Citroen C25: meerdere problemen...

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80383
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Citroen C25: meerdere problemen...



Bericht door Dafluc »

Ik heb hier 'even' alle onnodige quotes verwijderd. Scheelt zomaar een half topic. Het vriendelijke doch dringende verzoek om niet te quoten als je rechtstreeks reageert op het bericht erboven. Gebruik dan de knop links onder: Plaats Reacties en niet de quote knop. Dan staan berichten niet onnodig dubbel. Dat leest een heel stuk prettiger. Onze dank is enorm :wink:
Afbeelding
isoplus
Berichten: 6377
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Citroen C25: meerdere problemen...



Bericht door isoplus »

Rustig aan, naar de sloop kan altijd nog.
Eerst maar even wat uitrusten van een infarct wordt je niet direct sterker en vrolijker, dat duurt wel even.
Nou de motor, er bestaat zo iets als helicoil. Dat is een gereedschap waarmede je een overmaatse draad kan tappen in het blok, in dat gat gaat een spiraalveerachtig ding en je bent weer terug op de oude draad en kan het bewuste onderdeel ( nieuw) weer monteren.
Zoek maar even op het net bij schroefdraad repareren of helicoil.
Ik heb dat bij de kopbouten van een A-ford gedaan en het werkt prima.
Als je het niet zelf kunt is er wellicht iemand die je daar mee kan helpen.
Even een opsteker, ik kreeg in 2016 in Frankrijk een hartinfarct in de camper.
In Enschede maakte een vriendelijke dame 5 nieuwe pijpjes in of aan de pomp en eind 2016 ging ik weer op eigen kracht naar Portugal.
In beweging blijven en je niet laten opwinden, ik weet het makkelijker gezegd als gedaan maar de moeite van het proberen waard.
Succes.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6299
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Citroen C25: meerdere problemen...



Bericht door Bas vd laar »

Komt gewoon goed hoor!
Je hebt alles weer in elkaar gezet en dit is het enige probleem wat er nog lijkt te zijn.
Dan heb je het knap gedaan!
Nog even dat laatste hobbeltje nemen en hopelijk rijdt hij dan weer als vanouds!
selanty
Berichten: 119
Lid geworden op: ma 29 jul 2019, 17:35

Re: Citroen C25: meerdere problemen...



Bericht door selanty »

Ik wist niet dat dat helicoil bestond. Maar als ik dat wil gaan proberen moet ik wel de kop er weer afhalen. Kan ik dan de pakingen nog wel gebruiken of moet ik weer alles nieuw aanschaffen.

Sent from my SM-N975F using Tapatalk

selanty
Berichten: 119
Lid geworden op: ma 29 jul 2019, 17:35

Re: Citroen C25: meerdere problemen...



Bericht door selanty »

Oke even afstand genomen en gaan rusten en uiteraard toch niet kunnen laten im dat ding er uit te krijgen en wat schept mijn verbazing. Schroef draad van die thermostaatschakelaar zelf is kapot.???? Hoe dan.Afbeelding

Sent from my SM-N975F using Tapatalk

isoplus
Berichten: 6377
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Citroen C25: meerdere problemen...



Bericht door isoplus »

Niet alles is wat het lijkt, ik kan zo niet beoordelen of de draad in het blok stuk is of de draad van de sensor.
Dat weet je pas als je een andere sensor te pakken kan krijgen, het kan n.l. ook zijn dat de draad in het blok beschadigd is.
Daar kom je achter door de andere sensor er voorzichtig in te draaien of door een tap voorzichtig in het gat te draaien.
Mocht je een helicoil nodig hebben dan hoef je waarschijnlijk niet de kop te demonteren, het ligt eraan hoe goed je bij dat gat kan komen.
Vet aan de boor en vet aan de tap dan blijven de meeste spanen aan het gereedschap hangen, als je met gevoel te werk gaat. Alles is beter als de sloperij!
Zelf heb ik wel eens een kop gelicht en de pakking hergebruikt, dat was bij een motor die nog nooit gedraaid had maar even onder water gestaan had (scheepsdiesel).
Het is tegen alle regels maar soms kan je mazzel hebben, het wel of niet zoiets gokken hangt van je budget af. Soms heb je geen keuze.

