Vreemde storing

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Vreemde storing



Bericht door bupozaanstad »

Ducato 2.5D bouwjaar 1991

Vandaag stond ik te wachten met stationair draaiende motor en toen ik de rem intrapte ging het accu controle lampje branden en viel zowel de brandstofmeter en de temperatuurmeter terug naar de nul stand. Rem los en acculampje weer uit en brandstof en temperatuur gaf weer normaal aan. Hierna nog twee keer dit verschijnsel gehad en verder niet meer. Iemand enig idee waar dit te zoeken, accu is splinternieuw en 100 Ah.
Laatst gewijzigd door bupozaanstad op ma 18 mei 2020, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
isoplus
Berichten: 6373
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Vreemde storing



Bericht door isoplus »

Slecht massacontact, even oppoetsen en roestvrij maken.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8649
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Vreemde storing



Bericht door seth_space »

Inderdaad, en begin dan eens met de accu Polen van je gloednieuwe accu.
Maar er zit ook een belangrijke massakabel aan je motor vast en zo zijn er nog wel wat massacontacten te noemen.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7518
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: Vreemde storing



Bericht door eef van baal »

En een verzamel punt van dunnere massa kabels

camperen is mijn lust en leven. mijn eerste zelfbouw was van 1978 Toyota hiace

"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Vreemde storing



Bericht door bupozaanstad »

Heel rare situatie want toen we de nieuwe accu hebben geplaatst hebben we ook nieuwe accuklemmen gemonteerd en de massakabel tussen het blok en chassis vervangen omdat deze behoorlijk groen was uitgeslagen. Ik verdenk dan als we het over massa hebben de remlicht schakelaar omdat het verschijnsel zich voordeed bij intrappen van het pedaal en bij loslaten was het over. Na de eerste keer is dit nog twee keer voorgekomen tijdens de "stationair sessie" en daarna niet meer. Dit is een lastig iets omdat het geen continue storing is want dan vind je hem wel.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Vreemde storing



Bericht door jansloos »

Hij is continu, als je de rem intrapt.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Vreemde storing



Bericht door travelscout »

flinke kortsluiting door het intrappen van je pedaal?
Paul.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8649
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Vreemde storing



Bericht door seth_space »

Lampje remlicht toevallig vervangen?
Duolampen vervangen door enkele kan rare stroompaden opleveren.
Zo niet, stapsgewijs zoeken.
Remlampen verwijderen en kijken op het nog zo is.
Pedaal kan onderdeel uit zijn gaan maken van massa. Remlicht schakelaar kabels losmaken en opnieuw testen.
En niet te vergeten, de losse kabel die tussen een pedaal kan komen met alle gevolgen van dien.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Vreemde storing



Bericht door bupozaanstad »

@Jansloot: In het bericht boven je schreef ik: "Na de eerste keer is dit nog twee keer voorgekomen tijdens de "stationair sessie" en daarna niet meer"
@ seth_space: Stel dat er een sluiting in de remlicht schakelaar zou zitten dan zou je verwachten dat er een zekering uit zou "klappen" wat ook niet het geval is, lampen remlichten niet vervangen en deze werken gewoon normaal.
@travelscout: Hoe zou ik een flinke kortsluiting moeten maken door het intrappen van het pedaal?

Bedrading is niets aan te zien en er zit niets tussen pedaal en de rest van de auto, het rotte is dat dit een storing is die ik niet meer heb terug gezien en alle zekeringen heel zijn, ook de zekeringkast van de HH accu gecheckt en daar is ook alles heel. Morgen maar weer eens verder zoeken maar tot op heden kom ik niet verder.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
hans51
Berichten: 1010
Lid geworden op: wo 24 jun 2009, 19:40
Locatie: Ponte de Sor Portugal

Re: Vreemde storing



Bericht door hans51 »

Niet te lang naar zoeken ,alle massacontacten effe loshalen en reinigen instrijken met vaseline de remschakelaar inspuiten met WD40 vergeet de dikke massakabel die naar het motorblok gaat niet .
En dan gewoon verder genieten van jou camper ,komt de storing terug dan is het komt tijd komt raad .

groet hans51
Bij ons valt niets te erven.
Want we reizen tot we sterven
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Vreemde storing



Bericht door bupozaanstad »

Voorlopig kan ik nergens iets van sluiting of wat dan ook ontdekken, net ook nog aan het zoeken geweest met een flinke lamp er bij. Morgen nog een keer alles nalopen en dan maar afwachten of het nog terug komt of niet. Zonder permanente storing is het zoeken naar een speld in een hooiberg.
Ik had eigenlijk gehoopt dat iemand iets dergelijks ook had meegemaakt met een oude Ducato.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
isoplus
Berichten: 6373
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Vreemde storing



Bericht door isoplus »

Niet met een oude maar wel met onze Hymer toen die splinternieuw was.
Bij remmen ging op het dashboard de hele kerstboom branden, alleen achter brandde het spul maar zeer zwak.
Na lang zoeken bleek het een slechte verbinding te zijn in het kastje bij het hulpframe onder de garage.
Soms bleef het dagen weg en dan opeens was het er weer, maar je hebt gelijk zonder blijvende storing ga je de oorzaak niet makkelijk vinden.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8649
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Vreemde storing



Bericht door seth_space »

Vergeeet trouwens ook niet om een eventuele trekhaak aansluiting te controleren!
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Vreemde storing



Bericht door bupozaanstad »

De storing heeft zich tot op heden niet meer voorgedaan, toch best wel de weg op geweest vandaag. Lastig iets te controleren zonder storing :-?
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Plaats reactie