Simpele batterijmonitor

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6076
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Simpele batterijmonitor



Bericht door TestCase »

@tranny Wanneer je wilt weten hoeveel mensen er nog in een huis zitten moet je eerst tellen hoeveel er in zitten en daarna hoeveel er weer in en uit gaan.
De shunt meet hoeveel stroom (A) er in en uit gaat gedurende welke tijd. Met een sommetje weet het metertje dan steeds hoeveel Ah dat is.
Eenmalig vertel je de meter, door de accu helemaal leeg te trekken, nu is die leeg. De meter meet nu hoeveel er in gaat om weer te laden en is geijkt. Je kunt ook met een volle accu beginnen maar dan meet je minder nauwkeurig de SOC (Stat Of Charge, Status van de Capaciteit).

Met een voltmeter doe je bij loodzuur accu's een gokje aan de hand van een tabelletje. De accu mag dan niet ontladen of geladen worden dat beïnvloed de meting.
Met een LFP accu lukt dit echt niet.
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1603
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Simpele batterijmonitor



Bericht door tranny »

Bedankt voor de info. :thumbup:

Mijn hh accu is een Beaut AGM 100-12, en volgens de tabelletjes speel ik hiermee op safe bij een ontlading tot ergens rond de 50%.
Dat zou dan ca. 12V zijn afgelezen op een simpel voltmetertje, en dan moet de accu weer opgeladen worden.
Dit lijkt mij eigenlijk al wel genoeg info voor een heel basic kampeerbusje waar een paar lampjes en een telefoonlader eigenlijk de grootste stroomverbruikers zijn, de 20l compressor koelvriesbox (5,8A-55W) hebben we eigenlijk alleen maar aan staan tijdens het rijden.
Ik denk dat ik me voorlopig dan toch maar beperk tot zo'n heel simpel metertje zonder shunt van een paar euro.
Tegen die tijd dat er wat meer stroomverbruikers zoals een kachel en permanente koeling nodig geacht worden zal ik de accucapaciteit toch moeten verhogen en dan zal ik zo'n deftige meter met shunt er ook wel bij meenemen... maar tot nu toe bevalt het ons eigenlijk nog prima op de primitieve kampeerwijze en is dit nog niet aan de orde.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Simpele batterijmonitor



Bericht door dieseltje+ »

de 20l compressor koelvriesbox (5,8A-55W)
?
9 Volt systeem?
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
myway
Berichten: 15539
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Simpele batterijmonitor



Bericht door myway »

Eén compressorbox staat nooit de hele tijd aan dus geen verbruik van 55 watt per uur.
Mocht de accu vroegtijdig overlijden weet je in ieder geval dat je ergens een misrekening hebt gemaakt
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1603
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Simpele batterijmonitor



Bericht door tranny »

Dat ding kan op 12/24V, en met adapter ook op 230V... en de rest (5,8A/55W) staat op de sticker die erop zit.
Als ik hem meeneem staat die ook alleen maar aan tijdens het rijden, maar meestal heb ik dat ding niet eens mee. :wink:
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
myway
Berichten: 15539
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Simpele batterijmonitor



Bericht door myway »

Dat kan natuurlijk ook, ik drink het bier liever koud
Gebruikersavatar
Becosemsaida
Berichten: 206
Lid geworden op: do 02 aug 2018, 12:54
Locatie: Portugal

Re: Simpele batterijmonitor



Bericht door Becosemsaida »

tranny schreef:
do 22 feb 2024, 21:47
Bedankt voor de info. :thumbup:

Mijn hh accu is een Beaut AGM 100-12, en volgens de tabelletjes speel ik hiermee op safe bij een ontlading tot ergens rond de 50%.
Dat zou dan ca. 12V zijn afgelezen op een simpel voltmetertje, en dan moet de accu weer opgeladen worden.
Dit lijkt mij eigenlijk al wel genoeg info voor een heel basic kampeerbusje waar een paar lampjes en een telefoonlader eigenlijk de grootste stroomverbruikers zijn, de 20l compressor koelvriesbox (5,8A-55W) hebben we eigenlijk alleen maar aan staan tijdens het rijden.
Ik denk dat ik me voorlopig dan toch maar beperk tot zo'n heel simpel metertje zonder shunt van een paar euro.
Tegen die tijd dat er wat meer stroomverbruikers zoals een kachel en permanente koeling nodig geacht worden zal ik de accucapaciteit toch moeten verhogen en dan zal ik zo'n deftige meter met shunt er ook wel bij meenemen... maar tot nu toe bevalt het ons eigenlijk nog prima op de primitieve kampeerwijze en is dit nog niet aan de orde.
Als je iets makkelijks wil hebben neem deze dan https://www.amazon.es/gp/product/B09VH9 ... =UTF8&th=1 , geen BT en toch bijna alles wat je wil weten.

