Schroten nagelen of schroeven?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
susxt
Berichten: 43
Lid geworden op: za 06 mei 2023, 8:43

Schroten nagelen of schroeven?



Bericht door susxt »

Ik heb vuren schoten van 7mm dik. De afstand tussen de dakspanten ligt tussen 60 en 75cm. Kan ik de schrootjes best schroeven of mag lijmen met TEC7 en nagelen ook om zo geen schroefkop te zien? Iemand enige ervaring met nagelen en lijmen?
Gebruikersavatar
StealthCamper
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 25 okt 2023, 21:00

Re: Schroten nagelen of schroeven?



Bericht door StealthCamper »

Vaak worden die dingen met speciale clips bevestigd, zodat je de nagels niet ziet en ook omdat het hout dan nog kan werken en er geen barsten kunnen ontstaan. Of zo'n clips of houten schroten een goed idee zijn in een camper, dat weet ik dan weer niet.
Hermine
Berichten: 254
Lid geworden op: za 04 nov 2023, 16:41

Re: Schroten nagelen of schroeven?



Bericht door Hermine »

Susxt, waartegen wil je je schrootjes precies bevestigen? Koud tegen het metaal of heb je een rachelwerk gemaakt?
Hermine
Berichten: 254
Lid geworden op: za 04 nov 2023, 16:41

Re: Schroten nagelen of schroeven?



Bericht door Hermine »

Als je verdekt in het mes wilt nagelen dan moet dit op korte onderlinge afstand gedaan worden wil je voorkomen dat de schroten zich weer lostrekken. Het dunne hout kan bij nagelen heel snel splijten.

Als je de schrootjes alleen op de spanten wilt bevestigen zul je denk ik echt moeten schroeven. Misschien dat je met behulp van schrootklemmen dit alsnog zonder zichtbare schroefgaten kunt doen.
Schrootklemmen.png
Schrootklemmen.png (680.7 KiB) 820 keer bekeken
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Schroten nagelen of schroeven?



Bericht door pele »

als je schrijft "nagelen of schroeven" gaan we ervan uit dat dit op een houten bovenstructuur komt. Ik zou de schrootjes dan met polymeer lijmen, in combinatie met fijne spijkers die met een nietpistool worden geschoten.
Camper-T
Berichten: 1183
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Schroten nagelen of schroeven?



Bericht door Camper-T »

Nagelen plus bijvoorbeeld semi flexibele High Tac kit lijkt mij beter dan alleen nagelen.
De opbouw zal werken en soms iets torderen dus dan is extra kit misschien wel handig.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
susxt
Berichten: 43
Lid geworden op: za 06 mei 2023, 8:43

Re: Schroten nagelen of schroeven?



Bericht door susxt »

Hermine schreef:
do 11 jan 2024, 0:24
Susxt, waartegen wil je je schrootjes precies bevestigen? Koud tegen het metaal of heb je een rachelwerk gemaakt?
Ik heb een houten raamwerk van 22mm dik vurenhout.
Peterrr
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 11 nov 2020, 22:46

Re: Schroten nagelen of schroeven?



Bericht door Peterrr »

:thumbup: :thumbup: :thumbup:
pele schreef:
do 11 jan 2024, 13:20
als je schrijft "nagelen of schroeven" gaan we ervan uit dat dit op een houten bovenstructuur komt. Ik zou de schrootjes dan met polymeer lijmen, in combinatie met fijne spijkers die met een nietpistool worden geschoten.
Gebruikersavatar
JMD
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 21:13
Locatie: Westkapelle

Re: Schroten nagelen of schroeven?



Bericht door JMD »

Zelf nog geen ervaring, maar een kennis heeft een lattenplafond wat genageld is.
Nagels aangebracht met een tracker, dan bijna niet te zien en ook niet los te krijgen... Twijfel je dan kun je er nog wat kit tussen doen maar is niet nodig!

Groet JMD
Gebruikersavatar
Schovie
Berichten: 391
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 14:39
Locatie: Langedijk

Re: Schroten nagelen of schroeven?



Bericht door Schovie »

Mijn zoon heeft de schroten aan het plafond (evenals de platen voor de zijwanden) gelijmd met Patex polymeer van de Action. Zit na 2 jaar gebruik nog vast als een gemetseld huis.
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1137
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Schroten nagelen of schroeven?



Bericht door L4H3 »

Zou het alleen lijmen met een goede bv sikaflex polymeer kit. Heb ik zelf ook gedaan en het zit al 7 jaar muurvast. Maak je geen zorgen dat het los gaat zitten. Tegenwoordig kitten ze auto’s en zelfs vliegtuigen ook in elkaar. Je wilt toch ook geen nagels of schroeven zien. Ik vind dat maar lelijk . Volg wel de lijm instructies goed op. Zorg er bv wel voor dat je het niet strak op elkaar kit. Er moet altijd kit zitten tussen de te plaatsen onderdelen. Want waar de kit tussen uit is geperst door bv een lijmtang is geen goede hechting mogelijk.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
RoadToNowhere
Berichten: 187
Lid geworden op: za 18 mei 2019, 1:21

Re: Schroten nagelen of schroeven?



Bericht door RoadToNowhere »

Wij hebben de schrootjes op de houten balken geschroeft, wel eerst voorgeboord tegen splijten. Wij vinden de schroeven niet per se lelijk, we hebben mooie gouden genomen. Voordeel is dat je ze ook eventueel weer makkelijk eraf kan halen.
Time is precious, waste it wisely
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1137
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Schroten nagelen of schroeven?



Bericht door L4H3 »

RoadToNowhere schreef:
di 23 jan 2024, 19:38
we hebben mooie gouden genomen.
Gouden schroeven? Dure afbouw camper. 24 karaat? Kijk maar uit voor criminelen want voor je het weet draaien ze al die schroeven eruit. En dan heb je spijt dat je niet gekit hebt 🤪
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Plaats reactie