Doormeten luidsprekerdraad?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
saagstree
Berichten: 1754
Lid geworden op: zo 16 jul 2006, 12:26
Locatie: maarssen

Doormeten luidsprekerdraad?



Bericht door saagstree »

misschien domme vraag maar kan je met een multimeter kijken of de luidspreker draad nog heel is?
De linker speaker doet het niet meer in de deur maar voor ik wat ga repareren of slopen wil ik de verbinding radio naar speaker controleren.
als ik de radio aanzet komt er dan ook een kleine spaning op de draad naar de speaker?
Zo ja hoe meet je dat dan, de draad gaar door flexibele pijp naar de deur misschien zit daar een breuk?
Klaas
geniet van elk vrij uurtje
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4391
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Doormeten luidsprekerdraad?



Bericht door jheeck »

Meten kan altijd, met een multimeter kun je, met de draad losgehaald aan weerszijden, de weerstand in de draad zelf meten. Meten aan een aangesloten en ingeschakelde radio zou ik niet doen, dat zou zelfs schade aan je radio tot gevolg kunnen hebben.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
PE1OPQ Theo
Berichten: 4593
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Doormeten luidsprekerdraad?



Bericht door PE1OPQ Theo »

Je zou op de Ohm stand kunnen kijken of je de luidspreker er aan ziet hangen?
Met een universeel meter kun je niets stuk maken.

Theo
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6086
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Doormeten luidsprekerdraad?



Bericht door TestCase »

In de Ω (ohm) stand gaat prima, je hoort de luidspreker dan ook even een 'tik' geven.
Je kunt ook links en rechts even verwisselen om te horen welke LS het dan niet doet.

//Kees - Not all who wander are lost. (J.R.R. Tolkien)

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4391
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Doormeten luidsprekerdraad?



Bericht door jheeck »

Oh ja, dat kan ook. Dan wel aan de kant van de radio gaan meten op de losgehaalde stekker.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
DJSmiley
Berichten: 4054
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Doormeten luidsprekerdraad?



Bericht door DJSmiley »

Als het een enkele speaker is dan kun je idd 1:1 meten. Luidspreker loshalen, radio afkoppelen, beide draden tegen elkaar en meten in de stekker. Je zou dan de 'lus' moeten meten

Met luidspreker aangesloten zou je, afhankelijk van de speaker, een paar ohm moeten meten

Met een kleine 1.5V batterij kun je ook pulsjes sturen en dat horen.

Let wel: Vaak zit er een 2-weg systeem in. Dan kun je wel de speaker loshalen, maar kan het meetresultaat beinvloed worden door het filter wat de signalen splitst tussen hoge tonen (voor de kleine tweeter) en de lage tonen (de woofer)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Camper_01

Re: Doormeten luidsprekerdraad?



Bericht door Camper_01 »

Eenvoudigste snelste methode met een 1.5 volt batterij testen of U een tikje hoort in de luidspreker.
Geen multimeter dus nodig, dat wordt in de praktijk zo gedaan.
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 955
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

Re: Doormeten luidsprekerdraad?



Bericht door Duco »

Gewoon de draad bij de speaker loshalen en de radio aanzetten, je moet dan millivolts kunnen meten. Kun je gelijk zien of de polariteit goed is.
All4Fun
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 11 sep 2023, 20:35

Re: Doormeten luidsprekerdraad?



Bericht door All4Fun »

Duco schreef:
di 22 aug 2023, 10:22
Gewoon de draad bij de speaker loshalen en de radio aanzetten, je moet dan millivolts kunnen meten. Kun je gelijk zien of de polariteit goed is.
Polariteit? als je bedoeld of je de draden goed hebt aangesloten, dus in fase, dat kan je met het juiste testsignaal horen, bij mijn weten is dat met een multimeter niet mogelijk.
PE1OPQ Theo
Berichten: 4593
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Doormeten luidsprekerdraad?



Bericht door PE1OPQ Theo »

Al geprobeerd?
En wat zag je gebeuren?

Theo
saagstree
Berichten: 1754
Lid geworden op: zo 16 jul 2006, 12:26
Locatie: maarssen

Re: Doormeten luidsprekerdraad?



Bericht door saagstree »

Ik heb de radio met veel moeite er uit gekregen omdat ik niet de twee staafjes had om de radio uit te bouwen.
nieuwe draden naar de speaker getrokken hij doet het nu weer glukkig zal wel in de flexibele buis aan de scharnier kant deur gezeten hebben.
geniet van elk vrij uurtje
Plaats reactie