Sikaflex of niet...

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
freekveegee
Berichten: 13
Lid geworden op: za 23 mei 2020, 10:54

Sikaflex of niet...



Bericht door freekveegee »

Ik ga binnenkort zelf een luifel monteren op het dak, maar zit toch met een bedenking in verband met de montage (kleven) van de rail! Ik heb intussen al heel wat afgezocht op het forum, maar nog geen bevredigende antwoorden gevonden op mijn vraag.
Het zit zo dat Thule de Sikaflex 252 kit voorschrijft, maar ben zelf niet 100% overtuigd van dit type. Heb deze destijds ook gebruikt voor de montage van een zonnepaneel bovenop een container en deze zat veel minder stevig vast dan ik had gehoopt. Als je naar de specificaties gaat kijken is deze qua UV- bestendigheid en trek/scheurkracht ook niet beter tot "slechter" dan bvb Tec7 of fix all.
Ik vraag me dus af of ik dus niet beter gebruik maak van een product als Tec7 voor de montage? Heeft iemand hier meer advies over of werd er eerder al eens een vergelijkende test uitgevoerd?
Alvast bedankt voor de tips :thumbup:
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Sikaflex of niet....



Bericht door Vertrokken2 »

Sikaflex gaat boven alles. Ik heb het leren waarderen op zee. Sindsdien gebruik ik het altijd en altijd een maritieme variant.
Wel goed doen en, na ontvetten, dus ook de activator gebruiken. Anders kun je net zo goed kit bij de Aldi of zo halen. Mijn glazen schuif-verandadeuren zijn gemonteerd met Sikaflex. Al een jaar of vijf geleden.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10153
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Sikaflex of niet....



Bericht door Peter LMC »

Ik heb slechte ervaring met Sikaflex, oa slecht uv bestendig.
Het laat niet los maar nu na een paar jaar ziet het er niet meer uit.
Tec 7 ken ik wel als merk maar geen ervaring mee.
Mijn zonnepanelen en dak luiken etc heb ik gekit met Dekasyl MS 2 wit en dit blijft er netjes uitzien.
Ook na een paar jaar.
Maar je kunt ook de Dekasyl MS 5 wit nemen.
Is eigenlijk dezelfde kit maar deze MS 5 is wat dikker, meer pasta volgens Dekalin.
Als je de tube met rest product goed afsluit kun je deze wel tot 1 jaar bewaren.
Wil je wat meer informatie dan kun je gewoon het Dekalin info nr bellen en wordt je professioneel te woord gestaan.
Ook voor particulieren.

typefoutje gecorrigeerd.
Laatst gewijzigd door Peter LMC op za 23 mei 2020, 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Sikaflex of niet....



Bericht door Vertrokken2 »

Daarom moet je altijd de maritieme variant nemen. Dat blijft veel langer fraai.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Sikaflex of niet....



Bericht door 309T16 »

De MS-5 vereist wel een kortere verwerkingstijd als de MS-2, hetgeen soms juist handig kan zijn.
Gebruik ze beide al jaren voor de meest uiteenlopende toepassingen (zware klussen in huis, zonnepanelen, bumper/spoiler montage bij zeer snelle auto's enz.)
freekveegee
Berichten: 13
Lid geworden op: za 23 mei 2020, 10:54

Re: Sikaflex of niet....



Bericht door freekveegee »

Peter LMC schreef:
za 23 mei 2020, 13:58
Ik heb slechte ervaring met Sikaflex, oa slecht uv bestendig.
Het laat niet los maar nu na een paar jaar ziet het er niet meer uit.
Tec 7 ken ik wel als merk maar geen ervaring mee.
Mijn zonnepanelen en dak luiken etc heb ik gekit met Dekasyl MS 2 wit en dit blijft er netjes uitzien.
Ook na een paar jaar.
Maar je kunt ook de Dekasyl MS 5 wit nemen.
Is eigenlijk dezelfde kit maar deze MS 5 is wat dikker, meer pasta volgens Dekalin.
Als je de tube met rest product goed afsluit kun je deze wel tot 1 jaar bewaren.
Wil je wat meer informatie dan kun je gewoon het Dekalin info nr bellen en wordt je professioneel te woord gestaan.
Ook voor particulieren.

typefoutje gecorrigeerd.

Ik ben altijd wat wantrouwig als ik een leverancier contacteer over zijn product... Gaat uiteraard zijn materiaal aanprijzen en mooi praten t.o.v. iemand onafhankelijk. Vandaar ook de vraag hier. In ieder geval ken ik de producten van Dekalin helemaal niet!
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: Sikaflex of niet....



