Hoofdnoorman weer bezig

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Hoofdnoorman weer bezig



Bericht door Vertrokken2 »

Voor dat “afschaven” zou ik ook liever de bovenfrees pakken.
Ik vind het er overigens allemaal erg netjes uitzien.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Hoofdnoorman weer bezig



Bericht door Hoofdnoorman »

Zo, alles ligt op zijn plaats en werkt.
Ik heb het originele laadcircuit intact gelaten en alleen het scheidingsrelais onder de bijrijdersstoel er uit gehaald.
Het hele nieuwe systeem ligt dus, als bypass, er naast. Voordeel is dat, als er wat defect raakt, ik kan overschakelen op conventioneel.

Hier de nieuwe zekeringkast onder de motorkap.
Afbeelding


Ik moet wel nog even aan het werk, misschien vanavond nog.
De LiFePO4 laders laden tot 14.6 Volt. Als de camper aan walstroom zit, blijft de spanning erg hoog, gedurende lange tijd. Vanavond even een relais monteren die ik laat sturen door de BMV702 van Victron. Ik zorg dan dat de accu's niet hoger geladen worden als 14,4 en dat de laders pas worden ingeschakeld als de spanning is teruggelopen naar 12.5
Hoewel, waarschijnlijk zal ik nooit gebruik maken van de walstroom. Ik had voorheen ook een goede dure lader van Sterling, maar ook deze niet veel gebruikt.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Hoofdnoorman weer bezig



Bericht door veetee »

Waarom laat je het laden van de LiFePO4’s niet schakelen aan de hand van de SoC? De BMV700 kan het relais bij bepaalde SoC in- dan wel afschakelen. Daar de spanning vs SoC curve van LiFPO4 accu’s nogal vlak is lijkt het me voor de hand de echte SoC als parameter te gebruikeN, daar die optie toch al in de BMV700 zit.

1BDE5AC1-FED5-454A-82A5-D690634A7268.jpeg
1BDE5AC1-FED5-454A-82A5-D690634A7268.jpeg (76.84 KiB) 744 keer bekeken
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: Hoofdnoorman weer bezig



Bericht door Peter12 »

Ziet er erg netjes uit :thumbup:

Wilde dat het er bij mij zo uitzag...
Pleasure is the path of joy
richardvermaas
Berichten: 786
Lid geworden op: za 17 nov 2007, 9:22
Locatie: bergen op zoom

Re: Hoofdnoorman weer bezig



Bericht door richardvermaas »

Hoofdnoorman schreef:Een paar jaar geleden dus twee van deze grote bakken onder de camper getimmerd. Het bevalt prima, maar ik kom uit de werktuigbouw en heb dus het luik recht uitgezaagd. Gevolg is dat ik regelmatig het luik niet er uit kan krijgen omdat er steentjes en vuil in de naden gaat zitten. Nu komt zondag de andere camper weer terug voor de vervolg reparatie maar kan ik, in de verloren uurtjes even de "stompe" luiken ietwat scheef afschaven. Gelijk even de bovenfrees vlak onder de rand en borstelprofiel er in. Ik mag dan aannemen dat alles wat beter open kan gaan.

Afbeelding
Waar heb je die zekering houder gehaald van de 6mm2 draad of 4mm2

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Hoofdnoorman weer bezig



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik neem aan dat je de Maxi zekeringhouder bedoeld.

Ik heb er twee. gemonteerd en heb er niet meer. Ze zijn spatwaterdicht en worden gebruikt op boten.
Één zijde heb ik 35 mm² ingang (dus naar de accu's) en de andere zijde 2 x 10 mm². De rode vanaf de B2B lader en de blauwe vanaf de Epsolar.
Ik heb dus deze wijziging gedaan nadat ik die foto heb gemaakt. Verder nog een relais ingebouwd die zorgt dat de LFP lader niet te lang door gaat laden. Dit heb ik dan maar even ingetekend en deze wordt gestuurd door de Victron. BMV 702

Afbeelding

Ik zal straks even kijken waar ik ze weg heb, maar ze zijn van groot formaat dus.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Hoofdnoorman weer bezig



Bericht door Hoofdnoorman »

veetee schreef:
za 23 mei 2020, 19:06
Waarom laat je het laden van de LiFePO4’s niet schakelen aan de hand van de SoC? De BMV700 kan het relais bij bepaalde SoC in- dan wel afschakelen. Daar de spanning vs SoC curve van LiFPO4 accu’s nogal vlak is lijkt het me voor de hand de echte SoC als parameter te gebruikeN, daar die optie toch al in de BMV700 zit.


1BDE5AC1-FED5-454A-82A5-D690634A7268.jpeg
Dit stukje materie gaat tot het maximum van mijn kennis. Als via SOC echt beter is, dan wil ik dit wel veranderen. Maar je kunt daar dus niet de spanningen aangeven. Ik heb meegemaakt dat die SOC aanduiding niet helemaal goed is. Stel dat de accu al vol is terwijl de SOC nog steeds denkt dat het bijvoorbeeld 90% is. Dan zal de laadspanning toch naar 14,6 gaan. Dat is de spanning die mijn LFP laders leveren en speciaal voor mijn LFP accu's bijgeleverd. Ik vind dit echter aan de hoge kant.
Ik ben echter blij met jouw opmerking maar het hele fijne ervan snap ik nog niet helemaal. Verdere uitleg wordt op prijs gesteld. :thumbup:

Afbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Hoofdnoorman weer bezig



Bericht door Hoofdnoorman »

Het eerste punt van mijn lijstje is nu wel afgerond.
Ik heb vandaag alles opgeruimd en wat kleine aanpassingen aan mijn ontwerp gedaan.
Verder er een liter olie ingegoten en een nieuwe ruitensproeierpomp gemonteerd. De oude lekte en die had ik rondom dichtgesmeerd met MS-Polymeer.
Als het morgen goed weer is, ga ik even de schotel recht op mijn dak zetten. Die staat een 2 cm uit de hartlijn van de camper en dat is geen gezicht vanuit mijn slaapkamerraam.

Mijn toegangsdeur schijnt, uit zichzelf, weer een beetje naar buiten te zijn gekomen. Foto's van de oude deur lieten zien dat deze ook niet helemaal vlak in de sponning lag, maar nu viel het mij op. Ik laat het maar even zo, want niemand ziet het, misschien ben ik te kritisch.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Hoofdnoorman weer bezig



Bericht door veetee »

Hoofdnoorman schreef:
za 23 mei 2020, 23:48
Dit stukje materie gaat tot het maximum van mijn kennis. Als via SOC echt beter is, dan wil ik dit wel veranderen. Maar je kunt daar dus niet de spanningen aangeven. Ik heb meegemaakt dat die SOC aanduiding niet helemaal goed is. Stel dat de accu al vol is terwijl de SOC nog steeds denkt dat het bijvoorbeeld 90% is. Dan zal de laadspanning toch naar 14,6 gaan. Dat is de spanning die mijn LFP laders leveren en speciaal voor mijn LFP accu's bijgeleverd. Ik vind dit echter aan de hoge kant.
Ik ben echter blij met jouw opmerking maar het hele fijne ervan snap ik nog niet helemaal. Verdere uitleg wordt op prijs gesteld. :thumbup:
Als de SoC aanduiding niet helemaal goed is, zijn de synchronisatie instellingen niet juist of optimaal ingesteld, of zit er wellicht nog een (sluip)verbruiker buiten de shunt om? In principe zou de SoC van de BMV700 (of 702) een veel correctere weergave moeten zijn van de echte ladingstoestand van de accu dan de accuspanning zelf.
Heb je bijvoorbeeld ook de laadstroomefficiëncy ingesteld voor LiFePO4, op 99%? Dit is standaard 95%.

De BMV heeft voor jouw toepassing zelfs een speciale instelling/modus (CHRG Oplaadmodus) waarbij op basis van beide parameters (spanning én SoC) instellingen tegelijk geschakeld wordt.

