Dieselkachel: ervaringen onder bijrijdersstoel Fiat Ducato/Peugeot Boxer?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
danieboog
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 27 dec 2023, 8:28

Dieselkachel: ervaringen onder bijrijdersstoel Fiat Ducato/Peugeot Boxer?



Bericht door danieboog »

Ik heb een dieselkachel die de camper straks moet gaan verwarmen.

Mijn eerste idee was om deze te monteren in de laadruimte langs de zijwand achter bestuurder. Dan komt de uitlaat etc. netjes onder de bus. Goed bereikbaar.

Echter, nu zag ik ook engelse filmpjes dat mensen deze onder de stoel monteren. Voor Nederlandse uitvoering is dat dan dus onder de bijrijdersstoel. Je komt dan uit boven een hitteschild van uitlaat van de bus. Als ik het zo bekijk ook een best logische plek. Ook omdat ik het liefst vanuit die plek dan het gangpad in kan blazen.

Ik ben erg benieuwd of er anderen zijn met dit type bus die dit al eens gedaan hebben.
En of er tips/adviezen zijn hiervoor.
Buscamper Peugeot Boxer L3H2 uit 2018
Zelfbouw gestart oktober 2023
Eerst bouwen - dan reizen :-)

Even voorstellen.....
Highlights van onze camperombouw
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3891
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Dieselkachel - ervaringen onder bijrijdersstoel Ducato/Boxer



Bericht door henk en lila »

Bij onze 3 liter Jumper uit 2008 en door ons in 2015 gekocht zit al 8 jaar naar volle tevredenheid een Eberspacher D2 dus 2000 watt onder de rechtervoorstoel. Met een draaibare uitmonding in het linker onderpaneel van die stoel. L2h2 bus en goed geïsoleerd. Kost je wel die grote plastic gereedschapsbak die er normaal onder ligt.

Groet, Henk

Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
danieboog
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 27 dec 2023, 8:28

Re: Dieselkachel - ervaringen onder bijrijdersstoel Ducato/Boxer



Bericht door danieboog »

Zelf gemonteerd ook?
Formaat is zelfde als ik heb gekocht.

Die uitmonding heb je daar fotootje van?
Onderpaneel begrijp ik even niet direct
Laatst gewijzigd door Aloys op ma 08 jan 2024, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Liever NIET quoten wanneer je direct op iemand reageert.
Buscamper Peugeot Boxer L3H2 uit 2018
Zelfbouw gestart oktober 2023
Eerst bouwen - dan reizen :-)

Even voorstellen.....
Highlights van onze camperombouw
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19182
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Dieselkachel: ervaringen onder bijrijdersstoel Fiat Ducato/Peugeot Boxer?



Bericht door Aloys »

Ik heb een zware Webasto (3,8kW?) onder de rechter voorstoel. Geplaatst door een oud-collega van me, docent techniek én ZZP'er met een scheepsdieselbedrijfje. Enige probleem was dat de bodem op die plaats heel oneffen is, daar heeft hij een aanpassing voor gelast.

Verder geen slangen e.d., de kachel blaast schuin naar achteren de woonruimte in en dat bevalt perfect. Bij de vorige camper heeft hij dat ook voor me gedaan, dus we hebben het al meer dan 20 jaar zo! :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Dieselkachel: ervaringen onder bijrijdersstoel Fiat Ducato/Peugeot Boxer?



Bericht door WoutvanAken »

Past prima onder de bijrijdersstoel Dani,
Ik heb daar speciale montageplaten voor waardoor de mat intact blijft en de kachel horizontaal komt te staan.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Dieselkachel: ervaringen onder bijrijdersstoel Fiat Ducato/Peugeot Boxer?



Bericht door kampo »

Om een diesel luchtverwarming te monteren zal dit echt volgens de instructies van de kachel fabrikant moeten gebeuren. De meeste werking problemen achteraf komen door slechte, niet conforme montage.
Meestal na een paar weken/maanden/jaren. Zo is het monteren op een (open) verhoogje in veel gevallen helemaal niet toegestaan. Het risico bestaat dat er uitlaatgassen binnen komen. Bij het monteren op een vlakke (metalen) plaat moet deze luchtdicht en roestbestendig worden afgesloten. De hete uitlaatslang mag de brandstofslang niet doen smelten enz.

