dompelpomp vervangen voor Shurflo drukpomp

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Chris Theloosen
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 9:54

dompelpomp vervangen voor Shurflo drukpomp



Bericht door Chris Theloosen »

Ik wil mijn dompelpomp in mijn camper Burstner T604 Harmony vervangen voor een shurflo drukpomp.
Kan ik de shurflo drukpomp bekabeling aansluiten op de schakelaar voor het watersysteem (waarmee je normaal de dompelpomp "aanzet", zodat deze aangaat als je de kraan bedient). Ik heb alle microschakelaars in de 3 beschikbare kranen los gekoppeld, Weet alleen niet hoe de Toilet (thetford) spoelfunctie schakelaar losgekoppeld moet worden....heb daarom de multiplug even los getrokken. In mijn beleving zou nu bij het activeren van het watersysteem de drukpomp aan moeten gaan. Maar niet dus. Conclusie ik doe echt iets niet goed. Maar wat? Kan desgewenst wat foto's sturen als iemand mij wil helpen, zodat wellicht beter uitgelegd kan worden waar ik de mist in ga
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51327
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: dompelpomp vervangen voor Shurflo drukpomp



Bericht door Kroppie »

pomp draait wel als je de stroom erop zet?
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Dick-B
Berichten: 1314
Lid geworden op: di 16 nov 2004, 15:27

Re: dompelpomp vervangen voor Shurflo drukpomp



Bericht door Dick-B »

heb je al gemeten of de pomp 12 volt krijgt?
Gr.Dick.
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11131
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: dompelpomp vervangen voor Shurflo drukpomp



Bericht door Zwerfsteen »

Het is toch zo dat de (hoofd) schakelaar van het watersysteem in serie staat met de parallel geschakelde microschakelaars en de toiletspoelknop?
Zo als het je nu geconfigureerd hebt met alle microschakelaars los, hebt zal het nooit werken.

Dus of alleen spanning op de pomp aansluiten dan zal de pomp op drukval aan gaan, wil je toch dat de kranen meedoen dan moeten de microschakelaars ook in hwt circuit meegenomen worden.
Dan zou ik ook een relais er in opnemen.
Laatst gewijzigd door Zwerfsteen op wo 27 apr 2022, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
RobMG
Berichten: 249
Lid geworden op: di 19 apr 2016, 20:58
Locatie: Hoevelaken

Re: dompelpomp vervangen voor Shurflo drukpomp



Bericht door RobMG »

Om 12 V op de drukpomp te krijgen zul je m.i. toch tenminste de draden van 1 schakelaar van je dompelpompsysteem moeten "doorlussen". Groet en succes Rob.
Camper-T
Berichten: 1183
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: dompelpomp vervangen voor Shurflo drukpomp



Bericht door Camper-T »

De 12 volt voor de dompelpomp die bij Bürstner vaak achterop het bedienpaneel zit zou je direct op de drukpomp kunnen zetten maar er zijn meer manieren.

De 12 volt draden die direct op de dompelpomp zitten kun je ook direct op de drukpomp zetten, zet je een kraan open, of druk je op de doorspoelknop van het toilet dan komt er 12 volt op de pomp te staan en wordt het water doorgepompt.

Het is echter verstandiger om op de 12 volt draden voor de dompelpomp/drukpomp een 12 volt relais te zetten die vervolgens inschakelt als je een kraan open zet. Op het relaiscontact zet je een losse 12 volt die vervolgens naar de drukpomp loopt. De reden hiervan is, dat een drukpomp meer (piek)stroom vraagt en de tere schakelaartjes in de kranen dit niet even goed aankunnen. Dan zou je het risico lopen dat je ineens geen water meer krijgt omdat de kraancontacten zijn doorgebrand.

Omdat een drukpomp bij drukverlies water gaat pompen kun je er ook voor kiezen om de geschakelde 12 volt voor de pomp door te verbinden en alle kraanschakelaars af te koppelen. Op die manier staat er continue 12 volt op de drukpomp. Immers werkt een drukpomp op druk, zodra je een kraan open zet valt de druk weg en zal de drukpomp beginnen met pompen. Bouwt de druk op bij kraan dicht, dan stopt de drukpomp. Het is dan tevens gebruikelijk om een drukvat in de afgaande leiding van de drukpomp te zetten zodat je gelijk water hebt bij vraag.
Het enige wat je moet onderzoeken is of je een aparte dompelpomp voor het toilet hebt, of dat de drukknop ook dezelfde dompelpomp als voor kraanwater activeert. In dit geval kun je beter voor het principe met het relais kiezen, dat scheelt extra gedoe.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Chris Theloosen
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 9:54

Re: dompelpomp vervangen voor Shurflo drukpomp



Bericht door Chris Theloosen »

Dank voor alle tips en adviezen.
Ik bemerk dus dat ik echt een denkfout maak.
Verwacht dat ik het niet zelf kan oplossen. Ik geef de moed nooit gauw op, maar dit is lastig.
Las al eerder iets over een relais plaatsen.
- welke relais
- welke kabels
- loskoppelen kranen is al gebeurt, maar de toilet is ander verhaal
- hoe aan te sluiten op bestaande schakelaar

ik verwacht dat het een camperwerkplaats klus wordt.

