Turkije grensformaliteiten

Vragen en tips over bestemmingen, routes en camperplaatsen.
stany
Berichten: 21
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:53
Locatie: Diepenbeek( België )

Turkije grensformaliteiten



Bericht door stany »

is er iemand die op de hoogte is over de grens formaliteiten als je met een motor achter op de camper Turkije binnen wil.
Ik heb vernomen dat je maar 1 voertuig mag mee nemen over de grens, wie weet hier meer over.

Mvg Stany
Gebruikersavatar
CaroLen
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 24 dec 2003, 9:35
Locatie: Essen(be) Alfaz del Pi (es)



Bericht door CaroLen »

Of het juist is en wettelijk (turks) weet ik niet , maar wij hebben vorig jaar meegemaakt dat een jonge man met zijn Campertje waarin hij een crossmoter had staan terug is gestuurd omdat hij maar een gemotoriseerd voertuig in zijn paspoort mocht hebben staan. Althans dit was zijn uitleg.
Wij ontmoeten hem op het eiland Kos en was al met de Ferry in Bodrum geweest, Daar werd hij op de eerst volgende ferry terug gezet.
Nu was hij alleen misschien was het voor hem anders uitgepakt als ze met zijn tweeën waren geweest.
Bij navraag door mij in Turkye bij een bevriende (turkse) douane man, stelde deze dat dit officieel wel juist was.
Ben je met zijn tweeën dan kan in het ene paspoort b.v. de Camper of auto en bij de ander de motor of scooter.
Even voor de duidelijkheid , bij binnenkomst in Turkye wordt het vervoermiddel in je paspoort vermeld en ontvang je een document welke je goed moet bewaren en bij controle moet tonen. Bij het verlaten van het land moet je het document weer inleveren en wordt het in je paspoort weer afgemeld ( stempels), overigens geeft het geen enkel probleem en doet men echt niet moeilijk, men wil gewoon controle hebben over wat er in en uit gaat en weer uit moet of niet uit mag.
Volgend jaar gaan wij ook met de Camper naar Turkye en nemen ook een scooter mee.
Voor alle zekerheid heb ik nu al de scooter op naam van mijn meisje staan. Zo verwacht ik geen enkel probleem met twee gemotoriseerde voertuigen.
Afbeelding - LEONARD. Halverwege de berg is het uitzicht ook al mooi.
stany
Berichten: 21
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:53
Locatie: Diepenbeek( België )



Bericht door stany »

Hallo Carolen,

alvast bedankt, zo werd het mij ook uitgelegd door vrienden hier in Belgie,
ik dacht voor alle zekerheid eens na te vragen of iemand er al ervaring mee had, ook een Nederlandse vriend heeft deze morgen nog navraag gedaan bij de ANWB maar zonder resultaat.
Dan heb ik vandaag navraag gedaan bij de Turkse ambassade en het Turkse consulaat hier in Belgie, daar werd ik van het kastje naar de muur gestuurd zonder resultaat, dan heb ik een mail gedaan naar de Belgische ambassade in Turkije, zonder resultaat zij stuurden mij terug naar de ambassade hier in Belgie, nu heb ik een boze brief gestuurd naar de minister van buitenlandse zaken met mijn bevindingen van de ambassades, ben benieuwd naar dat antwoord als ik al een terug krijg.

Mvg Stany
Gebruikersavatar
CaroLen
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 24 dec 2003, 9:35
Locatie: Essen(be) Alfaz del Pi (es)



Bericht door CaroLen »

stany schreef:Hallo Carolen,

Dan heb ik vandaag navraag gedaan bij de Turkse ambassade en het Turkse consulaat hier in Belgie, daar werd ik van het kastje naar de muur gestuurd zonder resultaat, dan heb ik een mail gedaan naar de Belgische ambassade in Turkije, zonder resultaat zij stuurden mij terug naar de ambassade hier in Belgie, .
Mvg Stany
Ook ik heb een keer info opgevraagd en ben een keer (eigenlijk twee keer en wel de eerste en gelijk de laatste keer) richting Turks consulaat geweest voor enkele stempels.
Het leek de volle arena wel en inderdaad van het kastje naar de muur.
Om uiteindelijk tot de ontdekking te komen dat de gestelde regels, ter plekke en wel in Turkye toch iets anders en wel soepeler geïnterpreteerd werden.
Nu weet ik niet wanneer je naar Turkye wilt gaan maar ik ga waarschijnlijk half augustus tot half september naar Turkye maar met de auto en ga zeker terplekke bij de grens er nog eens naar informeren daar we dus de volgende keer met de Camper+scooter willen gaan.
Afbeelding - LEONARD. Halverwege de berg is het uitzicht ook al mooi.
stany
Berichten: 21
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:53
Locatie: Diepenbeek( België )



Bericht door stany »

Hallo Carolen,

in afwachting van onze nieuwe camper zal het voor ons pas tegen oktober zijn dat we richting Turkije gaan, graag zou ik er meer over vernemen als je terug bent.

