Peugeot J5 knipperlicht relais

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
FkoNL
Berichten: 116
Lid geworden op: ma 27 nov 2017, 21:50
Locatie: Hilversum

Peugeot J5 knipperlicht relais



Bericht door FkoNL »

De knipperlichten van mijn J5 werken niet meer. Ik verdenk het relais (zie foto). Nu is dit niet het originele relais, die mist uit het dashboard kastje bij de zekeringen. Voor zover ik kan zien is deze vervangen en zijn de draden omgeleid naar dit relais.

Als test heb ik de + en - pool aangesloten op een accu. Daarna heb ik de R aangesloten op de + pool, en een lampje tussen de C en - pool. Als ik dit doe gaat het lampje branden maar knippert niet, het relais maakt een geluid alsof er heel snel geschakeld wordt.

Betekend dit dat het relais defect is? En kan ik hiervoor in de plaats een willekeurig 4 polig knipper relais plaatsen zoals deze?

https://www.winparts.nl/sensoren-elektr ... 65684.html

UPDATE:

Als ik het goed begrijp is de + pool de schakelpool. R gaat naar het knipperlicht en C is het controlelampje. Als ik de test opnieuw uitvoer met + en - aangesloten dan doet een lampje op R niks, een lampje op C doet hetzelfde, gaat aan maar het relais klinkt niet 'gezond'.


Foto:
IMG_2461.jpeg
IMG_2461.jpeg (122.78 KiB) 921 keer bekeken
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Peugeot J5 knipperlicht relais



Bericht door Peter LMC »

Dit soort relais zijn dikwijls belasting afhankelijk.
Dit wil zeggen dat je er het juiste wattage aan moet hangen.
In praktijk betekend dit dat als er in je richting aanwijzer circuit een lamp stuk gaat
de relais niet meer goed wekt en niet meer knippert of bv heel snel knippert.
Zelfde gebeurt dan ook bij bv slechte massa ergens in het circuit of een slecht contact van stekkers.
FkoNL
Berichten: 116
Lid geworden op: ma 27 nov 2017, 21:50
Locatie: Hilversum

Re: Peugeot J5 knipperlicht relais



Bericht door FkoNL »

Dat klopt, maar dan zou ik bij 1 lampje verwachten dat hij snel gaat knipperen. Nu knippert hij maar dan zo’n 100x in een seconde, klinkt meer als een soort ratel..
Gebruikersavatar
Geert Huizing
Berichten: 591
Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 21:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Peugeot J5 knipperlicht relais



Bericht door Geert Huizing »

Heb je misschien led lampjes in je richtingaanwijzers ?
Als dat zo is heb je daarvoor een relais nodig wat geschikt is voor led.
Groet,
Geert
FkoNL
Berichten: 116
Lid geworden op: ma 27 nov 2017, 21:50
Locatie: Hilversum

Re: Peugeot J5 knipperlicht relais



Bericht door FkoNL »

Helaas niet, dan zou ik ze meteen terugzetten voor de APK :D.

Ben er achter dat het waarschijnlijk een relais welke ook gebruikt wordt in een peugeot 205:

https://www.auto-onderdelen24.nl/maxgear/13593475

Nog een test gedaan met een zwaarder lampje, 21w. Zelfde effect. Conclusie lijkt me dat hij kapot is. Ga even de nieuwe bestellen.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Peugeot J5 knipperlicht relais



Bericht door 309T16 »

Een knipperlichtstoring bij een J5 wordt vaak veroorzaakt door de alarmlichtschakelaar. Die 1 x per jaar vlak voor de APK loshalen, doorblazen en inspuiten geeft bij mij al jaren weer een werkzaam geheel.

De moeite van het checken waard.
FkoNL
Berichten: 116
Lid geworden op: ma 27 nov 2017, 21:50
Locatie: Hilversum

Re: Peugeot J5 knipperlicht relais



Bericht door FkoNL »

Bedankt voor de tip, ga ik daar verder zoeken. Heb een nieuw relais gehaald maar die doet hetzelfde, relais is dus waarschijnlijk in orde .. goed, al doende leert men :-B
FkoNL
Berichten: 116
Lid geworden op: ma 27 nov 2017, 21:50
Locatie: Hilversum

Re: Peugeot J5 knipperlicht relais



Bericht door FkoNL »

Knop was goed, uiteindelijk was het een massa probleem. De vorige eigenaar heeft als massa voor het relais een van de steunbalken van het dashboard gebruikt. Deze maakten slecht massa en hierdoor werkte het niet. Nieuwe massadraad getrokken naar de zijkant massa 'ster' en alles werkte :D. Zal in het vervolg wel eerst de massa gaan testen voor ook maar enig ander onderzoek :D .
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Peugeot J5 knipperlicht relais



Bericht door frank_h »

309T16 schreef:Een knipperlichtstoring bij een J5 wordt vaak veroorzaakt door de alarmlichtschakelaar. Die 1 x per jaar vlak voor de APK loshalen, doorblazen en inspuiten geeft bij mij al jaren weer een werkzaam geheel.

De moeite van het checken waard.
Goed om te weten. Neem aan dat dat bij een Ducato 280/290 ook zo is. Mijn alarmlichten werken vaak niet, knipperlichten wel.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Peugeot J5 knipperlicht relais



Bericht door 309T16 »

Zijn identiek ja
Plaats reactie