Accu testen met multimeter?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
tobe1966
Berichten: 491
Lid geworden op: do 28 jun 2007, 16:49

Accu testen met multimeter?



Bericht door tobe1966 »

Ik twijfel zeer aan de conditie van mijn start accu in de camper. Ik heb namelijk al twee keer meegemaakt dat ik de camper niet meer gestart kreeg omdat de batterij ver leeg was en de motor niet meer rond kreeg.
Maar omdat het ook andere oorzaken kan hebben wil ik uitsluiten dat het inderdaad ergens anders aan ligt, en daarom vraag ik me af of ik de conditie van de accu kan testen met een multimeter?

Ik zie het als volgt voor me, maar weet niet wat de waarden zouden moeten zijn en of ik het goed zie.
Als ik het met een multimeter test in de volgende situaties wat zouden dan de waarden moeten zijn.

1 meting zonder draaiende motor en geen verbruikers ingeschakeld.

2 meting met draaiende motor om dynamo te testen cq bijladen.

3 meting tijdens het starten, hoever mag voltage terugvallen?

4 meting met draaiende motor en ingeschakelde verbruikers zoals lichten en achterruitverwarming, kachelventilator.

5 andere tips om te meten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Fiat Ducato 1.9TD / Rimor 2001
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Accu testen met multimeter?



Bericht door JoopBrekken »

Een paar waardes voor een loodaccu, gemeten op de accupolen :
Volle accu, minstens 1 uur in rust 12,7V
Met ingeschakeld grootlicht zonder motor minstens 12V
Met draaiende motor, na enige tijd minstens 14V
Tijdens starten minstens 8 of 9V
Als dit allemaal klopt kan toch de accu op zijn, er kan een slechte aardverbinding zijn, of er kan een sluip verbruiker zijn bv de radio. Deze dingen zijn wat lastiger te meten.
PE1OPQ Theo
Berichten: 4559
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Accu testen met multimeter?



Bericht door PE1OPQ Theo »

sluipverbruik kun je opsporen door de min pool los te maken en hier je meter in de ampere stand tussen te zetten.

Theo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Accu testen met multimeter?



Bericht door Kroppie »

5 rij even langs je garage en laat de accu even testen, 2 minuten werk, en je voorkomt een hoop gemeet en je weet nog weinig
en als het al een paar keer gebeurd is dat ie de motor niet rond kreeg dan weet je eigenlijk de uitkomst van het gemeet en getest al.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Accu testen met multimeter?



Bericht door JoopBrekken »

PE1OPQ Theo schreef:
wo 01 jul 2020, 10:03
sluipverbruik kun je opsporen door de min pool los te maken en hier je meter in de ampere stand tussen te zetten.

Theo
Als het zo simpel was had ik het ook wel vermeld maar als de accuverbinding los is geweest is er na het weer aansluiten allerlij verbruik ivm opstarten van processen.
Gebruikersavatar
tobe1966
Berichten: 491
Lid geworden op: do 28 jun 2007, 16:49

Re: Accu testen met multimeter?



Bericht door tobe1966 »

Kroppie schreef:5 rij even langs je garage en laat de accu even testen, 2 minuten werk, en je voorkomt een hoop gemeet en je weet nog weinig
en als het al een paar keer gebeurd is dat ie de motor niet rond kreeg dan weet je eigenlijk de uitkomst van het gemeet en getest al.

jos
Ik wil het graag zelf oplossen en kan het niet zo zijn dat de accu nog wel goed is, maar niet goed wordt bijgeladen door de dynamo en daardoor te leeg is en de motor niet goed rond kreeg.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Fiat Ducato 1.9TD / Rimor 2001
Gebruikersavatar
tobe1966
Berichten: 491
Lid geworden op: do 28 jun 2007, 16:49

Re: Accu testen met multimeter?



Bericht door tobe1966 »

Maar goed ik zou graag de verschillende waarden weten die ik moet aflezen op de multimeter.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Fiat Ducato 1.9TD / Rimor 2001
Gebruikersavatar
tobe1966
Berichten: 491
Lid geworden op: do 28 jun 2007, 16:49

Re: Accu testen met multimeter?



Bericht door tobe1966 »

JoopBrekken schreef:Een paar waardes voor een loodaccu, gemeten op de accupolen :
Volle accu, minstens 1 uur in rust 12,7V
Met ingeschakeld grootlicht zonder motor minstens 12V
Met draaiende motor, na enige tijd minstens 14V
Tijdens starten minstens 8 of 9V
Als dit allemaal klopt kan toch de accu op zijn, er kan een slechte aardverbinding zijn, of er kan een sluip verbruiker zijn bv de radio. Deze dingen zijn wat lastiger te meten.
Bedankt


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Fiat Ducato 1.9TD / Rimor 2001
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Accu testen met multimeter?



Bericht door pwhooftman »

Ik heb veel plezier van mijn UNI-T UT210E stroomtang: dan kun je gelijkstroom meten zonder kabels los te hoeven halen. Let op dat je de 'E' neemt, de A B en C meten geen gelijkstroom.

https://nl.aliexpress.com/item/10000146 ... lsrc=aw.ds
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Accu testen met multimeter?



Bericht door JoopBrekken »

Ik heb vrijwel diezelfde mtr. Dit meetsysteem is helaas niet geschikt om kleine stroompjes te meten. Met het bewegen van de tang varieerd ook de uitlezing, en ook de nul verloopt.
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Accu testen met multimeter?



Bericht door pwhooftman »

Bij de E variant is op de laagste stand het meetbereik 0-2A, en is de meting behoorlijk accuraat. Stroompjes van 0.1A of minder worden goed aangegeven, wel kunnen in de buurt lopende of liggende kabels storing veroorzaken, vandaar de functie om de meting op 0 te zetten voordat je de tang er om doet.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Accu testen met multimeter?



Bericht door Kroppie »

heel kleine stroompjes kun je ook meten met een 12 volt ledlampje, tussen pool en klem(effe op + en - letten), en brandt het ledje, dan loopt er een stroompje.
grotere stroompjes gaat ook met een gewoon lampje.
bij gebrek aan een stroomtang goed bruikbaar om te meten of er sowieso wat loopt, natuurlijk niet als je wilt weten hoeveel er precies loopt maar wanneer is dat heel precieze nu echt nodig.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Accu testen met multimeter?



Bericht door PaulBng »

De simpele accutester die wij voor de accu's in onze boten gebruiken, belast de accu 10 seconden met 100A. Dan willen we dat het voltage van de accu na ongeveer 30 seconden ongeveer op de begin waarde is. Dan is ie voor ons goed genoeg.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Accu testen met multimeter?



Bericht door Kroppie »

zo,n zelfde ding gebruiken we hier in de garage ook, geeft goed aan:bruikbaar of schroot.

https://www.lowbudgets.nl/accutester-6-12v.html

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie