De juiste bus voor ombouw: waar op letten?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
CitizenVeen
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 24 jul 2022, 17:39

De juiste bus voor ombouw: waar op letten?



Bericht door CitizenVeen »

Dag beste camperaars,

Onze vorige camper is net verkocht, daar ook al flink wat zelf aan gedaan, voor onze volgende willen we graag helemaal zelf bouwen voor de maximale keuze vrijheid.
Bouw, hout, metaal en elektra technisch komt dat wel goed, timmer zelf veel en genoeg elektriciens en timmermannen in de vriendenkring als hulp nodig is.

Ik weet echter niet zoveel van auto's, en beetje huiverig om tijd, liefde en geld in de verkeerde bus te stoppen. Dit zoek ik nu:
Een bus van tussen 2012-2018, onder de 200k km, max 9000,- euro, ~5m lengte. Hoogte zit ik nog te twijfelen, hefdak vind ik vrij charmant, maar natuurlijk extra kosten. Een hoog dak bied veel extra bergruimte ook.
Bij een goeie optie dacht ik een aankoopkeuring te doen bij een garage in de buurt die voornamelijk campers doet.
Is dat een goeie aanpak? Hoe zit het met oudere busjes (zeg 2005-2012), zitten daar meer risicos aan, of gaan die vaak ook nog lang mee?
En aantal gereden kilometers? Heb wel eens gehoord dat bij autos van de laatste ~15 jaar, het aantal gereden kilometers minder uit maakt, geen idee of dat klopt.

Wat zijn de (technische) voor en nadelen van de verschillende merken? Zijn die er? Onze vorige was een ford transit, gehoord en ook ondervonden dat die qua motor erg betrouwbaar zijn maar flink roesten. De VW lijkt nog steeds het populairst voor camperbusjes, is dat iets puur cultureels / iconisch, of heeft dat ook een technische reden?

Qua daken: wat zijn jullie ervaringen, welk dak heb je? Slaap, heffend of klappend? Zijn er voor of nadelen die je pas na gebruik ontdekte?

Ik heb de forumregels gecheckt, volgens mij voldoet deze vraag aan de (anti)reclame regels. Laat vooral weten als dat niet zo is of die in t verkeerde forum staat.

Zoals altijd hier: veel dank!
Gebruikersavatar
Autocaravana
Berichten: 1248
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 23:28
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: De juiste bus voor ombouw, waar op letten?



Bericht door Autocaravana »

Voor elke auto geldt in meer of mindere mate dat de reparatiekosten in latere jaren hoger worden, dus ook voor busjes. Er zijn nu eenmaal onderdelen die het lang volhouden maar na 15 of 20 jaar toch de geest geven.
Ik heb mijn bus van bouwjaar 1999 al vanaf 2001 en hij heeft 450.000 km gereden. Ik zie die trend dus zelf ook wel.
Als je een bus van jonger dan 10 jaar koopt dan zit je wat dat betreft voorlopig nog aan de goede kant, zeker als het aantal kilometers nog niet al te hoog is.
Met bedrijfsbussen heb je wel een extra risico, want vaak wordt daarmee niet erg zuinig omgesprongen.

Het helpt dus als je de gebruikshistorie kent en het helpt ook als je een merk en type koopt dat bekend staat als betrouwbaar en niet roestgevoelig.
De Volkswagen T4 die tot 2003 in productie was, is mij de afgelopen 22 jaar goed bevallen. De 2.5TDI motor van de T4 (niet van de T5) staat bekend als de beste die Volkswagen ooit heeft gebouwd. Maar ja, roestvrij zijn ze meestal niet helemaal (die van mij wel).
Als je een jongere VW wilt, kies dan een T6 met 1.9 motor van 102KW (150pk). Ze hebben het Euro 6 label, wat een groot voordeel kan zijn. Maar ze vallen misschien net buiten het budget.
Onze fiets- en camperreizen: https://bicitours.blogspot.com
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80437
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: De juiste bus voor ombouw: waar op letten?



Bericht door Dafluc »

En zo zal waarschijnlijk iedere eigenaar zijn eigen merk promoten, voor wat dat waard is. Want ze zijn er tevreden mee en hebben ooit voor deze gekozen. De juiste bus is niet te duur. Heeft geen roest en is niet storingsgevoelig. Heeft geen zwaar leven gehad en goed onderhoud. Is schadevrij en heeft een niet al te hoge kilometerstand. Voor de een is in de breedte kunnen slapen erg belangrijk. Voor de ander zit dat hem in het aantal pk's onder de kap. En de een zweert bij dit merk en de ander bij dat. De een wil niks anders dan een hefdak, de ander zweert bij een verhoogde versie. De juiste bus is dus gewoon de bus waarmee jij kunt doen wat je ermee wilt gaan doen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1605
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: De juiste bus voor ombouw: waar op letten?



