Wat vragen van een twijfelaar

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Synapse
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 15 jun 2020, 11:54

Wat vragen van een twijfelaar



Bericht door Synapse »

Hoi, ik ben nieuw hier en oriënteer mij op een tweede hands camper.

Zomaar wat vragen die ik heb:
In de caravan wordt mijn vrouw "zeeziek" als hij niet waterpas staat of als de pootjes niet zijn uitgedraaid en hij wiebelt. Heb je daar bij een caravan ook last van? Hij heeft natuurlijk 4 wielen en geen 2...

Op de tweede hand sites staat bij de advertenties vaak niet aangegeven dat er cruise control aanwezig is. Klopt het dat dat niet standaard is en ook vaak niet als optie wordt aangeschaft door kopers van een nieuwe camper?

Idem cabine airco.
(Zowel cruise control als cabine airco zijn voor mij bij lange ritten voor mij wel essentieel.)

Campers hebben als ik het goed heb voornamelijk dieselmotoren. Daar zijn verschillende categorieën in die bepalen of je in bepaalde steden mag komen. In de advertenties kom ik dat onderscheid eigenlijk niet tegen. Hoe kom ik er achter wat voor motor in een camper zit? Googlen of is er ergens een tabel met uitvoeringen en types?

Tot nu toe blijven we altijd één week tot 10 dagen op dezelfde camping en trekken dan verder.
Ik weet niet of dat wel gaat veranderen, we zullen voornamelijk de heen- en terugreis meer als vakantie gaan zien.
Biedt een camper dan wel belangrijke voordelen t.o.v. een caravan?

Ik hoor graag van jullie!
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Wat vragen van een twijfelaar



Bericht door JoopBrekken »

Als je van camping naar camping wilt rijden dan kan je beter je caravan houden.
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 100
Lid geworden op: ma 08 jul 2019, 15:55
Locatie: Uelsen (Dld)

Re: Wat vragen van een twijfelaar



Bericht door Xenon »

Synapse schreef:
di 30 jun 2020, 13:14
Hoi, ik ben nieuw hier en oriënteer mij op een tweede hands camper.
Welkom! :-B
Zomaar wat vragen die ik heb:
In de caravan wordt mijn vrouw "zeeziek" als hij niet waterpas staat of als de pootjes niet zijn uitgedraaid en hij wiebelt. Heb je daar bij een caravan ook last van? Hij heeft natuurlijk 4 wielen en geen 2...
Bij een camper zul je bedoelen? Jazeker. Een camper waterpas zetten vormt doorgaans een grotere uitdaging dan bij een caravan, tenzij je zo'n magisch paneeltje aan boord hebt en slechts op een knop hoeft te drukken waarna hydrauliek (er bestaan ook electrische systemen) de boel voor je waterpas zet. Dat is echter verre van standaard. Met het geschud is het dan ook meteen afgelopen.
Op de tweede hand sites staat bij de advertenties vaak niet aangegeven dat er cruise control aanwezig is. Klopt het dat dat niet standaard is en ook vaak niet als optie wordt aangeschaft door kopers van een nieuwe camper?

