Wildstaan aan de Portugese kust aan banden

Plaats reactie
Joske
Berichten: 2506
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Wildstaan aan de Portugese kust aan banden



Bericht door Joske »

Het navolgende stuk is verschenen.
Het betreft het voornemen een verbod in te stellen om te parkeren op parkeerplaatsen die direct aan het strand liggen. Laat staan het overnachten aldaar.
https://postal.pt/sociedade/2020-07-20- ... o-contesta
Ik krijg de link niet goed weergegeven. Bij aanklikken wil hij allerlei cookie-instellingen weten.
Maar hier volgt een google vertaling van de inhoud:

De regering heeft vandaag verduidelijkt dat campers in het kader van de covid-19-pandemie een maatregel die de sectorfederatie "absurd" acht, niet mogen parkeren in de parken en parkeerterreinen die toegang hebben tot de stranden.
In een antwoord aan Lusa zei een bron van het staatssecretariaat van Toerisme dat de regering, gezien de uitzonderlijke maatregelen inzake toegang, bezetting en gebruik van stranden in het badseizoen 2020, "inzag dat het passend, noodzakelijk en evenredig was om te verbieden" campers of iets soortgelijks in parken en parkeerterreinen ''.
Door permanentheid te verbieden, voegde hij eraan toe: "het was bedoeld om zowel het parkeren (verblijf zonder bewoners) als het overnachten (verblijf bij bewoners) van campers in de parken en parkeerterreinen voor toegang tot de stranden te verbieden".
In gesprek met Lusa, Manuel Bragança, de president van de Portugese Federatie van Autocaravanismo (FPA), beschouwde "het absurde en enigszins afwijkende" de onmogelijkheid van de caravans om te parkeren in de strandparken.
“We zijn niet geïnteresseerd in een overnachting op het strand. Mijn voertuig is de camper en het is me verboden om van het strand te genieten omdat mijn voertuig een camper is en omdat iemand eraan dacht om zoiets in een wettelijk diploma te schrijven ”, zei hij.
De federatie zal opnieuw een publiek vragen aan de staatssecretaris van Toerisme, Rita Marques, om te proberen te demonstreren "hoe negatief de situatie is".
"Ik heb al gezegd in de Commissie voor Economie en Openbare Werken, in de Vergadering van de Republiek, dat we proberen de zon te bedekken met een zeef en dat heeft onvermijdelijke gevolgen", zei de vertegenwoordiger, eraan toevoegend "anorganische bewegingen van caravanners als noch de federatie, noch de Associação Autocaravanista de Portugal (CPA) controle ”.
Manuel Bragança waarschuwde voor het feit dat "er tegenwoordig een ernstig probleem is", waarin "niemand profiteert, noch caravanners, noch land, noch toerisme".
De ambtenaar zei ook dat de voogdij "het bestaan ​​van 10.000 campers wilde verbergen", in het besef dat "de 10.000 niet noodzakelijkerwijs naar het strand gaan, maar duizend, tweeduizend of vijfduizend kunnen gaan".
Volgens de reactie van de staatssecretaris van Toerisme evalueert de regering "voortdurend de mogelijkheid om alle wetgevingsmaatregelen ter bestrijding van de pandemie van de covid-19-ziekte te handhaven, met inbegrip van het verbod op de duurzaamheid van campers in parken en gebieden parkeerplaats om toegang te krijgen tot de stranden ”.
Op 15 mei werd door de Raad van Ministers een besluitwet goedgekeurd die de uitzonderlijke en tijdelijke regeling vaststelt die van toepassing is op de bezetting en het gebruik van de stranden voor het badseizoen 2020, waarin de regels voor circulatie in de toegangen, badfaciliteiten en de bezetting van het zand.
Er werd onder meer besloten om het parkeren buiten de daarvoor bestemde parken en parkeerterreinen te verbieden, evenals "de duurzaamheid van campers of dergelijke in de parken en parkeerterreinen".
In het diploma wordt echter niet gespecificeerd of deze permanentie alleen betrekking heeft op de overnachting, dus de opheldering van de staatssecretaris eindigt bij twijfel.
De FPA en CPA zijn van mening dat de regering, door verschillende regels vast te stellen voor het parkeren in parkeergarages, "haar grondwettelijke recht op vrij verkeer ernstig schaadt".
Vanwege deze situatie hadden ze de regering al gevraagd om "de wettelijke norm in te trekken / te wijzigen, zodat het lichte personenvoertuig genaamd" camper "en zijn chauffeurs dezelfde rechten konden genieten die werden toegekend aan voertuigen van dezelfde categorie en type".
Volgens de FPA en CPA behoort de camper met een brutogewicht van 3.500 kg of minder en een maximumcapaciteit van negen zitplaatsen, inclusief die van de bestuurder, tot de klasse van lichte personenauto's met de Europese typegoedkeuring van categorie M1.
Daarom, benadrukken ze, is er geen andere wettelijke definitie van voertuigcategorieën.
Donderdag werd het programma "For a Responsible Autocaravanismo" gelanceerd, ontwikkeld door Turismo de Portugal.
“Turismo de Portugal financiert campers, tot nu toe zijn 41 camperservicegebieden goedgekeurd waarbij 27 gemeenten betrokken zijn, met een totale waarde van twee miljoen euro. Aan deze set worden zeer binnenkort nog eens vijf toegevoegd met een ondersteuningswaarde van 464 duizend euro ”, onderstreepte de staatssecretaris van Toerisme, Rita Marques.
https://postal.pt/sociedade/2020-07-20- ... o-contesta
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1417
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Wildstaan aan de Portugese kust aan banden