Dank

Chris
myway
Berichten: 15541
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

dompelpomp vervangen voor Shurflo drukpomp



Bericht door myway »

Bij het toilet zitten een aantal dunne en dikke draden
Bij gebruik van een drukpomp gebruik je alleen de dikkere draden.
Rood plus zwart min deze bedienen de magneetklep.
Laatst gewijzigd door myway op wo 27 apr 2022, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
lilo10-2
Berichten: 156
Lid geworden op: zo 17 jan 2016, 11:48
Locatie: Noord Limburg

Re: dompelpomp vervangen voor Shurflo drukpomp



Bericht door lilo10-2 »

Wij hebben een drukpomp laten plaatsen ipv de dompelpomp. Aan de kranen is niets veranderd of losgemaakt. Van 1 kraan was de microschakelaar kapot.
De drukpomp heeft een aparte aan/uit schakelaar, die we uitzetten wanneer we overdag weg gaan.
De waterschakelaar op het bedieningspaneel hoeft dus eigenlijk niet aan voor kraanwater,
Wel om het toilet te spoelen en voor de Sog afzuiging. Dit werkt alleen via de knop op het bedieningspaneel. De drukpomp springt daarna wel gewoon aan wanneer het toilet gespielt wordt.
Gebruikersavatar
Pebblesbert
Berichten: 220
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 0:23
Locatie: Delft

Re: dompelpomp vervangen voor Shurflo drukpomp



Bericht door Pebblesbert »

Ik probeer te begrijpen wat de schrijvers van de vorige antwoorden bedoelden.

Volgens mij, en ik zeg dit omdat ik drie campers gehad heb die een watersysteem met drukpomp hadden, heb je in je nieuwe systeem helemaal niets met de schakelaars in je kranen te maken. Die schakelaars zijn er alleen maar om als je de kraan open zet de dompelpomp van spanning te voorzien om te gaan pompen. Met een drukpomp hoeft dat niet, want je zet het systeem onder druk en zogauw je een willekeurige kraan openzet volgt het water de weg van de minste weerstand, nl. de open kraan!

Wat wel belangrijk is dat je natuurlijk gewoon 12V op je drukpomp moet hebben staan. Dat moet eigenlijk helemaal niet via een kraanschakelaar gebeuren. Om drukverschillen in het watersysteem op te vangen, en de pomp niet bij elk klein watergebruik aan te laten slaan is het verstandig om een expansietankje in je watersysteem op te nemen.

Ik heb een watersysteem met drukpomp altijd erg prettig ervaren. Net als thuis eigenlijk en je kan ook gewone huis, tuin en keukenkranen gebruiken, vaak van betere kwaliteit dan menige "camperprul"kraan. Nadeel: ALS er ergens een lek in je systeem zit (slangklem een beetje los, of breuk in je waterleiding) dan wordt dat lekker door de pomp in je vloer gepompt! (eigen ervaring!). Als je dus de pomp om de paar minuten hoort aanslaan en je gebruikt geen water => zoek het lek!
Mercedes Marco Polo V250 4matic
Gebruikersavatar
Pebblesbert
Berichten: 220
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 0:23
Locatie: Delft

Re: dompelpomp vervangen voor Shurflo drukpomp



Bericht door Pebblesbert »

Toevoeging: Net zoasl lilo10 had ik in mijn campers een aparte schakelaar om de pomp aan te zetten (naast de hoofdschakelaar). Ik zette hem overigens aan het begin van een reis aan, en aan het eind uit!

Doet-ie het niet:
- staat er 12V op de pomp ?
- als-ie draait en geluid maakt: wordt er daadwerkelijk water rondgepompt, of zit er ergens wat lucht zodat er geen water loopt?

Soms aan het begin van het seizoen deed mijn pomp het niet (wel geluid, geen water). Even uitbouwen, thuis in een emmer water controleren of er water rond wordt gepompt. Die diaphragma's hebben soms last van vuil /droogte zodat ze even wat hul nodig hebben.
Mercedes Marco Polo V250 4matic
isoplus
Berichten: 6395
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: dompelpomp vervangen voor Shurflo drukpomp



Bericht door isoplus »

Chris Theloosen schreef:
wo 27 apr 2022, 18:53
Dank voor alle tips en adviezen.
Ik bemerk dus dat ik echt een denkfout maak.
Verwacht dat ik het niet zelf kan oplossen. Ik geef de moed nooit gauw op, maar dit is lastig.
Nou is het vaak makkelijker dan soms voorgesteld. Om je pompje aan de gang te krijgen sluit je het aan op de twee draadjes van de vorige pomp.
Je hoeft dan maar van een van de kranen de twee draadjes die daar zitten aan de kraan los te nemen en door te verbinden, dus aan elkaar steken!
Je hebt dan constant spanning op je nieuwe pomp en voila het spul werkt!
Alle overige op- en aanmerkingen zijn juist en van later zorg, eerst moet je water hebben toch?
Als dat gelukt is meldt je je weer en kijken we verder, over zwakke kraancontacten hoef je je geen zorgen te maken, die heb je niet meer nodig. Wel zal de nieuwe pomp wat meer stroom vragen als de oude maar zolang de zekering heel blijft is er niets aan de hand.
Succes!
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22973
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: dompelpomp vervangen voor Shurflo drukpomp



Bericht door PaulBng »

De bedrading van een microswitch in een kraan is nogal dun.
Is die wel voldoende dik voor de voeding van een drukpomp?
Ik zou dat niet doen...

Bedrading van de schakelaar op het paneel direct naar de drukpomp, de plee en de eventuele SOG...


Paul
myway
Berichten: 15541
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: dompelpomp vervangen voor Shurflo drukpomp



Bericht door myway »

Pebblesbert schreef:Met een drukpomp hoeft dat niet
Hoeft niet maar kan wel, wordt over het algemeen niet gedaan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie