Zo maar weer eens een idee over dakluiken!

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Zo maar weer eens een idee over dakluiken!



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik heb net een Hymer B524SL onder handen van 10 jaar oud.
Droevig dat Hymer gewoon de dakluiken er in pleurt en niet rekening houdt met eventueel latere zonnepanelen.
Er zitten dus onbenullige dakluiken op die al omhoog gaand ook iets naar voren schuiven. Het hele luik zal wel ongeveer 10 cm omhoog komen en dus goed voor frisse lucht terwijl er niet zoveel gevaar voor inregenen is. Dat is dan wel weer goed bekeken van de dakluikenfabrikant.

Ik las dat er enkelen op zoek waren naar losse luiken. Misschien zijn ze wel hetzelfde als ik nu net heb zitten bekijken.

En toen dacht ik: "In de doucheruimte zit een luik van melkglas. Verrek, daar past ook een zonnepaneel op. Even aan de onderkant twee aluminium hoeklijsten maken met de gaten voor de bevestiging (opdraai mechanisme) op de juiste plaats en het paneel monteren als dakluik.
Veel zonnepanelen bestaan nog uit aparte segmenten. Daartussendoor kan dus nog wat licht komen. ook dacht ik dit maar even hier neer te pennen, want misschien heeft iemand hier iets aan. In de badkamer gebruik ik zelf altijd de verlichting."
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Zijspan
Berichten: 2575
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Zo maar weer eens een idee!



Bericht door Zijspan »

Dat is geen vreemd idee, als je er dan randen aan kan maken voor de regen tegen te houden als je rijdt!
De dakluiken gaan op den duur stuk door de leeftijd van het kunststof en dat lijkt mij een goed alternatief.
Hymer staat nu niet bekend dat ze snel onderdelen leveren.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
isoplus
Berichten: 6342
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Zo maar weer eens een idee!



Bericht door isoplus »

Zo handig zijn die dakluiken niet hoor, als je ze een stukje open laat(wat de bedoeling zou zijn) tijdens een forse bui spat het water omhoog en in het dakluik.
Daarna druipt het water vanaf het luik keurig je camper in.
Ook lekken die dingen vaak door de as van de bediening, maar dit terzijde :wink:
Op mijn bootje heb ik op het luik gewoon flexibele zonnepanelen geplakt,, de compressorkoelkast draait er keurig op.
Hymer572
Berichten: 761
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 20:59
Locatie: Apeldoorn

Re: Zo maar weer eens een idee!



Bericht door Hymer572 »

Ik vindt het een top idee :thumbup: ik heb ook zo een achterlijk groot luik.
De permanente ventilatie ben je dan wel kwijt lijkt me of heb je daar ook een idee voor
Ik heb verlichting mét een bewegings sensor geplakt die op batterijen werkt dat gaat prima .

Groet,
John uit Apeldoorn
Groet,

John uut Apeldoorn.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Zo maar weer eens een idee!



Bericht door henk en lila »

Hoe groot zijn die luiken dan wel niet? Daar past toch nooit een serieus zonnepaneel op. Wordt dan meer een smartphone lader paneeltje toch?
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Zo maar weer eens een idee!



Bericht door Arie55 »

Als je nog eens wat oppert, Rudy. Ben al dagen bezig met jouw idee! Begon met, ja maar dat paneeltje levert toch bijna niks op!? Tot, maar het paneel kan toch ook groter zijn en gewoon meer oppervlakte innemen? Ruim over het gat... En zo zat ik al gauw te denken aan ook het grote dakraam te bedekken met een paneel. Hele dak met panelen... :crazy:
En waarom vind ik het zo'n goed idee, omdat het kunststof dakje een iel stukkie bros plastic is geworden.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Zo maar weer eens een idee!



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik heb net even gekeken.

A. deze dakluiken hebben geen permanente ventilatie!
B. de dagmaat zal ongeveer 40 x 60 cm zijn
C. het luik bovenop zal ongeveer 60 x90 zijn, misschien zelfs groter

Ik zal morgen even verder kijken maar ik denk dat er een mooi 100 Wp paneel op past. Ik denk zelfs dat op het melkglaspaneel een 150Wp op kan. Het merk van het paneel valt en staat met de plaats waar men de kabelbox heeft gemonteerd. Voor de rest is de montage 2 hoekstrippen aluminium en deze op de juiste plaats boren en kitten.
Overigens weet ik zelf zeker dat het mogelijk is en het is helemaal een mooie optie als je een defect luik hebt.

Afbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: Zo maar weer eens een idee!



Bericht door Peter12 »

Zorg je dan ervoor dat het paneel werkt als de plastic kap nu? Of wordt het een dicht geheel?
In het eerste geval kun je nog overwegen om het paneel op de kap te plaatsen. Blijft alles intact, kan ie gewoon open en heb je toch je zonnepaneel op je dak.
Pleasure is the path of joy
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10104
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Zo maar weer eens een idee!



Bericht door Peter LMC »

Maar blijft het dak mechanisme nog wel goed werken door het meer gewicht van het zonnepaneel. :?:
Of hoeft dit luik niet/nooit open.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Zo maar weer eens een idee!



Bericht door henk en lila »

Een luik dat niet open hoeft en/of waar geen licht doorheen hoeft te komen, zou ik het liefst eerst volledig verwijderen.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8598
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Zo maar weer eens een idee!



Bericht door seth_space »

Dan zou je dus moeten kiezen voor transparante zonnepanelen. Die hebben nog wel een lagere opbrangst.
https://www.sirius-solar.com/transparante-zonnepanelen/
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zo maar weer eens een idee!



Bericht door Kroppie »

als er door een luik geen licht hoeft te komen, heb je ook geen transparant paneel nodig.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8598
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Zo maar weer eens een idee!



Bericht door seth_space »

Was een reactie op henk en lila.
Dat vond ik een heel terechte opmerking. Als er geen licht doorheen hoeft zijn er beter en simpeler oplossingen om te beluchten dan een luik.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Zo maar weer eens een idee!



Bericht door Hoofdnoorman »

Even een paar opmerkingen er tussendoor.

Een paneel weegt ongeveer 8 kilo. Dat is twee keer zo zwaar als een losse kap. Ik heb echter net een luik opengemaakt welke vastgekleefd zat op de rubbers en ik verwacht dat dit gewoon lukt.
Verder, tenzij je natuurlijk een "Full black" besteld, zijn de segmenten iets van elkaar geplaatst of je kiest voor een dergelijk paneel. Kijk maar even en je zult zien dat er nog wat diffuus door heen komt. Het is niet veel, dus ik zou ze niet boven het woongedeelte doen. In de badkamer kan het echter prima. Uit jarenlange ervaring kan ik vertellen dat ik eigenlijk altijd de verlichting aan heb daar.
Vanzelfsprekend is het de bedoeling dat het paneel als dakluik gaat werken en dat deze functie niet wordt aangetast.

Afbeelding

Als ik toestemming krijg van de eigenaar van deze camper, kan het zijn dat ik even zoiets ga proberen en daar een paar uurtjes aan besteed. Als ik het goed heb gezien is mogelijk zelfs een 50 cm breed paneel toe te passen. Hiervoor moet dan wel een paar steuntjes verplaatst worden.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Plaats reactie