Vraag over gasverbruik thuis

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Vraag over gasverbruik thuis



Bericht door annoh »

Intussentijd gaat nieuwbouw i.v.m. lengte vergroting van de mens de plafonds verhogen .
Wij wonen in een grote boerderij, 1815, staat op Monumentenlijst. Kamer en keuken 4 meter hoog. Gasverbruik 1.000 kuub/jaar en 6,5 kuub hout.

Wel zorgvuldige aanpassingen en isolatie.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3892
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Vraag over gasverbruik thuis



Bericht door henk en lila »

Beroepsreiziger schreef:
zo 10 apr 2022, 23:43
metatoon schreef:
zo 10 apr 2022, 12:24
Intussentijd gaat nieuwbouw i.v.m. lengte vergroting van de mens de plafonds verhogen .
Ik zou zeggen voor die enkeling die moet bukkken kunnen we echt niet voor aanpassen.
Veel meer energie verlies.
Nee!
Hoe groter de ruimte, des te beter is het klimaat te regelen.
Wat jij noemt, dus hogere plafons.

Voorbeeldje. We nemen -10c buiten.
Ga in je warme auto zitten, en doe de motor uit. Binnen 15min heb je het koud.
Neem nu je huis. Doe daar de kachel uit, en na een paar uur gaat het fris worden.
Je huis is groter als je auto, en daardoor blijft die langer warm.

Hoe groter de ruimte, des te makkelijk het is om een stabile temp te behouden.
Lees je even in: https://nl.wikipedia.org/wiki/Soortelijke_warmte

Die auto koelt zo snel af omdat er geen massa aan de binnen kant zit die veel warmte gelijkmatig afgeeft als de warmtebron uitgeschakeld wordt. Een huis met een stenen binnenkant heeft dat wel.
Daarom is vloerverwarming ook minder geschikt voor tweeverdieners die 's avonds na thuiskomst pas willen stoken. Duurt veel te lang voordat die vloer met zijn steenachtige toplaag zo lekker warm is dat hij de ruimte inclusief muren lekker warm heeft.

Feitje: mijn zus in het koude deel van Canada had een super dik geïsoleerd houten huis met dunne houtplaten aan de binnenzijde en luchtverwarming. Dat was in notime behaaglijk 's avonds na een dag nie tof laag stoken.
Lucht heeft nu eenmaal een erg lage soortelijke warmte.
In een stenen huis is het echter ook maar behelpen want dan missen we de stralingswarmte die ook bijdraagt aan ons comfortgevoel.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8499
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Vraag over gasverbruik thuis



Bericht door EasyBee »

Eind vorig jaar liep ons contract af. Een paar maanden daarvoor op zoek naar nieuwe aanbieder.
Nieuw aanbod gevonden en voor 3 jaar afgesloten met 23 cent per Kwh stroom en 79 cent per kuub gas. We betalen € 160 per maand.
Dat in een vrijstaande woning uit 1924. Afgelopen 15 jaar dakisolatie, HR++ beneden en boven, spouwmuurisolatie (spouw is 10 tot wel 13 cm breed). Duur bij het vullen van de spouw (vanwege de hoeveelheid materiaal) maar daarna wel goed door de hoge isolatie waarde.
Afgelopen 5 jaar CV installatie, vries- en koelkast, wasmachine en wasdroger en de vaatwasser door zeer zuinige varianten vervangen. Alle gloei- en halogeenlampen binnen en buiten vervangen door LED.
Zonnepanelen is nog een mogelijkheid, maar de schuur van 8 bij 4 staat precies noord-zuid en dan moeten we dus op de oost- en westkant panelen leggen. Dak van het huis is geen optie.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Vraag over gasverbruik thuis



Bericht door Gino608D »

Ik heb vandaag een uitbreiding van 16 zonnepanelen besteld. We gaan dan van 14 naar 30 panelen. De verwachte opbrengst gaat dan in totaal 8941Kwh per jaar worden. Nu nog voor een warmtepomp gaan shoppen, maar ik ben bang dat ik die dit jaar niet meer geleverd ga krijgen. Ondertussen heb ik een infraroodpaneel in de woonkamer aan het plafond gehangen. Dat scheelt ook al in het gasverbruik merk ik.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51329
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Vraag over gasverbruik thuis



