische nationaliteit.
Heb wel AOW opbouw in Nederland en Nederlandse zorgverzekering. (is mijn recht maar tevens ook mijn plicht)
Jammer genoeg kan ik geen Nederlands voertuig kenteken op naam zetten of in Nederland mijn C rijbewijs halen.
Echter mijn bootje vaart onder Nederlandse vlag (bij de RDW op mijn naam gezet) een verzekering van dat bootje moet toch in België gebeuren. Bootje komt nooit in België, ligt in een Nederlandse stalling en Nederlands water.
Het vaarbewijs 1 en 2 heb ik gewoon bij het CBR in Nederland gehaald, waarom een rijbewijs dan niet?

Tja, regels en wetgeving
Groeten Peter
Plaats reactie