Bericht door Peter12 »

Dekalin wordt bij elke camping/camperzaak verkocht. Is voor dit soort karweitjes bedoeld.
Pleasure is the path of joy
freekveegee
Berichten: 13
Lid geworden op: za 23 mei 2020, 10:54

Re: Sikaflex of niet....



Bericht door freekveegee »

Het is toch vreemd dat Thule Sikaflex "voorschrijft" en de camping/camperzaken Dekalin aanprijzen!? Als je de technische fiches van de verschillende merken naast elkaar legt, dan blijkt dat ze allemaal wel rond dezelfde waardes draaien. Alleen zijn het verschillende soorten winkels die ze verkopen en heb ik bvb minder goede ervaring met Sikaflex in gebruik dan bvb met Tec7 of FixAll en geen ervaring met dekalin. Uiteindelijk is het best mogelijk dat het bij wijze van spreken over de "zelfde" producten gaat met een ander logo, om op die manier beter te verkopen en meer/minder voor te vragen.
Misschien dat ik daar allemaal veel te veel over nadenk of twijfel.... maar ik zou toch liefst hebben dat ik zonder zorgen de komende jaren de baan op kan
:-B
Laatst gewijzigd door Dafluc op ma 25 mei 2020, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Sikaflex of niet....



Bericht door Kroppie »

met al die merken kun je zonder zorgen de baan op , MITS volgens voorschrift aangebracht.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10153
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Sikaflex of niet....



Bericht door Peter LMC »

freekveegee schreef:
za 23 mei 2020, 16:00

Ik ben altijd wat wantrouwig als ik een leverancier contacteer over zijn product... Gaat uiteraard zijn materiaal aanprijzen en mooi praten t.o.v. iemand onafhankelijk. Vandaar ook de vraag hier. In ieder geval ken ik de producten van Dekalin helemaal niet!
Dekalin is een Nederlands product en wordt in Hapert gemaakt.
http://www.diffutherm.nl/nl

Er was, in het verleden, een forum lid van Diffutherm/Dekalin.
Al lang niets meer van gehoord.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Sikaflex of niet...



Bericht door JTG »

Thule schrijft overigens niet (slechts) Sikaflex 252 voor in de montage instructies van de smartclamp dakrails, maar Sikaflex 252 in combinatie met de Sika Activator (Primer) en een wachttijd van 48 uur.
Als alternatief staat er in onze handleiding overigens nog Terostat MS937.

Met die Sikaflex 252 en activator zit het ook echt wel vast in onze bescheiden ervaring van 2 rails.
Gebruikersavatar
hans51
Berichten: 1010
Lid geworden op: wo 24 jun 2009, 19:40
Locatie: Ponte de Sor Portugal

Re: Sikaflex of niet...



Bericht door hans51 »

Dit gebruiken wij op de werf echt goed spul niet goedkoop wel goed.Effe googelen waar het verkrijgbaar is eigenlijk alleen voor profi's

Adheseal Innotec 290ml zwart
Innotec Adheseal is een unieke, blijvend elastische verlijmings- en afdichtingskit op basis van MS-polymeren. Het product is geschikt voor verlijmingen en afdichtingen en heeft een perfecte hechting op vele, ook moeilijke ondergronden, zoals metaal, kunststof, rubber en (plexi)glas. Het heeft een zeer snelle huidvorming, een snelle doordroging en een enorme flexibiliteit.
Adheseal bevat geen oplosmiddelen, waardoor de verlijming of afdichting niet onderhevig is aan krimpen of scheuren. Ook bevat het product geen isocyanaten. Het is prima overspuitbaar met nagenoeg elk modern laksysteem, zelfs nat-in-nat, hetgeen een enorme tijdsbesparing oplevert. Adheseal is ook zeer geschikt om aan te brengen tussen twee delen die later gepuntlast worden.
Unieke, blijvend elastische verlijmings- en afdichtingskit
Zeer sterk verlijmend
Toepasbaar op vrijwel alle materiaalsoorten
Zelfs te gebruiken in vochtige omstandigheden
Grote rek tot breuk
Bij verlijmen Multisol of Repaplast Cleaner als ontvetter gebruiken
Zeer hoge hechtingsgraad op de meeste ondergronden.
Geschikt om aan te brengen tussen twee delen die later gepuntlast worden.
Geschikt voor nagenoeg alle moderne laksystemen.
Nat-in-nat overspuitbaar.
Temperatuurbereik van -40°C tot +100°C.
Leverbaar in diverse kleuren, zoals wit, zwart, grijs.
OEM-vrijgegeven.
Technische gegevens
Basis Silaan gemodificeerde polymeren
Volumieke massa c.q. dichtheid ± 1380 kg/m³
Consistentie Pasteus
Oplosmiddelen Geen
Hardheid ± 55 (Shore A)
Trek tot breuk (treksterkte) ± 2,60 N/mm² (volgens DIN53504)
Rek tot breuk (%) ± 400% (volgens DIN53504)
Modulus ± 1,5 N/mm² (100% rek) (volgens DIN53504)
Afschuifsterkte 1,70 N/mm² (volgens DIN 53283)
Terugvering ± 80%
Temperatuurbestendigheid -40 °C tot +100 °C
UV-bestendigheid Goed - Lichte verkleuring kan optreden
Waterbestendigheid Goed
Oplosmiddelbestendigheid Matig
Zuurbestendigheid Matig
Standvermogen Goed
Percentage vaste stof 100%
Krimp ± 4,7%
Verwerkingscondities Minimaal +5 °C
Artikelnummer leverancier: 423
Eancode: 8717932023909
Bij ons valt niets te erven.
Want we reizen tot we sterven
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Sikaflex of niet....