Mvg Stany
stany
Berichten: 21
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:53
Locatie: Diepenbeek( België )



Bericht door stany »

Hallo allemaal,
hier het antwoord wat ik vandaag mocht ontvangen van de Belgische ambassade betreffende het meenemen van een scooter of motor achter op de camper.

Mvg Stany


Van: turkey.be
Datum: 08/07/06 13:02:00
Aan: st.vandeweyer@pandora.Be
Onderwerp: RE: Grensformaliteiten Turkije


Mijnheer Vandeweyer,


In antwoord op uw vraag kunnen wij u zeggen dat er inderdaad slechts één voertuig per persoon op het paspoort kan. U wordt dus aangeraden uw motor op het paspoort van uw vrouw te laten inschrijven. Daar de motor op uw naam is registreerd, zal u dus eerst een attest moeten gaan halen bij het Turks Consulaat in Antwerpen waarin u uw vrouw de toelating geeft om uw motor te gebruiken en met dit document kan u dan aan de grens de motor op het paspoort van uw vrouw laten inschrijven.


Gegevens van het consulaat :

Consulaat-Generaal van Turkije
Sorbenlaan 16
2610 Wilrijk
03 827 13 90.


In de hoop u hiermee van dienst te zijn geweest,
Groet ik u,

Ambassade van Turkije

--------------------------------------------------------------------------------
yerküre
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 22 feb 2004, 11:50
Locatie: Haaglanden



Bericht door yerküre »

stany schreef:In antwoord op uw vraag kunnen wij u zeggen dat er inderdaad slechts één voertuig per persoon op het paspoort kan.
Jammer dat het Turkse Consulaat in Wilrijk bij Antwerpen bij haar antwoord niet vermeld waarop ze dit baseren. Bijvoorbeeld welke Turkse wet en/of waar dat terug te vinden is.
Ik betwijfel of het Turkse Consulaat de deskundigheid in huis heeft om op de vraag te antwoorden, en gelet op haar antwoord is hier geen open vraag aan hen gesteld en gaan ze gewoon met de vraagsteller mee.

Op mijn reizen door Turkije zie ik campers met twee scooters achterop en vier weken terug aan de Zwarte Zee kust nog gesproken met een Duitser, hij was alleen samen met zijn hondje, en had een motor achter op zijn camper. Dus hoe doen deze mensen dat dan?
CaroLen schreef:Even voor de duidelijkheid , bij binnenkomst in Turkye wordt het vervoermiddel in je paspoort vermeld en ontvang je een document welke je goed moet bewaren en bij controle moet tonen. Bij het verlaten van het land moet je het document weer inleveren en wordt het in je paspoort weer afgemeld (stempels), overigens geeft het geen enkel probleem en doet men echt niet moeilijk, men wil gewoon controle hebben over wat er in en uit gaat en weer uit moet of niet uit mag.
Helaas is men bij de Turkse douane niet meer zo soepel als vroeger. De reden is dat begin dit jaar het gehele grenspersoneel (politie en douane) bij Edirne gearresteerd is en vervangen vanwege (vermeende) corruptiepraktijken. Daardoor is het personeel, ook elders, zeer onzeker geworden en wil zich precies aan de regeltjes houden. Helaas zijn die regels moeilijk te achterhalen. Je hebt meer kans de hoofdprijs van de staatsloterij te winnen dan iemand van het grenspersoneel dat zijn talen spreekt. Bovendien is de informatie die men hier en daar kan vinden tegenstrijdig, en wordt op e-mails niet gereageerd, zoals gebruikelijk als men naar Turkse overheidsinstanties een e-mail stuurt. Ik mag Stany hier dan ook feliciteren, want dat hij een antwoord heeft gekregen is uitzonderlijk!
Nu is het ook mogelijk naar de Turkse douane in Ankara te e-mailen, maar bespaar je die moeite, er komt nooit antwoord.
Gebruikersavatar
CaroLen
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 24 dec 2003, 9:35
Locatie: Essen(be) Alfaz del Pi (es)



Bericht door CaroLen »

yerküre schreef:.

