Ford Transit 2.2TDCI

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
mar-klipper
Berichten: 9
Lid geworden op: za 15 jun 2019, 11:11

Ford Transit 2.2TDCI



Bericht door mar-klipper »

Ok, onze ford 2.2 TDCI gekocht met 130.257km op de teller (mei 2019) km stand nu 148.338.
In Duitsland is de motor stukgegaan.
Bij de koop laten testen, 3 injectoren slecht. Alle 4 volgens zeggen vervangen door Denso DCRI-105800 injectors.
Mijn vragen zijn:
- zijn er betere injectors (ford garantie heb ik toch niet)
- Welk bedrijfsadvies is er voor motorrevisie
- Zijn er nog dingen waar ik op moet letten.
pierre27
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 20:11
Locatie: Oudenbosch

Re: Ford Transit 2.2TDCI



Bericht door pierre27 »

In Mei 2019 gekocht??
Van welk jaar is de Ford 2.2.Tdci motor??
De probleemmotor was de Ford 2.2 TDCi die geproduceerd zijn van 6 januari 2006 tot 17 oktober 2010.
Zo ja, ..... gebruik dan de zoekfunctie en er zal je veel duidelijk worden!
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6345
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Ford Transit 2.2TDCI



Bericht door Bas vd laar »

De probleemmotor was de Ford 2.2 TDCi die geproduceerd zijn van 6 januari 2006 tot 17 oktober 2010.
En alle jaren daarna, vraag het maar aan de specialisten
Gebruikersavatar
LMC591A28JTD
Berichten: 941
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 7:21

Re: Ford Transit 2.2TDCI



Bericht door LMC591A28JTD »

Klopt, ook in de jaren erna!

Ik kreeg onlangs een mail van het camperbedrijf waar ik in augustus 2022 mijn Ford 2.2 TCDi Chausson (van mei 2011 en geproduceerd in februari 2011) had ingeruild. Na bijna twee jaar na het inruilen was de motor van onze oude camper alsnog in de soep gelopen. Toen ik hem inruilde had de camper ruim 80.000 km gelopen.

Heel erg vervelend voor de nieuwe eigenaar.

Ik heb echter altijd in de veronderstelling geleefd dat dit bij de onze niet zou kunnen gebeuren omdat hij na oktober 2010 gemaakt is. En heb ook altijd voorzorgsmaatregelen getroffen: elk jaar nieuwe motorolie (origineel Ford) en elk jaar een nieuw dieselfilter ook van Ford. En in de stalling met een volle tank met dieseladditief zodat in de diesel geen bacteriegroei zou kunnen ontstaan.

De camper is inmiddels 12 jaar oud, en ik heb het dossier op NKC er nog eens op nagelezen. Coulance tot 10 jaar en dus is de ellende nog niet voorbij en er zijn er nog steeds die vastlopen. Wat een drama. Voor die Chausson had ik een Challenger met dezelfde motor, die zal intussen ook wel motorschade hebben.

Voor mij nu heel duidelijk: nooit meer een Ford!

Advies aan de TS: Laat je motor niet bij de Forddealer repareren. Dat kunnen herstelbedrijven veel beter en vooral veel goedkoper. Op de Duitse eBay kun je diverse gereviseerde TDCi motoren kopen. En die zijn helemaal geen 8.000-10.000 euro, wat Ford vraagt. Maar ruim 3.000 met inruil van je schademotor. Dan ben je veel goedkoper en beter uit, als je een inbouwbedrijf hebt.
Mercedes-Benz V-220 Marco Polo 163 pk 06-2019 Type 447 klik voor foto's
pierre27
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 20:11
Locatie: Oudenbosch

Re: Ford Transit 2.2TDCI



Bericht door pierre27 »

Klipper,
je motor is stuk gegaan weet je al wat er stuk is ,...zuiger doorslag???
Alle Denso DCRI-105800 injectors zijn vernieuwd, ......er kunnen geen andere injectoren in deze motor.
mar-klipper
Berichten: 9
Lid geworden op: za 15 jun 2019, 11:11

Re: Ford Transit 2.2TDCI



Bericht door mar-klipper »

de camper staat nog in Duitsland.hij is van 2006, de motor draait nog wel, olie is naar min, trekkracht raakte weg,grote rookwolk, in versnelling 4
uitlaten rollen.de ford garage in duitsland vond het nodig om hem nog te proberen te starten daar zijden ze scheur of gat in zuiger.
bij mij ook alle jaren weg met volle tank, merkdiesel tanken,jaarlijks injectiecleaner.bij de APK was de roetmeting in orde.volgend jaar (5jaar gereden) was mijn plan on de verstuivers weer te testen.laat ik nu ook doen kijken of de verstuivers (na 18000km) slecht zijn of de zuigers.
maar ik wil graag weten waar je het beste de motor kan laten reviseren.in principe kan het overal forum zegt bols, zie ook revisie benelux.
er zijn ford rijders genoeg met advies.
en of er dan de "dikkere"zuigers er in komen.en uiteraard laat ik ook distributieriem enz doen.
pierre27
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 20:11
Locatie: Oudenbosch

