Bandenmaat
-
- Berichten: 233
- Lid geworden op: wo 12 nov 2008, 21:23
- Locatie: Hillegom
Bandenmaat
Heb onder mijn Knaus sun Ti uit 2007 16 inc wielen met 225 banden.
Het betreft een Renault Master 3.0 d
Weet iemand of daar ook 235 op kunnen.
Het betreft een Renault Master 3.0 d
Weet iemand of daar ook 235 op kunnen.
- dieseltje+
- Berichten: 2809
- Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
- Locatie: Noordoostpolder
Re: banden maat
Dat is afhankelijk van de velgbreedte.
Zal minimaal 7.5j inch moeten zijn.
8j inch is ideaal.
Zal minimaal 7.5j inch moeten zijn.
8j inch is ideaal.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
-
- Berichten: 233
- Lid geworden op: wo 12 nov 2008, 21:23
- Locatie: Hillegom
- dieseltje+
- Berichten: 2809
- Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
- Locatie: Noordoostpolder
Re: banden maat
Tja...dan miss nog eens goed kijken.
Als het idd. een 6J velg is zou er maximaal 205 breedte om mogen.
Als het idd. een 6J velg is zou er maximaal 205 breedte om mogen.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Re: banden maat
Op zich met je eens.
Alleen zie ik toch ook bij 80 en 70 serie banden, dat er bredere maten gebruikt worden.
215 op 6 J bij een camper komt voor.
Alleen zie ik toch ook bij 80 en 70 serie banden, dat er bredere maten gebruikt worden.
215 op 6 J bij een camper komt voor.
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: ma 09 jul 2012, 21:41
Re: Bandenmaat
Ik heb zelf een knaus Sun Ti 650 me bj 2005 met de 3.0 dci motor van Nissan.
Een paar jaar geleden de contintal 215x70x16 geprobeer die wat meer kilogrammen aan kon. Echter deze band is iets groter in diameter ( meer dan 3 procent)en geeft afwijking snelheidsmeter en meer diesel verbruik.
Na 3 jaar gebruik de originele maat 225x65 x16 inch van Pirelli carrier er onder gelegd. Dit bevalt prima. Geen rolgeluid meer en diesel verbruik weer prima.
Het is geen officieele camperband maar wel geschikt voor zwaar gebruik. Banden druk 5 bar. In de wintermaanden staat de camper op blokken en staan de banden vrij van de ondergrond.
Een paar jaar geleden de contintal 215x70x16 geprobeer die wat meer kilogrammen aan kon. Echter deze band is iets groter in diameter ( meer dan 3 procent)en geeft afwijking snelheidsmeter en meer diesel verbruik.
Na 3 jaar gebruik de originele maat 225x65 x16 inch van Pirelli carrier er onder gelegd. Dit bevalt prima. Geen rolgeluid meer en diesel verbruik weer prima.
Het is geen officieele camperband maar wel geschikt voor zwaar gebruik. Banden druk 5 bar. In de wintermaanden staat de camper op blokken en staan de banden vrij van de ondergrond.
Re: Bandenmaat
Ik heb ooit nagevraagd over velg en bandbreedte.
Blijkt voor elke hoogte/breedte verhouding ( aspect ratio) er een ratio smalste velg, meetvelg, breedste velg te zijn, die staat in de designers-guide van ETRTO. Die kon ik niet vinden, maar wel standards manual 2003, waarin lijsten met de velgbreedtes.
Deze heb ik met spreadsheet teruggerekent naar de ratio's . Alleen voor gewone autobanden, maar C banden zal de meetvelg hetzelfde zijn, en mogelijk de smalste en breedste dichter bij de meetvelg dan gewone autoband. De zo bepaalde ratio's heb ik gebruikt om ook omgekeerd bandbreedte voor velg , uit te rekenen.
Om een lang verhaal kort te maken, 6 inch heb ik ingevuld .
AR SMAL MEET BREED
80 175,2 214,6 245,8 mm
75 175,2 214,6 245,8 mm
70 175,2 203,2 245,8 mm
65 165,7 203,2 224,1 mm
Hoop dat het copiëren de boel overzichtelijk houdt.
