Wat zijn goede vochtvreters?

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
AadenAnke
Berichten: 13293
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Wat zijn goede vochtvreters?



Bericht door AadenAnke »

Ssssssst :shh: nu ga je het lastig maken! De schei/natuurkunde lessen zijn voor de meeste al 60 of meer jaar geleden :think:

Gr. Aad
vespaman

Re: Wat zijn goede vochtvreters?



Bericht door vespaman »

gewoon kijken voor een elektrische luchtontvochtiger. gebruik ik de hele winter in de schuur, anders zit de aanslag op het chroom van de motoren. Die kan je instellen qua luchtvochtigheid. Gaat perfect, ca 1 keer per week even de tank legen en het kan weer toe. Heb hem op maximaal staan, inderdaad kurkdroog. Je kan hem uiteraard ook op minder zetten, bijvoorbeeld de helft. Scheelt en hoop qua vochtigheid.
Kosten ca 100 euro, even op Google zoeken en je komt ze in alle soorten en maten tegen.
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1219
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Wat zijn goede vochtvreters?



Bericht door Huub56 »

Bij temperatuur van 5 graden zit er bij 100% luchtvochtigheid 6,83 Gr/m3 vocht in de lucht.
Bij temperatuur van 20 graden zit er bij 100% luchtvochtigheid 17,28 Gr/m3 vocht in de lucht.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Wat zijn goede vochtvreters?



Bericht door veetee »

dieseltje+ schreef:
wo 02 dec 2020, 18:59
Don Esteban schreef:
di 01 dec 2020, 23:21
Goed dat ik deze draad lees. Ik plaats al diverse jaren v.a. begin november een ontvochtiger in de camper (staat hier ook op de oprit) en per week ledig ik de bak. Zit dan meestal een litertje water in het reservoir. Helemaal vergeten te plaatsen deze keer.
Ik kijk nu op mijn weerstation waarvan de sensor in de camper ligt. Temperatuur in huis 21,5 graden en vochtigheidsgraad 45%. Buitentemperatuur 6 graden en temperatuur in de camper 10 graden. Vochtigheidsgraad 72%. Dat is te hoog. Morgen met ontvochtiger gaat dat 60% of minder worden.
Volgens mij zit er bij 21,5 graden en 45% meer gram vocht/m3 (8.4gr) dan bij 10 graden en 72% (7gr) :wink:
Klopt, warme lucht kan meer water in dampvorm bevatten als koude lucht. Daarom condenseert de waterdamp ook op koude oppervlakken, waar de lucht dichtbij dat oppervlak een stuk kouder is. De lucht raakt oververzadigd met waterdamp en het komt als druppeltjes er weer uit.
Maar zo eenvoudig is het allemaal niet, want wat is nu nadelig in de camper? Niet de relatieve vochtigheid per sé, of de absolute hoeveelheid (g/m3), maar, m.i., echt belangrijk zijn de wisselingen. Zolang de waterdamp "opgelost" is kan het relatief weinig kwaad, maar elke keer als de temperatuur daalt, kan de lucht minder waterdamp "oplossen" en treedt condensatie op. Dan krijg je natte oppervlakken met alle nadelige gevolgen van dien (rot, schimmel, roest). Bij stalling is het dus zaak om zó goed te ventileren dat de omstandigheden (temperatuur en luchtvochtigheid) binnen en buiten nagenoeg gelijk zijn, dan treedt er geen condensatie op. En, inderdaad, de andere mogelijkheid is om de hoeveelheid vocht in de lucht zo klein mogelijk te maken (vochtvreters, ontvochtiger), maar dan óók tegelijk alles potdicht afsluiten anders is het dweilen met de kraan open.

2117D257-6C28-4EF5-ADC7-8FEED434F7A2.jpeg
2117D257-6C28-4EF5-ADC7-8FEED434F7A2.jpeg (147.23 KiB) 374 keer bekeken
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Wat zijn goede vochtvreters?



Bericht door dieseltje+ »

Nuttige info voor vele hier. Idd met name de laatste zin zal in de praktijk niet mee vallen om een camper luchtdicht af te sluiten.
Blijft eigenlijk alleen over ventileren en de aangevoerde lucht iets opwarmen en goed afvoeren voor een drogend effect.

