Blokkeert Vodafone WIFI repeaters/routers?

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Blokkeert Vodafone WIFI repeaters/routers?



Bericht door Hoofdnoorman »

Voor enkele toepassingen gebruiken wij de Vonets VAP11G om een Satellietontvanger via de LAN ingang met WIFI te verbinden.
In dit geval verzorgt de Hotspotmode van de telefoon voor het Wifi punt.

Bij mij gaat dit prima. Mijn VAP11G verzorgt de LAN aansluiting van mijn Dreambox en geeft gelijk een extra Wifi toegangspunt, eventueel zelfs via een ander kanaal en/of SSID.
Hoe vreemd is het nu dat, in twee dagen tijd, van twee forumleden met beiden nieuwe Vodafone Simkaarten, de VAP11G niet werkt!
Zodra er dus een extra toegangspunt gemaakt wordt, is deze wel te benaderen, maar data verzenden of ontvangen is niet mogelijk.
Mijn oude VAP11G van 8 jaar oud doet het echter feilloos, echter deze heeft niet de mogelijkheid om een extra toegangspunt aan te maken.

Een derde forumlid, waar ik gisteren contact mee had, vertelde dat Vodafone de mogelijkheid om een extra repeater aan te sluiten, via de SIM geblokkeerd heeft. Het zou dus kunnen inhouden dat ook MIFI's problemen kunnen krijgen op het Vodafone netwerk.

Is er iemand met wetenschap en/of ervaring hoe te handelen?

Afbeelding



Voor de goede orde: Ik heb zelf geen problemen met mijn Simkaarten. Voor het eerste forumlid heb ik mijn oude VAP 11G ingezet. Voor het tweede forumlid zal ik op jacht moeten gaan naar "oude" Vonets VAP11G. Vooralsnog heb ik die nog niet gevonden.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
DynaDetty
Berichten: 690
Lid geworden op: di 28 jul 2015, 14:16
Locatie: Beetsterzwaag

Re: Blokkeert Vodafone WIFI repeaters/routers?



Bericht door DynaDetty »

Helaas kan ik je niet helpen Rudy, maar je kunt ook contact opnemen met Vodafone. Ik heb in Mei dit jaar een Huawei E8372h Wingle gekocht en wilde daar een extra datasim van mijn Vodafone Red abonnement in stoppen. Die datasim bleek plots niet meer aangeboden te worden. Telefonisch kreeg ik het toch voor elkaar, en na ontvangst van de Sim zou ik de zaak wel even installeren, ik ben tenslotte toch ICT’er.
Nou nee dus, alles volgens het boekje uitgevoerd, wel verbinding, geen dataoverdracht.
Gebeld, drie maal doorverbonden, toen kreeg ik de goede techneut. Ik hoefde hem niet te vertellen waar ik de Sim in had gestopt, hij zag alles, type, identificatie ...alles. Hij hief ergens een blokkering op en sindsdien werkt dat dingetje perfect.

Conclusie: er is dus wel degelijk een blokkade, en je moet bij de juiste techneuten, ik denk 2e of 3e lijn helpdesk, zijn om het te laten deblokkeren


D’n poat op’t gas en ........ wiedergoan
D'n poat op het gas en.......wiedergoan
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18102
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Blokkeert Vodafone WIFI repeaters/routers?



Bericht door Cee Pee »

Bij mij werkt het nog steeds goed, twee duosimkaarten en nog een extra datasim allemaal op hetzelfde Vodafone red abonnement.
30Gb per maand en geen vast internet nodig.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Blokkeert Vodafone WIFI repeaters/routers?



Bericht door Hoofdnoorman »

DynaDetty schreef:
do 30 jul 2020, 21:23
Helaas kan ik je niet helpen Rudy, maar je kunt ook contact opnemen met Vodafone. Ik heb in Mei dit jaar een Huawei E8372h Wingle gekocht en wilde daar een extra datasim van mijn Vodafone Red abonnement in stoppen. Die datasim bleek plots niet meer aangeboden te worden. Telefonisch kreeg ik het toch voor elkaar, en na ontvangst van de Sim zou ik de zaak wel even installeren, ik ben tenslotte toch ICT’er.
Nou nee dus, alles volgens het boekje uitgevoerd, wel verbinding, geen dataoverdracht.
Gebeld, drie maal doorverbonden, toen kreeg ik de goede techneut. Ik hoefde hem niet te vertellen waar ik de Sim in had gestopt, hij zag alles, type, identificatie ...alles. Hij hief ergens een blokkering op en sindsdien werkt dat dingetje perfect.

Conclusie: er is dus wel degelijk een blokkade, en je moet bij de juiste techneuten, ik denk 2e of 3e lijn helpdesk, zijn om het te laten deblokkeren


D’n poat op’t gas en ........ wiedergoan
Inderdaad, ik was daar al achter. Verbinding is er maar geen data. Ik kan, ondertussen ook heel goed overweg met routers etc. Maar nu stond ik met de mond vol tanden, want ik had een satontvanger klaargemaakt en die werkte gewoon feilloos. Toen ik de telefoon van het forumlid liet voorzien van een hotspot, was er wel verbinding maar een blokkade van de data.

Toevallig kwam er net een ander forumlid op bezoek die ook net nieuwe simkaart van Vodafone heeft. Idem dito. Is allemaal niet zo'n ramp, er zijn meerdere wegen naar Rome, maar wel vervelend.

Heb jij gewoon met de helpdesk contact gehad?
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
DynaDetty
Berichten: 690
Lid geworden op: di 28 jul 2015, 14:16
Locatie: Beetsterzwaag

Re: Blokkeert Vodafone WIFI repeaters/routers?