Idem cabine airco.
(Zowel cruise control als cabine airco zijn voor mij bij lange ritten voor mij wel essentieel.)
Het is geen standaard optie, maar je komt ze vaak genoeg tegen met CC en airco('s)...
Campers hebben als ik het goed heb voornamelijk dieselmotoren. Daar zijn verschillende categorieën in die bepalen of je in bepaalde steden mag komen. In de advertenties kom ik dat onderscheid eigenlijk niet tegen. Hoe kom ik er achter wat voor motor in een camper zit? Googlen of is er ergens een tabel met uitvoeringen en types?
Grofweg: tot 2014 = Euro4, tot half 2016= Euro 5, jonger = Euro 6. Zoek het kenteken op en kijk op de RDW-site ;)
Tot nu toe blijven we altijd één week tot 10 dagen op dezelfde camping en trekken dan verder.
Ik weet niet of dat wel gaat veranderen, we zullen voornamelijk de heen- en terugreis meer als vakantie gaan zien.
Biedt een camper dan wel belangrijke voordelen t.o.v. een caravan?
Het grootste voordeel van een camper is dat je binnen een kwartier "staat" en ook weer "weg bent". Dat voordeel benut je niet als je ergens 10 dagen blijft staan... Ander voordeel is wat meer afhankelijk van welke camper je afzet tegen welke caravan, maar in een camper ben je doorgaans een stuk zelfvoorzienender. Alleen al het douchen maakt veelal een groot verschil, wat in een caravan meestal resulteert dat de boel blank komt te staan...
Een campervakantie is geen vergelijk met een caravanvakantie. Als je de verschillen moeilijk kunt voorstellen, blijf dan gewoon bij je caravan.
Ik hoor graag van jullie!
Bij deze! :wave:
Gebruikersavatar
Kubo
Berichten: 1130
Lid geworden op: zo 07 dec 2014, 17:45
Locatie: Tytsjerk

Re: Wat vragen van een twijfelaar



Bericht door Kubo »

Blijf je langer op één plek en wil je de omgeving makkelijk verkennen neem dan een caravan.
Hoef je niet steeds de heleboel mee te nemen.
wij staan meestal op een camping voor korte periodes.
De douche hebben wij in de camper er gelijk uitgesloopt.
Nu veel plezier van de camper, maar mis soms wel de caravan.
Reden van de keuze camper ik was het rijden met aanhanger zat.
Groet, Lex (PA3CDM)en Margreet
Safari Camper FIAT Ducato 244 2.8JTD
Synapse
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 15 jun 2020, 11:54

Re: Wat vragen van een twijfelaar



Bericht door Synapse »

Bedankt voor de snelle reacties!

Het klopt dat onze manier van vakantie vieren (nog?) niet past bij een campervakantie.
Vandaar dat ik twijfel.

Reden om over een overstap na te denken is dat we sowieso binnen enkele jaren naar Noorwegen willen en dan van noord naar zuid langs de kust willen reizen. Daarbij lijkt een camper ons ideaal, aangezien we wel willen kamperen.
Ook willen we nog een keer afzakken naar de teen van Italië en misschien ook nog eens een rondreis op de Peloponnesos maken.
Maar dat zou natuurlijk ook kunnen met een gehuurde camper.

Ook vind ik het rijden met een caravan niet ideaal. Daardoor sluit ik een terugkeer naar een vouwwagen ook niet uit.
We hebben een aanzienlijk aantal jaren erg genoten van een Holtkamper cocoon. Vonden uiteindelijk het gedoe met bagage te tijdrovend waardoor we weer zijn teruggegaan naar een caravan.
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Wat vragen van een twijfelaar



Bericht door Zadowolony »

Wij staan ook vaak een paar dagen op een camping met de camper, en zetten er vaak nog een (bus)voortent voor ook. Waarom ook niet? Niemand die hoeft te bepalen hoe jij je vakantie viert.
Fijne van de camper vind ik dat er niets achter je auto meer hangt, snel weg bent en alles zit erin (zelfvoorzienend). Daarnaast hebben we vouwfietsjes voor de uitstapjes en boodschappen e.d.zodat de camper kan blijven staan. Zijn we uitgekeken op de omgeving of het weer staat ons niet aan, dan pas rijden we door. Met de camper ben je snel weg.
Grootste nadeel van de camper vind ik de beperkingen in het gewicht van 3500 kg incl personen/honden. Daarin is een caravan handiger.
En een caravan is stukken goedkoper!
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 873
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: Wat vragen van een twijfelaar



Bericht door FrankdB »

Synapse schreef:
di 30 jun 2020, 14:47
Bedankt voor de snelle reacties!

Het klopt dat onze manier van vakantie vieren (nog?) niet past bij een campervakantie.
Vandaar dat ik twijfel.
Huur er eentje en probeer het uit.