Re: Ford Transit 2.2TDCI



Bericht door pierre27 »

Jammer voor je, die rookwolken zeggen genoeg, daarom is je carterolie voor een groot gedeelte verdwenen,
als mijn motor ook sneuvelt, de camper is van december 2012, echter de motor volgens VIN van augustus 2010, dan laat ik hem afslepen naar revisie bedrijf Bols in Veghel, zij monteren inderdaad zuigers en drijfstangen uit een later model, maar die zijn wel degelijk anders gedimensioneerd en sterker, Mahle zuigers zijn nog beter, maar ik weet niet of dat mogelijk is voor deze motor!
Revisie Benelux ken ik niet, maar dat hoor ik wel van je!
Sterkte.
mar-klipper
Berichten: 9
Lid geworden op: za 15 jun 2019, 11:11

Re: Ford Transit 2.2TDCI



Bericht door mar-klipper »

ben inderdaad van plan de motor bij bols Veghel te laten reviseren, dan blijft het mijn eigen motor,vind ruil eigenlijk niets. maar hij moet eerst terug,motor eruit kijken wat de schade echt is,plaats dan wel foto,s en beslis dan waar en hoe.
mar-klipper
Berichten: 9
Lid geworden op: za 15 jun 2019, 11:11

Re: Ford Transit 2.2TDCI



Bericht door mar-klipper »

revisie motor benelux heeft een ruilmotor voor €2299,-
pierre27
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 20:11
Locatie: Oudenbosch

Re: Ford Transit 2.2TDCI



Bericht door pierre27 »

revisie motor benelux heeft een ruilmotor voor €2299,- (110 Pk) wel ex. btw, voor ons dus 2800,- euro, .... was jouw kapotte motor ook 110 Pk?
Er staat niet bij met andere zuigers en drijfstangen, dus is het gewoon een oude motor, welke niet voldoet.
mar-klipper
Berichten: 9
Lid geworden op: za 15 jun 2019, 11:11

Re: Ford Transit 2.2TDCI



Bericht door mar-klipper »

het verhaal word lastig, bols motorenrevisie reviseert alleen seriematig en plaatst de standaard zuigers dit schiet dus niet op.
de verzwaarde doen ze niet meer. gemeld dat het om een camper gaat en het wachten is op weer een motor in elkaar :bang: .
een eigen motor word ook niet meer gereviseerd!! alleen nog maar ruilmotoren.
waar willen ze wel reviseren met de zwaardere zuigers.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10214
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Ford Transit 2.2TDCI



Bericht door Peter LMC »

Er zijn meer revisie bedrijven dan deze.
Vroeger had je MRV in Valkenswaard .
De oud eigenaar is lid van het forum, misschien dat hij dit leest en reageert.
Nu is dit verhuist naar Weert dacht ik.
https://www.motorenrevisieweert.nl/
Gewoon even bellen en je weet het.
Maar als er door de toelevering geen verzwaarde zuigers etc meer geleverd worden kan de revisie deze ook niet monteren.
pierre27
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 20:11
Locatie: Oudenbosch

Re: Ford Transit 2.2TDCI



Bericht door pierre27 »

De zuigers zijn bij deze motoren het probleem niet; ook al zet je er Mahle in of iets met stalen zuigerbodem, ook deze gaan stuk simpel omdat de verstuivers in de meeste gevallen niet goed zijn of omdat er oude (vervuilde) brandstof in de tank zit. De zuigerschade die wij zien is vrijwel altijd terug te halen op slechte verstuivers en op brandstof kwaliteit, hier is geen enkele zuiger op berekend.
...................................
Bovenstaand antwoord kreeg ik van een revisie bedrijf, waar ik de vraag heb gesteld of zij in mijn motor sterkere Mahle zuigers/drijfstangen konden plaatsen, dus ik weet het nu ook niet meer.
In mijn doorgeslagen oude motor waren vier nieuwe verstuivers geplaatst (op rekening betaald), omdat zij slecht waren, echter na 7239 kilometer zuigerdoorslag 1e zuiger .... ....dus motor stuk en motor helemaal vernieuwd, dat waren dus geen slechte verstuivers.
En omdat de tegenwoordige diesel veel magerder is dan vroeger omdat er bio diesel wordt toegevoegd, gooi ik er bij iedere volle tankbeurt (80 liter) een kwart liter tweetakt olie bij voor betere smering en ieder voorjaar na de APK beurt wordt er een flesje Wynn's Injector cleaner in de halfvolle tank toe gevoegd. Wat kan ik nog meer doen??
Latere Ford motoren kregen andere zuigers en langere zuigerstangen, zodat de zuiger piston pen meer body had, toen was het opgelost met dezelfde Denso verstuivers volgens Ford gegevens.
mar-klipper
Berichten: 9
Lid geworden op: za 15 jun 2019, 11:11

Re: Ford Transit 2.2TDCI



Bericht door mar-klipper »

de ford motoren die (na revisie) voorzien zijn van de zwaardere zuigers, zijn er ook camperaars die daar problemen mee gehad hebben??
Plaats reactie