Bericht door tranny »

Ow... dan zal ik een Transit MK1 maar niet aan gaan raden. :lol:

Voor een aankoopkeuring van een bedrijfsbus hoef je niet specifiek naar een camperspecialist te gaan, dit kun je bij ongeveer elke merkdealer wel doen.
Als je tevens extra zitplaatsen op kenteken wilt even uitzoeken of er wel een gecertificeerde gordelbok leverbaar is voor die bus.
Voor de rest is het wat je wilt en of de breedte ook van belang is (i.v.m. bed), persoonlijk zou ik de wanden in ieder geval zo haaks mogelijk willen om optimale binnenruimte te hebben... dan kom je al snel richting een Ducato en z'n aanverwanten.
Ow ja, bedrijfsbussen worden meestal exclusief btw aangeboden, verkijk je dus niet op de prijs. ;;-)
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Renault Camp Master
Berichten: 57
Lid geworden op: za 10 sep 2022, 9:45

Re: De juiste bus voor ombouw: waar op letten?



Bericht door Renault Camp Master »

Zoals hierboven al genoemd, het is erg persoonlijk. Welk merk, dak, inbouw. Ik lees dat er al een camper geweest is, gebruik die ervaringen voor wat wel, en wat niet voor eigen gebruik werkt. Oh ja het voordeel van de ducato's, boxer,jumper, transporter en crafters is ook dat er heel veel spullen te koop zijn wat voor die modellen gemaakt is.
Het kost meer geld, maar bij minder gangbare modellen moet je veel meer dingen zelf bedenken, maken en aanpassen.
Succes ermee, mocht de bouw er echt gaan komen dan kun je hier een mooi verslag posten.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8973
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: De juiste bus voor ombouw: waar op letten?



Bericht door kampo »

Je zal toch zelf eerst een aantal basiskeuzes moeten aangeven. Anders is het onmogelijk om mee te denken.
Wil je een compact voertuig zoals VW T5/T6 of MB Vito
Of net een maat groter/breder zoals Ducato/Transit/Crafter ?
Langsslaper of dwarsslaper?
Met toilet+binnen douche of net zonder ?
Denk je echt aan een buscamper of wil je achterin rechte wanden zoals bv een Durisotti.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 379
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: De juiste bus voor ombouw: waar op letten?



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

CitizenVeen schreef:
ma 17 jul 2023, 16:09

Hoe zit het met oudere busjes (zeg 2005-2012), zitten daar meer risicos aan, of gaan die vaak ook nog lang mee?
En aantal gereden kilometers? Heb wel eens gehoord dat bij autos van de laatste ~15 jaar, het aantal gereden kilometers minder uit maakt, geen idee of dat klopt.
Als je zelf handig bent, geen stedenbezoeker bent (mileuzones) kan een ouder voertuig een optie zijn. Ik heb een bus uit 2003 waar je nog net genoeg zelf aan kunt doen met relatief eenvoudig gereedschap, maar je moet daar wel aardig- en handigheid in hebben.
Een hogere km stand hoeft niet slecht te zijn, maar is in z'n algemeenheid weinig over te zeggen omdat dat van veel dingen afhankelijk is zoals onderhoud, gebruik, lange of korte afstanden, etc.

Wensen en budget, zoals anderen ook al aangaven, kunnen helpen een beter advies te geven. :)

Groeten Jeroen
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2234
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: De juiste bus voor ombouw: waar op letten?



Bericht door DucatoDolf »

Rond de 5 meter is natuurlijk de kortere camper. Mijn favoriet. Persoonlijk vind ik dat je binnen die meters het maximale er uit moet halen qua ruimte. Tenzij je het ziet zitten om een half integraal op een pickup te bouwen kom je dan eigenlijk inderdaad uit bij de Ducato/Jumper/Boxer bus.

L1 is 5m, de L2 5,4m
Liefst H2 dan heb je meteen stahoogte, maar die zijn zeldzaam(in L1H2; L2H2 is goed vindbaar) . Ik heb een hefdak, maar zou heel stiekem liever gewoon een hoge kap er op klussen. Minder gedoe.

Liefst zo oud mogelijk (vanaf 2006 is het in de basis dezelfde wagen) ivm rest BPM bij ombouw. Voor €9000 heb je niet veel keuze in spic en span modellen. Bekijk degene met laagste km of ze er niet helemaal afgerost uitzien. Koop een bus van €7000 en reserveer €2000 voor technische onderdelen/reparaties. Een bus van €9000 is namelijk zelden tip top in orde, dus ga niet te krap in je budget een bus kopen en dan schrikken van alle dingen die er aan kapot gaan.

