Trumatic C 6002 slaat niet aan

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Trumatic C 6002 slaat niet aan



Bericht door bertt »

Je schreef zelf in het begin dat ie het daarvoor deed, daarom stelde ik voor om eens een flinke tik op gasklep te geven :wink:

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
RobertJan
Berichten: 19
Lid geworden op: za 25 apr 2020, 21:39

Re: Trumatic C 6002 slaat niet aan



Bericht door RobertJan »

bertt schreef:
zo 17 mei 2020, 18:25
Je schreef zelf in het begin dat ie het daarvoor deed, daarom stelde ik voor om eens een flinke tik op gasklep te geven :wink:

Bert
Heb een paar keer getikt met achterkant van een schroevendraaier. Ook dat deed niets. Hoe hard moet je slaan? Lijkt me ook niet verstandig om er met een hamer tikken op te geven ofzo. ;-)
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Trumatic C 6002 slaat niet aan



Bericht door Metor »

Voor de geoefende doe het zelver, niet aan beginnen als je niet met de materie vertrouwd bent:
De 3 zwarte draden zijn verder gekleurd, goed kijken (zwart/rood, zwart/wit en zwart/groen alsook de 3 blauwe draden (blauw/rood, blauw/zwart en blauw/groen). Je kunt de 4 afzonderlijke spoelweerstanden meten met een ohm meter als 8 ohm of 320 ohm. Als je een "open" tussen iedere 2 van de 3 zwarte draden of tussen iedere 2 van de 3 blauwe draden meet is er een spoel defect. Een set (3) zwarte draden bevat een 8 ohm en een 320 ohm spoel met de gemeenschappelijke aansluiting zwart/wit. En de set (3) blauwe draden idem met gemeenschappelijke aansluiting blauw/zwart.
De magneetspoelen kun je waarschijnlijk los nemen en dus ook vervangen.
Verder kunnen de gaskleppen mechanisch vastzitten door interne vervuiling, testen met een externe 12v voeding kort ( 1 seconde) aansluiten op de 8 ohm spoel. Als dat het geval is gasklep vervangen.
Nooit kroonsteentjes gebruiken om de draden weer door te verbinden als ze doorgeknipt zijn om te kunnen meten! Weer vastsolderen met een krimpkousje erom heen.
Als de gaskleppen wel goed werken is de printplaat en/of verbindings connectoren verdacht.
FrankieSchoen
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 22 apr 2020, 10:51

Re: Trumatic C 6002 slaat niet aan



Bericht door FrankieSchoen »

Ik hoor de klep wel echt, niet als enorm harde klonk of zo, maar wel 2 afzonderlijke events. 2 klikken, 1 van vonken 1 stevige klik van klep.
Ook ik had eerst met hamertje geklopt maar dat werkte niet. Dat direct voeden, vanaf volle accu direct, deed meteen de klep losschieten.
Het is even geleden en je moet dan even kijken naar de aansluit draden. Ik meen me te herinneren een groene en een zwarte, geef ik even geen garantie op.
Als de klep werkt zou je sowieso bij de uitlaat van de boiler iets van gas moeten ruiken.

Anders even met iemand kijken en dat direct voeden van de klep eens proberen?

Groeten
Frank
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Trumatic C 6002 slaat niet aan



Bericht door myway »

Als de motor loopt zal de spanning op de draden van de klep ook omhoog moeten gaan.
Gebruikersavatar
RobertJan
Berichten: 19
Lid geworden op: za 25 apr 2020, 21:39

Re: Trumatic C 6002 slaat niet aan



Bericht door RobertJan »

Allereerst allemaal ontzettend bedankt voor het meedenken! :thumbup:

Ik heb vanmiddag weer gekeken. Aan de zwarte kant zat dus al een kroonsteentje van de vorige of daar vorige eigenaar. Dus ik heb alleen daar gemeten, want wil nog niet meer kapot maken. Ik meet dan een +/- 8 ohm (zwart-wit en zwart-rood). Over de andere kom ik niet boven de 170/180. Gaat dat goed?

Daarna geprobeerd met 12 volt op de 8 ohm zoals beschreven. Dan hoor ik een duidelijke klik. Ik had toen hoop dat die los was gekomen, maar helaas: Nog steeds zelfde resultaat van niet aanslaan.

Misschien is het dan toch de aansturing. Bij opstarten meet ik over de zwart/witte en zwart/rode geen spanning, ook niet over de zwart/witte en zwart/groene. Ik meet wel een spanning van 0 oplopend naar 12 V als ik meet tussen een van de 3 zwarte draden en een massa punt. Weet iemand of dat klopt?

