Bout draait door... [Update!]

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Premiumliner
Berichten: 1093
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: Bout draait door...



Bericht door Premiumliner »

Als je dan toch dat moertje hebt losgekregen, smeer dan een kwastje met zuurvrije vaseline over alle contactpunten van de lampen. Dan heb je nadien ook geen last meer van gecorrodeerde contactpunten en daarmee lampen die slecht branden. (corroderen gebeurt door condensvocht en verschillende metalen; verzinkt metaal en lood/tin legering op de lampvoet.)
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
AadenAnke
Berichten: 13179
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Bout draait door...



Bericht door AadenAnke »

Janpinz schreef:
za 23 mei 2020, 20:49
Was er van de week niet iemand die niet bij zijn achterlichten kon zonder zaag? Was ook een bus...🙄
Ja zeker dat ben ik! Tegen de tijd dat de zaag erin gaat kan ik gelijk de moertjes van wat vet voorzien. Een week of wat geleden met het opruimen van de zolder nog een doos met 6 spuitbussen molycoat gevonden. Geen idee hoe ik er ben aangekomen :shh: ik ga ervan uit dat het spul niet bederft dus kan er nog wel even vooruit. Heb ook nog een tube koperslip liggen. Zou dat genoeg zijn voor een L4H2 bus :think:

Gr. Aad
Eura1
Berichten: 303
Lid geworden op: di 26 nov 2019, 15:17

Re: Bout draait door...



Bericht door Eura1 »

Heeft mijn vrouw nu ook last van , een kopers-lip :lol3:
Grtz
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Bout draait door...



Bericht door gjvonk »

Kopervet, keramisch vet, zuurvrije vaseline, consistent vet...

Deels eens met Jos: als er toch iets los is en op een gevoelige plaats zit qua vocht of vuil, pas ik wat het toe. Ik ga echter niet op voorhand alles los draaien om in te vatten en weer vast te zetten.

Wat betreft licht units: nu heeft een buscamper weer voordelen, ook al zitten sommige bevestigingspunten half achter betimmeringen. Als het echt te bar wordt is een vervangende unit zo gescoord op marktplaats.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Bout draait door...



Bericht door appellover »

Heb alle achterlichten (8!) losgehaald ingevet met teflon.
Viel mij op dat er wel 6 verschillende schroeven gebruikt zijn, heb de camper toch nieuw gekocht,sommige inox en 1 is met kunststof plugjes vastgezet,gaten waren te groot denk ik .Zal wel Franse slag zijn.
Ik zou 16 dezelfde inox schroeven gebruiken,logisch lijkt mij.
De lampen zijn allemaal hetzelfde model.
Misschien als ik helemaal niks meer weet te kopen voor de camper dat ik 16 nieuwe inox parkers haal. Echt ELAVDC.
Gr.Ron.
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Bout draait door...



Bericht door gjvonk »

Frans of niet...de bouwers gebruiken voor alles powertools en dan is de kans dat ze even iets te ver of te lang doordraaien niet denkbeeldig. Al helemaal niet als ze het koppelmoment van hun schroeftol niet aanpassen aan de maat van de schroef en het materiaal waar die in moet. Resultaat: in mijn camper b.v. een gordijnrailsje waar de schroefjes spontaan uitpleuren.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
Joske
Berichten: 2506
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Bout draait door...



Bericht door Joske »

Toen ik afgelopen vrijdagochtend dit topic las, dacht ik "probleem".
Maar ik zou als eerste even de andere kant loshalen, daar zit normaalgesproken zo'n zelfde lamp. Vaak in een spiegelbeelduitvoering. :-B
Hoop dat die wel loskomt, maar dan heb je in ieder geval een idee hoe het in elkaar zit.
Dan vind ik de oplossing van Jos Kroppie toch wel de beste.
Kop vastplakken, zodat die niet meer ronddraait.
En dan de kop eraf boren. (met een klein boortje bijv. 3 mm beginnen).
Succes.
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Bout draait door...



Bericht door PaulBng »

PaulBng schreef:Als je de andere kant open haalt, kun je zien hoe het precies zit... Afbeelding
Tja....
Joske
Berichten: 2506
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Bout draait door...



Bericht door Joske »

@ PaulBng: die had ik gemist. :thumbup: :thumbup:
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Marianjacques
Berichten: 666
Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
Locatie: Gouda

Re: Bout draait door...



