Bedford CF280: distributieriem vervangen?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Autonoom
Berichten: 40
Lid geworden op: do 08 feb 2018, 17:55

Bedford CF280: distributieriem vervangen?



Bericht door Autonoom »

(Heb dit bericht op facebook bedford groep geplaatst omdat ik ook opzoek ben naar handleing, due heeft hier denk ik niemand. Maar tips en advies zijn welkom).

Ik sta momenteel met panne in duitsland(padderborn). Ergens onderweg begon de motor een klein beetje te stotteren. Moest als eerst denken aan de ontsteking. Andere bougies en kabels er op, daarna ging het weer even. Uit de bobine kwam olie, maar had een andere bij me en die er ook maar gelijk opgezet. Even leek het goed te gaan. Maar na een kleine 20km weer het zelfde probleem. Dacht dat het misschien ook met de carbarateur te maken kon hebben. Andere er opgezet, electrische pomp er op. Had wel meer vermogen. Maar weer na een aantal km het zelfde verhaal. Maar nu werd het zo erg dat ik tot stil stand kwam. Motor wou alleen nog statonair draaien. Bij gas geven verzoop hij gelijk. Condensator op de onsteking vervangen. Maar daarna kon ik de motor niet meer starten. Ondanks vonken van bougies. Het plan was om met de stroboscoop te kijken of de onsteking wel op tijd stond, maar dat had al geen zin meer. Het klonk alsof de onsteking te vroeg stond. Maar die stond op het laatst. Distributie riem nagekeken en jawel hoor. Er zat een lekkere scheur in. En rotor wijst op 9tdc naar 4e cilinder, dus dat lijkt me niet goed.

Nu heb ik een nieuwe riem, maar mis een goede duidelijke uitleg hoe ik de riem moet vervangen. Ik weet zo uit me hoofd ongeveer hoe het moet, maar moet het toch even echt zeker weten.

Ik herinner me dat ik de krukas op 9 tdc of btcd(denk btcd, tweede merk teken.) moet zetten. Oude riem er af. Dan het driehoekje en cirkeltje van de onstekings pulley en van de kleppen recht tegen over elkaar zetten. Evt met touwtje er tussen. Rotor / ontsteking moet richting eerste cilinder wijzen en contact punt open staan. Dan nieuwe riem er op, spannen en zorgen dat de riem max 90 graden gedraaid kan worden na het spannen. Dan twee keer de motor draaien en kijken of alles goed blijft staan en of rotor naar eerste cilinder wijst?. Dan starten en als hij stationeer loopt stroboscoop erbij en onsteking zo zetten dat hij flitst bij 9 tdc. Hoop dat ik het goed heb. Maar heb graag de nl handleiding erbij voor afstellen van de distributie. Dan kan ik eerst nog even nakijken of ik alles goed doe of misschien nog wat over het hoofd zie. Ik heb de handleiding op computer staan maar die ligt thuis.
pwhooftman
Berichten: 1825
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Bedford cf280 distributie riem vervangen?



Bericht door pwhooftman »

pwhooftman
Berichten: 1825
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Bedford cf280 distributie riem vervangen?



Bericht door pwhooftman »

en het tweede bericht hier

https://forum.bedfordcf.org/viewtopic.php?t=579

Volgens mij heb je het zelf al goed beschreven

Wat ik altijd deed om de distributor en ontstekingstijdstip te checken: de motor handmatig tornen, op 9 graden btc moeten de contactpunten nét open gaan, te checken door een vloeitje er tussen te doen zodat je merkt wanneer de punten opengaan, en dan moet de rotor netjes naar de betreffende koperen stift in de distributorcap wijzen, niet ervoor of erna. Zo niet, distributor er uit en één tand versprongen er weer in. Volgens mij is dat best een grove vertanding, dus merk je wel of je goed zit. Sowieso kun je daarna met een bougie eruit checken of ie vonkt....
Autonoom
Berichten: 40
Lid geworden op: do 08 feb 2018, 17:55

Re: Bedford CF280: distributieriem vervangen?



Bericht door Autonoom »

Uiteindelijk na twee pogingen is het gelukt om de riem te vervangen. En ben weer bijna terug in NL.

Groetjes!
Plaats reactie