Op mijn reizen door Turkije zie ik campers met twee scooters achterop en vier weken terug aan de Zwarte Zee kust nog gesproken met een Duitser, hij was alleen samen met zijn hondje, en had een motor achter op zijn camper. Dus hoe doen deze mensen dat dan?
Hallo Yerküre.
Kan dit te maken hebben met het feit dat het Duitsers zijn.
Zij hebben namelijk ook geen Visa nodig voor Turkye, dit schijnt te maken te hebben met hele oude afspraken uit vroegere jaren.
Helaas is men bij de Turkse douane niet meer zo soepel als vroeger. De reden is dat begin dit jaar het gehele grenspersoneel (politie en douane) bij Edirne gearresteerd is en vervangen vanwege (vermeende) corruptiepraktijken. Daardoor is het personeel, ook elders, zeer onzeker geworden en wil zich precies aan de regeltjes houden.
Oeps , volgende week gaan we voor een maand naar Fethye en gaan met de auto bij Ypsala de grens over
Tenzij de Ferry uit Rhodos ons nog een positief bericht stuurt of ze nu wel of niet varen.
Want een CarFerry, van Rhodos naar Marmaris, is er maar gisteren wisten ze nog niet of hij nu donderdag of vrijdag vaart. (turkisch stijl)
En dan zijn ze nog verbaast dat er van deze mogelijkheid weinig gebruik wordt gemaakt., want met BlueStar heb je een mooie verbinding van Pireus naar Rhodos. v.v. Maar ja die heeft een vast schema.
We zien wel, hopelijk gaan ze niet echt moeilijk doen aan de grens.
Laatst gewijzigd door CaroLen op do 10 aug 2006, 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding - LEONARD. Halverwege de berg is het uitzicht ook al mooi.
yerküre
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 22 feb 2004, 11:50
Locatie: Haaglanden



Bericht door yerküre »

CaroLen schreef:
yerküre schreef:Op mijn reizen door Turkije zie ik campers met twee scooters achterop en vier weken terug aan de Zwarte Zee kust nog gesproken met een Duitser, hij was alleen samen met zijn hondje, en had een motor achter op zijn camper. Dus hoe doen deze mensen dat dan?
Hallo Yerüre.
Kan dit te maken hebben met het feit dat het Duitsers zijn.
Zij hebben namelijk ook geen Visa nodig voor Turkye, dit schijnt te maken te hebben met hele oude afspraken uit vroegere jaren.
Inderdaad, Duitsers, net als inwoners van sommige andere Europese landen, hebben geen visum nodig voor Turkije, zie ook: http://www.mfa.gov.tr/MFA/ConsularInfor ... formation/
Maar het al dan niet nodig hebben van een visum heeft natuurlijk niets te maken met de douane-regels, deze worden geregeld door het Ministerie van Financiën (als in Nederland).
yerküre
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 22 feb 2004, 11:50
Locatie: Haaglanden



Bericht door yerküre »

CaroLen schreef:Oeps
Laat ik een voorbeeld noemen. Op internet kun je op de officiële site van de Turkse douane o.a. de volgende passage in het Engels vinden:

Article 7:
Any vehicle accompanying tourist shall be entered into Turkey with a triptyque in accordance with Article 582 of Customs Regulations and with a temporary entry certificate for foreign vehicles in accordance with Article 584 of Customs Regulations for a maximum of six months within a calendar year; the vehicle entered into Turkey for several times within a calendar year shall be entered into Turkey on condition that this period does not exceed the six-month-duration.


In het Turks staat er, maar dan op een heel andere plaats, ook iets over, maar niet zo duidelijk.

Hieruit opmakend zou men zeggen, dat, als men bijvoorbeeld van 1 september tot 15 november en in het daarop volgende jaar van 1 februari tot 15 maart met de camper in Turkije is, men rustig weer van 1 mei tot 15 juli door Turkije kan rondtrekken. Mis! De douane wil niets weten wat er op internet staat en hanteert dat men in totaal maar 6 maanden in Turkije mag zijn, en alles gerekend over de laatste 365 dagen. En onder “in Turkije zijn” wordt niet alleen met de camper bedoeld, maar ook de tijd dat men zonder voertuig in Turkije is geweest.

Ook wordt op internet gesproken dat het voertuig in het paspoort van de bestuurder wordt ingeschreven. Vroeger werkte dit inderdaad, de ene keer kon men de auto in het paspoort van de bestuurder laten bijschrijven, en de volgende keer reed de ander en werd de auto in het paspoort van de ander bijgeschreven. Daar wil de douane ook niet meer aan, en wil nu dat het voertuig altijd in het paspoort van de eigenaar moet worden geschreven, dit is in tegenstelling met de informatie die op internet te vinden is (en ook in het ANWB-handboek staat).