Bericht door Kroppie »

goed bezig :thumbup: :clap:

en met genoeg zon is de warmtepomp misschien niet eens nodig :DD
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Vraag over gasverbruik thuis



Bericht door Gino608D »

Met één infraroodpaneel ga ik de woonkamer niet warm krijgen. Op zich is het fijne warmte, maar ik mis de vloerverwarming toch wel. Het is voor mij even een tijdelijke oplossing die ik snel heb terugverdiend.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51329
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Vraag over gasverbruik thuis



Bericht door Kroppie »

ik heb aan het plafond infrarood panelen, en in de vloer onder het laminaat infrarood folie vloerverwarming , lekker warm EN warme voeten
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Vraag over gasverbruik thuis



Bericht door Gino608D »

Dat weet ik, maar ik heb hier een tegelvloer waaronder vloerverwarming ligt. Het zou zonde zijn om hierover weer iets anders te gaan leggen.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Beroepsreiziger

Re: Vraag over gasverbruik thuis



Bericht door Beroepsreiziger »

henk en lila schreef:
di 12 apr 2022, 10:04
Lees je even in:

Daarom is vloerverwarming ook minder geschikt voor tweeverdieners die 's avonds na thuiskomst pas willen stoken. Duurt veel te lang voordat die vloer met zijn steenachtige toplaag zo lekker warm is dat hij de ruimte inclusief muren lekker warm heeft.

Feitje:
1. Ik hoef me niet intelezen, want dat heb ik 15 jaar geleden al gedaan.

2. Wat heeft 2 verdieners er nu weer mee te maken?
2A, ik schreef al eerder dat je vloerverwarming gewoon moet laten draaien. Dus niet met de therostaat de temperatuur veranderen.

3. Daar laat ik me niet over uit. Maar het is voor mij geen feitje.
Beroepsreiziger

Re: Vraag over gasverbruik thuis



Bericht door Beroepsreiziger »

Gino608D schreef:
do 14 apr 2022, 16:54
Dat weet ik, maar ik heb hier een tegelvloer waaronder vloerverwarming ligt. Het zou zonde zijn om hierover weer iets anders te gaan leggen.
Op wie reageer je met: Dat weet ik?

Ik snap ook niet wat je bedoeld met iest anders over je vloerverwarming/tegelvloer te leggen?
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19187
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Vraag over gasverbruik thuis



Bericht door Aloys »

Krijg net een bijzonder mailtje van mijn energieleverancier, de ANWB:
Dit weekend bereiken de stroomprijzen een nieuw record. Gelukkig deze keer een laagterecord!

Optimaal profiteren
Dat betekent dat je echt geld toe krijgt om stroom te verbruiken. Zo is de kale inkoopprijs voor 1 kWh stroom zaterdag 23-4 tussen 12:00-13:00 op zijn laagste punt - €0,27. Zo laag zijn de stroomprijzen nog nooit geweest! Dus bekijk de actuele energietarieven en:

Draai zoveel mogelijk wassen. Ben je door de was heen? Dan kun je ook de trommelreiniging nog laten draaien.
Zet ook de vaatwasser aan en ook die heeft een schoonmaakprogramma.
Rijd je elektrisch? Stem het opladen hier op af!
De negatieve stroomprijzen gelden ook voor het terugleveren van zonnestroom. Probeer dit dus te vermijden en zo veel mogelijk zelfopgewekte groene stroom direct te gebruiken. Beter voor het milieu en je portemonnee!
Let wel: ik betaal bij de ANWB de stroomprijs per uur (en voor gas de dagprijs). Dit geldt dus niet wanneer je een contract hebt met een min of meer vaste prijs per periode!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18172
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Vraag over gasverbruik thuis



Bericht door Cee Pee »

Ik kreeg dezelfde mail, maar ik ben het weekend met de camper weg dus kan niet echt volledig profiteren.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27491
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Vraag over gasverbruik thuis



Bericht door Marco Polo »

Ik heb maar vrij genomen :crazy:
metatoon
Berichten: 9697
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Vraag over gasverbruik thuis



Bericht door metatoon »

Gelukkig nog steeds de draaischijfmeter.
Hier worden de op gewekte kilowatts niet verkocht.
Trucje!!!
Gr. Toon.
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Plaats reactie