Dus op je velg mag 235/ 80 tot 235/70.
235/65 mag niet meer.
Ook maar 235 sectie breedte ingevuld.
Geeft volgend.
AR SMAL MEET BREED
80 5,74 6,57 8,05 inch
75 5,74 6,57 8,05 inch
70 5,74 6,94 8,05 inch
65 6,29 6,94 8,51 inch
Ook hier zie je dat bij 235/65 6 inch velgbreedte buiten de grenzen valt.
Doe Ermee wat je goed dunkt.
Blijkt voor elke hoogte/breedte verhouding ( aspect ratio) er een ratio smalste velg, meetvelg, breedste velg te zijn, die staat in de designers-guide van ETRTO. Die kon ik niet vinden, maar wel standards manual 2003, waarin lijsten met de velgbreedtes.
Deze heb ik met spreadsheet teruggerekent naar de ratio's . Alleen voor gewone autobanden, maar C banden zal de meetvelg hetzelfde zijn, en mogelijk de smalste en breedste dichter bij de meetvelg dan gewone autoband. De zo bepaalde ratio's heb ik gebruikt om ook omgekeerd bandbreedte voor velg , uit te rekenen.
Om een lang verhaal kort te maken, 6 inch heb ik ingevuld .
AR SMAL MEET BREED
80 175,2 214,6 245,8 mm
75 175,2 214,6 245,8 mm
70 175,2 203,2 245,8 mm
65 165,7 203,2 224,1 mm
Hoop dat het copiëren de boel overzichtelijk houdt.
Dus op je velg mag 235/ 80 tot 235/70.
235/65 mag niet meer.
Ook maar 235 sectie breedte ingevuld.
Geeft volgend.
AR SMAL MEET BREED
80 5,74 6,57 8,05 inch
75 5,74 6,57 8,05 inch
70 5,74 6,94 8,05 inch
65 6,29 6,94 8,51 inch
Ook hier zie je dat bij 235/65 6 inch velgbreedte buiten de grenzen valt.
Doe Ermee wat je goed dunkt.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
- ducati 900
- Berichten: 7503
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Bandenmaat
Zou eigenlijk maar 1,22 % moeten zijn en dus een snelheidsverschil van 1,22 km bij 100 km/u.Ruud-Mensink schreef: ↑zo 30 aug 2020, 15:41Ik heb zelf een knaus Sun Ti 650 me bj 2005 met de 3.0 dci motor van Nissan.
Een paar jaar geleden de contintal 215x70x16 geprobeer die wat meer kilogrammen aan kon. Echter deze band is iets groter in diameter ( meer dan 3 procent)en geeft afwijking snelheidsmeter en meer diesel verbruik.
Na 3 jaar gebruik de originele maat 225x65 x16 inch van Pirelli carrier er onder gelegd. Dit bevalt prima. Geen rolgeluid meer en diesel verbruik weer prima.
Het is geen officieele camperband maar wel geschikt voor zwaar gebruik. Banden druk 5 bar. In de wintermaanden staat de camper op blokken en staan de banden vrij van de ondergrond.
Een goeie zaak dat je de camper op blokken laat rusten, niet alleen voor de banden maar nog meer voor de wiellagers.
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
- Vmax-Idioot
- Berichten: 650
- Lid geworden op: di 23 jul 2013, 9:49
- Locatie: Kerkrade
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Bandenmaat
Of het voor de lagers iets uitmaakt heb ik mijn twijfels omdat ik wel auto's heb opgeknapt die zeer lang hadden stilgestaan (sommige meer dan 20 jaar) waarbij nimmer een lager vervangen hoefde te worden maar goed inderdaad voor de banden en ook zeker voor de vering.ducati 900 schreef: ↑di 01 sep 2020, 22:00
Een goeie zaak dat je de camper op blokken laat rusten, niet alleen voor de banden maar nog meer voor de wiellagers.
Ben.
- ducati 900
- Berichten: 7503
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Bandenmaat
Ik heb door mijn werk heel veel met auto´s te maken die heel lang stil staan en kom dat regelmatig tegen.
Ben.
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).