Kraan aansluiting

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
bollocks
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 05 aug 2009, 19:19
Locatie: Huizen

Kraan aansluiting



Bericht door bollocks »

We komen net lekker terug van een lange wandeling in onze camper in zweden en zien bij binnenkomst een riviertje door de camper lopen.
Na enig zoeken zie ik dat de kraan in de badkamer lekt.
Nou is dit toch al een erg onhandige kraan omdat je hem niet kan bedienen (handle komt tegen de wasbak). Het is duidelijk al niet de standaard kraan.
Vervangen vind ik dus geen ramp.

Alleen hoe werkt die waterleiding aansluiting? Het ziet eruit of dat geperst is? Of is dat een of ander clever klik systeem?

(Poging foto toevoegen lukt niet.. lastig als je alleen een telefoon hebt).
https://ibb.co/p44bdRL

https://ibb.co/9NdntDB

https://ibb.co/Ct1JG5v



Dit moet de nieuwe worden, de bediening lijkt op wat ik op fotos zie bij andere Burstners.
https://www.obelink.nl/reich-ehm-kerami ... kraan.html
Bijlagen
IMG_4003.jpeg
IMG_4003.jpeg (151.44 KiB) 651 keer bekeken
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3249
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Kraan aansluiting



Bericht door Going »

Prachtige kraan, helaas uit gewichtsbesparing van plastic gemaakt. Ik heb een drietal verschillende moeten vervangen wegens breuk. Gestopt met plastic kranen en vervangen met gewone huishoudelijke kranen. Ja wat zwaarder en geen aansluiting direct op slangen. Dat heb ik overkomen met slangpillars met ½inch schroefdraad.
Bij de kraan ,uw foto laat zien, moet u gewoon de slangen tegen de klok los draaien. Als u de zelfde slangen voor de nieuwe kraan wilt gebruiken moet u goed de o ringen controleren welke onder het draadeind van de slangen sluiting zitten.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11131
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Kraan aansluiting



Bericht door Zwerfsteen »

Zo te zien is de bestaande kraan uitgevoerd met een microswitch.
Let daarop bij vervanging.
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8499
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Kraan aansluiting



Bericht door EasyBee »

Als die bruine en blauwe draad nu zijn aangesloten zijn ze wel voor de bediening van de dompelpomp.
Anders zit er een drukpomp in en heb je voldoende aan een goedkopere kraan zonder zo'n microswitch en zonder die blauwe en bruine aansluiting.
bollocks schreef:
zo 06 aug 2023, 14:27
Na enig zoeken zie ik dat de kraan in de badkamer lekt.
Laatst gewijzigd door EasyBee op zo 06 aug 2023, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
JohnN
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 30 jul 2010, 10:19
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Kraan aansluiting



Bericht door JohnN »

Kan ook nog zijn dat het einde van de slangen geborgd zijn middels een ijzeren pennetje.
Even de moer losmaken en de kraan eruit. Dan wordt e.e.a. zichtbaar.

John
John
bollocks
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 05 aug 2009, 19:19
Locatie: Huizen

Re: Kraan aansluiting



Bericht door bollocks »

Dank allen!

De kraan die er nu op zit is zeker niet de standaard kraan. Hij voelt ook veel goedkoper dan de kraan in de keuken wat een solode metalen kraan is.

Hoewel ik niet weet of hij van plastic is of metaal ga ik het met de Reich kraan proberen als we weer thuis zijn.
myway
Berichten: 15543
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Kraan aansluiting



Bericht door myway »

Die slangen zitten standaard aan de kraan.
Het gaat erom hoe die een stukje lager vast zitten.
isoplus
Berichten: 6395
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Kraan aansluiting



Bericht door isoplus »

Meestal met een slangpilaar en een slangenklem
Als je de slangen uit de oude kraan wilt verwijderen, gekleurde plastic borgpen uitnemen en de slangen uit de fitting trekken.
Meestal wordt de nieuwe kraan met slangen eraan geleverd, die overigens niet altijd passen op het bestaande systeem.
saagstree
Berichten: 1754
Lid geworden op: zo 16 jul 2006, 12:26
Locatie: maarssen

Re: Kraan aansluiting



Bericht door saagstree »

advies uit ervaring, ik zou gaan voor de Reich kraan Charisma deze kost 149 euro maar is geheel uit metaal geen kunstof die gaan steeds weer lekken.
geniet van elk vrij uurtje
mikeanber
Berichten: 550
Lid geworden op: zo 04 dec 2016, 9:49

Re: Kraan aansluiting



Bericht door mikeanber »

hallo allen
een tip / advies wij zeten altijd stroom van de water groep uit naar gebruik
dat was ons ooit eens aangeraden dat te doen als je rijd nu doen we dat dus altijd is even aan wenen en dan is het automatisch
:cheers:
bollocks
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 05 aug 2009, 19:19
Locatie: Huizen

Re: Kraan aansluiting



Bericht door bollocks »

Bedankt voor alle adviezen. Ook blij te horen dat dit een veel voorkomend probleem is.

De Charisma past denk ik niet boven onze wasbak, moet ik nog even naar kijken.
De Reich EHM Keramik Trend S mengkraan lijkt exact op de kraan die er nu op zit met dat verschil dat de bediening aan de juiste kant zit en hij er een stuk solider uitziet. Voor dat geld neem ik aan dat hij ook metaal is…

Ik ga idd wat vaker de waterpomp uitschakelen en de drik van het systeem halen. Zeker als we bij de camper weg gaan zoals gisteren.
isoplus
Berichten: 6395
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Kraan aansluiting



Bericht door isoplus »

Als de kranen de pomp aansturen, dus via een microcontact in elke kraan afzonderlijk, is er geen reden om de pomp stroomloos te schakelen of je moet verwachten dat de kraanhendels onverwacht zonder je tussenkomst in bedrijfgesteld worden.
Bij pompen die door een pressostaat geschakeld worden, en dus niet door een kraancontact, is uitschakelen bij afwezigheid wel handig, immers zodra door een lek de druk zakt gaat de pomp werken en door tot de tank leeg is en ook dan zal de pomp blijven lopen!
saagstree
Berichten: 1754
Lid geworden op: zo 16 jul 2006, 12:26
Locatie: maarssen

Re: Kraan aansluiting



Bericht door saagstree »

Die Charisma kraan kan je met verschillende uitloop krijgen.
Denk die je uitzocht toch van kunstof is hoor.
Wij hebben wel gehad dat onze hond perongeluk toen we terug kwamen spontaan de kraan met zijn poot aanzetten gelukkig kwamen we toen thuis anders brand de pomp door, toen zetten we ook de stroom van het water af voortaan.
geniet van elk vrij uurtje
bollocks
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 05 aug 2009, 19:19
Locatie: Huizen

Re: Kraan aansluiting



Bericht door bollocks »

Je hebt gelijk Isoplus, maar we schakelen nu de pomp uit en zetten dan even de kraan open om de druk er vanaf te halen. Ik zag dat die dompelpomp 2.1 bar levert dus dat vindt ik best wel een hele druk voor al die plastic leidingen en koppelingetjes.
Zal niet erg zijn als alles optimaal is maar dat is bij de huidige kraan dus niet het geval.
Plaats reactie