Stroom in VW Transporter (bestelwagen > occasionele camper)

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Crumpler512
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 31 jul 2020, 9:46

Stroom in VW Transporter (bestelwagen > occasionele camper)



Bericht door Crumpler512 »

Hallo allemaal,

Ik heb een VW Transporter waarmee ik meer en meer weg wil en wil ik graag de stroomvoorziening even op punt zetten.
Belangrijkste wat ik nodig heb is een koelkastje en stroomvoorziening voor bv. laptop, ook wanneer ik 2-3 nachten ergens op één plek zonder te rijden.
Koken gaat tot nu toe op gas, en werkt prima voor mij.

Wat is de makkelijkste manier om dit in orde te krijgen?
Werk ik best met zonnepanelen + 1 of 2 batterij'en? In hoeverre is zo'n systeem ook makkelijk terug los te maken, zodat ik in de wintermaanden hier bij ons niet met zonnepanelen hoef rond te rijden.
Ik heb een VW Transporter H1L1 die gebruikt wordt als bestelwagen.

Vriendelijke groet,
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Stroom in VW Transporter (bestelwagen > occasionele camper)



Bericht door travelscout »

Welkom!

Handig hierbij is om te weten hoeveel watt/ampere, je per dag gaat verbruiken (koelkast op 12V?).
Maar ook je budget en of je het zelf gaat aanleggen of dat je het moet uitbesteden.
En uiteraard ook de opstelling van alles.
Paul.
Crumpler512
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 31 jul 2020, 9:46

Re: Stroom in VW Transporter (bestelwagen > occasionele camper)



Bericht door Crumpler512 »

Momenteel nog geen koelkast gekocht, dus nog alle opties open!
Na mijn tripje naar de pyreneeën afgelopen maand met een (half werkend) koelkastje op gas, merkte ik dat ik écht toe ben aan iets deftigs.

Na mezelf wat ingelezen te hebben, ga ik best voor een 12V absorbtie koelkast (en ééntje vinden die zo stil mogelijk is, aangezien deze in een nogal kleine ruimte staat, waar ik/we ook slapen (bv. onder ons)
Op zich handig genoeg om dit zelf, met extra handen te fixen!
Momenteel is de camper vrij simpel ingericht: uitschuifbaar zetel/bed en keukenkoffer :wink:
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Stroom in VW Transporter (bestelwagen > occasionele camper)



Bericht door DucatoDolf »

Ik heb een Electrolux 12/230volt/gas koelbox 2e hands. Die werkt als een trein en staan nog wel eens op marktplaats. Heten tegenwoordig Dometic. Ik heb de ervaring dat ie op 230 beter werkt. Maar dat zou ook aan mijn 12v autoinstallatie kunnen liggen .
Sta je stand alone of even ergens de stad in kun je altijd op gas achterlaten. Scheelt een hoop gedoe en euro's met accu's (Zorg wel dat je de uitlaat naar buiten brengt en goed de ruimte geeft voor de vlam en warmte brandgevaar)

Ga je wel accu's plaatsen, dan kun je volgens mij net zo goed zo'n absorptie koelkastje van de blokker ed gebruiken. Met een omvormer op 230 is dat een goedkoop alternatief.

Voordeel van deze opties zijn dat het niet meetelt in je leeggewicht, want lading. En je hoeft niet altijd met een koelkast rond te rijden omdat je ze makkelijk eruit haalt.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5260
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Stroom in VW Transporter (bestelwagen > occasionele camper)



Bericht door Mickel Moen »

Alle koelers die niet compressor koelers zijn, zijn met goed fatsoen ongeschikt voor gebruik op 12V bij stilstand. Ze vreten je accu leeg. Alleen tijdens het rijden als gevoed wordt met de dynamo. Voor de absorptiekoelers bij stilstand op gas of 230V.

Afbeelding

Voor meer zie mijn blog: https://mickelmoen.blogspot.com/2012/12 ... waeco.html

Een goede compressorkoeler is ook vrij stil. Maar dat is persoonlijk in beleving. Die van ons staat naast het bed. Hoor je hem? Ja. Hebben we er last van? Nee.

Op mijn blog ook meer informatie over elektriciteit in een bus.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19156
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Stroom in VW Transporter (bestelwagen > occasionele camper)



Bericht door Aloys »

Een absorptiekoelkast kan onder het rijden op 12V, motor uit? Dan op gas.
Heb je in je VWbus voldoende ruimte voor de wat grotere gasflessen?
Een Campingaz-fles kun je prima op koken, maar met de koelkast eraan is ie zomaar weer leeg!

