Plaatwerk alkoof sluit niet aan

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Hymer-S555
Berichten: 103
Lid geworden op: do 06 sep 2018, 13:40

Plaatwerk alkoof sluit niet aan



Bericht door Hymer-S555 »

Hallo,

Toch de onderste sierstrip op de alkoof van onze Hymer Camp 55 uit 1991 maar eens los gehaald. Het is de strip boven de voorruit, waar het alu van het dak over het polyester boven de cabine heen valt. Ten minste, dat was oorspronkelijk zo. In het midden zag ik dat de strip niet meer mooi aansloot, en na het loshalen blijkt dat er geen sprake meer is van een 'dakpan-constructie'. Het water loopt vanaf het dak via de sierstrip gewoon naar binnen. de schade valt mee, maar ik zie niet direct hoe ik dit nu weer netje waterdicht kan krijgen. In het midden zit over een lengte van ca 50cm een kier van ca 1-3 mm.
(ik snap de oorsponkelijk contructie sowieso niet, een overlap van slechts 5-7 mm, waarom zo weinig en niet gewoon 2 cm?)

Iemand ervaring of tips?

Ik had twee optie:
1. een alustrip op maat (laten) maken en deze als een soort dakpan tussen het alu van het dak en polyester van de cabine plaatsen, zodat het afwaterend werkt.
2. een strip van hippo patch er overheen plakken en daarop de sierlijst terug aanbrengen ( niet mijn voorkeur, beetje houtje, touwtje)

Maar liever zou ik een tip krijgen om er voor te zorgen dat de boel weer als origineel overlapt...

Alvast bedankt voor jullier reacties!
Fijne avond,

Geert
Bijlagen
alkoof spleet 2.jpg
alkoof spleet 2.jpg (126.7 KiB) 967 keer bekeken
alkoof spleet 1.jpg
alkoof spleet 1.jpg (143.44 KiB) 967 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Hymer-S555 op di 30 jun 2020, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Plaatwerk alkoof sluit niet aan



Bericht door Kroppie »

als origineel is dus een overlap van 5 a 7 mm
strook alu bitumenband van 50mm breed erover en is blijvend 100% dicht, tja sommigen vinden het niet mooi, tja het is maar wat je belangrijker vind

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Plaatwerk alkoof sluit niet aan



Bericht door AadenAnke »

Ik had dat ook met onze vorige camper. Heb een 5cm aluminium strip er met polymeer kit op gelijmd. Na het drogen een kwastje met verf erover en zeker weten water dicht.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15351
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Plaatwerk alkoof sluit niet aan



Bericht door Hoofdnoorman »

Deze, helaas ietwat ellendig defect komt vaker voor en heeft zijn oorzaak in het slapen in de alkoof van te zware mensen. Eigenlijk een beetje te licht geconstrueerd.

Allereerst haal je de alkoof leeg.
De plastic plaat daar, heeft een diepere goot aan de voorzijde. Met een scherp Stanleymes snij je 1 cm in het begin van de goot ( dus aan de achterzijde) de plaat door. Even links en rechts netjes werken. Het voorste deel plastic, ongeveer 20 cm breed, voorzichtig verwijderen.
Daaronder de boel schoonmaken. Er is zelfs kans dat het hout daar verrot is, eigenlijk is dit wel waarschijnlijk.
Als je alle schroefjes samen met de alulijst hebt kunnen verwijderen dan kun je de houtresten voorzichtig demonteren.
Nu moet je weer een nieuwe houten constructie maken. Denk aan de hoek die de gebogen plaat maakt!
Maak deze nieuwe houten balk van beukenhout en het liefst van verschillende plankjes/latten die gelijmd een stevige verbinding vormen. Uit mijn hoofd moet hij totaal 2,06 mtr breed worden. Meet toch maar even na.


Nu moet deze nieuwe houten balk weer gemonteerd worden. Doe nu gewoon wat ik schrijf en probeer het niet anders te doen, tenzij je echt zeker weet een betere methode te hebben.