Opgelet want het internet staat het vol met "happy" berichten van mensen die heel tevreden zijn... met montages die niet goed zijn. Een kachel monteur gaat regelmatig op cursus. Een basis opleiding is 2 dagen en natuurlijk is er ook nog zo iets als veel of weinig ervaring met al die verschillende varianten.

Je zal vaststellen dat maar een heel beperkt aantal inbouw posities in aanmerking komen.
Er moet namelijk zowel onder het voertuig als in het voertuig vrije plaats zijn.
Buiten onder het voertuig zit er meestal wel een tank, langsligger, dwarsligger, uitlaatbuis, remleiding enz in de weg.
Ook is ieder voertuig (generatie) weer net anders. Dus wat bij de ene past is geen garantie voor een ander. Plan daarom de inbouwpositie voor je aan het interieur begint.

Ik zie wel eens een stinkende uitlaatslang midden onder de schuifdeur. Ook zo iets wil je niet.
Dus bij montage in de begeleiders zetelvoet zal de uitlaat verlengd moeten worden naar de chauffeurskant. Weg van de instapdeur.

In het voertuig wil je dat de kachel afmetingen passen in de voorziene ruimte maar ook de oriëntatie van de aanzuigslang en warme lucht uitblaas moeten goed zijn. Het verwarming resultaat zal daar van afhangen. Een lucht kachel systeem is eigenlijk een worst van minstens 70 cm lang. Hoe korter, hoe luider. Er bestaan in de handel heel wat hulpstukken. Licht je goed in en gebruik ze.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19182
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Dieselkachel: ervaringen onder bijrijdersstoel Fiat Ducato/Peugeot Boxer?



Bericht door Aloys »

kampo schreef:
di 09 jan 2024, 8:57
In het voertuig wil je dat de kachel afmetingen passen in de voorziene ruimte maar ook de oriëntatie van de aanzuigslang en warme lucht uitblaas moeten goed zijn.
Bij mij zit de kachel schuin/diagonaal onder de rechter voorstoel, anders was 'ie net te lang. De opening voor het aanzuigen van koude lucht zit dus in de cabine, zonder slang. Er zit een roostertje voor (kunststof onderdeel van de kachel zelf). De uitstroomopening blaast, vanonder de stoel, schuin naar de midden/achterkant van het woongedeelte van de buscamper.

De verdeling van de warmte door de camper is uitstekend, de ruimtebesparing is aanzienlijk omdat we geen dikke slangen hoefden weg te werken door de camper. Opmerking: we hebben geen toilet/douche-cabine, dus ook daarvoor hoefden geen extra slangen te worden aangelegd.

Ik zocht naar een foto, maar die heb ik nog niet gevonden...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
danieboog
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 27 dec 2023, 8:28

Re: Dieselkachel: ervaringen onder bijrijdersstoel Fiat Ducato/Peugeot Boxer?



Bericht door danieboog »

Goeie inhoudelijke reacties. Thanks. De locatie is dus haalbaar. Blaast dan goed de 'gang' in zeg maar. Ben benieuwd of iemand een foto heeft ook nog.

Wil juist niet alleen van filmpjes conclusie trekken daarom zijn forum reacties waardevol.
Buscamper Peugeot Boxer L3H2 uit 2018
Zelfbouw gestart oktober 2023
Eerst bouwen - dan reizen :-)

Even voorstellen.....
Highlights van onze camperombouw
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3891
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Dieselkachel - ervaringen onder bijrijdersstoel Ducato/Boxer



Bericht door henk en lila »

danieboog schreef:Zelf gemonteerd ook?
Formaat is zelfde als ik heb gekocht.

