Ruitenwissermotor Fiat Ducato 290 1.9TD

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
De Veen
Berichten: 1
Lid geworden op: za 10 sep 2016, 17:44

Re: Ruitenwissermotor Fiat Ducato 290 1.9TD



Bericht door De Veen »

Om hem nog even niet af te sluiten :)
ik zoek zo een motor maar zie door de bomen het bos niet meer. welk hem nummer of artikelnummer kan ik gebruiken voor de 423 E. of past de B er ook op. zie veel voor fiat coma, Lancia, Punto pfff. best lastig.

ik hoop dat iemand nog een pasklaar antwoord heeft.
verder alles van de voorgaande poetst uitgevoerd maar nog geen nulstand.
Catootje
Berichten: 1
Lid geworden op: di 19 jul 2022, 16:58

Re: Ruitenwissermotor Fiat Ducato 290 1.9TD



Bericht door Catootje »

Goedendag,

Vol interesse de berichten gelezen over de ruitenwissermotor problemen, niet naar 0-stand.
Ik heb nu hetzelfde probleem en is daardoor een afkeurpunt bij mijn APK keuring.
Ik ga in ieder geval gebruik maken van alle tips die ik bij dit onderwerp gelezen heb en hoop dat het dan allemaal goed komt.

Bedankt voor de uitgebreide informatie. :thumbup:
Gebruikersavatar
Blauwkous
Berichten: 2901
Lid geworden op: wo 03 mei 2006, 13:38
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Ruitenwissermotor Fiat Ducato 290 1.9TD



Bericht door Blauwkous »

Wellicht dat er nog iemand meekijkt. Mijn ruitenwisser motor van het zelfde type werkt helemaal niet meer. Alles doorgemeten emn de spanning komt noormaal door. Twee nieuwe motoren er bij gehaald, omdat de eerste een verkeerd model stekker had. De juiste voor de type 290 deed het ook niet. Die met de verkeerde stkker aangepast, maar ook niet. Testen gedaan zonder het mechanisme eraan, zodat de motor vrij zou kunnen draaien.
Alles zonder resultaat. De aansluiten van de ruitenwissermotor door gemeten. Bij alle 3 klopt de aansluiting en geen extra weerstand.
Dan denk ik dat het alleen nog een massaprobleem moet zijn. Extra massadraad aan de schroef gezet en aan het chassis vast gemaakt. Allemaal zonder resultaat. Iemand nog een idee, behalve dan naar de garage te brengen?
Rij niet sneller dan je beschermengel kan vliegen.

Beheerder FB pagina "camperplaatsen tot en met € 15,00"

Restauratie project Dethleffs op Fiat Ducato 290 gestart in november 2022.

Hartelijke groeten,
Paul en Rita.
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 872
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: Ruitenwissermotor Fiat Ducato 290 1.9TD



Bericht door cor heku »

Test doen op een losse accu?
cor
Gebruikersavatar
Blauwkous
Berichten: 2901
Lid geworden op: wo 03 mei 2006, 13:38
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Ruitenwissermotor Fiat Ducato 290 1.9TD



Bericht door Blauwkous »

Ook gedaan cor, dank je wel.
Rij niet sneller dan je beschermengel kan vliegen.

Beheerder FB pagina "camperplaatsen tot en met € 15,00"

Restauratie project Dethleffs op Fiat Ducato 290 gestart in november 2022.

Hartelijke groeten,
Paul en Rita.
Gebruikersavatar
Blauwkous
Berichten: 2901
Lid geworden op: wo 03 mei 2006, 13:38
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Ruitenwissermotor Fiat Ducato 290 1.9TD



Bericht door Blauwkous »

Probleem opgelost door kampeerwinkelveenendaal.nl. Hun onderhoudsmonteur legde me uit dat de massadraad niet aan de bevestigingsbouten moest worden geplaatst, maar aan de massadraad van de wissermotor vast gemaakt moest worden. STOM van me, was eigenlijk wel duidelijk (achteraf).
Nu wel op zoek naar een mechanisme, dat is door vorige eigenaars raar aangepakt. Ruitenwissermoer gewoon vast gelijmd! Volgende zoektocht.
Rij niet sneller dan je beschermengel kan vliegen.

Beheerder FB pagina "camperplaatsen tot en met € 15,00"

Restauratie project Dethleffs op Fiat Ducato 290 gestart in november 2022.

Hartelijke groeten,
Paul en Rita.
Gebruikersavatar
arnoneutel
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 11 okt 2023, 21:38

Re: Ruitenwissermotor Fiat Ducato 290 1.9TD



Bericht door arnoneutel »

Bedankt voor de uitgebreide beschrijving van het probleem en de oplossing! Heb hier veel aan gehad. Bij mij was door de weerstand van het mechaniek de arm van de motor geschoten. Het plastic houdertje waar het kogelgewricht in zit wordt op zijn plaats gehouden door een plastic lipje die er niet meer op zat. Daardoor draaide het geheel mee en kon op den duur de arm er van af schieten.
20231021_145914.jpg
Dat lipje dus, zit overigens aan de onderkant. Ter illustratie er bij gelegd
20231021_145914.jpg (118.94 KiB) 176 keer bekeken
Eerst de stappen gevolgd die hier waren omschreven, en dat werd er al een stuk beter van.
Toen het probleem van de interval (ontbrak) en terugkeren in ruststand. Bij mijn Ducato 290 1.9D zat echter een ander motortje dan ik hier voorbij zag komen. Een Magneti Marelli TGE 404 c. Daarin zit een sleepcontact die door middel van een nokje wordt geactiveerd/gedeactiveerd. Die zorgt voor de interval en terugkeer naar ruststand. Deze doorgemeten en gaf geen contact. Licht opgeschuurd en iets verbogen. Werkt weer als een zonnetje!
20231021_123816.jpg
20231021_123816.jpg (133.42 KiB) 176 keer bekeken
Alleen het probleem nog van het los schieten van de arm bij lichte weerstand (stroef raam, sneeuw) Ik kon er niet zo gauw iets nieuw voor vinden dus maar provisorisch iets op gemaakt wat prima werkt.
IMG-20231021-WA0006.jpg
IMG-20231021-WA0006.jpg (84.78 KiB) 174 keer bekeken
Shit Happens
Plaats reactie