Beco
Becosemsaida

Hymer B644, 1994
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13438
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Simpele batterijmonitor



Bericht door hathi »

Ieder zijn ding ,maar je kan ook iets zodanig maken dat het gewoon goed werkt,en waarom zou je dan alles moeten weten of aflezen, :-B ……..Ja ik weet het,het is tegen de draad in,…..maar ik heb het echt nog nooit gemist,ik zet de hoofdschakelaar om,kijk of er stroom is , wat er tot nu toe altijd is!…..en rijd weg genieten, daar heb ik tenslotte een Camper voor :-B
Laatst gewijzigd door hathi op vr 23 feb 2024, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51325
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Simpele batterijmonitor



Bericht door Kroppie »

en, in het begin word er vaak naar gekeken, na een paar keer bijna niet meer, ja als het te laat is :-B :-B
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13438
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Simpele batterijmonitor



Bericht door hathi »

Juist Jos die ervaring heb ik ook met mijn Solar ,zowel thuis als in de Camper ,bij de afrekening zie ik wel hoeveel ik het afgelopen jaar weer opgewekt had,en daar speel ik op in, nu word het huis,hetzelfde als de Camper ,een Lfp pakket dus, hopelijk hoef je dan ook nergens op te letten,want daar heb ik een hekel aan :hug:
Hans
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3249
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Simpele batterijmonitor



Bericht door Going »

Hallo Hans.
Kun je in een apart draadje informatie geven over je huis lfp systeem?
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1603
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Simpele batterijmonitor



Bericht door tranny »

Tsja, sommigen wonen en leven een maand of langer non-stop in de camper, maar voor ons is het kampeerbussie slechts een mobile overnachtings- en ontbijtplek voor een lang of kort weekendje een paar keer per jaar. (afgelopen jaar 8 overnachtingen)
Totaal verschillende gebruiken en daarmee dus ook totaal verschillende energiebehoeften, dat kan en moet je niet 1:1 met elkaar gaan vergelijken.

myway schreef:
vr 23 feb 2024, 7:34
Dat kan natuurlijk ook, ik drink het bier liever koudAfbeelding
Ik ook, we pakken meestal wel een terrasje maar als het niet anders is dan is een sloot of vijver ook nog een prima bruikbare optie om een sixpack te koelen. :wink:
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13438
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Simpele batterijmonitor



Bericht door hathi »

Hallo Hank,het is nog in de beginfase,maar mijn installateur,houd volgens mij de boot nog een beetje af,…eigenlijk onbegrijpelijk,alsof alles meteen rendabel moet zijn ? ,het gaat in ieder geval om een Growatt accu pakket ,met lade,welke je nagelang ,aan kan vullen ,met accu lade,s nagelang gewenst ?…de omvormer is reeds geschikt , zal draadje plaatsen https://www.stralendgroen.nl/product/gr ... t-voor-xh/?
Hans
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51325
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Simpele batterijmonitor



Bericht door Kroppie »

Hans, ik ben ook met zoiets bezig, op mijn manier, heb nu de spullen om te beginnen, heeft even geduurd maar goedkoop alles gevonden, tja alles goedkoop of niets, zo werkt het bij mij, heb er niet zoveel voor, merkloze 280Ah olifepo4 accu,s 24v van ebay.de, 200 ampere 2 richtingen omvormer ook van ebay, 250ampere daly bms van Alie, 50 ampere lader van alie, kabelschoenen en kabels uit eigen voorraad, nu de fitheid vinden om e.e.a. samen te bouwen, want ja moet wel nauwkeurig met dergelijk vermogen, en ja ik ben erg tevreden over alie, erg betaalbaar en kwaliteit zelf uitzoeken, ja prijs en kwaliteit bepaal je zelf, wel heel kritisch zijn
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie