Aanvragen ontheffing APV heeft weinig zin

Algemene campervragen en -opmerkingen.
JanJD
Berichten: 230
Lid geworden op: vr 07 sep 2018, 15:37
Locatie: Utrecht-West

Re: Aanvragen ontheffing APV heeft weinig zin



Bericht door JanJD »

@Arie55
Mijns inziens overschat je de tijdwinst door samen te pakken. Bij 'ons' gaat dit inderdaad samen sneller dan alleen; wij hebben een erin gesleten taakverdeling en routine waarmee wij samen alles in een uur, ook voor de kinderen die mee gaan, geladen kunnen hebben. (De 'lijstjes' die wij gebruiken zitten in ons geheugen.)
Dit voorjaar ben ik ook alleen met de camper weg geweest waarbij ik alles alleen heb geladen; 1 uur met 2 personen wordt dan 2 uur met 1 persoon. Dit is nog steeds prima haalbaar binnen de 'APV 3 dagen'.
Mijn uitdaging is om buiten de werktijden hiervoor tijd beschikbaar te maken. (Ik/wij ben/zijn nog niet in de bevoorrechte positie om met (pre-)pensioen of op andere wijze vrijgesteld te zijn van werken voor inkomen.)
En zoals wij pakken maakt het niet uit of wij voor een weekend of 4 weken weg gaan; eten gaat altijd voor slechts enkele dagen mee en kleding gaat nooit voor meer dan een week mee (wij wassen onderweg).

In mijn nabije kennissenkring heb ik een gepensioneerd echtpaar die voor het laden meerdere weken de tijd nemen, zij claimen deze tijd ook absoluut nodig te hebben. De camper staat al die tijd in de openbare ruimte. Zij hebben overduidelijk mazel met een niet actieve handhaving en geen klagende buren.

Het verschil zit mijns inziens hier niet in het aantal mensen maar in de voorbereiding; bij ons is de dag voor vertrek de woonkamer gevuld met tassen met kleding en kratten met etenswaren en andere spullen die de camper in moeten. Vooraf is bedacht wat nodig is en dit staat al klaar op het moment dat de camper ariveert. De klaargezette spullen moeten alleen nog de camper in en dat is het.
Bij onze kennissen is de eerste voorbereiding de camper halen waarna, na bekijken wat er nog in de camper zit, bedacht wordt wat er nog mee moet.
En dit proces duurt voor hen meerdere weken (ik snap niet hoe en waarom). En zij snappen totaal niet hoe wij op dezelfde dag waarop wij de camper halen al kunnen vertrekken.
Beide zijn wij gelukkig met onze aanpak en daarom is er niets mis met de ene of de andere.

@Arie55 uit de vraag proef ik dat je niet gelukkig ben met de passing van de vanuit de APV beschikbare en de in jouw ogen noodzakelijke tijd. Daarom mijn suggestie om ook eens te kijken of je de noodzakelijke tijd kan bekorten. In jouw reacties hierop noem je herhaaldelijk het feit dat het alleen de planning en laden doet en dat dit het verschil in tijd maakt. Ik denk dat je hiermee jezelf te kort doet en ten onrechte afsluit voor mogelijkheden voor reductie van de noodzakelijke tijd dat de camper voor de deur staat.

De voorbereiding is een aanzienlijk deel van het werk en dit kan gebeuren voordat de camper voor de deur staat. En ja samen kan je hierbij elkaar aanvullen waardoor het sneller en beter gaat maar je kan elkaar ook tegenwerken. Er is geen APV die de tijd die je hiervoor wilt nemen beperkt, alleen of samen heb je alle gewenste tijd ter beschikking.
Een systematische aanpak helpt zowel samen als alleen en ik ben er van overtuigt dat er op dit forum deelnemers zijn (alleen of samen) met goede tips hoe zowel de voorbereiding als het laden handig aan te pakken.
Enkele tips heb ik al gegeven en ik heb uit bijdragen ook tips van anderen gelezen zoals dat onderweg de (vergeten) boodschappen gedaan kunnen worden.
Ik denk als je het wilt (of moet) en onder normale omstandigheden (voldoende gezondheid en beschikbare tijd) het laden van een camper zowel alleen als samen prima binnen 3 dagen gedaan kan worden.
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2224
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Aanvragen ontheffing APV heeft weinig zin



Bericht door DucatoDolf »

roma schreef:
do 03 aug 2023, 15:19
DucatoDolf schreef:
wo 02 aug 2023, 13:11
........ de mate van zeikerigheid van de buren ..........
Wat een horkerige opmerking. Dus als buren niet accepteren dat jij je camper voor hun huis zet en daarmee hun uitzicht verpest, dan zijn het zeikers? De buren geven geen overlast, maar jij. Mag ik jou dan een grote aso vinden? Ik moet zo'n witte muur ook niet voor mijn raam. Huur een stalling.
Goed lezen blijft moeilijk? Volgens mij was mijn punt juist dat ik het ook niet tof zou vinden als Arie zijn camper voor mijn uitzicht zou zetten. Ik wees er juist op dat Arie er goed op moet letten geen overlast te veroorzaken. Maar ik vertelde dat er óók buren zijn die gewoon domweg zeikerds zijn zonder dat ze echt nodig naar de wc moeten. Dat puntje over zeikerige buren slaat dan ook volledig op de mensen die altijd wat te zeiken hebben terwijl ze er helemaal geen last van hebben.

Verder snap ik @JanJD heel goed dat het allemaal makkelijk moet kunnen in 3 dagen. Maar volgens mij vindt Arie het ook gewoon fijn om niet al te gestrest bezig te zijn en gewoon op zijn gemak lekker aan de camper wil kunnen prutsen. Iets wat ik wel kan begrijpen. Maar een camper (zeker een 'witte doos' (sorry)) is nu eenmaal een opvallende verschijning in de wijk en veel mensen worden daar onrustig van. Helaas.
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1811
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Aanvragen ontheffing APV heeft weinig zin



Bericht door doov »

Maar toch.
Hoe lang heb je nou nodig om je campert vertrekklaar te maken?
Nou staat dat ding bij mijn huis, maar meer dan een half uur , of neem het ruim 1 uur, hoeft dat toch niet te kosten.
We pakken beiden wat kleren en kieperen dat in de bus.
Ik vul de watertank met de tuinslang. Zo gedaan.
Wat toiletvloeistof in de cassette.
Golftassen naar de bus zeulen.
Of de fietsen op de drager zetten. Fietsen en golfen gaat niet, dan wordt het te zwaar.
We gooien nog wat proviand voor de eerste dag er in en klaar is Kees.

Doe je het tempo doeloe dan kost dat toch nooit meer dan een dag?
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2224
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Aanvragen ontheffing APV heeft weinig zin



Bericht door DucatoDolf »

Ja maar toch. Arie heeft volgens mij aangegeven dat hij niet veel puf heeft en nog nooit aan poetsen is toegekomen omdat z'n camper dan al weer op moet rotten van het systeem. De zweep d'r over en Arie kan alles binnen een uur. Maar ik denk niet dat we dat moeten willen. Vooral Arie zelf niet toch?

Het probleem is dus dat sommige mensen gewoon langer dan 3 dagen de camper voor de deur zouden willen hebben om wat voor reden dan ook. Tegelijkertijd zijn er ook mensen die om wat voor reden dan ook die camper het liefst nog geen dag in de wijk willen hebben staan. Een impasse. De wet heeft het 'opgelost'. 3 dagen, punt. Wel balen dat Arie buren heeft die toch over lijken te komen als pietluttig.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8707
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Aanvragen ontheffing APV heeft weinig zin



Bericht door seth_space »

Ik vraag me wel af of er echt een probleem is.
Ik begrijp dat hij uitzicht heeft op een straat in een andere gemeentegrens waar de camper ook drie dagen mag staan.
Daarna zet hij hem weer voor zijn eigen deur en dan heeft hij al zes dagen zonder gezeur.
Ik merk wel in de vele postings hier dat Arie ervan lijkt te houden aan zijn camper te werken. En dat kost natuurlijk al snel veel tijd en daar zijn nog minder mensen van gecharmeerd als dat aan de buitenzijde moet gebeuren.
Hobby en regels zitten elkaar hier in de weg.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1604
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Aanvragen ontheffing APV heeft weinig zin



Bericht door tranny »

Tsja, ieder heeft zo z'n eigen manier van voorbereiding en reisklaar maken.
Waar de één in een paar uur al mee klaar is heeft de ander gewoon veel meer tijd voor nodig, en de redenen daarvoor kunnen net zo uiteenlopend zijn... de ene persoon kan goed multitasken terwijl de ander heel secuur alles volgens een vooraf opgesteld afvinklijstje moet doen, de één kan qua lichamelijke/geestelijke gezondheid ook aanmerkelijk sneller al z'n dingen doen als de ander, en dan heb je ook nog eens de categorie "praatvolk" in de vorm van buren/familie/kennissen die je op die momenten aardig van je inpakbezigheden af kunnen houden.