701B0545-8944-41A1-A117-11E8ED1F3B3C.jpeg
701B0545-8944-41A1-A117-11E8ED1F3B3C.jpeg (195.82 KiB) 614 keer bekeken
.
9216C889-E8AB-4A5C-A9BB-FD559ED4C982.jpeg
9216C889-E8AB-4A5C-A9BB-FD559ED4C982.jpeg (184.53 KiB) 614 keer bekeken
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Hoofdnoorman weer bezig



Bericht door AadenAnke »

@Rudy. Zou het kunnen komen door temperatuur wisseling? Krimpen en uitzetten van diverse materialen (onderling). Zomaar een idee?

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Hoofdnoorman weer bezig



Bericht door Hoofdnoorman »

Neen, Vincent heeft gelijk. Ik heb altijd een sluipverbruiker gehad maar dat is nu anders aangesloten. In principe moet het nu dus helemaal in orde zijn.

Ik ga eens even nog extra de boel bestuderen. Ik zie dat er op de display veel meer in te stellen is als via de app. Alleen zijn die teksten zo verdomd moeilijk leesbaar.

Veetee, bedankt voor de uitleg. :thumbup:
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Hoofdnoorman weer bezig



Bericht door Hoofdnoorman »

Het grootste gedeelte van de kastjes uitgepakt in de camper. Ik zoek mij een ongeluk naar de 220 volt lader van mijn nieuwe laptop. Deze is met de muziek mee, denk ik, want ik ben hem niet tegen gekomen. In de camper werkt deze gewoon via de 12 Volt en heb ik, uit nood, deze universele lader (kan via 12 en 220 Volt) uit de camper gehaald.
Verder de vloerbedekking er uit gehaald. Nog maar een keer schoonmaken en dan zit het er 5 jaar in. Mag er volgend jaar wel eens wat nieuws voor in de plaats komen.
De camper even op een andere plek gezet omdat straks de camper van een mede forumlid weer terug komt voor verdere aanpassingen.

Gisterenavond zag ik op een foto die ik gebruikte om wat uit te leggen over de gebruikte zekeringkasten, dat ik de dikke laadstroomkabel vanaf de startaccu gevaarlijk dicht langs de rand van mijn ruitenwissermotorhuis had liggen. Dit eventjes opgelost door de kabels beter te binden. Nou was het goed afgezekerd, maar voorkomen is beter dan genezen.

Afbeelding

Ik heb besloten om de rest van de dag maar in huis te gaan werken aan andere dingen.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Hoofdnoorman weer bezig



Bericht door veetee »

Hoofdnoorman schreef:
zo 24 mei 2020, 12:05
Neen, Vincent heeft gelijk. Ik heb altijd een sluipverbruiker gehad maar dat is nu anders aangesloten. In principe moet het nu dus helemaal in orde zijn.

Ik ga eens even nog extra de boel bestuderen. Ik zie dat er op de display veel meer in te stellen is als via de app. Alleen zijn die teksten zo verdomd moeilijk leesbaar.

Veetee, bedankt voor de uitleg. :thumbup:
Succes Rudy, moet kunnen zo, dat is tenminste zoals Victron het (de CHRG Oplaadmodus) het bedoeld heeft. 👍🏻
Wat betreft de leesbaarheid: de papieren versie van het manual kan ook uitkomst bieden, evenals de PDF-versie - die laatste kun je op het scherm zelfs lekker vergroten. :D

Ik neem aan dat je met de app (Android) werkt met bluetooth connectie. Mocht je met een Mac (OsX) werken, of een VE.Direct USB interface voor de Windows PC hebben dan kun je ook via de computer met VictronConnect werken.

3B349D19-2432-4227-B20D-B085118EA51B.jpeg
3B349D19-2432-4227-B20D-B085118EA51B.jpeg (61.87 KiB) 479 keer bekeken


... en ik denk dat Aad het over je deur heeft (temperatuurwisselingen).
Laatst gewijzigd door veetee op zo 24 mei 2020, 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.
jansloos
Berichten: 6848
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Hoofdnoorman weer bezig



Bericht door jansloos »

Kabels kun je een extra bescherming geven. Door er zon stuk spiraal"slang" omheen te draaien, ook een stuk opengesneden vmvk werkt goed, net als een stuk waterslang.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Plaats reactie