Die uitmonding heb je daar fotootje van?
Onderpaneel begrijp ik even niet direct
Nee, laten monteren. Met onderpaneel bedoel ik de linkerzijkant van de stoelconsole. Geen foto bij de hand.

Groet, Henk

Foto gevonden. En ja (Kampo) die thermostaat moet ik nog steeds verplaatsen maar hij werkt eigenlijk perfect en ik kan er zelfs rijdend bij. Eel fojn als die 3 liter me niet earm krijgt bij nul graden buitentemperatuur.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3891
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Dieselkachel: ervaringen onder bijrijdersstoel Fiat Ducato/Peugeot Boxer?



Bericht door henk en lila »

Deze dus

Afbeelding

Groet, Henk
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Dieselkachel: ervaringen onder bijrijdersstoel Fiat Ducato/Peugeot Boxer?



Bericht door WoutvanAken »

Hierbij nog enkele foto's van montage onder de bijrijdersstoel. Het "bakje" wordt onder de auto gasdicht afgekit. De uitlaat wordt altijd naar links geleid. Voor een auto met bijrijdersbank lever ik een iets hogere versie van de inbouwplaat zodat de luchtslang ook daarbij over de dwarse buis heen kan worden gelegd.
Bijlagen
Kachel onder bank Ducato2.jpg
Kachel onder bank Ducato2.jpg (195.47 KiB) 479 keer bekeken
IMG_20220212_173725 1.jpg
IMG_20220212_173725 1.jpg (127.15 KiB) 479 keer bekeken
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1603
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Dieselkachel: ervaringen onder bijrijdersstoel Fiat Ducato/Peugeot Boxer?



Bericht door tranny »

Even een ander praktisch vraagje wat betreft deze locatie:
Kan de kachel en de gedraaide bijrijdersstoel wel gewoon veilig gelijktijdig gebruikt worden bij een vrije uitstroom van de kachel? (en met veilig bedoel ik dan zonder risico op thermische ontharing van de onderbenen o.i.d. als bijwerking?)
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Dieselkachel: ervaringen onder bijrijdersstoel Fiat Ducato/Peugeot Boxer?



Bericht door kampo »

@Woutvanaken:
Die verhoogde steun is zoals ik kan zien, boven en onderaan gepunt last.
De verbinding is niet luchtdicht wat een verplichting is.
Uitlaatgassen mogen nooit in het interieur kunnen, ook niet als het misgaat.
Dus zo als hij nu is mag je deze steun niet gebruiken.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Dieselkachel: ervaringen onder bijrijdersstoel Fiat Ducato/Peugeot Boxer?



Bericht door kampo »

danieboog schreef:
di 09 jan 2024, 19:22
Goeie inhoudelijke reacties. Thanks. De locatie is dus haalbaar. Blaast dan goed de 'gang' in zeg maar. Ben benieuwd of iemand een foto heeft ook nog.

Wil juist niet alleen van filmpjes conclusie trekken daarom zijn forum reacties waardevol.
Ik heb nog steeds geen foto's gezien van jou voertuig.
Ieder voertuig weer wat anders.
Kan je ons laten zien hoe de binnenkant van je zetelvoet er uit ziet ?
Heb je een foto van onder je voertuig, om te zien hoeveel plaats er is om uitlaat, verbrandingsluchtslang enz te monteren ?

Pin je niet vast aan een bepaalde inbouwpositie maar bestudeer de verschillende mogelijkheden.
De meest weerhouden positie in bestelwagens is die achter de chauffeurszetel.
Daar is onderbodem meestal de nodige ruimte beschikbaar en staat de uitlaatpijp meteen aan de juiste kant. Dus niet onder de schuifdeur.

De keuze voor een inbouw in de zetelvoet hangt af van
- of het mogelijk is onderbodem en binnen
- of de richtingen van de luchtslang goed komen
- of daar andere (bv elektrische) toestellen in moeten

In het draadje over de Chinezen hebben we heel veel inbouwfoto's gezet.
viewtopic.php?p=1793185&hilit=airtronic#p1793185
Groeten Kampo
Plaats reactie