Hoe dan ook ga ik nu toch echt profi hulp inschakelen. Lijkt me wat veiliger. ;-)

Wat is trouwens de reden dat het kroonsteentje vervangen moet worden door solderen en krimpkous?
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22853
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Trumatic C 6002 slaat niet aan



Bericht door PaulBng »

Draden in een kroonsteentje werken zich door het trillen los.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Trumatic C 6002 slaat niet aan



Bericht door Cee Pee »

Dat is ook op te lossen met adereind hulsjes, dan kun je prima kroonsteentjes gebruiken.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Trumatic C 6002 slaat niet aan



Bericht door myway »

Als je dan toch met een tang aan de gang moet kun je er net zo goed kabelverbinders aan knijpen.
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Trumatic C 6002 slaat niet aan



Bericht door Metor »

De set van zwarte draden sturen de hoge gasklep aan (6kW vol vermogen). De set blauwe de lage gasklep, (lager vermogen). Ik weet niet met welke klep de boiler brandt.
De 8 ohm spoel is de "aantrek-spoel" en de 320 ohm spoel de "houd-spoel". Op de houd-spoel moet een constante 12V te meten zijn, indien gasklep aangestuurd wordt. De aantrek-spoel wordt kort aangestuurd op 12V en daarna zakt de spanning langzaam terug naar 0V.
Je metingen kunnen wijzen op een defecte aansturing.
Gebruikersavatar
rvpost
Berichten: 155
Lid geworden op: za 05 nov 2011, 12:08
Locatie: Ronse / België

Re: Trumatic C 6002 slaat niet aan



Bericht door rvpost »

De voeding van de kachel al eens aangesloten met dikke draaden rechtstreeks van de accu, wel even daar een zekering tussen zetten. Kan nl ook zijn dat de huidige bekabeling net niet (meer) genoeg stroom door laat.
Gebruikersavatar
RobertJan
Berichten: 19
Lid geworden op: za 25 apr 2020, 21:39

Re: Trumatic C 6002 slaat niet aan



Bericht door RobertJan »

Nog even een bump ter afronding en als hulp voor mogelijk iemand anders in de toekomst.

Ik heb bij een ander onderhoudsbedrijf de oude lpg tank en gasdrukregelaar (uit 1993!) laten verwijderen. Gewoon we terug naar propaanflessen en uiteraard een nieuwe gasdrukregelaar.

Helaas zorgde dat er niet voor dat de kachel ging werken. :( Had daar stile hoop op door al jullie opmerkingen mbt de gevoeligheid van de 6002 voor gasdruk. Het tweede onderhoudsbedrijf wilde ook liever niet aan de kachel beginnen. Ze waren erg negatief over de slagingskans van fixen ook omdat het eerste bedrijf het al had opgegeven.

Ik hou niet van opgeven, dus thuis er weer ingedoken. Ik heb ahv jullie hulp hierboven toch de gasklep losgemaakt nog eens onderzocht:
- Aansturing gecheckt ahv info boven. Leek goed te werken.
- Weerstand nagemeten 8 en 300 ohm gemeten. Leek ook goed.
- zwarte kant 8 ohm (zwart/wit - zwart/rood) direct met 12 volt gevoed. Duidelijk klik en kon toen ook door de klep blazen.
- blauwe kant 8 ohm (blauw/wit - blauw/rood). Dit had ik eerder niet gedaan, want draadjes zaten nog origineel vast zonder kroonsteentjes en ik wilde dat eerder nog niet aanpassen. Na voeden met 12 volt ook weer duidelijke klik en kon erdoor blazen.
- Daarna gasklep op de kachel aangesloten buiten hangend zonder gas. Kachel aangezet en tijdens het vonken kon ik er doorheen blazen. Dat gaf me hoop.
- Tenslotte alles weer aangesloten zoals het hoort en toen deed de kachel het weer!!! :D

Mijn vermoeden is dat de “blauwe kant” van de klep vast zat en dat die losgekomen is door direct met 12 volt voeden. Misschien verstopt door die oude gasdrukregelaar icm lpg? Maar ja dat is gissen. Nu alleen nog ff die draadjes netjes verbinden met krimpschoentjes.

Dank voor alle hulp. Zonder dat was het niet gelukt of had het ons veel geld gekost.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22853
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Trumatic C 6002 slaat niet aan



Bericht door PaulBng »

Dat moet voldoening geven!

Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10161
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Trumatic C 6002 slaat niet aan



Bericht door Peter LMC »

:thumbup: Helemaal toppie Robertjan.
Zo zie je maar dat de aanhouder wint.
Fijn dat je het toch nog zelf op hebt gelost. :cheers:
En veel geleerd voor de volgende keer.
Je wordt er alleen maar wijzer van.
Ook je terug koppeling hier, geeft weer info voor de toekomst voor als er weer
een forumgebruiker met dit probleem komt.
Plaats reactie