1. Haal 4 balken 2" x 4" van ongeveer 2.3 meter en 2 planken van 1"x 4" minimaal 2.30 lang. Mag ook andere zijn, of iets wat je later weer kunt gebruiken.
2. Zet onder de voorzijde van de camper steunen zodat hij niet kan zakken!
3. Maak een brug van twee balken en 1 plank. Deze plank zit op de hoogte van de alustrip rondom. De ruimte van de alustrip even uitzagen. De palen staan 2.16 meter uit elkaar. De hoogte van de plank moet je even meten dus.
4. Zet deze construktie onder het polyester gedeelte maar ongeveer 2 à 3 cm van de rand. Hierdoor druk je dus het polyester gedeelte weer keurig recht en omhoog zodat het uitgezakte deel weer weg is.
5. Maak nog een brug van de andere palen en de plank. Doe deze plank ongeveer 3 cm hoger als de eerste brug.
6. Zet deze tweede brug nu schuin tegen de aluplaat en ook ongeveer 2 cm voor de naad.
7. Sla nu met een hamer de tweede brug op de grond richting de camper/ eerste brug. Nu druk je dus de aluplaat weer over de naad van het polyester.
8. Omdat je de camper ondersteund hebt, kun je nu gewoon naar binnen en in de alkoof klimmen zonder dat de boel meeer gedeformeerd word dan de bedoeling was.
9. Neem nu MS polymeer en lijm/kit de beukenhouten balk op de plek en dus netjes van binnen uit op de naad. Zodra deze op de plek is, zet je de beukenbalk schrap op de naad door twee of drie latjes tussen het dak van de alkoof en de balk te zetten. Die latten zullen wel ongeveer 70 cm lang moeten zijn. Nameten!
10. Nu druk je vanaf de buitenzijde (bv met hamersteel oid) de naad dicht.
11. Als dit weer helemaal netjes is, neem je een nietpistool (even lenen ergens) en niet je beide delen op de beukenhouten balk. Zet de slagsterkte niet te hoog, want dan splintert het polyester.
12. Laat dit gewoon even een dagje staan.
13. Nu kun je de bruggen weghalen en mag de camper weer van de steunen. De alustrip heb je ondertussen keurig kunnen schoonmaken. De rubberen onderstrip heeft ondertussen in heeet water gelegen en is door jou een aantal cm overrekt zodat deze weer de zelfde breedte heeft als de alustrip. De alustrip kun je vastzetten door butylkit te gebruiken. Maar je mag deze ook met MS-polymeer afdichten. Met passende schroeven, monteer je de alulijst weer en kan ook het inlegbies er weer in.
14. Werk rondom de beukenhouten balk alles bij en kit desnoods nog even zodat er beslist geen vocht meer tussen de balk en de platen kan komen.
15. Bij tijd en zin, bescherm je het houtwerk nog extra, hoewel het zo ook wel weer 20 jaar mee gaat.
16. neem een bus PUR. schuim de ruimte boven de balk weer vol. Laat maar weer een dagje staan.
17. snij het overtollige PUR weg. Snij ook ongeveer 1 cm diep weg onder de naden. Leg de plastic reep weer op de plek.
18. neem een goede ducttape, of liever aluminiumtape van TESA, en plak de naad rondom af.
19. zaag de planken van de bruggen af op 2 meter en leg deze op de naad en tegen de voorzijde van de alkoof naar het oplopende deel. Zet deze planken schrap met balkjes tegen het plafond.
20. boor 4 gaatjes van 7 à 8 mm. hoek linksvoor en rechtsvoor alsmede midden in de naad links en rechts. Als de planken netjes in het midden liggen heb je er ruimte voor.
21. schuim nu via de gaatjes de, nog even uitgeholde ruimte in het verse PUR en de andere delen vol.
22. na droging het overtollige PUR weghalen. en de boel schoonmaken.
23. Je kunt het alufolie weghalen en de naad afkitten, of gewoon alles netjes met een nieuwe strip alufolie dichtplakken. Alles naar wens.

Op tekening de beide bruggen zonder de maten, het spreekt allemaal voor zichzelf.