Bericht door FrankJC »

Dat noemen ze geloof ik 'in je eigen voet schieten'. :thumbdown:
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31862
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Wildstaan aan de Portugese kust aan banden



Bericht door Bob Diesel »

Er roept weer iemand iets :idea:
om onder de noemer ,,corona,, het beleid strenger te maken

E zo als je leest , een camper tot 3500kg is ge woon een auto
storm in een borrelglas water :cheers:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
PE1OPQ Theo
Berichten: 4559
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Wildstaan aan de Portugese kust aan banden



Bericht door PE1OPQ Theo »

Er zal vast wel een reden voor zijn om campers niet meer op parkeerplaatsen te willen hebben?

Theo
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Wildstaan aan de Portugese kust aan banden



Bericht door hathi »

Lijkt me ook Theo,het is nu eenmaal mens eigen,geef je ze een vinger,pakken ze de hele hand :-B
Hans
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Re: Wildstaan aan de Portugese kust aan banden



Bericht door Stieneke en Donald »

Wij willen as winter naar Pt en af en toe ook parkeren/overnachten aan/bij het strand.
Is de wet om campers te verbieden aan/bij het strand er nog doorgekomen? Of was het gewoon bangmakerij?
Wie weet er meer van?
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Wildstaan aan de Portugese kust aan banden



Bericht door isoplus »

Wij waren eind februari dit jaar nog in de Algarve waar de politie al wat actiever was in het wegsturen van campers die aan het strand of in de duinen wilden overnachten. Er overdag staan was nog steeds geen probleem mits op een parkeerplaats die niet voorzien was van de bekende verbodsborden.
In Quarteira bij de lagune zijn wel voorzieningen getroffen om een hoogtebalk te kunnen plaatsen, de hoogtebalk zelf was nog niet geplaatst.
Elders zijn er vaak rotsblokken op de bekende plaatsen gelegd om de toegang te beperken, aan de westkust wordt je in de natuurgebieden(aan de kust) vaak weggestuurd door de maritieme politie.
Er is een verschil in ordehandhavers, de maritieme politie houdt de stranden en de aanliggende plaatsen vrij van campers en kunnen daar lastig in zijn maar het is toch echt hun werk.
In de dorpen en steden wordt je vaak met rust gelaten dus gewoon niet aan het strand gaan staan voor overnachten.