Een compressorkoelkast is zuinig met energie en kan alleen op 12V (of op 230V via een omvormer).
Niet op gas. Ideaal dus voor een wat kleinere bus.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Crumpler512
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 31 jul 2020, 9:46

Re: Stroom in VW Transporter (bestelwagen > occasionele camper)



Bericht door Crumpler512 »

Hallo,

Dank voor alle reactie's.
Zoals ik zei, wil ik graag investeren in 1 of 2 extra batterijen + zonnepaneel om dit rond te krijgen, los van de start-accu (dewelke hier dus geen last van kan/mag ondervinden).

Koelkast op gas is zeker ook een optie, echter vond ik deze dus niet goed werken afgelopen tripje (maar zal eerder aan de leeftijd vd oude koekast gelegen hebben).
Ik gebruik geen campingaz flesjes, maar grote lichtgewicht 10 (of 15) kg fles.

Batterijen en 220V: ik las dat dit geen goed idee is, vanwege het grote verlies. En als ik dus met batterijen wil werken, ik dus beter bij 12V blbijf.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Stroom in VW Transporter (bestelwagen > occasionele camper)



Bericht door travelscout »

Inderdaad, zeker als je het simpel en allemaal demontabel wilt houden.

Koelkast op gas kan goed werken (deursluiting, warmte-element, schoorsteentje, etc. 100%?).
Wellicht is e.e.a. nu dus niet in orde.
Ook een oude computerventilator kan wel eens helpen om voor een kleine investering beter te koelen.
Als je wat meer te besteden hebt, overweeg dan een gaskoelkast die automatisch omschakelt naar 12VDC (voor als de motor draait).
Overigens kun je sommige koelkastjes daarvoor ook ombouwen, e.e.a. afhankelijk van je budget.
En bedenk zonnepanelen zijn leuk maar vooral als je weinig verplaatst, buiten het seizoen is m.n. de opbrengst vaak te weinig.
Zeker als je niet graag in de zon staat (zoals wij).
Ik vermoed zo dat je juist relatief veel verplaatst.
Investeer dan juist in een hh-accu die je in korte tijd met veel stroom kunt opladen.

Vergeet verder alle stroomvreter bij voorkeur (koelkast, tv., en natuurlijk de elektrische waterkokerts, koffiezetterts, fietsacculaders etc. etc.).
Maar een tapwater kraan en/of automatische gasklep kan weer erg handig zijn terwijl dat maar weinig stroom gebruikt.
Investeer vooral ook in een veilige installatie!
Paul.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Stroom in VW Transporter (bestelwagen > occasionele camper)



Bericht door DucatoDolf »

Dank voor het meedenken . Ik zat zelf namelijk te denken mijn absorbtie koelbox via een HH te voeden bij stand alone. Begrijp dat op gas toch beter is.

TS heeft het over casual, wat ik interpreteer als dat het ook niet de wereld mag kosten. Dat is ook mijn idee.

-Compressor koelboxen zijn duurder dan absorbtie
-HH accu die een absorbtie KB minimaal 24 uur kan laten draaien moet flinke capaciteit hebben en wordt daardoor ook prijziger.
-combi absorbtie op gas is relatief het goedkoopst. Echter een losse koelbox op een vlam achterlaten moet wel veilig gebeuren. Gewicht gasfles tov accu's is ook positief gok ik.

Mijn ervaring met de gasfles is dat de KB hier erg lang op kan doen. Ik had een 7kg fles voor 10 dagen nog niet eens leeg gestookt. Gem. 16 uur per dag aan op gas. Rest 230 via omvormer rijdende weg. Was in Noorwegen, dus geen 40 graden, wat zeker scheelt.

Met dunkt toch een uitlaat naar buiten aan te leggen en daar de gas KB aan te hangen icm kleine gasfles. Hoef ik ook geen loodzware accu's aan te schaffen.
Ik had ook pc ventilatoren op de koelbox gemaakt voor extra warmte afvoer.
Echter in mijn Berlingo zette ik de box 's nachts buiten Ivm koolmonoxide gevaar.
Nu in de Ducato wil ik niet meer dat gesleep.
Moet ik toch een luchtdichte kast om de box heen fiksen met luchtaanvoer van buitenaf om een gesloten systeem te creëren.