NB: De lichtste persoon slaapt voor in de alkoof!

Afbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Hymer-S555
Berichten: 103
Lid geworden op: do 06 sep 2018, 13:40

Re: Plaatwerk alkoof sluit niet aan



Bericht door Hymer-S555 »

Hallo Rudy, nu al mijn held!

dankje voor je beschrijving en de tijd die je daar voor genomen hebt, dat waardeer ik onwijs! Dit is de beschrijving waarnaar ik op zoek was, ik repareer graag zo dat alles zo origineel mogelijk blijft.
Ik heb het even drie keer moeten lezen om het helemaal voor me te zien, en denk dat nu wel gelukt is.

Ga nog wel even kijken naar het plastic in de alkoof, die snap ik nog niet helemaal. Als ik daar niet mee uitkom, laat ik het even weten.

fijne dag!
Geert
Hymer-S555
Berichten: 103
Lid geworden op: do 06 sep 2018, 13:40

Re: Plaatwerk alkoof sluit niet aan



Bericht door Hymer-S555 »

Rudy, het lijkt erop dat die plastic "latten bodem" in de alkoof gewoon eruit kan door die schroeven met los te draaien. Is dat niet makkelijker dan snijden?
Bijlagen
15935916892501724981933098058879.jpg
15935916892501724981933098058879.jpg (131.52 KiB) 816 keer bekeken
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15351
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Plaatwerk alkoof sluit niet aan



Bericht door Hoofdnoorman »

Het lijkt veel werk, maar dat valt wel mee. Het meeste is het schoonmaken.
Velen denken dat de goot en de ribbels voor afwatering is. Dat is niet zo. Aan de linkerzijde loopt een verwarmingsslang in de scheidingswand boven in de alkoof. Vandaar aan de onderzijde stroomt de warme lucht in de grote goot en gaat rondom onder het matras door. Hierdoor wordt het matras verwarmd en vochtvrij gehouden. De plastic plaat weer inlijmen kan, vanzelfsprekend op verschillende manieren. Al naar gelang hoe mooi je het wilt hebben.
Ik heb twee alkoven op deze manier gerepareerd, o.a. de mijne. Ik moet wel eerlijk zeggen dat die van mij de allereerste was (je ziet wat oneffenheden) en dat nummer twee super strak is geworden en stevig.

Zoals gezegd, ga je de alkoof weer gebruiken om in te slapen, maak dan goed werk van die beukenhouten balk. Natuurlijk mogen dat ook stroken betontriplex zijn oid. De reparaties zijn al 11 jaar geleden, nog voor ik op dit forum was. Ik zal even een doorsnede tekening bijvoegen zodat je een idee kan krijgen, maar precies weet ik het niet meer.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Hymer-S555
Berichten: 103
Lid geworden op: do 06 sep 2018, 13:40

Re: Plaatwerk alkoof sluit niet aan



Bericht door Hymer-S555 »

Wat moet ik zeggen Rudy...echt super dat je me zo op weg helpt!

Als ik het goed begrijp, maak ik de hout constructie dus van meerdere delen? Ik dacht in eerste instantie dat je bedoelde dat ik één verlijmde balk van 2.06m moest gebruiken.

1 vraag nog:
Tav het uitsnijden van de bodem, dat is me nog niet helemaal duidelijk.
- Bedoel je dat ik door de hele goot, van begin (luchtinlaat) tot einde een snee maak van ca 1cm diep. en dat ik het U-vormige deel dat zo onstaat in zijn geheel uitneem? Of kan ik alleen het voorste gedeelte van de goot insnijden en dan links en rechts een kleinere goot doorhalen (rode stippellijn) en dan alleen het voorste deel weghalen?
- waar in de goot snijd ik, aan de binnenzijde (blauwe lijn) of buitenzijde (rode lijn)? mijn voorkeur heeft buitenzijde, maar ik heb het idee dat je binnenzijde aangeeft, waarom eigenlijk?