Wat gebeurt er als men in bovenstaand voorbeeld op 1 mei Turkije intrekt en op 2 juni weer Turkije wil verlaten? Volgens de informatie op internet dus niets aan de hand, maar volgens de Turkse douane wel! Volgens hen ben je dan 2 dagen te laat en zal boete moeten betalen. En hoe hoog die is? Stel de camper heeft op dat moment nog een waarde van € 40.000, dan bedraagt de boete € 46.000 (ja, het staat er echt), ook al als je in hun ogen 1 minuut te laat bent.

Het parkeerterrein achter de grensovergang bij Ipsala staat dan ook vol met auto's. Ben benieuwd of die Duitse camper er nog staat, net achter het douane-poortje, zou dan al minstens 9 maanden zijn.
Gebruikersavatar
CaroLen
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 24 dec 2003, 9:35
Locatie: Essen(be) Alfaz del Pi (es)



Bericht door CaroLen »

yerküre schreef:
CaroLen schreef:Oeps
Laat ik een voorbeeld noemen. Op internet kun je op de officiële site van de Turkse douane o.a. de volgende passage in het Engels vinden:

Article 7:
Any vehicle accompanying tourist shall be entered into Turkey with a triptyque in accordance with Article 582 of Customs Regulations and with a temporary entry certificate for foreign vehicles in accordance with Article 584 of Customs Regulations for a maximum of six months within a calendar year; the vehicle entered into Turkey for several times within a calendar year shall be entered into Turkey on condition that this period does not exceed the six-month-duration.


In het Turks staat er, maar dan op een heel andere plaats, ook iets over, maar niet zo duidelijk.
Hieruit opmakend zou men zeggen, dat, als men bijvoorbeeld van 1 september tot 15 november en in het daarop volgende jaar van 1 februari tot 15 maart met de camper in Turkije is, men rustig weer van 1 mei tot 15 juli door Turkije kan rondtrekken. Mis! De douane wil niets weten wat er op internet staat en hanteert dat men in totaal maar 6 maanden in Turkije mag zijn, en alles gerekend over de laatste 365 dagen. En onder “in Turkije zijn” wordt niet alleen met de camper bedoeld, maar ook de tijd dat men zonder voertuig in Turkije is geweest.
Zoals het omschreven staat, per kalenderjaar, zou je auto dus 12 maanden in het land kunnen blijven t.w. de laatste 6 maanden en daar opvolgend de eerste 6 maanden van het jaar, en dat mag nu juist niet dacht ik.
Je auto of het voertuig mag 6 maanden in het land blijven, waarna de zelfde auto weer 6 maanden niet het land meer in mag. terwijl je zelf maar drie maanden een visa hebt, hetgeen met een uitstapje ook zo is opgelost.
Een goede vriend van ons welke een pension heeft en excursies doet .
Ging om de 3 maanden een trip naar Rhodos maken voor zijn visa verlenging. Hij reed in een auto met nederlandskenteken en had er nog een op Rhodos staan welke hij om de 6 maanden omwisselde.
Inmiddels heeft hij een Visa van 5 jaar en een turkse auto.
Hiermee wil ik zeggen dat ik twijfel aan de stelling dat de periode welke je zonder auto in Turkije bent meetelt voor het verblijf van een voertuig.
Enkele jaren terug toen we e.e.a aan het bouwen waren zat ik er ook veel en ook met de auto echter nooit problemen gehad.
Ook wordt op internet gesproken dat het voertuig in het paspoort van de bestuurder wordt ingeschreven. Vroeger werkte dit inderdaad, de ene keer kon men de auto in het paspoort van de bestuurder laten bijschrijven, en de volgende keer reed de ander en werd de auto in het paspoort van de ander bijgeschreven. Daar wil de douane ook niet meer aan, en wil nu dat het voertuig altijd in het paspoort van de eigenaar moet worden geschreven, dit is in tegenstelling met de informatie die op internet te vinden is (en ook in het ANWB-handboek staat)
Hoe zit dit dan b.v. met een huur Camper of Lease auto welke dus niet op de berijders naam staat en in mijn geval staat de auto, een Nissan Patrol, op grijskenteken op naam van "Jachthaven de Poel"
Wat gebeurt er als men in bovenstaand voorbeeld op 1 mei Turkije intrekt en op 2 juni weer Turkije wil verlaten? Volgens de informatie op internet dus niets aan de hand, maar volgens de Turkse douane wel! Volgens hen ben je dan 2 dagen te laat en zal boete moeten betalen. En hoe hoog die is? Stel de camper heeft op dat moment nog een waarde van € 40.000, dan bedraagt de boete € 46.000 (ja, het staat er echt), ook al als je in hun ogen 1 minuut te laat bent.
Zal zeker kloppen, geldt ook voor je Visa, vergis je niet een dag of je hangt voor een fikse boete naar willekeur van de douane. Weet het uit ervaring maar had het geluk dat de Douaneman wel eens op de koffie /Thee komt.
Het parkeerterrein achter de grensovergang bij Ipsala staat dan ook vol met auto's. Ben benieuwd of die Duitse camper er nog staat, net achter het douane-poortje, zou dan al minstens 9 maanden zijn.
Als we over Ipsala komen zal ik zeker eens opletten, tot nu toe kan ik niet anders zeggen dat het daar goed verliep, maar het scheelt als je de weg weet. Ik heb nog stille hoop dat ik de route over Rhodos (vooraf) kan plannen. Want om bij elkaar 2500km minder te hoeven rijden en toch gelijk dicht bij onze bestemming te komen lijkt me wel wat.
Afbeelding - LEONARD. Halverwege de berg is het uitzicht ook al mooi.
yerküre
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 22 feb 2004, 11:50
Locatie: Haaglanden



