'Choke' knop op dashboard

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

'Choke' knop op dashboard



Bericht door jasperenpriscilla »

Hallo allemaal,

Ik heb onze bertus al een paar jaar. Al sinds ik hem heb heb ik de 'choke' (hoe noem je dat op een diesel?) op het dashboard met rust gelaten. Immers had de verkoper gezegt dat die was losgekoppeld op het blok, (als je eraan trekt voelde je ook geen weerstand, dus zeker niet aangesloten) omdat dit blok die niet nodig had volgens hem.

Nu laatst met de versnellingsbak vervanging toch het kabeltje eens gevolgd. en volgens mij is enkel het beugeltje voor de bowdenkabel gewoon afgebroken. Op de 'carburateur' (hoe noemen we de carburateur op een diesel?) zit de binnenkabel netjes vast op een hevel die te bedienen is met de hand.

Ik weet niet zeker of we die hevel hebben versteld. wat ik wel heb gemerkt is dat de koude start moeilijker gaat als voor de versnellingsbak klus. Ik ga ervanuit dat dit hiermee te maken kan hebben. als we toevallig die hevel in een andere stand hebben staan, zal dat enig effect hebben.

Wat is precies de functie, van die knop. Ik neem aan dat dichtgedrukt op het dashboard de positie is waar je hem tijdens het rijden in hebt staan. Dat betekend dat op de 'carburateur' die hevel naar rechts staat (in rijrichting gezien). Gaat er iets mis als hij altijd 'open' staat? (dus naar links).

Zorgen dat ie weer functioneerd gaat me voor de meivakantie niet meer lukken. Hevel in een vaste positie zetten waarin we tevreden kunnen snorren natuurlijk wel.

Gister met stationair draaiende motor, de hevel een paar keer open en dicht gezet, ik hoor eigenlijk geen verschil in motorloop.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51325
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: 'Choke' knop op dashboard



Bericht door Kroppie »

de carburateur bij een diesel heet brandstofinspuitpomp, en de choke is een z.g. koudestartverrijking, tijdens het koude starten word dan wat extra brandstof ingespoten, is zinvol om enkel te gebruiken bij starten erg koude motor
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1603
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: 'Choke' knop op dashboard



Bericht door tranny »

Het stationair toerental wordt ermee verhoogd, bij een echte winterse koude start vinden de de lagers het wel fijn om wat meer oliedruk te krijgen.
Ik gebruik het bij m'n 4x4 tevens als handgas tijdens het lieren.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51325
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: 'Choke' knop op dashboard



Bericht door Kroppie »

meer brandstof geeft uiteraard meer toeren :-B
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: 'Choke' knop op dashboard



Bericht door jasperenpriscilla »

ik vind hem momenteel stationair heel erg laag draaien, daardoor slaat hij ook wat moeizaam aan, ik denk dus dat die knop fulltime open heeft gestaan eerder. Ik ga eens kijken of hij dan weer start zoals ik dat gewend was. Dan is dat in ieder geval helder.

Uiteraard ga ik in het voorjaar die knop weer gewoon functioneel maken. Ik snap niet dat ik daar niet in al die tijd eens naar heb gekeken :lol3:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51325
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: 'Choke' knop op dashboard



Bericht door Kroppie »

bekijk ook het brandstofverbruik of daar verschil in zit met choke open of dicht, stationairtoerental is ws ook op een andere manier te wijzigen, al weet ik van jouw type motor niet precies hoe, dus kan ik je hier niet uitleggen, maar dat weet een ander wel
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Peter+Annie
Berichten: 1354
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: 'Choke' knop op dashboard



Bericht door Peter+Annie »

Kroppie schreef:
zo 23 apr 2023, 13:50
de carburateur bij een diesel heet brandstofinspuitpomp, en de choke is een z.g. koudestartverrijking, tijdens het koude starten word dan wat extra brandstof ingespoten, is zinvol om enkel te gebruiken bij starten erg koude motor
Deze "koudestart verrijkings functie "treed pas in werking als het gaspedaal geheel ingetrapt is, en stopt zodra de motor loopt en het gas word los gelaten.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51325
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: 'Choke' knop op dashboard



Bericht door Kroppie »

zo met zijn allen komen we er wel achter wat iets is en hoe het werkt, :thumbup:
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6339
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: 'Choke' knop op dashboard



Bericht door Bas vd laar »

Deze "koudestart verrijkings functie "treed pas in werking als het gaspedaal geheel ingetrapt is, en stopt zodra de motor loopt en het gas word los gelaten.
Dat vraag ik me af, ik denk dat het gaspedaal er niks mee te maken heeft op een oude 1.9 TD
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: 'Choke' knop op dashboard



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op zo 05 nov 2023, 8:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Tabbert classic 570
Berichten: 398
Lid geworden op: wo 04 jan 2023, 13:00

Re: 'Choke' knop op dashboard



Bericht door Tabbert classic 570 »

De vorige eigenaar heeft mij bang gemaakt om die knop niet te gebruiken. Ik denk inderdaad dat het de choke is. Ik heb een vlamstart. Is het niet zo dat, en vlamstart en choke een beetje dubbelop is?
Ik heb nog de handleiding liggen, helaas in het duits.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13438
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: 'Choke' knop op dashboard



Bericht door hathi »

Laat maar gaan,……ze stinken nu al genoeg bij het starten :-B
Hans
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: 'Choke' knop op dashboard



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op zo 05 nov 2023, 8:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter+Annie
Berichten: 1354
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: 'Choke' knop op dashboard



Bericht door Peter+Annie »

Bas vd laar schreef:
ma 24 apr 2023, 8:43
Deze "koudestart verrijkings functie "treed pas in werking als het gaspedaal geheel ingetrapt is, en stopt zodra de motor loopt en het gas word los gelaten.
Dat vraag ik me af, ik denk dat het gaspedaal er niks mee te maken heeft op een oude 1.9 TD
IK heb er natuurlijk niet zo heel veel verstand van, maar met de auto's waar ik vroeger mee werkte (Scania en Volvo) zat ook zo een voorziening.
Als je die in drukte trok deze de aanslag van het tandheugel, waarmee de inspuit plunjer bedient werden, weg een kon de tandheugel wat verder de plunjer verdraaien , zodat er voor een kort moment méér brandstof ingespoten werd.
Maar ja, dat waren ouderwetse lijnpompen, nu zal t allemaal wat moderner zijn.
Plaats reactie