alvast bedankt voor je reactie!
Bijlagen
alkoof bodem met lijn.jpg
alkoof bodem met lijn.jpg (89.66 KiB) 665 keer bekeken
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15351
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Plaatwerk alkoof sluit niet aan



Bericht door Hoofdnoorman »

Helaas heb ik de alkoof als opbergruimte. Mijn fiets en veel andere zaken liggen daar. Als extra bodem heb ik gaatjesboard er overheen geplaatst en daarover vloerbedekking. Dit is niet snel te verwijderen, anders had je even kunnen komen kijken. In ieder geval ligt onder de grote goot een houten balk die (bijna gegarandeerd) verrot is. Daar moet je gewoon bij en later de afwerking en netheid is gewoon minder belangrijk.

De balk die vervangen moet worden, kun je het best uit meerdere dunne stukken maken en die (haaks) op elkaar verlijmen met PU-construktie lijm. Dan wordt het stevig. Ik weet niet meer welke maten ik heb gebruikt, het is 11 jaar geleden.

Afbeelding

Afbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Hymer-S555
Berichten: 103
Lid geworden op: do 06 sep 2018, 13:40

Re: Plaatwerk alkoof sluit niet aan



Bericht door Hymer-S555 »

Ff voor.de.zekerheid
alkoof bodem met lijn~2.jpg
alkoof bodem met lijn~2.jpg (97.89 KiB) 637 keer bekeken
Zo dus?

In jouw schets waren denk ik voor en zijkant verdraaid.

En eventueel meer weghale om meer ruimte te maken.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Plaatwerk alkoof sluit niet aan



Bericht door Kroppie »

is er met een metalen/aluminium profiel niet hetzelfde te breiken met minder werk/gewicht?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Plaatwerk alkoof sluit niet aan



Bericht door Kroppie »

Kroppie schreef:
do 02 jul 2020, 15:27
is er met een metalen/aluminium profiel niet hetzelfde te breiken met minder werk/gewicht/ruimte?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15351
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Plaatwerk alkoof sluit niet aan



Bericht door Hoofdnoorman »

Ja Jos, dat zou best kunnen, je hebt volkomen gelijk. Er komt alleen nogal wat druk daar als er een persoon in ligt, zeker als die zwaar is.
In veel gevallen zal je zien dat de alkoof van deze type's doorgezakt zijn in het midden. Dan is de naad opengesprongen. Hierdoor is het houtwerk daar meestal doorgerot.
Nu zal dit toch vervangen moeten worden. Maar, in plaats van de beukenhouten (samengestelde) balk, zou er ook bv een aluminium strook van ongeveer 15 cm breed en 3 à 4 mm dik aan de binnenzijde gekit kunnen worden. Maar dan nog moet je zorgen dat de naad weer volledig aan sluit en heb je dus die "bokken" nodig. Tevens zit er een knikje in die naad, een aantal graden. Die alustrip moet dan in een hoek gezet worden. Dat zal het kostbaar maken.
Met een beukenhouten lat, multiplex of betonplex, kun je met een David schaafje het goed aansluitbaar maken. Natuurlijk is de reparatie via de binnenzijde netter. Ik weet dat jij je er niet aan zou storen, maar misschien anderen wel.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15351
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Plaatwerk alkoof sluit niet aan



Bericht door Hoofdnoorman »

Hymer-S555 schreef:
do 02 jul 2020, 15:24
Ff voor.de.zekerheidalkoof bodem met lijn~2.jpg

Zo dus?

In jouw schets waren denk ik voor en zijkant verdraaid.

En eventueel meer weghale om meer ruimte te maken.
Helemaal goed. Ik zie het, ik heb/had inderdaad een verdraaid beeld voor ogen. Verdraaid nog an toe. :-B
:oops: Het was ook al een tijd geleden en ik moet dit alles op herinnering schrijven. Sorry voor het misverstand.

Wel begrijp ik nu waarom ik, achteraf, eigenlijk zat te staren op die blauwe lijn. :-B

Oh, en haal even die zijkanten (hoofd/voeteneinde) weg. dat plastic zit nogal rottig daar aan de zijkanten om weg te krijgen.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Plaats reactie