LiFePO4 accuvragen
-
- Berichten: 315
- Lid geworden op: wo 03 jan 2024, 20:32
LiFePO4 accuvragen
Ik heb na wat rondgekeken te hebben wat vraagjes over wat er allemaal geschreven wordt over dit type accu .
De eerste is, hoe wou/ kun je een LPF accu overladen ?
De eerste is, hoe wou/ kun je een LPF accu overladen ?
Re: LPF accu feiten
- Te hoge laadspanning (dus >14.6V bij een 12V accu, wat neerkomt op 3.65V per cel)
- Cel onbalans: Een accu is nooit 100% perfect, cellen zitten altijd wat wisselend.
Daarom is het ook niet mijn voorkeur om met 14.6V te laden, want dan ga je tot 3.65V per cel EN doe je de (onrealisitische) aanname dat elke cel 100% in balans is. Met 14.0-14.2V zit je veel ruimer, kan een balancer netjes zn werk doen en heb je veel minder kans dat een cel over die 3.65V komt
- Foutieve lader: Een lader met egalisatie kan soms 15V+ leveren.
- Langdurig op 14.xV houden. Als je een cel oneindig op 3.65V houd zal ie toch overladen uiteindelijk. Daarom is ook het advies voor de levensduur om niet langdurig een accu op 14V+ te houden en zal elke goede lader in de lithiumstand ook stoppen met laden, of teruggaan naar een float van zo'n 13.5V.
- Cel onbalans: Een accu is nooit 100% perfect, cellen zitten altijd wat wisselend.
Daarom is het ook niet mijn voorkeur om met 14.6V te laden, want dan ga je tot 3.65V per cel EN doe je de (onrealisitische) aanname dat elke cel 100% in balans is. Met 14.0-14.2V zit je veel ruimer, kan een balancer netjes zn werk doen en heb je veel minder kans dat een cel over die 3.65V komt
- Foutieve lader: Een lader met egalisatie kan soms 15V+ leveren.
- Langdurig op 14.xV houden. Als je een cel oneindig op 3.65V houd zal ie toch overladen uiteindelijk. Daarom is ook het advies voor de levensduur om niet langdurig een accu op 14V+ te houden en zal elke goede lader in de lithiumstand ook stoppen met laden, of teruggaan naar een float van zo'n 13.5V.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
-
- Berichten: 315
- Lid geworden op: wo 03 jan 2024, 20:32
Re: LiFePO4 accuvragen
Wat een misverstanden , een te hoge celspanning door laden, dan had je BMS al lang de accu af moeten
koppelen of nog beter de lader. Of de dynamo ingang..Daar is je BMS juist voor, het voorkomen van te HOGE celspanningen bij laden of te LAGE cel spanningen bij ontladen !
En te HOGE temperaturen !
In al die gevallen hoort je BMS , in ieder geval de accu af te koppelen, zeker als de uiterste grenswaarde bereikt zijn !
En celbalangcering hoort te gebeuren zonder dat de lader actief is, en na die balancering kan hij weer ingeschakeld worden, dit proces wordt door je BMS geregeld.
Cel spanningen 100 % gelijk is inderdaad lastig, maar er dicht bij wel . Ik zal morgen mijn celspanningen laten zien.
En dit verhaal kun je ook vinden bij Victron, in de handleiding bij hun LPF accu's.
Geschreven door iemand die wel het een en ander af weet van LPF batterij pakketten voor elektrische voertuigen. Heb er ook een aantal gerepareerd.
P S. ZIe dit als een goede raad van iemand met ervaring
koppelen of nog beter de lader. Of de dynamo ingang..Daar is je BMS juist voor, het voorkomen van te HOGE celspanningen bij laden of te LAGE cel spanningen bij ontladen !
En te HOGE temperaturen !
In al die gevallen hoort je BMS , in ieder geval de accu af te koppelen, zeker als de uiterste grenswaarde bereikt zijn !
En celbalangcering hoort te gebeuren zonder dat de lader actief is, en na die balancering kan hij weer ingeschakeld worden, dit proces wordt door je BMS geregeld.
Cel spanningen 100 % gelijk is inderdaad lastig, maar er dicht bij wel . Ik zal morgen mijn celspanningen laten zien.
En dit verhaal kun je ook vinden bij Victron, in de handleiding bij hun LPF accu's.
Geschreven door iemand die wel het een en ander af weet van LPF batterij pakketten voor elektrische voertuigen. Heb er ook een aantal gerepareerd.