Frank
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Wat vragen van een twijfelaar



Bericht door dieseltje+ »

Voor ieder wat wils.
Wij hebben juist vanwege o.a. de honden om een camper gekozen. Zeker op de lange afstanden is het rustiger voor de (grote) honden dan de beperkte binnenruimte van een auto.
Gewicht bij een camper is wel een dingetje bij max 3500kg. Met zijn tweeen zonder honden waarschijnlijk wel te doen.
Gezien de beschreven situatie (zoals pootjes uitdraaien voor het wiebelen) zie ik het verschil niet dat je met een camper sneller staat enof sneller weg bent. Enige verschil is het aan of af koppelen, 2 min. werk. Meeste caravans doen niet onder in zelfvoorzienend t.o.v. een camper.
Als je eenmaal staat ben met een caravan veel flexibeler als je nog even ergens naar toe wilt of zelfs moet. Dan ben juist sneller weg (auto) dan met een camper.
En idd. zoals genoemd. Caravan goedkoper!
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
javader
Berichten: 385
Lid geworden op: ma 12 nov 2012, 18:26
Locatie: Velsen

Re: Wat vragen van een twijfelaar



Bericht door javader »

Geen antwoorden op de technische vragen maar wel mijn ervaringen camper/ caravan
Wij hebben het hele traject bewandeld,
tent-vouwwagen-caravan en nu al een aantal jaren een camper.
Alles heeft zo zijn voor en nadelen
Hoe je je vakantie indeelt is wat je zelf wilt,
Veel of weinig verplaatsen, kort of lang staan. Dichtbij veraf etc.
Bij ons is dat heel verschillend, soms een tocht langs een aantal steden soms wat langer op een plek enz.
Net wat we willen.
De grote voordelen van een camper tov de caravan vind ik, maar dit alles is natuurlijk heel persoonlijk
Met de camper, zonder de sleep rijd ik veel relaxter vooral door steden en smalle wegen.
Wat ik dus nooit had heb ik nu wel. Zodra we rijden heb ik vakantie.
Wij staan sneller en zijn sneller weg en het gaat allemaal meer ontspannen.
Je bent meer self supporting door douche, toilet, grote koelkast en onafhankelijkheid van een externe energiebron.
Wat wiebelen betreft, als je de pootjes niet uitdraait wiebelt een caravan veel erger dan een camper.
Nadelen zijn er natuurlijk ook:
Kost veel meer (afschrijving/belasting/verzekering/ stalling/onderhoud) Als je gaat rekenen en daarop je beslissing zou baseren koop je nooit een camper.
Je actieradius rond de camper is beperkt voor ons geen probleem is het niet al te bergachtig dan km of 15 a 20 met de fiets.
Succes met je overwegingstraject !
"Alles gaat in wezen in principe eigenlijk helemaal nergens over"
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Wat vragen van een twijfelaar



Bericht door gjvonk »

Met een caravan heeft je reis een einddoel met een camper is de reis het doel en onderweg zie je van alles, doe je van alles, waaronder ook je boodschappen.

Een willekeurige camperdag kan bij ons zijn: wat broodjes en levensmiddelen halen op de fiets, na het ontbijt douchen in de camper en dan heerlijk naar het strand, lunchen op het strand (even terug naar de camper om broodjes klaar te maken) en 's avonds na het eten koken en eten nog lekker lang buiten nagenieten van de ondergaande zon met een wijntje erbij

Het kan ook zijn: wakker worden, tanden poetsen en aankleden, rijden naar de winkels, boodschappen halen, doorrijden, stoppen op een leuk plekje, ontbijten, koffie drinken en douchen, doorrijden, stoppen op een leuk plekje voor de lunch en dan een nieuwe verblijfstek zoeken met winkels op fiets afstand...