Ik ben zo'n figuur van even checken of de portemonnee gevuld in m'n achterzak zit en de tank vol is en dan gewoon gaan rijden in de richting waar je globaal naar toe wilt, en wat dan niet in het busje aanwezig is is vast nog wel ergens onderweg of op bestemming te koop.
M'n wederhelft is echter precies het tegenovergestelde, die moet wat reizen betreft alles eerst tot in de puntjes goed voorbereid, geregeld, ingepakt en 3x gecheckt hebben voordat de sleutel in het contact omgedraaid mag worden. (en van die inpakvoorraad moet een kwart toch thuis gelaten worden aangezien er anders geen leefruimte in m'n bussie over blijft)
De praktijk hiervan is dan meestal dat bijna alles wel aanwezig is behalve net dat éne ding wat je nodig bent (dat ding koop je onderweg en gaat de volgende keren dus voor niets mee en dan mis je weer wat anders), en ook dat de vooraf geplande eindbestemming door ons bijna nooit gehaald wordt omdat we onderweg toch weer van allerlei andere leuke/mooie dingen of ideeën die niet in de planning stonden tegen komen waar we blijven hangen. (ons laatste ritje zou een lang weekeind omgeving Borger worden maar we zijn in omgeving Dwingeloo uitgekomen)
Het enigste ding waar we allebei wel heel secuur op zijn is dat de pillendoos van m'n wederhelft als eerste gevuld en ingeladen wordt.

Van al dat gedoe met de APV heb ik trouwens totaal geen last, want m'n gepensioneerde bussie is op kenteken gewoon een gesloten bedrijfsauto (categorie N1/BB/03) die netjes voldoet aan de APV en RDW eisen en deze mag dus jaarrond legaal op een openbare parkeerplaats staan. 8-)
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80432
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Aanvragen ontheffing APV heeft weinig zin



Bericht door Dafluc »

Kijk. Als Arie dus een oldtimerbus koopt is het probleem opgelost 8-)
Afbeelding
tonic
Berichten: 2464
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Aanvragen ontheffing APV heeft weinig zin



Bericht door tonic »

Of verhuizen :P allemaal keuzes.
Tabbert classic 570
Berichten: 398
Lid geworden op: wo 04 jan 2023, 13:00

Re: Aanvragen ontheffing APV heeft weinig zin



Bericht door Tabbert classic 570 »

roma schreef:
do 03 aug 2023, 15:19
DucatoDolf schreef:
wo 02 aug 2023, 13:11
........ de mate van zeikerigheid van de buren ..........
Wat een horkerige opmerking. Dus als buren niet accepteren dat jij je camper voor hun huis zet en daarmee hun uitzicht verpest, dan zijn het zeikers? De buren geven geen overlast, maar jij. Mag ik jou dan een grote aso vinden? Ik moet zo'n witte muur ook niet voor mijn raam. Huur een stalling.
Niet echt aso, voor mijn raam ligt een heel groot parkeerplek, als iemand zijn grote bens of VW voor mijn raam zet heb ik ook geen uitzicht. Die wagen mag zelfs heel lang daar staan. Alleen als camper zijnde is het niet handig om voor iemnd zn raam te parkeren. Moet ook geen probleem zijn als je je camper in je eigen wijk zet. Menig bestelbus is minstens zo lang en lomp als mijn camper. En daar wordt niet moeilijk over gedaan.
Tabbert classic 570
Berichten: 398
Lid geworden op: wo 04 jan 2023, 13:00

Re: Aanvragen ontheffing APV heeft weinig zin



Bericht door Tabbert classic 570 »

Ik vraag mij af als je een camper hebt die niet geregistreerd staat als camper, dan mag je ineens wel jaarrond voor de deur staan?
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80432
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Aanvragen ontheffing APV heeft weinig zin



Bericht door Dafluc »

Ja. Het gaat om de voertuigsoort. Maar er is ook een bepaling over hoogte en lengte.
Afbeelding
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Aanvragen ontheffing APV heeft weinig zin



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op zo 05 nov 2023, 9:19, 1 keer totaal gewijzigd.
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Aanvragen ontheffing APV heeft weinig zin



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op zo 05 nov 2023, 9:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Tabbert classic 570
Berichten: 398
Lid geworden op: wo 04 jan 2023, 13:00

Re: Aanvragen ontheffing APV heeft weinig zin



Bericht door Tabbert classic 570 »

janmetdoka schreef:
vr 04 aug 2023, 17:17
Daar gaan we weer 🙄

Nee, dan mag het nog steeds niet.
Lees die APV nou eens een keer nauwkeurig.
Het gaat om de inrichting en het daaruit blijkende gebruiksdoel.
Gebruiksdoel? Dat kan helemaal niemand bepalen behalve de eigenaar zelf, de meeste mensen gebruiken hun auto ook alleen voor recreatief gebruik net als de meeste mensen die een camper hebben. Uiteraard snap ik heus wel dat als je een stadsbus omgebouwd hebt die niet in een woonwijk kan zetten.
Plaats reactie