Er is nog een andere mogelijkheid, er is een soort vloeibare pakking in de handel merk Locktite en dan de tube Studlock.
Als de sensor gammel past maar wel handvast te zetten is reinig je de draad met ontvetter, smeert de draad in met Studlock en draai de sensor vast.
Na droging zit het ding muurvast en lekdicht.
Je moet dan wel even kijken of de draad in het blok een andere sensor nog opneemt.

Wil je nog iets weten vraag het gerust, je bent nu zo ver gekomen dat afhaken wel heel zuur zou zijn.
Er is hier altijd wel iemand die je wat raad kan of wil geven, succes.
selanty
Berichten: 119
Lid geworden op: ma 29 jul 2019, 17:35

Re: Citroen C25: meerdere problemen...



Bericht door selanty »

Ik heb al een nieuwe besteld 13 euro dus dat zijn de kosten niet. Als ik het zou willen proberen met zo'n coil moet de kop er echt af anders kan je er niet bij. Even op snoren welke maat schroef draad het is ( ben mijn schuif maat weer eens kwijt ). Dan probeer ik er eerst een bout in te draaien.

Sent from my SM-N975F using Tapatalk

Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Citroen C25: meerdere problemen...



Bericht door 309T16 »

Niet met een spiegeltje en een zaklantaarn met gebundeld licht te zien?
selanty
Berichten: 119
Lid geworden op: ma 29 jul 2019, 17:35

Re: Citroen C25: meerdere problemen...



Bericht door selanty »

Nieuwe thermostaatschakelaar binnen gekregen. Uiteraard gelijk gekeken of hij er netjes in draait en ja hoor ging prima. Dus we kunnen weer verder.

Sent from my SM-N975F using Tapatalk

isoplus
Berichten: 6377
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Citroen C25: meerdere problemen...



Bericht door isoplus »

Nou mazzel mag je ook wel eens hebben, gewoon vastzetten en niet vastsjorren!
Succes verder.
FkoNL
Berichten: 116
Lid geworden op: ma 27 nov 2017, 21:50
Locatie: Hilversum

Re: Citroen C25: meerdere problemen...



Bericht door FkoNL »

Ik begrijp het gevoel van tegenslag helemaal. Na zoveel werk dat het (nog) niet lukt. Ik probeer ook altijd even afstand te nemen, laten rusten en dan desnoods een paar dagen later weer verder te gaan.

Knap dat je dit doet en zet vooral rustig door. Volgens mij ben je er bijna :).
selanty
Berichten: 119
Lid geworden op: ma 29 jul 2019, 17:35

Re: Citroen C25: meerdere problemen...



Bericht door selanty »

Nou zo dicht bij maar toch ver weg wat ik dacht dat het zou zijn is het niet. Hij lekt ergens maar geen idee waar en hoe het te vinden. Je hoort een harde sis als je hem probeert te starten. ergens in het gebied op de foto. Aleen geen idee wat het kan zijn. Het is net of het het bij de bougies vandaan komt.

hoort er eigenlijk nog iets van een ring of pakking iets op de bougies te zitten kan me namelijk niet herinneren dat er iets op of tussen zat toen ik ze er uit haalde.

iemand een idee. Ik kom er niet meer uit.

gr MarcelAfbeelding

Sent from my SM-N975F using Tapatalk

Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Citroen C25: meerdere problemen...



Bericht door Kroppie »

op de foto staan de verstuivers, deze altijd met nieuwe koperen ringen (let op juiste maat uitwendig 21,4mm inw 14,2mm en 1,9mm dik)) + brandplaatjes monteren als ze gedemonteerd zijn geweest en voor het erin doen kontroleren of de oude ring weg is, klemmen wel eens!!, en van de brandplaatjes de bolle kant naar de kop.
als die koperen lekken hoor je de compressie druk weg lekken als een soort sissen, en de 2 bouten gelijkmatig aandraaien , dus met de hand aan, en dan om de beurt een stukje vaster tot vast.
de (gloei)bougies zitten gewoon zonder ringen in de kop gedraaid.

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op do 28 mei 2020, 16:16, 2 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10157
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Citroen C25: meerdere problemen...



Bericht door Peter LMC »

Spuit er anders even een beetje zeepsop op en dan 1 starten en andere kijken.
Plaats reactie