Over oude busjes. Die van mij komt uit 2007. Gekocht 3 jaar geleden met 280000km, nu 4 reizen en zakelijk en privé gebruik verder bijna 340000km. Alles doet het goed. Wel dus wat kosten. Startmotor, startaccu, aircopomp, 4 nieuwe lichtunits, nieuwe remblokken, banden en er zit wat laswerk in de planning. De spatlappen hebben roest veroorzaakt op de dorpels. Verder zijn deze bussen op slechte afbladderende lak na eigenlijk niet roest gevoelig. Behalve de afwatering van de paravan, is een ontwerpfout. Water drupt op het blok. Gloeibougies daardoor vastgerot. 1tje brak, hij doet het er nu maar lekker met 3. Anders wordt het uitboren.

De meeste campers rijden niet eens zo veel. 10000 km per jaar is al erg veel. Dus eenmaal op orde kan het best nog een tijdje mee. Ik rij er wel vrij veel mee en ik zou het zo weer doen. Al heb ik geboft met een puike bus voor de prijs die ik er voor betaald heb.

Voor wat het waard is. Succes :cheers:
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5262
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: De juiste bus voor ombouw: waar op letten?



Bericht door Mickel Moen »

Als je niet een kant en klare wilt, maar zelf wilt bouwen, is het belangrijkste om eerst te bepalen, wat voor dak je wilt.

Aangezien een Volkswagenbusje erg populair is, zijn er zeer veel bedrijven, die specifieke onderdelen leveren voor de ombouw van deze bussen. Te beginnen dus met een dak. Vervolgens is het zaak om na te denken over het bed en de zitplaatsen. Een en ander geldt ook voor minder belangrijke zaken zoals luifels e.d. Zo heb ik een Fiamma luifel specifiek voor de T5 en een vuilwatertank van Reimo verstopt in de zijwand van de T5. Het zijn details, maar het kan het ombouwen net wat makkelijker maken.

Flankerend is dan weer, dat bij populaire modellen er ook weer veel kennis is, op de daarbij behorende fora. Zo vind ik veel informatie op https://www.weetjewel.nl/phpbb3/index.p ... 12df5a3c10 het forum voor de Volkswagenbusjes vanaf de T4.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
CitizenVeen
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 24 jul 2022, 17:39

Re: De juiste bus voor ombouw: waar op letten?



Bericht door CitizenVeen »

Dank allemaal voor de reacties en de tips!

Aangaande de vragen:
Absoluut in de lengte slapen.
Geen douche of wc binnen.
Achterwand hoeft niet recht te zijn, ben niet van plan er tegenaan te bouwen.

Een L1H2 busje waarin ik zou kunnen staan (1.90) zou inderdaad heel geschikt zijn, maar die zijn moeilijk te vinden. Ik vermoed dat het uiteindelijk toch een lage bus met hefdak wordt. Als we er 1 hebben zal ik eens een ombouw topic aanmaken, altijd leuk als mensen meekijken.

Dank!
Gebruikersavatar
suna
Berichten: 16
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 7:34
Locatie: Ulft

Re: De juiste bus voor ombouw: waar op letten?



Bericht door suna »

Zo heeft iedereen zijn voorkeur. Mijn voorkeur ging uit naar een achterwielaandrijving of 4 wielaandrijving omdat ik graag van de verharde weg afga. Een vierwielaandrijving zijn erg zeldzaam en veel te duur voor mij. Ik heb vaker op steile gravelwegen of zandpaden gezien dat een achterwielaandrijving wel hoog komt en een voorwielaandrijving niet. En de bodemvrijheid is veel ruimer. Enne ja ik heb die vervloekte ford transit met 2400 Tdci motor waar ik zeer tevreden mee ben. Al 9 jaar 100% probleemloos en 60000km verder😜
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80437
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: De juiste bus voor ombouw: waar op letten?



Bericht door Dafluc »

De 2400 is ook niet het probleem toch?
Afbeelding
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2234
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: De juiste bus voor ombouw: waar op letten?



Bericht door DucatoDolf »

Nope.

Ik ben benieuwd naar je keuze. Je hebt al een camper gehad. Je weet een beetje hoe je dat ervaart, maar was dat een veel grotere? Anders eens een kleine huren?

Ergens anders vertelde ik ook al dat een kleine bus meer op een luxe tent lijkt dan op een mobiel huisje zoals een half-/vol integraal.

En een portapotti voor de alleen de plas vinden wij wel echt een must. Goed compromis. Nauwelijks last van geurtjes, maar wel je eigen pispot. Een idee
CitizenVeen
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 24 jul 2022, 17:39

Re: De juiste bus voor ombouw: waar op letten?



Bericht door CitizenVeen »

Dank voor de tips weer.
Ik had een 1991 transit, korte wiel basis, met een later erop gezet kunstof hoog dak, wat zoiets als een L1H3 is denk ik, klein maar hoog dus, 4,60 lang maar zelfs. Dus ook al een kleine buscamper, beviel erg goed. Verschil met een hefdak is denk ik vooral dat je een stuk minder kastruimte hebt.
Plaats reactie