P S. ZIe dit als een goede raad van iemand met ervaring
- Atoz
- Berichten: 5459
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: LiFePO4 accuvragen
Jij stelt eerst een vraag, krijgt een (waardevol) antwoord en zegt dan dat het gegeven antwoord berust op misverstanden.
Want jij hebt ervaring met de materie.
Want jij hebt ervaring met de materie.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63
HH 650 Wp 400Ah LiFePO4 EPEVER 6415AN/60A - CAR 80 Wp EPEVER 1210AN
Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 60Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 op 284.000Km - 65Psi
HH 650 Wp 400Ah LiFePO4 EPEVER 6415AN/60A - CAR 80 Wp EPEVER 1210AN
Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 60Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 op 284.000Km - 65Psi
Re: LiFePO4 accuvragen
Uiteraard dient de bms te beschermen, en zal dat ook doen.
Alleen zal een gemiddelde BMS in een ‘normale’ LFP pas met een kleine vertraging uitschakelen, en daarna weer inschakelen.
Je krijgt dan dat ie gaat pendelen, dus even laden, bms ziet dat een cel te hoog/laag is, grijpt in, geeft na x tijd weer door en het herhaalt.
Doe dat maar lang genoeg en je overlaad, ook met een bms, je cellen.
Temperatuur is ook een punt, want de max laad/ontlaadstroom is afhankelijk van de temperatuur, t is itt wat velen denken niet zo dat je bij 0 graden niet mag laden en bij 1 graad meteen een hoge stroom erin mag jagen.
Ik zeg zeker niet dat je ongelijk hebt, alleen komt de manier van communiceren wel erg ‘ik weer het beter’ over voor iemand die hier net komt kijken. Een iets vriendelijkere benadering en aanvullen/verbeteren zou niet erg zijn.
Overigens is een EV nogal anders. Naast dat die vaak Li-ion zijn ipv LFP (wat kwa bms niet perse uitmaakt) is de opbouw wel heel anders. Geregelde laadstromen, active koeling, bms wat onderdeel is van de hele canbus enz. Victron heeft een mini variant met zijn BMSsen (DVCC) maar dat is absoluut niet vergelijkbaar met een EV.
Aangezien we het hier vnl over campers en andere recreatievoertuigen hebben ga ik in al mijn antwoorden ook uit van een gemiddelde recreatieaccu, met een eigen standalone BMS (wat in 95% vd gevallen dan het geval is)
Ervaring vind ik altijd relatief. Ervaring laat je zien door kennis en onderbouwing.
Iemand die meteen roept ‘maar ik heb ervaring’ komt imho al snel arrogant over als er verder niets onderbouwd wordt.
Ik neem liever iets aan van een amateur die het verschil snapt tussen A en Ah en iets kan onderbouwen, dan van een ‘inbouwer’ die al 50 accus heeft ingebouwd volgens het ikea handleidingkje van zn leverancier, maar geen idee heeft wat het verschil is tussen gelijk en wisselspanning (en ja, die zijn er ook zat, en nee, ik zeg zeker niet dat jij in die categorie valt)
Alleen zal een gemiddelde BMS in een ‘normale’ LFP pas met een kleine vertraging uitschakelen, en daarna weer inschakelen.
Je krijgt dan dat ie gaat pendelen, dus even laden, bms ziet dat een cel te hoog/laag is, grijpt in, geeft na x tijd weer door en het herhaalt.
Doe dat maar lang genoeg en je overlaad, ook met een bms, je cellen.
Temperatuur is ook een punt, want de max laad/ontlaadstroom is afhankelijk van de temperatuur, t is itt wat velen denken niet zo dat je bij 0 graden niet mag laden en bij 1 graad meteen een hoge stroom erin mag jagen.
Ik zeg zeker niet dat je ongelijk hebt, alleen komt de manier van communiceren wel erg ‘ik weer het beter’ over voor iemand die hier net komt kijken. Een iets vriendelijkere benadering en aanvullen/verbeteren zou niet erg zijn.
Overigens is een EV nogal anders. Naast dat die vaak Li-ion zijn ipv LFP (wat kwa bms niet perse uitmaakt) is de opbouw wel heel anders. Geregelde laadstromen, active koeling, bms wat onderdeel is van de hele canbus enz. Victron heeft een mini variant met zijn BMSsen (DVCC) maar dat is absoluut niet vergelijkbaar met een EV.
