Vermogen loopt terug, zwarte rook bij gasgeven Fiat Ducato

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Grumble
Berichten: 2065
Lid geworden op: ma 16 jan 2012, 22:21
Locatie: Eibergen

Vermogen loopt terug, zwarte rook bij gasgeven Fiat Ducato



Bericht door Grumble »

We hebben een Hymer uit 2001 op basis van een Fiat Ducato 2.8JTD

In de afgelopen vakantie merkte ik dat de motor steeds meer rookte als ik wat meer vermogen vroeg van de motor en ook dat het vermogen terug liep.
Ik ben toen naar een garage gegaan en die heeft een aantal dingen (?) nagekeken en concludeerde dat de motor goed was en adviseerde om wynns de twee komende tankbeurten toe te voegen.
Dat heb ik gedaanten en zo zijn we idd thuisgekomen.

Mijn vraag: ik zou graag de motor eens willen laten nakijken op de inspuiting e.d.

Weet iemand daar een goed adres voor of heeft andere tips en truuks?

We wonen in Eibergen (Achterhoek)
Meine
Berichten: 4766
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Vermogen loopt terug, zwarte rook bij gasgeven Fiat Ducato



Bericht door Meine »

Luchtfilter verstopt, turbo versleten of vuldrukslang tussen turbo en motor gescheurd?
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6344
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Vermogen loopt terug, zwarte rook bij gasgeven Fiat Ducato



Bericht door Bas vd laar »

vuldrukslang tussen turbo en motor gescheurd?
Dat was ook mijn eerste gedachte
Gebruikersavatar
Grumble
Berichten: 2065
Lid geworden op: ma 16 jan 2012, 22:21
Locatie: Eibergen

Re: Vermogen loopt terug, zwarte rook bij gasgeven Fiat Ducato



Bericht door Grumble »

Vuldrukslang is gecontroleerd en een nieuwe luchtfilter is geplaatst
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Vermogen loopt terug, zwarte rook bij gasgeven Fiat Ducato



Bericht door Arie55 »

de injectoren dienen na zoveel km's (zie handleiding) schoongemaakt en afgesteld te worden. Heb je ooit wel eens de brandstoffilter laten vervangen? Zijn de vacuumslangen nog goed (niet verdroogd)? Is als controle de compressie gemeten?

Controle die je makkelijk zelf kan doen:
+bij draaiende motor de olievulkap voorzichtig opendraaien (niet afnemen): Er zal wat lucht ontsnappen, geen rook. Hoe start de motor? Slaat die na een paar slagen 'stevig' aan? (dit is goed) Of is het starten-starten-starten- aanslaan. +En bij stopzetten, in no-time staat de motor stil (dit is goed). Of is het pruttel-pruttel-pruttel-stil. Hiermee controleer je op blow by, compressie en werking zuigerveren.
+bij stilstaande motor de olievulkap opendraaien en controleren wat de achterkant van de dop laat zien: geen majonaise! Hiermee controleer je of er water lekt richting olie omgeving.
+bij stilstaande motor in de rubberen slangen knijpen en voelen of die nog soepel zijn. Geen barsten e.d.

Ben je technisch onderlegd, bekijk dan wat youtube filmpjes wat je eventueel nog meer zelf kan doen: reinigen van de injectoren, brandstoffilter vervangen en meer.
Zoals Meine meldde over de turbo, die kan jezelf controleren door de slang af te nemen en voelen of er axiale en radiale speling te voelen is.

Heb je de motor weer gestart als de camper een cm verzet moest worden? Zoals aankomen, motor uit, blokken pakken, motor starten op blokken rijden, motor uit, staat niet goed en dat een paar keer herhalen. Hiermee vervuild de motor enorm en is heel slecht.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
deusjevo
Berichten: 760
Lid geworden op: ma 19 sep 2022, 23:16

Re: Vermogen loopt terug, zwarte rook bij gasgeven Fiat Ducato



Bericht door deusjevo »

Hmm, ik verdenk stiekem de turbo.
Wat is de km stand eigenlijk?
Fiat Ducato Buscamper 2013 of solo een Range Rover, MINI Cooper Clubman, Fiat Panda of Citroën Dyane.
Sorry, kan altijd moeilijk kiezen…
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6344
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Vermogen loopt terug, zwarte rook bij gasgeven Fiat Ducato



Bericht door Bas vd laar »

Zit de slang van de carterventilatie niet dicht?
Gewoon even loshalen en rijden om te kijken of hij weer normaal rijdt.

De turbo kan ook versleten zijn, dan krijg je ook dit effect.
Je intercoolerslangen kunnen ook lek zijn, ook met dit effect.


Van een paar keer starten en op bokken rijden vervuilt hij niet zodanig dat dat na al die kilometers huiswaarts nog problemen geeft, hooguit wat roken met starten de volgende dag.

Injectoren mankeert bijna nooit wat aan bij deze blokken, koppakkingen geven ook niet deze klachten, zuigerveren ( compressie, blow-by ) gaan ook vrijwel nooit stuk bij deze motoren, vooralsnog vanaf blijven dus, eerst beginnen met de makkelijkere zaken.
Gebruikersavatar
Grumble
Berichten: 2065
Lid geworden op: ma 16 jan 2012, 22:21
Locatie: Eibergen

Re: Vermogen loopt terug, zwarte rook bij gasgeven Fiat Ducato



Bericht door Grumble »

De camper staat nu nog op stal, en vroeg me ook af of het verstandig is hem naar een garage te brengen, maar weet niet welke hier in de buurt..

