VW camperbus met 413.000km kopen?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Ingewater
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 25 mei 2020, 10:59

VW camperbus met 413.000km kopen?



Bericht door Ingewater »

Hoi! Wij zijn nieuw hier en binnen camper aankoopland. We zijn vorig jaar met de camper van mijn schoonouders (grote fiat camper met alles erop en eraan) op vakantie geweest en willen nu zelf een camperbusje kopen. Dit ivm de afmetingen en het gemak om even weekendjes weg te gaan.
We zijn een aantal dealers afgeweest en hebben een leuke op het oog van marktplaats.

Het is een volkswagen t5 omgebouwde bestelbus uit 2005, met hefdak en zelf ingebouwde keuken, koelkast, opbergruimte etc. Precies wat we zoeken, maar wel met 415000 km op de teller. Daar schrikken we van.
We mogen een keuring bij de garage laten uitvoeren wat we ook gaan doen. Heb op internet een kenteken check gedaan op schades, eigenaren, apk keuringen van afgelopen jaren etc. En daar komt niet perse wat geks uit. Enige wat ik zie is dat de afgelopen 2 jaar is geadviseerd om de remsystemen te vervangen ivm slijtage, maar zie niet staan dat ze het ook hebben laten repareren, en andere dingen wel. Dus dat moet uitgezocht worden.

Daarbij stond niet in de advertentie dat het raam van de bestuurdersstoel niet open kan, dat werd verteld bij het kijken.
Verder heeft het de normale gebruikerssporen. De eigenaren nu zijn pas 2e eigenaar en voor hen is de bus een bedrijfswagen geweest.

We twijfelen dus over het hoge aantal KM ten opzichte van de vraag prijs en niet wetende wat verstandig is. Hij staat voor 16000 te koop maar verkopers willen ook akkoord gaan met 14750.
Met oog op het aantal KM, de verkoopwaarde die de auto nu nog kaal heeft zonder hefdak etc van 5500,- en zelf bouw apparatuur, plus het raam wat stuk is (schatten tussen 300 en 500 euro reparatie als het raamwerk stuk is) weet we niet of het een goede keuze is.

Heeft iemand tips, ervaringen met soort gelijk etc?
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: VW camperbus met 413000km kopen?



Bericht door DJSmiley »

kilometers is maar een getal.

Hoe er mee omgegaan is, is belangrijker.

Zitten er jingjong bandjes onder en krijgt ie action olie als het lampje brand? Of netjes zn beurten en oliewissels enz om maar iets te noemen?

Restwaarde is wel relatief, want veel mensen trekken een hoge km stand gelijk met 'op, versleten en dure reparaties'.

Wel van belang is de algemene staat. Dingen als roest zijn toch lastiger aan te pakken. Voordeel van een oudere bus is wel dat onderhoud relatief makkelijk is, zeker als je zelf een beetje handig bent.
Wat onderzoek naar de bekende kwalen is ook handig, net als weten welk motorblok erin ligt. VW heeft nogal een verschillende reputatie. De 1.8 TFSI blokken zijn notoire oliezuipers, de oudere 1.2TDI hebben vaak kwalen met kettingen.
De oude 1.9 TDI (De PD) is echter weer een oerdegelijk blok. (op een paar uitzondering na, de BLS/BXE hebben wat meer uitval)

Kijk ook eens rond op een VW forum als weetjewel oid waar je bij een busje uit die generaties op moet letten.

Mijn Skoda Octavia 1.9TDI (zelfde blok als in menige vw bus) heeft 438000km gelopen zonder grote problemen. 't was dat de versnellingsbak stuk ging en het niet meer rendabel was, maar het motortje zelf liep nog als een zonnetje.


edit: Als ik de juiste zie is dat een 2.5TDI blok. (Blauwe in NoordHolland?) Geen idee hoe die is.
Wel zie ik dat de gewichten vrij beperkt zijn. Die bus is rijklaar 2435kg, maximale massa is 2800kg.

Je bent dus wel wat beperkt in wat je allemaal meeneemt. Ik zie als ik t zo schat een 20l watertank. Ook lijkt ie 4 persoons?
iig, met water, gasfles, fietsendrager en 4 personen dan zit je ongeveer wel aan de max.. Dan mag je je kleding en andere bagage niet meer meenemen...
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Joske
Berichten: 2506
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: VW camperbus met 413000km kopen?



Bericht door Joske »

DJSmiley schreef:
ma 25 mei 2020, 12:41
kilometers is maar een getal.…...Kijk ook eens rond op een VW forum als weetjewel oid waar je bij een busje uit die generaties op moet letten.
En veel hangt af van je eigen skills en mogelijkheden. Of moet je voor elke reparatie naar de garage?
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Ingewater
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 25 mei 2020, 10:59

Re: VW camperbus met 413000km kopen?



Bericht door Ingewater »

Ja goed gezien!
ZE gaven zelf aan dat de motor wel wat olie zuipt, elke 2500 km een flesje olie erin. Dat deden ze zelf, geen idee waar ze die olie dan kochten. Verder onderhouden in de garage en zij zijn 2e eigenaar. Hiervoor is het een bedrijfswagen geweest.
Kunnen alle papieren wel inzien.

Hebben er ook een proef rit ingemaakt en rijdt als een zonnetje verder. We gaan hem wel laten keuren in een vw garage in de buurt op die punten die je noemt. Zekerheid heb je idd nooit maar het is wel fijn om te weten wat we misschien kunnen verwachten .

We gaan hem sowieso maar met zn 2 gebruiken, wel waarschijnlijk met fietsen drager en fietsen erbij.
Ingewater
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 25 mei 2020, 10:59

Re: VW camperbus met 413000km kopen?



Bericht door Ingewater »

Joske schreef:
ma 25 mei 2020, 12:56
DJSmiley schreef:
ma 25 mei 2020, 12:41
kilometers is maar een getal.…...Kijk ook eens rond op een VW forum als weetjewel oid waar je bij een busje uit die generaties op moet letten.
En veel hangt af van je eigen skills en mogelijkheden. Of moet je voor elke reparatie naar de garage?

Klopt Joske, we zijn beiden totaal niet handig/bekend met auto's en dus afhankelijk van de garage..
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31860
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: VW camperbus met 413000km kopen?



Bericht door Bob Diesel »

Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Ingewater
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 25 mei 2020, 10:59

Re: VW camperbus met 413000km kopen?



Bericht door Ingewater »

We vinden onderhoud plegen op zich geen probleem, als we eerst een tijd zonder problemen willen rijden, dan moeten we denk ik voor nieuwer of nieuw gaan, (hoe wel jonger ook niet alles zegt)
we vinden beiden de charme van zo'n busje die zelf is gebouwd en knus is etc etc wel gewoon echt heel tof. We zijn met zn twee, dus wat heb je nou nodig voor een weekendje weg of vakantie.

Denk dat we die check moeten laten uitvoeren, dan pas een bod doen. Of eerst bod onder voorbehoud van de keuring en later aanpassen? Heb geen idee hoe dat werkt haha.
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 343
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 12:35
Locatie: Hoorn NH

Re: VW camperbus met 413000km kopen?



Bericht door moosev »

Ingewater schreef:
ma 25 mei 2020, 12:30
volkswagen t5
Wellicht ook eens je licht opsteken bij het VW forum: www.weetjewel.nl

gr
René
Gebruikersavatar
FrS
Berichten: 1006
Lid geworden op: zo 16 okt 2005, 20:30

Re: VW camperbus met 413000km kopen?



Bericht door FrS »

één van de eerste T5? niet aan beginnen. En zeker niet met zo'n km.stand. Kun je beter een t4 2,5 tdi (102 pk) van 2002/2003 kopen, motorisch bijna onverwoestbaar.

gezien op marktplaats https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... ousPage=lr

en daar staan er nog veel meer. let op wel een 2,5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
zwerf-busje
Berichten: 864
Lid geworden op: za 24 nov 2018, 11:09
Locatie: Sweet Lake City

Re: VW camperbus met 413000km kopen?



Bericht door zwerf-busje »

Dat lijkt me geen hout snijden, gezien het feit dat ie de 415.000 km heeft gehaald...
Groet Ruud
Ingewater
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 25 mei 2020, 10:59

Re: VW camperbus met 413000km kopen?



Bericht door Ingewater »

moosev schreef:
ma 25 mei 2020, 13:25
Ingewater schreef:
ma 25 mei 2020, 12:30
volkswagen t5
Wellicht ook eens je licht opsteken bij het VW forum: www.weetjewel.nl

gr
René
Bedankt René! ik ga eens kijken!
Ingewater
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 25 mei 2020, 10:59

Re: VW camperbus met 413000km kopen?



Bericht door Ingewater »

zwerf-busje schreef:
ma 25 mei 2020, 13:55
Dat lijkt me geen hout snijden, gezien het feit dat ie de 415.000 km heeft gehaald...
Sorry Ruud, ben niet zo van de uitspraken :silent:
Bedoel je dat het niets zegt, dat hij al 415000 km heeft gehaald over de toekomstige prestaties, of gezien dat hij al zoveel KM heeft gehaald, zegt in positieve zin wat over de toekomst?
Gebruikersavatar
zwerf-busje
Berichten: 864
Lid geworden op: za 24 nov 2018, 11:09
Locatie: Sweet Lake City

Re: VW camperbus met 413000km kopen?



Bericht door zwerf-busje »

De reactie was op het eerste deel van FrS over de (vermeende) slechte kwaliteit van de eerste T5's.

En ik bedoelde dat als hij het respectabele aantal van 415.000 km gehaald heeft dat het in dit geval met de slechte kwaliteit van dit exemplaar wel meevalt. Dat is alleen geen garantie voor de toekomst (dat is het overigens nooit, want onverwoestbaar bestaat niet), maar wel een indicatie dat de auto kennelijk goed behandeld is, en dat is altijd een goed iets.
Groet Ruud
Gebruikersavatar
zwerf-busje
Berichten: 864
Lid geworden op: za 24 nov 2018, 11:09
Locatie: Sweet Lake City

Re: VW camperbus met 413000km kopen?



Bericht door zwerf-busje »

Toevoeging over het olieverbruik:
Een liter op 2500 km is wel een stevig verbruik, maar dat noem ik nog geen zuipen.
Voor de beeldvorming: veel autofabrikanten vinden het olieverbruik pas problematisch als het meer is dan 1 liter op 1000 kilometer.
Groet Ruud
Plaats reactie