Aangezien we het hier vnl over campers en andere recreatievoertuigen hebben ga ik in al mijn antwoorden ook uit van een gemiddelde recreatieaccu, met een eigen standalone BMS (wat in 95% vd gevallen dan het geval is)
Ervaring vind ik altijd relatief. Ervaring laat je zien door kennis en onderbouwing.
Iemand die meteen roept ‘maar ik heb ervaring’ komt imho al snel arrogant over als er verder niets onderbouwd wordt.
Ik neem liever iets aan van een amateur die het verschil snapt tussen A en Ah en iets kan onderbouwen, dan van een ‘inbouwer’ die al 50 accus heeft ingebouwd volgens het ikea handleidingkje van zn leverancier, maar geen idee heeft wat het verschil is tussen gelijk en wisselspanning (en ja, die zijn er ook zat, en nee, ik zeg zeker niet dat jij in die categorie valt)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
-
- Berichten: 315
- Lid geworden op: wo 03 jan 2024, 20:32
Re: LiFePO4 accuvragen
Ik had de vraag gesteld om te kunnen begrijpen waarom ik me zo verbaas over allerlei rare gevaarliike en onjuiste beweringen op dit en andere forums. En is niet bedoeld als een aanval op jou !
Volgens mij is dit forum daar ook voor bedoeld, om elkaar te helpen, en te profiteren van elkaars kennis en ervaringen.
En ik kom niet pas kijken in de wereld waar we het over hebben.
Daarom probeer ik mijn mede camperaars te laten profiteren van mijn jarenlange ervaring, zowel in de pleziervaart, als zelfstandige monteur, op gebied van o.a. electra ( en daardoor ook ervaring met DC en AC systemen ) en mijn ervaringen met onderhoud en reparatie's van EV's inclusief hun accupakketten en daarnaast van mijn ervaring opgedaan als diagnose monteur voor Fiat profesional en de Iveco Daily's.
En waarom zou die niet blangrijk zijn, in tegenstelling tot wat jij en andere denken WORDEN LPF CELLEN al jarenlang gebruikt voor EV's, alleen worden die geladen tot zo'n 4,2 V en hebben daardoor veel meer energie inhoud dan bij de 12V LPF accu's .
Maar even terug naar de BMS, zoals jij ze beschrijft zijn dat incomplete of slechte BMS's en doen dus niet wat ze zouden moeten doen, namelijk je kostbare cellen beschermen. Of nog erger, ze zitten er helemaal niet in, zoals bij iemand die beweert dat zijn Soc na maanden onveranderd is, erg raar als je weet dat je BMS toch gouw zo'n 10 milliamp gebruiikt ! Neem eens de tijd om op de Victron site hun ruime en duidelijke documentatie door te nemen, bij alle producten staan downloads en bij sommige goede, leerzame en uitgebreide schema's. Ook voor mij !
P.S. het can bus systeem van een BMS bij een EV werkt geheel zelfstandig! Voor de veiligheid! Maar kan wel communiceren met een aantal andere can bus systemen in de EV. En kan via die weg veel aansturen. En is het Victron BMS systeem daar een afgeleide van.
En nog een opmerking, slaat niet op jou hoor.
Het grote gevaar bij LPF cellen zit in hun chemische onstabiliteit bij zeer lage celspanningen.
Volgens mij is dit forum daar ook voor bedoeld, om elkaar te helpen, en te profiteren van elkaars kennis en ervaringen.
En ik kom niet pas kijken in de wereld waar we het over hebben.
Daarom probeer ik mijn mede camperaars te laten profiteren van mijn jarenlange ervaring, zowel in de pleziervaart, als zelfstandige monteur, op gebied van o.a. electra ( en daardoor ook ervaring met DC en AC systemen ) en mijn ervaringen met onderhoud en reparatie's van EV's inclusief hun accupakketten en daarnaast van mijn ervaring opgedaan als diagnose monteur voor Fiat profesional en de Iveco Daily's.
En waarom zou die niet blangrijk zijn, in tegenstelling tot wat jij en andere denken WORDEN LPF CELLEN al jarenlang gebruikt voor EV's, alleen worden die geladen tot zo'n 4,2 V en hebben daardoor veel meer energie inhoud dan bij de 12V LPF accu's .
Maar even terug naar de BMS, zoals jij ze beschrijft zijn dat incomplete of slechte BMS's en doen dus niet wat ze zouden moeten doen, namelijk je kostbare cellen beschermen. Of nog erger, ze zitten er helemaal niet in, zoals bij iemand die beweert dat zijn Soc na maanden onveranderd is, erg raar als je weet dat je BMS toch gouw zo'n 10 milliamp gebruiikt ! Neem eens de tijd om op de Victron site hun ruime en duidelijke documentatie door te nemen, bij alle producten staan downloads en bij sommige goede, leerzame en uitgebreide schema's. Ook voor mij !