Bericht door 309T16 »

Kroppie schreef:
za 23 mei 2020, 19:47
met al die merken kun je zonder zorgen de baan op , MITS volgens voorschrift aangebracht.

jos
Zoals Jos al zei. Het kan met al die soorten wel.

Voordeel van de MS5 dat die toch wel heel snel een stevige vorm krijgt. Ben nog geen ander merk tegen gekomen met die eigenschap.
Maar vereist wel snel werken! Weinig ervaring en niet snel werken, dan zou ik hem niet adviseren.
freekveegee
Berichten: 13
Lid geworden op: za 23 mei 2020, 10:54

Re: Sikaflex of niet...



Bericht door freekveegee »

hans51 schreef:
ma 25 mei 2020, 19:47
Dit gebruiken wij op de werf echt goed spul niet goedkoop wel goed.Effe googelen waar het verkrijgbaar is eigenlijk alleen voor profi's

Adheseal Innotec 290ml zwart
Innotec Adheseal is een unieke, blijvend elastische verlijmings- en afdichtingskit op basis van MS-polymeren. Het product is geschikt voor verlijmingen en afdichtingen en heeft een perfecte hechting op vele, ook moeilijke ondergronden, zoals metaal, kunststof, rubber en (plexi)glas. Het heeft een zeer snelle huidvorming, een snelle doordroging en een enorme flexibiliteit.
Adheseal bevat geen oplosmiddelen, waardoor de verlijming of afdichting niet onderhevig is aan krimpen of scheuren. Ook bevat het product geen isocyanaten. Het is prima overspuitbaar met nagenoeg elk modern laksysteem, zelfs nat-in-nat, hetgeen een enorme tijdsbesparing oplevert. Adheseal is ook zeer geschikt om aan te brengen tussen twee delen die later gepuntlast worden.
Unieke, blijvend elastische verlijmings- en afdichtingskit
Zeer sterk verlijmend
Toepasbaar op vrijwel alle materiaalsoorten
Zelfs te gebruiken in vochtige omstandigheden
Grote rek tot breuk
Bij verlijmen Multisol of Repaplast Cleaner als ontvetter gebruiken
Zeer hoge hechtingsgraad op de meeste ondergronden.
Geschikt om aan te brengen tussen twee delen die later gepuntlast worden.
Geschikt voor nagenoeg alle moderne laksystemen.
Nat-in-nat overspuitbaar.
Temperatuurbereik van -40°C tot +100°C.
Leverbaar in diverse kleuren, zoals wit, zwart, grijs.
OEM-vrijgegeven.
Technische gegevens
Basis Silaan gemodificeerde polymeren
Volumieke massa c.q. dichtheid ± 1380 kg/m³
Consistentie Pasteus
Oplosmiddelen Geen
Hardheid ± 55 (Shore A)
Trek tot breuk (treksterkte) ± 2,60 N/mm² (volgens DIN53504)
Rek tot breuk (%) ± 400% (volgens DIN53504)
Modulus ± 1,5 N/mm² (100% rek) (volgens DIN53504)
Afschuifsterkte 1,70 N/mm² (volgens DIN 53283)
Terugvering ± 80%
Temperatuurbestendigheid -40 °C tot +100 °C
UV-bestendigheid Goed - Lichte verkleuring kan optreden
Waterbestendigheid Goed
Oplosmiddelbestendigheid Matig
Zuurbestendigheid Matig
Standvermogen Goed
Percentage vaste stof 100%
Krimp ± 4,7%
Verwerkingscondities Minimaal +5 °C
Artikelnummer leverancier: 423
Eancode: 8717932023909
Klinkt als een vergelijkbaar product als Sikaflex en dergelijke, maar UV bestendigheid is ook "slechts" goed. Voor de rest liggen de waardes van de verschillende producten toch allemaal dicht bij elkaar.
Plaats reactie