Starten en stoppen doet hij goed, geen gepruttel en gehoest...

Misschien niet onvermeld mag blijven is dat in griekenland ( NIET het motor storings lampje, maar) het lampje wat aangeeft dat er een inspuit probleem is ging branden en omdat niemand de boord computer kon uitlezen en ik ook geen problemen met de motor had, ben ik doorgereden.
Met als gevolg ( denk ik) dat hij uiteindelijk steeds slechter ging rijden.
En nu komt het gekke, toen we 20km van huis waren brak een gaffel (?) van de koppeling af.
Camper laten afslepen en laten repareren, bleek dat na reparatie van de koppeling ook het motor storings lampje uit bleef...
De laatste apk keuring kwam hij wel door, nadat er eerst weer een stuk met wynns door de brandstof gereden was.

Disclaymer: omdat ik geen weet heb van de gender voorkeur van de camper heb ik voor het gemak aangenomen dat het hij/hem moet zijn.
edit: het inspuit probleem lampje en niet het motor storing lampje ging branden
Laatst gewijzigd door Grumble op za 06 jan 2024, 23:22, 3 keer totaal gewijzigd.
deusjevo
Berichten: 760
Lid geworden op: ma 19 sep 2022, 23:16

Re: Vermogen loopt terug, zwarte rook bij gasgeven Fiat Ducato



Bericht door deusjevo »

KM stand is?
Fiat Ducato Buscamper 2013 of solo een Range Rover, MINI Cooper Clubman, Fiat Panda of Citroën Dyane.
Sorry, kan altijd moeilijk kiezen…
Gebruikersavatar
Grumble
Berichten: 2065
Lid geworden op: ma 16 jan 2012, 22:21
Locatie: Eibergen

Re: Vermogen loopt terug, zwarte rook bij gasgeven Fiat Ducato



Bericht door Grumble »

Ik lees ook soortgelijke problemen (zwarte rook, terugval vermogen) door een defecte wastegate klep.

Ik denk dat ik toch maar een garage opzoek 🥴

Weet iemand een goede garage voor dit soort problemen/motoren hier in de buurt?
Omgeving Enschede?
Gebruikersavatar
Grumble
Berichten: 2065
Lid geworden op: ma 16 jan 2012, 22:21
Locatie: Eibergen

Re: Vermogen loopt terug, zwarte rook bij gasgeven Fiat Ducato



Bericht door Grumble »

deusjevo schreef:
za 06 jan 2024, 9:57
KM stand is?
In 2016 was dat 92000km, huidige stand weet ik niet maar schat zo'n 130000km
ChaussonZaan
Berichten: 315
Lid geworden op: wo 03 jan 2024, 20:32

Re: Vermogen loopt terug, zwarte rook bij gasgeven Fiat Ducato



Bericht door ChaussonZaan »

Apk keuring en Wyns nodig, dat betekent dat je camper, bij de eerste roetmeting boven de norm zat. En als dat probleem met een ritje met Wyns verholpen werd, is er waarschijnlijk spraken van vervuiling.
En zeker als dat probleem, zwarte rook, de vorige keer toen die garage na controle je geadviseerd heeft om bij de eerstvolgende twee keer tanken Wyns toe te voegen.
Wat was het resultaat daarvan, als het roken daarna praktisch weg was en het vermogen weer normaal, dan is de diagnose simpel !
En is het in dit geval belangrijk welke motortoerentallen je aanhoudt bij langere ritten, schakel je snel op en laat terug ? In welke versnelling ga je een berg op ?

Door je verhaal over die kopppeling vermoed ik dat er een probleem was met je toerensensor, die in het koppelingshuis zit, en dan gaat je motorstoring lampje inderdaad aan.
Zou kunnen betekenen dat jij een Zwitserse uitvoering van de 2.8 JTD hebt, wel belangrijk bij diagnose proberen te stellen op afstand.
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6404
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Vermogen loopt terug, zwarte rook bij gasgeven Fiat Ducato



Bericht door rongreven »

Grumble schreef:
za 06 jan 2024, 10:06
Ik lees ook soortgelijke problemen (zwarte rook, terugval vermogen) door een defecte wastegate klep.

Ik denk dat ik toch maar een garage opzoek 🥴

Weet iemand een goede garage voor dit soort problemen/motoren hier in de buurt?
Omgeving Enschede?
Leesvoer over wastegate:

search.php?keywords=Wastegate&terms=all ... ubmit=Zoek
Groet, Ron Greven
Meine
Berichten: 4766
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Vermogen loopt terug, zwarte rook bij gasgeven Fiat Ducato



Bericht door Meine »

Precies, direct al benoemd, versleten turbo. Onbegrijpelijk dat de paar mogelijke simpele oorzaken niet door de garage op het vakantieadres zijn ontdekt. Hebben ze überhaupt daar de vuldruk onder belasting wel gemeten?

Wynns tovermiddeltjes zijn slechts symptoombestrijding en absoluut geen oplossing voor technische problemen.
Laatst gewijzigd door Meine op za 06 jan 2024, 13:02, 3 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie