Bout draait door... [Update!]

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10104
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Bout draait door



Bericht door Peter LMC »

Ik dacht ook dat het licht en de rode aan elkaar vast zitten.
En deze boutjes zitten gewoon in de kunststof achterwand , als ik me goed herinner.
Heel kwetsbare constructie.
Misschien in het verleden al eens een keer doorgedraaid en nu vast gelijmd/gekit op dit punt.
Voorzichtig met wat meer kracht er aan trekken.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Bout draait door



Bericht door Kroppie »

waarschijnlijk een moertje wat met een puntlasje of een omgevouwen blikje vast (hoort)te zitten, en wat nu los is.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Bout draait door



Bericht door jansloos »

"glas" breken op schroef punt.
Breuken passen altijd op elkaar. Dan met goede lijm die het plastic oplost weer lijmen.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Bout draait door



Bericht door jielus »

Metor schreef:
vr 22 mei 2020, 15:21
Als het allemaal niet lukt, met een gatenzaag zonder centreerboor precies om de kop heen het plastic doorboren. De kap kan je later wel weer van binnen herstellen door er een buisje of id op te lijmen.
Met de kans dat hij niet meer door de APK komt?
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10104
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Bout draait door



Bericht door Peter LMC »

Niks moertje etc, Jos.
Kennis van me hebben dezelfde lichten op de Hymer.
Heb daar ook mee lopen vechten.
Dacht ook lampje stuk maar bleek een zekeringetje te zijn.
Gewoon een prutconstructie.
Wel van die interessante boutjes er in.
Alles kunststof en gewoon een paar gaatjes er in met een zelftappertje dan moet het blijven zitten.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Bout draait door...



Bericht door Kroppie »

oke, ik weet niet hoe e.e.ea. vast zit dus gaf maar een idee van wat ik ook ooit eens gezien had, ja er word wat afgeprutst, en meestal hoe groter de naam hoe meer gepruts. :thumbdown:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22719
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Bout draait door...



Bericht door PaulBng »

Als je de andere kant open haalt, kun je zien hoe het precies zit...
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 862
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: Bout draait door...



Bericht door cor heku »

Of een passend torx sleuteltje in de kop lijmen met secondelijm en dan al trekkend er uit proberen te draaien.
Enkele andere schroefjes daarbij terug er in draaien om het glas/kapje tegen te houden.
cor
Gebruikersavatar
Adfur
Berichten: 688
Lid geworden op: zo 07 okt 2012, 19:23
Locatie: Het Gooi

Re: Bout draait door



Bericht door Adfur »

hymer66 schreef:
vr 22 mei 2020, 14:38
Ik kan de bout draaien, maar ik denk dat hij aan de achterkant in de camper vastzit en dat dit gedeelte mee aan het draaien is.
Het is een torx bout.
Heb ik met mijn vorige camper (Hymer met hetzelfde achterlicht) ook gehad. De moer waarin de bout zat, draaide dol in het plastic van het lamphuis. Ik heb de andere moeren eruit gedraaid, en met een schroevendraaier en tang het geheel eruit getrokken. Het lampglas na verwisselen lampjes met 1 moer minder teruggeplaatst. Bleef goed zitten. Ik had hetzelfde nu met de koplamp van mijn huidige camper. Na verwijdering van de moer uit het plastic, de moer met een klodder epoxyhars teruggeplaatst in het plastic, zit muurvast. Ik heb wel geleerd om de moeren niet te vast te draaien en eerst een beetje vet eraan te doen.
Pössl Globecar Campscout Citroën Jumper 2.2 HDI 150 PK 636cm + Busbiker
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Bout draait door...



Bericht door Camperic »

Het is geen torx, maar inbus is op de foto te zien :wink:
Druppeltje secondenlijm in de kop, passende sleutel erin en na even wachten met een beetje voorzichtig trekken eruit draaien.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Bout draait door...



Bericht door Kroppie »

je komt vaker van die prutszooi tegen, laatst voor iemand met een klassieke alfa nieuwe plastic schroeven gemaakt voor de knipperlichtglazen, hoe bedenk je het, heren bedenkers , jullie zijn een stel prutsers.!!!!

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13347
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Bout draait door...



Bericht door hathi »

Houd er wel rekening mee dat ,al heb je alle boutjes erook uit ,dat zo,n Glas enorm vast geplakt kan zitten,dus probeer het los te krijgen met dat boutje er nog in,...luktdat ? Dan verder schroeven
Hans
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7517
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: Bout draait door...



Bericht door eef van baal »

als alle schroeven er uit zijn de kap er af trekken eventueel de schroef een beetje meedraaien.
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
isoplus
Berichten: 6342
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Bout draait door...



Bericht door isoplus »

Dat achterlicht is een unit, dus rood en wit zitten aan elkaar vast.
Je hebt een gekend probleem, ik heb het ooit als volgt opgelost.
Alle andere bouten verwijderen, dan de kap voorzichtig op spanning zetten en de dolle bout linksom draaiende proberen te verwijderen.
Als het al lukt die nieuwe bouten monteren met kopervet, de door Hymer gekozen materialen voor de bevestiging houden erg van elkaar zodra er vocht bij komt :wink:
Zo'n nieuw glas levert Holland Camperservice je, dat is het probleem niet.
Dus in het ergste geval de kop toch maar wegboren of met een dremel weg slijpen.
Nee, vanuit de garage kun je er niet bij, wel als je onder het bumperdeel gaat liggen, zaklantaarn mee en kijken tussen achterwand en bumperdeel waar alle bedrading rondslingert.
Plaats reactie