Bericht door DynaDetty »

Ja, gewoon de helpdesk gebeld, maar toen ik de situatie schetste werd ik direct doorverbonden met de 2e lijn, die schakelde al snel een derde bij en was het heel snel geregeld.


D’n poat op’t gas en ........ wiedergoan
D'n poat op het gas en.......wiedergoan
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Blokkeert Vodafone WIFI repeaters/routers?



Bericht door Hoofdnoorman »

Oké, dank je voor de mededeling. :thumbup:
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
PE1OPQ Theo
Berichten: 4559
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Blokkeert Vodafone WIFI repeaters/routers?



Bericht door PE1OPQ Theo »

Vraag is dan, waarom doen ze dit?

Theo
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Blokkeert Vodafone WIFI repeaters/routers?



Bericht door DucatoDolf »

Om nietsvermoedende consumenten een extra abonnement af te laten sluiten. Gore marketing.

Officieel heb je natuurlijk gewoon recht op je gb's, hoe je die dan ook wil gebruiken. Al laat je de hele camping meegenieten via je hotpot. Dus zullen ze zonder mokken de blokkade op moeten heffen.
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Blokkeert Vodafone WIFI repeaters/routers?



Bericht door Vertrokken2 »

Ik denk eerder dat ze zoveel mogelijk in control willen zijn. Zo hield KPN tot voor kort halsstarrig vast aan haar eigen router. Maar er schijnt een uitspraak of wetsvoorstel te liggen die daarvoor een stokje steekt. Wellicht is daarmee het probleem van Rudi ook uit de wereld.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
PE1OPQ Theo
Berichten: 4559
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Blokkeert Vodafone WIFI repeaters/routers?



Bericht door PE1OPQ Theo »

De uitspraak ging over je eigen modem gebruiken ipv de door de provider geleverde.

Theo
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Blokkeert Vodafone WIFI repeaters/routers?



Bericht door TestCase »

06 nummers raken op en voor alles wat mobiel op internet wordt aangesloten maar niet kan bellen is er al enige tijd 097. De ACM dringt al enige tijd aan bij de providers om bijv. routing alleen met 097 nummers toe te staan. Misschien speelt dit hier een rol?

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Blokkeert Vodafone WIFI repeaters/routers?



Bericht door Hoofdnoorman »

DucatoDolf schreef:
za 01 aug 2020, 1:19
Om nietsvermoedende consumenten een extra abonnement af te laten sluiten. Gore marketing.

Officieel heb je natuurlijk gewoon recht op je gb's, hoe je die dan ook wil gebruiken. Al laat je de hele camping meegenieten via je hotpot. Dus zullen ze zonder mokken de blokkade op moeten heffen.
Om even een misverstand op te helderen:

De hotspot werkt gewoon. Dus je kunt gewoon via wifi op de andere telefoon inloggen!
Echter....als je die andere telefoon wilt gebruiken om dat signaal weer door te geven, wordt dit geblokkeerd.
Dus, als AP werkt het gewoon, als Bridge werkt het ook, alleen bij repeating werkt het niet als je bij de repeater wilt inloggen.


In onderhavige geval gaat het om een apparaat, welke geen wifi mogelijkheid heeft, via de LAN aan te sluiten met behulp van een bridge. Helaas geven de nieuwe bridge ook gelijk het inkomende originele wifi signaal weer uit, en dan blokkeert alles.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Blokkeert Vodafone WIFI repeaters/routers?



Bericht door Hoofdnoorman »

Toevallig vandaag ervaren dat nu ook van mijn Vodafone simkaarten het doorlussen/extra aanmaak van een Hotspotsignaal is geblokkeerd.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8594
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Blokkeert Vodafone WIFI repeaters/routers?



Bericht door seth_space »

Ik begrijp het probleem kennelijk niet. Altans niet op basis van je beschrijving.
Zodra er dus een extra toegangspunt gemaakt wordt, is deze wel te benaderen, maar data verzenden of ontvangen is niet mogelijk.
Dus je hebt een hotspot en gebruikt dat als toegangspunt voor je Vag11 bridge. Dat snap ik en dat is ook de werking van het ding. Maar dan zeg je:
Mijn oude VAP11G van 8 jaar oud doet het echter feilloos, echter deze heeft niet de mogelijkheid om een extra toegangspunt aan te maken.
Wat doet die wel feilloos wat die andere niet doen?

Ik heb hier 2 x Vag11 liggen oudjes uit 2010 (geheel plakkerig merk ik. Schoonmaken met aceton dus;)
Maar helaas beiden lijken nietof niet goed op te starten.. vreemd. Na wat oranje geknipper blijft het oranje branden. Er blijkt ook een probleem te zijn met 64bit windows maar dat terzijde.
Ik kan het helaas dus niet testen met mijn vodafone kaart.

Dus hotspot werkt... VAG11 als bridge werkt... tegelijk vag11 als AP werkt niet**. Klopt dat? Je wilt die optie gebruiken als repeater?

** al snap ik dan die opmerking in de tweede quote hierboven niet goed. "doet het echter feilloos", vraag is dan wat is HET?
Die laatste stap AP/repeater is ook afhankelijk van de features van de hotspot op de smartphone. Die moet die optie wel ondersteunen.

Het delen van een verbinding ( tethering) kan inderdaad soms beperkt zijn door de provider in het buitenland. Dus in NL wel werkend en in een ander land niet.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Plaats reactie