Dan kan je zelfs drogen terwijl het pijpenstelen regent!

Wat wij dus ook doen in het bewaarseizoen, dus ja, beroepshalve ben ik wat gekleurd in deze materie :wink:
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Wat zijn goede vochtvreters?



Bericht door veetee »

Da's interessant :thumbup: wil je hier kwijt hoe je dat doet?
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Wat zijn goede vochtvreters?



Bericht door Janpinz »

Digiwalker schreef:
di 01 dec 2020, 23:11
Gelukkig dat jullie een huisje hebben. Als je deze corona in de camper had moeten doorbrengen. Moet er niet aan denken.
Dit is toch een camperforum? Vreemd om dit dan te lezen. We brengen al 20 mnd door in de campert.
Moet er niet aan denken de hele coronatijd in een huisje opgesloten te zitten!
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Wat zijn goede vochtvreters?



Bericht door Janpinz »

Als je met een differentiaal regeling de temp in de camper een graad of 5 boven de buitentemp houdt, blijft’ie condensvrij.
Eigenlijk moet je de dauwpunten er ook nog bij betrekken :crazy:
Jan en Simonne
Berichten: 18590
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Wat zijn goede vochtvreters?



Bericht door Jan en Simonne »

Afbeelding
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
Rens en Riet
Berichten: 958
Lid geworden op: ma 29 jan 2007, 19:28
Locatie: Roosendaal

Re: Wat zijn goede vochtvreters?



Bericht door Rens en Riet »

Wij gebruiken ook al jaren die van de Action en plaatsen deze in een plastic teiltje ook van de Action
mocht er onverhoopt ééntje omvallen dan heb dat vuile water niet over de vloer.
Camper staat altijd binnen in een goed ventileerde stalling met de dakluiken open en de ramen op een kier met de hor naar beneden . :thumbup:

Mvg, Rens
Doe wat je niet kunt laten
en laat doen wat je niet kunt.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Wat zijn goede vochtvreters?



Bericht door veetee »

Dat is dus dweilen met de kraan open... :shifty:
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Wat zijn goede vochtvreters?



Bericht door dieseltje+ »

veetee schreef:
do 03 dec 2020, 14:33
Da's interessant :thumbup: wil je hier kwijt hoe je dat doet?
jazeker wel :-B

Blijven we even bij het voorbeeld van Don.
Camper 10 graden 72% RV
Buiten 6 graden en regen, is 100% RV (is niet helemaal zo, andere discussie)
Als je de buitenlucht 5 graden opwarmt (dus naar 11 graden) heeft diezelfde lucht een RV van 73%. Deze lucht kan dus nog 27% RV opnemen.
Terwijl het regent kan je alsnog drogen. Mits je de lucht voldoende opwarmt. En minstens zo belangrijk....AFVOEREN!

En idd nog stapje verder is dauwpunt meenemen. Zal ik jullie niet mee lastig vallen :wink:

Tipje voor de camper bezitter, (als de mogelijkheid er is) De opening waar de lucht eruit gaat/wil/moet 1,5 keer zo groot als de opening waar de lucht erin komt!
Zomaar een vochtvreter erin zetten zonder verdere gegevens heeft geen zin. Is er een drogend effect, dat komt dan door toevallige andere omstandigheden.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Wat zijn goede vochtvreters?



Bericht door veetee »

Bedankt, maar het verhaal zelf snapte ik wel, het ging me om de technische details, welke apparatuur, meting en aansturing etc. :wink:
Gebruikersavatar
Rens en Riet
Berichten: 958
Lid geworden op: ma 29 jan 2007, 19:28
Locatie: Roosendaal

Re: Wat zijn goede vochtvreters?



Bericht door Rens en Riet »

Veetee , Ben het totaal niet eens met jou reactie,
Wij doen het al jaren op deze manier en controleren om de +- 10 week het vocht in de vochtvreter .er is dan ongeveer 0,5 cl vocht aanwezig. pff waar praat je over hé.
Maar wat ik even wil zeggen is dat wij in een perfecte stalling staan . Dus .

Mvg, Rens
Doe wat je niet kunt laten
en laat doen wat je niet kunt.
Plaats reactie