TS, succes met jou overwegingen!
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Stroom in VW Transporter (bestelwagen > occasionele camper)



Bericht door travelscout »

Als besluit tot gas, overweeg dan eens kleine LPG dampgastank onder je bus.
Met een 10kg tank voor alleen je kk kun je echt wel even een paar weken voorruit.
Vooral voor een vw bus ben je daar bovendien niet de eerste in.
Juist alleen als bestelbedrijfsbus, lijkt me dat geen enkele aanleiding tot problemen.

Wel erg belangrijk is weer waar je de kk monteert, evenals je hh accu, toilet, etc....
Want eenmaal ergens een afvoer gemaakt voor de verbrandingsgassen, is erg eh....definitief.

En verder?
- Probeer een omvormer te voorkomen. Meestal alleen bedoelt voor groot verbruikers in stroom op 230VAC.
- een schoon- en vuilwatertank onder je bus scheelt een berg ruimte binnen.
Paul.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5260
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Stroom in VW Transporter (bestelwagen > occasionele camper)



Bericht door Mickel Moen »

Vervolg.

Volgens mij moeten we bij de vraag van TS blijven. Hij wil helemaal niet ombouwen naar camper. Althans dat lees ik niet. Hij wil een VWbus zo nu en dan als camper gebruiken. Dat is niet anders dat wat kampeerspullen meenemen in een bedrijfsbus.

Nog even over het koelen op gas. In tegenstelling op de bijdrage van Aloys. Wij hebben jaren met de tent (de Waard) gekampeerd en met een Elektrolux absorptiekoeler op gas. Zelfs op de laagste stand koelde deze uitstekend. Ik vond dat ie op campingaz juist erg zuinig was. Ben je van plan om 5 weken in een land (waar campingaz in omruilflessen moeilijk te verkrijgen is) vrij te gaan staan, dan is het verstandig om een extra fles (Naast de reserve die je sowieso meeneemt) mee te nemen.

Wil je op zonne-energie, dan zou ik toch een compressorkoeler meenemen.
Wij stonden deze week naast iemand die een los zonnepaneel meehad. Zo nu en verplaatste hij het paneel weer richting zon. Ik zou het zelf niet willen, maar met het oog op de vraag van TS, vind ik het geen verkeerde oplossing.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op zo 02 aug 2020, 8:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19156
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Stroom in VW Transporter (bestelwagen > occasionele camper)



Bericht door Aloys »

Neem een bescheiden koelkast, bijv. 60L, en de grootste Campingaz-fles, inhoud 2,75 kg. Is dat een werkbare combinatie Geert?
(Los van het feit dat een vulling tegenwoordig ruim € 30 kost...)
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5260
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Stroom in VW Transporter (bestelwagen > occasionele camper)



Bericht door Mickel Moen »

Kleiner zelfs. Als ik kijk bij Dometic, dan is de 41 liter een goede keus. Vergelijkbaar met mijn oude Electrolux.

https://www.dewitschijndel.nl/dometic-c ... 1qEALw_wcB

Overigens denk ik ook ruim op marktplaats te vinden. Die absorptie koelers gaan gewoon erg lang mee. Het is eerder, dat je de scharnieren van het deksel moet repareren, dan dat hij niet meer koelt.

Naar ik mij kan herinneren, hadden wij altijd twee flessen van de 904 = 1,8 kg gas mee. En nog een 907 = 2,75 kg voor de koeler. Daar kookten en koelden we op met een gezin met 3 kinderen. Gingen we ook mee naar Zweden voor 4 weken. Als we met volle flessen weggingen hadden we ruim voldoende. Wij hadden de kleinere 904 mee, omdat ik een keukentje op de dissel van het bagagewagentje gemaakt had. Daar konden twee 904 in en nog een klein watertankje. Campingaz is relatief duur, maar als de rest van de investeringen laag zijn, nog steeds een goede keuze in hanteerbaarheid en omwisselbaarheid in een groot aantal landen.

Overigens hebben we nog steeds campingaz mee. Nu 3 x 907. Een voor de keuken in de bus. Een voor de skottelbraai en een reserve.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
CamperFam2019
Berichten: 31
Lid geworden op: di 25 jun 2019, 4:17

Re: Stroom in VW Transporter (bestelwagen > occasionele camper)



Bericht door CamperFam2019 »

Misschien heb ik het niet helemaal goed gelezen,
je gebruikt je bestelbus gedeeltelijk als camper...
hoe heb je dat gedaan dan met de camper keuring?

Wij zijn druk aan het inventariseren wat we in onze toekomstige camper willen hebben, die eerst dienst zal doen als werk bus.
Plaats reactie