APK afkeurpunten Fiat Ducato 290 1.9TD

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

APK afkeurpunten Fiat Ducato 290 1.9TD



Bericht door jasperenpriscilla »

Hallo allemaal,

De dag des oordeels was vorige week. :shock:

2023-05-23 07_56_13-WhatsApp.jpg
2023-05-23 07_56_13-WhatsApp.jpg (67.48 KiB) 779 keer bekeken
die dikke rode stempels maken het best indrukwekkend. Maar als je goed kijkt valt het allemaal wel mee.

Die stuurkogel was me eerder al opgevallen, maar ik kreeg de tip om de hoes dicht te smeren met kit, daar prikte de keurmeester letterlijk en figuurlijk meteen doorheen :crazy: nieuwe kogel is besteld, en heb de oude nog niet los, maar vanavond een nieuwe poging (als iemand de gouden tip heeft hoor ik het graag)

Aandrijfashoes die is 1maand geleden vervangen voor een nieuwe, dus ik viel bijna van mijn stoel. hoe kan dat nu? Ik dacht misschien klembandje losgeraakt ofzo, maar zie hieronder, een nagelnieuwe ashoes met een scheur erin.

2023-05-23 07_56_42-WhatsApp.jpg
2023-05-23 07_56_42-WhatsApp.jpg (107.52 KiB) 779 keer bekeken
Hoe het kan is mij een raadsel, iemand een idee? ik denk bijna aan een productiefout. Hoe dan ook, de aandrijfas heb ik er weer onderuit gehaald, en bij een monteur gebracht om te laten vervangen.

Dan staan er een boel lampjes dingen op, daar moet ik eens naar kijken, knipperlicht deed het, het weekend voor de apk nog, dus die was stom toeval. Stadslichtjes doen het beiden, maar toch is er iets niet goed met de rechter, misschien zit hij er niet lekker in ofzo.

Lastigste punt waarvan ik nog niet weet wat ik er mee aan moet, is het punt over de rechterachter rem, kabel niet deugdelijk los in trommel.

2023-05-23 07_57_00-(1) WhatsApp.jpg
2023-05-23 07_57_00-(1) WhatsApp.jpg (119.03 KiB) 779 keer bekeken
hier een foto, de handrem is nu strak opgetrokken.

De rem werkt fantastisch, vorige week op een camping aan die kant nog op de 'banaan' gehad op het hoogste trapje. aangetrokken staat ie dan als een huis.

Ik denk dat het euvel is het busje wat om de bowdenkabel zit, deze zit bij de linker achterrem netjes in het trommelrem huis, en hier zit deze er net buiten. Iemand een idee hoe dat busje weer vast te zetten? (ik wil momenteel de handrem niet loshalen omdat hij voor opgebokt staat om aan de aandrijfas te werken).
BoxerCamp
Berichten: 394
Lid geworden op: di 18 okt 2022, 20:07

Re: APK afkeurpunten fiat290, 1,9TD



Bericht door BoxerCamp »

  • lichten afstellen.
  • die andere melding, waarschijnlijk schoonmaken van contacten zijn.
  • rubber bij installatie op de as (of tijdens as op de auto) beschadigd/inferieur kwaliteit. of bandje zit/zat niet oke/te strak.
  • dichtsmeren, niet altijd geen goed idee
  • remkabel, zou even kijken in de trommel of alles goed zit (dat hij op banaan prima werkt, zegt nog niet dat alles goed zit) misschien borgclip, afstellen/voorspanning of binnenkabel stroef/vast tov buitenmantel of iets dergelijks.
in ieder geval allemaal prima te herstellen.
Laatst gewijzigd door BoxerCamp op di 23 mei 2023, 9:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6339
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: APK afkeurpunten fiat290, 1,9TD



Bericht door Bas vd laar »

Die stuurkogel afkeur gaat over de speling, net over het rubbertje dat lek is, dan was kitten geen probleem.
Lampjes zijn eenvoudig te herstellen.
Kies GOEDE kwaliteit aandrijfashoezen, liefst origineel Fiat, dan heb je dit niet.
Handrem afstellen en je kunt weer!
BoxerCamp
Berichten: 394
Lid geworden op: di 18 okt 2022, 20:07

Re: APK afkeurpunten Fiat Ducato 290 1.9TD



Bericht door BoxerCamp »

PS vervang de stuur kogels zowel links als rechts.

De eerste zin op je rapport over de stuurkogel speling nu minder of gelijk aan 1.0 mm is een reparatie-advies geen directe afkeur (> 1.0 mm = afkeur).
Echter de kapotte rubber van de kogel is wel APK afkeur (voor de APK zou het volstaan met links vervangen..)
Maar het is beter om zowel links als rechts de kogels gelijktijdig (als paar) te vervangen.
Doe je alleen links, dan is waarschijnlijk volgend jaar rechts afkeur gezien de speling die er dan op rechts zal zijn.
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: APK afkeurpunten Fiat Ducato 290 1.9TD



Bericht door jasperenpriscilla »

vorige apk is de rechtse kogel al vervangen, dus ik kan beamen dat je daar helemaal gelijk in hebt.

maar nu is die dus nog hardstikke fris en die kogel zal de camper wel gaan overleven denk ik, dus ik doe nu alleen de linkse.
vanavond even kijken of ik die kogel los krijg.
Gebruikersavatar
PJD
Berichten: 804
Lid geworden op: zo 26 feb 2023, 7:55

Re: APK afkeurpunten Fiat Ducato 290 1.9TD



Bericht door PJD »

Kogel los met een trekker, heb je die niet de twee hamer methode gebruiken.
1 zware hamer tegen de ene kant houden en met de andere hamer niet te hard maar doorslaan(betekend dat die niet terug veert door de klap) tegen de andere kant, vaak springt die bij de tweede of derde tik los.
Elliot 5
Berichten: 704
Lid geworden op: za 12 mar 2022, 18:18

Re: APK afkeurpunten Fiat Ducato 290 1.9TD



Bericht door Elliot 5 »

Beter een adres wat aansluitend fixt, en daarna gewoon kan goedkeuren, i.p.v zo'n afkeurstation..
Hoesje doorprikken...🥵 (hij mot juist kitten!)
Keurmeester vervangen🤭.
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1046
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: APK afkeurpunten Fiat Ducato 290 1.9TD



Bericht door amigob2 »

Bij de stuur kogel vervangen, moet het stuur weer precies het zelfde staan als voor het vervangen.
Dus als het stuur nu recht staat en je vervangt de stuurkogel dan moet het stuur er naar weer recht staan.
Ten alle tijden van de stuurkogel afblijven die je niet vervangt ( beide goed verstellen lukt alleen met meet apparatuur )
Als het stuur niet het zelfde staat is de toesporing anders en zal je hoogstwaarschijnlijk meer banden slijtage hebben.

Dan kun je nog kiezen om hem uit te lijnen, ik doe dat iedere 2/3 jaar maar als ik maar 1 stuurkogel vervang doe ik het niet.
Ik weet hoe mijn stuur moet staan.
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Plaats reactie