alde verwarming

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
paul 1
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 28 jul 2006, 5:17
Locatie: St Annaland

alde verwarming



Bericht door paul 1 »

Wie heeft er tips voor het onderhoud van de alde verwarming en de warmwater voorziening hiervan :cry: Moet deze ook ontkalkt worden? Ik heb al op de site van alde gekeken maar niks kunnen vinden.
Rob A
Berichten: 16
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 20:39
Locatie: Lochem



Bericht door Rob A »

Ik rij nu voor het zesde seizoen met de Alde installatie (Knaus Travelliner 708G). Heb nog nimmer onderhoud aan de warmwater voorziening gedaan. Kan daarover in de handleiding ook niets vinden. Tot nu toe geen enkel probleem ondervonden.

m.vr.gr.

Rob
Gebruikersavatar
afred
Berichten: 809
Lid geworden op: do 20 nov 2003, 16:55
Locatie: Delft



Bericht door afred »

Wat ik wel eens gedaan heb is de vloeistof (antievries) bij gevuld dit i.v.m het "klotsen"
afred.
Aad en An Dethleffs T6501 en Lucky onze collie.
Jasy20
Berichten: 4
Lid geworden op: za 23 mei 2020, 13:29

Re: alde verwarming



Bericht door Jasy20 »

Tips gevraagd:
Sinds paar maanden zijn we in bezit van een Knaus 640 Travelliner, bouwjaar 1998 mèt Alde verwarmingssysteem.
Hoewel we afgelopen decembermaand wel warm water uit de kranen, middels gas, konden krijgen...lukt het nu niet meer.
Wel kunnen we warm water via electra ontvangen, middels het Alde systeem ontvangen.
Maar hoe kunnen we ook weer gebruik maken van warm water/warme douche middels gas?
P.s. onze koelkast en kookplaat werken wèl goed op gas. We hebben inmiddels ook weer een goed gevulde propaan gasfles aangesloten.
juanv
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 04 jul 2013, 22:02

Re: alde verwarming



Bericht door juanv »

Heb je al eens het controlepaneel doorlopen ?
Daar kun je niet alleen prioriteiten instellen zoals eerst stroom ( en aantal beschikbare KW) of eerst Gas , maar kan je ook voor alleen de Alde de toevoer van gas of elektriciteit volledig afleggen , dus ...............zou ik daar mee beginnen :idea:
De wereld is als een groot boek, hij die niet reist, leest steeds dezelfde bladzijde !
Gebruikersavatar
kowa
Berichten: 750
Lid geworden op: zo 17 okt 2004, 12:46

Re: alde verwarming



Bericht door kowa »

Wij hebben een Alde verwarming in onze camper en in de 15 jaar dat we ermee rijden heb ik er alleen maar wat koelvloeistof bij gevuld.
Ik weet niet wat voor type kachel je heb maar op de kachel zelf die wij hebben zit aan de linkerkant een resetknop voor als de kachel het niet doet op gas.
Misschien moet je daar even naar kijken.
Voor de rest heeft de kachel geen onderhoud nodig, zelf eenmaal de relais van de elektrische verwarming vervangen en dat mocht ook wel na 20 jaar.
Onderweg naar (t)huis
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: alde verwarming



Bericht door Rob A2 »

Het probleem komt mij bekend voor. Ik ben trouwens dezelfde als Rob A wat eerder in deze topic, maar ben lang afwezig geweest op dit forum en sinds twee jaar weer terug. Maar nu met een nieuwe gebruikersnaam omdat ik de inloggegevens kwijt was.
Tot 2015 nooit een probleem gehad met de Alde verwarming (Knaus Travelliner 708G uit 2001). In dat jaar trad bij mij een soortgelijk probleem op. Kostte bij de dealer nog flink wat uitzoekwerk. Bleek een probleem in de elektronische aansturing, die niet meer herkende dat je op gas wil stoken. Dit is toen vervangen. Voor zover ik mij kan herinneren was het destijds best lastig om het vervangende onderdeel te verkrijgen. Je zou eens kunnen navragen bij een Knaus dealer. Ik heb de reparatie toen bij Bruggink uit laten voeren.

Succes in je zoektocht nar een oplossing.

PS. De camper heb ik in 2016 weggedaan, maar niet vanwege dit probleem. Ik wilde gewoon kleiner.
Jasy20
Berichten: 4
Lid geworden op: za 23 mei 2020, 13:29

Re: alde verwarming



Bericht door Jasy20 »

Beste juanv, kowa en Rob,

Super bedankt jullie allen voor het meedenken en de ontvangen tips, betreffende het mankement aan onze Knaus 640 Travelliner (Alde verwarmingssysteem).
Het euvel is inmiddels (na veel gecheck, etc..) door een fijne kerel opgelost: in totaal 3 losse aansluitdraadjes aangetroffen, o.a. bij de ventilator in de boiler! 🤣
De resetknop hebben we niet nodig gehad 🙃
Wij kunnen straks in juni onbekommerd vakantie-in-eigen land vieren!
Plaats reactie