Kortom: hoe onze luimen en het weer zijn, bepalen wat we die dag doen]


Afbeelding
Buscamper fan
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Wat vragen van een twijfelaar



Bericht door hurktoilet »

Sluit me aan bij de reactie van Vonk, met één nuance: ik rijd zelden naar een winkel. Ik trek en kom dan altijd wel een keer langs een winkel waar ik proviand eten in kan slaan.
Valkuil is dat je elke dag rijdt en dat rijden dan toch weer werken gaat worden. Daarom kiezen wij af en toe bewust voor een break van een paar dagen op een camping.
Voor de lange trips die TS overweegt (Noorwegen, laars van Italië) is deze manier van vakantie vieren ideaal: je wilt immers niet alleen op het eindpunt maar ook onderweg een boel moois zien en genieten.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Wat vragen van een twijfelaar



Bericht door appellover »

Totaal andere wereld,caravan of camper.Heb ook vele jaren caravan gehad en daarvoor zeilboot.
Doordat we met pensioen zijn kunnen we maanden weg.
Staan zelden nog op camping,heerlijk vrij staan.Zelfvoorzienend.
Zoals Peter al vermeld,boodschappen doen we onderweg als we supermarkt tegenkomen,maar door grote koelkast en vriezer kunnen we makkelijk week voorruit,maar dan moet ik ook weer water tanken.
Het wiebelen klaagt mijn vrouw ook wel eens over vooral als ze staat te koken en ik stap naar binnen,heb wel 2 steunen maar ben vaak te lui om ze uit te draaien.
In wat moderne camper zit cc en motorairco standaard.
Natuurlijk is een camper veel duurder in aanschaf, maar de jaarlijke kosten zijn veel lager voor ons.
Campingkosten en verzekering caravan toch gauw 4000€ pj.
Camper verzekering,belasting en stageld ongeveer 700€ per jaar.
Doordat we met auto nog maar weinig rijden,4000 km pj, zijn onderhoudkosten ook heel laag.
Tel ik niet de afschrijving,hoeft bij mij ook niet want dit is de eerste en de laatste camper ,ben nu 73 en bij leven en welzijn stop ik met camperen rond 80,mooi geweest.
Caravan was ook leuk,heb er 12 jaar ieder jaar 6 maanden in overwinterd op camping in de Algarve,heel gezellig leven.
Maar camper is totaal anders,avontuur,de natuur in.
Heerlijk op jezelf aangewezen.Geen moment spijt van.
Gr.Ron

Afbeelding
Challenger Genesis 388 eb 2016
Synapse
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 15 jun 2020, 11:54

Re: Wat vragen van een twijfelaar



Bericht door Synapse »

Hartstikke leuk om zoveel reacties en toch wel verschillende invullingen van het "camper" kamperen te krijgen.
.
We zitten nog midden in de afweging wat we nu eigenlijk willen.
Daarbij worden we heen en weer geslingerd tussen het opnieuw aanschaffen van een Holtkamper vouwwagen (voor ons toch het dichtst bij "echt" kamperen), de caravan en of een camper.
Vooralsnog zullen we tot 2023 geen lange vakanties kunnen houden.

Door de reacties is het mij wel duidelijk geworden dan camperkamperen een andere vakantie met zich meebrengt dan de vouwwagen of caravan.
En dat ik met een camper eigenlijk geen caravan vakantie moet willen houden.

Kortom, we hebben nog heel wat om over na te denken :-B
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Wat vragen van een twijfelaar



Bericht door Gino608D »

Als je van echt kamperen houdt moet je geen camper nemen is mijn mening. Ik zie een camper meer als een huisje op wielen. Dat je twijfelt tussen een vouwwagen of een camper zegt mij eigenlijk al genoeg. Ik heb verder nog geen eisen of wensen voorbij zien komen waarom een camper het beste bij je zou passen. Tel daar nog eens bij op dat een camper veel duurder is in aanschaf, onderhoudt etc.... Ik denk dat de keuze dan snel gemaakt is.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Plaats reactie