Bericht door Marianjacques »

Joske...
Als ervaringsdeskundige...
Geen 3 mm boor nemen, maar direct een 4 mm.
Bij 3 mm loop je de kans niet gecentreerd te boren.
Bij 4 mm is de boor in dit specifieke Hymer geval, netjes gecentreerd (raakt net de hoeken van de inbus..dus zoekt het midden) en valt de kop bij even boren er zelf vanaf.
Ik heb er een stuk of 5 op deze manier af mogen boren. ( 3 bij de ene en 2 bij de andere achterlamp)
Laag toerig boren, eventueel wat koelen met kwastje water...en indien nodig (hoeft niet altijd, sommige draaien nog zwaar) de kop klemzetten met een schroevendraaier tussen de kop en kunststof.

Als alle bouten en koppen eruit/eraf zijn, dus alleen de afgeboorde bouten nog in het lampenframe staan...
Daarop dezelfde boor machine op de koploze bout plaatsen en met wat hogere toeren de bout incluis dolgedraaide moerplaatje even laten draaien.
De moerplaat wordt warm en smelt rustig uit het kunststof frame.

Dat moerplaatje goed ontroesten en eventueel aan de buitenrand voorzien van wat zaag snedes..dit om weer een goede vastzetting te garanderen. (Lijm loopt daarin)

Ik heb alle bouten vervangen en voorzien van RVS draad eindjes...waar je dus later een RVS
moertje opschroeft, die altijd eenvoudig door een ieder te verwijderen valt.
Je kunt de lengtes namaken van de verwijderde schroeven.

Het moerplaatje en smeltgat wat overgebleven is, goed ontvetten en insmeren met sneldrogende Epoxy lijm. (half uur epoxy)
Het plaatje inlijmen met ingeschroefde draadeind. Dan direct de lamp kap erop plaatsen, zodat de draadeind zich richt. (belangrijk !).
Na hard worden, heeft het moerplaatje zich netjes gericht en kan je eventuele de anderen doen.
Geeft een lekker gevoel, dat je dan eenvoudig de kap kunt verwijderen, (alleen de moertjes los), indien defecte lamp onderweg.


Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Bout draait door...



Bericht door Arie55 »

ik spoel ze altijd door. Is dat ook goed?

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
campertje
Berichten: 1063
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 12:58
Locatie: Budel

Re: Bout draait door...



Bericht door campertje »

Wat je het beste kunt doen is met een electrische schroeven draaier de schroef veel toeren laten maken en dan rustig een beetje aan de lamp trekken. De moer smelt dan uit de camper. Hierna kun je de moer weer vastlijmen.
Zo heb ik ze los gekregen.
Wie een kuil graaft voor een ander.................
:-) Is een Egoist :-)
Gebruikersavatar
campertje
Berichten: 1063
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 12:58
Locatie: Budel

Re: Bout draait door...



Bericht door campertje »

gvs0001 schreef:
vr 22 mei 2020, 22:13
Het probleem is dat de schroefdraad waar de bout in vast zit, een metalen busje is die in het kunststof is geplaatst. Dit busje draait nu in het kunststof mee omdat de bout er in vast is gecorrodeerd.
Als ervaringsdeskundige heb ik het ongeveer zoals Isoplus ook aangeeft, opgelost. Alle bouten er uit die er uit willen. Dan inderdaad de dolgedraaide bout onder stevige spanning zetten, oftwel Er enigzins aan trekken zonder dat de kap breekt en gelijktijdig met de schroefboormachine de bout op hoge snelheid ronddraaien. Doordat nu de bus en het plastic er om heen warm wordt, zal na enige tijd door de wrijvingswarmte het busje door het plastic smelten en loskomen.
Na het weer gangbaar maken van de bus, kan deze opnieuw in het gat gelijmd worden.
Ik was iets te snel. Ik zie dat mijn oplossing al is gegeven. Maar dit werkt dan ook :-B
Wie een kuil graaft voor een ander.................
:-) Is een Egoist :-)
Gebruikersavatar
Pienmajer
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 06 dec 2015, 21:12
Locatie: Sittard

Re: Bout draait door...



Bericht door Pienmajer »

Vandaag heb ik de oplossing van campertje en isoplus geprobeerd. Dus de schroef met de boormachine flink laten doordraaien. Hij wordt dan inderdaad zo heet, dat de moer er uit smelt. En dan kun je de lamp unit er makkelijk van af trekken. Daarna de moer weer goed gangbaar gemaakt. Morgen ga ik de schroef in de plastic houder lijmen.
Alle andere schroeven gingen er gelukkig wel goed uit en nu met vet er weer in gezet.
Plaats reactie