Het grootste probleem wordt nu toch het verbod op niet noodzakelijke reizen, althans dat vind ik en ik ben toch niet verlegen of gauw bang.
Je moet door België, Frankrijk en Spanje en als je nu al ziet wat een moeite het kost om monteurs( mijn oude bedrijf) naar buitenlandse projecten te krijgen dan wil ik niet aangehouden worden in bijvoorbeeld België met een camper en fietsen achterop, dat geeft alleen maar gezever en ik kan het ook niet voor mijzelf verantwoorden.
Ik hoop nog steeds begin december te kunnen vertrekken maak alles gereed maar er erg in geloven doe ik niet.
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Re: Wildstaan aan de Portugese kust aan banden



Bericht door Stieneke en Donald »

Hé, dank voor je antwoord. Wordt dus onmogelijk om aan/bij het strand te overnachten,

Wat betreft de niet noodzakelijke reizen, daar heb je dingetje! Maar velen hebben onlangs de trip vanaf Nl naar Sp en Pt onlangs gedaan, zonder problemen. Enfin, we houden de berichten daarover in de gaten.

Goede reis alvast! En :wave:
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31862
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Wildstaan aan de Portugese kust aan banden



Bericht door Bob Diesel »

Donald , ook zonder die wet, bijna overal verbods borden aan de Algarve
en aan de west kust ,Costa Vincentina = Natuur park :!: daar is het overnachten ook niet toegestaan en overdag kampeer gedrag ook niet toegestaan


2016
https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=36&t=8453589
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Re: Wildstaan aan de Portugese kust aan banden



Bericht door Stieneke en Donald »

Heb net ff gelezen Bob. Poeh hé, kust maar vermijden dan. Zit niet anders op.
Genoeg plekjes landinwaarts zoek dus. P4N op je phone en gaan. Komt goed schat. :mrgreen:
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
metatoon
Berichten: 9610
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Wildstaan aan de Portugese kust aan banden



Bericht door metatoon »

Ja komt goed?????


Gr. Toon
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Wildstaan aan de Portugese kust aan banden



Bericht door Jan en Simonne »

Vast wel. :D
Als wij weer eens gaan, zal het overdag wel een leuk plekje aan zee worden en om te overnachten gaan we dan maar 20 kilometer het binnenland in.
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Wildstaan aan de Portugese kust aan banden



Bericht door appellover »

Kust van Vila Real tot Sines is het eigenlijk niet meer mogelijk om gratis te overnachten,of je moet geluk hebben dat de GNR je niet wegstuurt.
De GNR maakt foto van jouw kenteken,dus stuk verderop toch proberen ben je aan de beurt.
Heel vriendelijk mooie jonge dames die GNR maar kreeg wel boete van 130€,kon wel pinnen.
Ze weten alle plekjes,had een plekje waarvan ik dacht “ hier vinden ze me niet”,nou vergeet het maar.
Maar stukje binnenland in zijn nog wel mooie gratis plekken en ook mooi weer.
Heb altijd idee dat de campingbazen in de Algarve goede lobby hebben bij de GNR.
Ook hier weer het probleem dat in de winter de grijze golf uit EU met camper op strand wil staan,niet een paar honderd maar duizenden,dus alle parkings overvol vanaf oktober
Kom er al 20 jaar elke winter,er is veel veranderd,wat een drukte.
Zomers moet je er helemaal niet komen,overvol.
Wij gaan elke winter naar Pereiro,ruimte zat en op oude voetbalveld van Armacao aan het strand( 4€) helaas geen campinggedrag.
De winterprijzen van campings zijn ook redelijk,zonder electra betaalden we 9€.
Hopen toch weer met kerst en oud/ nieuw naar Algarve te gaan.
Gr.Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Re: Wildstaan aan de Portugese kust aan banden



Bericht door Stieneke en Donald »

Dus boven Lissabon is men minder streng voor camperaars? Plaatsen zoals Peniche, Foz do Arelho, Nazare, Figueira da Foz, om maar een paar op te noemen, kunnen (nog) wel? Overnachten dus.

Perreiro, plekje links van Alcoutim? Koelkast vullen als je daar heen gaat want geen grote supers in de buurt. Wel een mooi plekje overigens.
Ook een aardige weekmarkt op de P bij de kerk hebben we ooit gezien. Vers geroosterde piri piri Frango. :thumbup: Weet alleen niet meer welke dag dat was.
Zal we druk zijn 's winters denk ik.
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
Plaats reactie