Bericht door yerküre »

CaroLen schreef:Hoe zit dit dan b.v. met een huur Camper of Lease auto welke dus niet op de berijders naam staat en in mijn geval staat de auto, een Nissan Patrol, op grijskenteken op naam van "Jachthaven de Poel"
Geen idee, wat ik al zei, de regels die ik kan vinden zijn duidelijk, maar men handelt de laatste tijd soms anders, waarschijnlijk omdat de regels zoals die eigenlijk bedoeld waren in het verleden omzeild werden, je gaf het al aan in je voorbeeld. En men is ook angstig achter de tralies te komen en zijn baan te verliezen, dus kijken sommigen naar de bedoeling van de wet en niet meer naar die mazen die er waren.
Gebruikersavatar
CaroLen
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 24 dec 2003, 9:35
Locatie: Essen(be) Alfaz del Pi (es)



Bericht door CaroLen »

Yerkure.
Naar aanleiding van deze draad en jouw opmerking ( waar voor nu zeker mijn dank) voor alle zekerheid toch maar de uittreksels van de Kamer van koophandel meegenomen.
De auto waarmee ik reed staat dus op naam van de b.v en wel de werkmaatschappij de Jachthaven .
Maar op het uittreksel van de jachthaven staat nog niet mijn persoonlijke naam vermeld, maar van de Holding (onroerendgoed) welke weer valt onder een Stamrecht waarop dan mijn naam staat vermeld gelijk aan mijn paspoort.
Lang verhaal kort, alle uittreksels moesten bij de grens getoond worden alvorens de auto in mijn paspoort gezet kon worden.
Of wel met een auto van de zaak kom je in principe de grens NIET over.
Wel is het nieuw dat je geen formulier/document meer mee krijgt, de auto wordt met de gegevens van het kenteken in de computer gezet en je krijgt een stempel in je paspoort. Op je terugweg heb ik niet eens mijn kenteken hoeven laten zien. Middels camera ( duidelijk zichtbaar) nemen ze denk ik kenteken op en boeken ze hem uit met een stempel in je paspoort.
Overigens is men toch wel soepel aan de grens en weinig controle en gaat het steeds sneller en soepeler. We waren er in 15 minuten door. ( Ipsela)
We hadden zo'n 100kg hondenbrokken ( gesponsord) en een doos medicijnen bij ons voor een kennel waar wij veel komen. Problem yok.
Ook de hond die we bij ons hadden werd amper bekeken en naar zijn papieren werd helemaal niet gevraagd, ook niet op de terug weg.

De Camper waar je het over had staat er volgens mij nog.
Afbeelding - LEONARD. Halverwege de berg is het uitzicht ook al mooi.
Gebruikersavatar
Ercumet-Ozbek
Berichten: 1987
Lid geworden op: di 07 feb 2006, 23:01
Locatie: Vlaardingen/Anamur(Tr.)

motor achter op de Camper



Bericht door Ercumet-Ozbek »

Ik zit ogenblik in een camping Anamur, hier zijn 4 duitse campers allemaal met een motor/scotet achter de camper,niks aan de hand,weg met de onzin van ieder een,wie weet het beter,ik of de mensen thuis deze onzin kakken.gr. :lol: :lol: :lol:
Boranka
Plaats reactie