P.S. het can bus systeem van een BMS bij een EV werkt geheel zelfstandig! Voor de veiligheid! Maar kan wel communiceren met een aantal andere can bus systemen in de EV. En kan via die weg veel aansturen. En is het Victron BMS systeem daar een afgeleide van.
En nog een opmerking, slaat niet op jou hoor.
Het grote gevaar bij LPF cellen zit in hun chemische onstabiliteit bij zeer lage celspanningen.
- JoopBrekken
- Berichten: 4258
- Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
- Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.
Re: LiFePO4 accuvragen
>>>>>"Het grote gevaar bij LPF cellen zit in hun chemische onstabiliteit bij zeer lage celspanningen"<<<<<
Zo enorm veel ervaring en dan LPF ( Lijst Pim Fortuin ) ipv LFP ( LiFePo4 ) schrijven?
Zo enorm veel ervaring en dan LPF ( Lijst Pim Fortuin ) ipv LFP ( LiFePo4 ) schrijven?
-
- Berichten: 2359
- Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
- Locatie: Borger-Odoorn
Re: LiFePO4 accuvragen
Dat kan een slip van het toetsenbord zijn.
Waar ik meer nieuwsgierig (link) naar ben is welke EV's al jaren geleden al met een LiFePo4 rondreden en hoe die cellen aan hun 4.2V laad spanning komen.
Waar ik meer nieuwsgierig (link) naar ben is welke EV's al jaren geleden al met een LiFePo4 rondreden en hoe die cellen aan hun 4.2V laad spanning komen.
Re: LiFePO4 accuvragen
Ben je hier niet de lifepo4 en gewone Li-ion door elkaar aan het halen? Li-ion met 4.2v laadspanning is chemisch onstabieler en gevaarlijker dan de lfp ( lithium ijzer fosfaat) naar mij weten is de lfpo4 nooit 4.2v geweest.ChaussonZaan schreef: ↑za 06 jan 2024, 9:55En waarom zou die niet blangrijk zijn, in tegenstelling tot wat jij en andere denken WORDEN LPF CELLEN al jarenlang gebruikt voor EV's, alleen worden die geladen tot zo'n 4,2 V en hebben daardoor veel meer energie inhoud dan bij de 12V LPF accu's .
En nog een opmerking, slaat niet op jou hoor.
Het grote gevaar bij LPF cellen zit in hun chemische onstabiliteit bij zeer lage celspanningen.
Re: LiFePO4 accuvragen
Weinig slip van het toetsenbord.CaradoT135 schreef: ↑za 06 jan 2024, 11:29Dat kan een slip van het toetsenbord zijn.
Waar ik meer nieuwsgierig (link) naar ben is welke EV's al jaren geleden al met een LiFePo4 rondreden en hoe die cellen aan hun 4.2V laad spanning komen.
Overal staat LPF i.p.v. LFP
Re: LiFePO4 accuvragen
Het lijkt mij dat het handiger dat TS zich had voorgesteld en had aangegeven wat zijn kennis en ervaring is ipv een retorische vraag te stellen.
Re: LiFePO4 accuvragen
Helemaal met je eens.
Klopt. Ook in antwoorden in andere topics telkens weer LPF in plaats van LFP.javanes schreef: ↑za 06 jan 2024, 13:09Weinig slip van het toetsenbord.CaradoT135 schreef: ↑za 06 jan 2024, 11:29Dat kan een slip van het toetsenbord zijn.
Waar ik meer nieuwsgierig (link) naar ben is welke EV's al jaren geleden al met een LiFePo4 rondreden en hoe die cellen aan hun 4.2V laad spanning komen.
Overal staat LPF i.p.v. LFP
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Re: LiFePO4 accuvragen
wel of niet typefout, daar gaat het toch helemaal niet over, de een schrijft dit de ander dat, dat ge.oh op niets af, niets anders te doen?
wees blij dat er iemand bijkomt met verstand van zaken, i.p.v. iemand wegjagen
wees blij dat er iemand bijkomt met verstand van zaken, i.p.v. iemand wegjagen
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- JoopBrekken
- Berichten: 4258
- Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
- Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.
Re: LiFePO4 accuvragen
Dat verstand van zaken moet nog maar blijken, en hij valt wel DJSmiley aan die echt verstand van zaken heeft, en al velen hier geholpen heeft!