Spanning op metalen delen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Spanning op metalen delen



Bericht door seth_space »

Met een laptop op schoot hoeft die jonge meid in ieder geval al weer minder bang te zijn voor nageslacht, of juist wel ;)


Maar even on-topic.

Lees dit stuk eens..
https://www.arboportaal.nl/onderwerpen/ ... che-velden

Ik was eigenlijk op zoek naar de grens die ik ergens tegenkwam in het verleden. Alle electromagnetische straling onder 100kHz wordt door heel veel mensen als een storende prikkel ervaren. Als daar een bron van in de omgeving is kunnen geisoleerde voorwerpen, zoals autos deze opbouwen en afgeven aan een persoon die sluiting maakt met de aarde.
Of er een dergelijke rbon in de buurt is ( die vraag is al op een andere wijze eerder gesteld) is niet altijd duidelijk. Een industriele installatie met een storing kan dit soort effecten opwekken.
100kHz.jpg
100kHz.jpg (59.08 KiB) 362 keer bekeken
de Ridder: niet ioniserende stralingen, Kluwer 2013
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
RobMG
Berichten: 249
Lid geworden op: di 19 apr 2016, 20:58
Locatie: Hoevelaken

Re: Spanning op metalen delen



Bericht door RobMG »

Dank seth_space, dit is heel verhelderend. Komt heel sterk overeen met hetgeen ik ervaar. Ik heb eerder gemeld dat de hoogspanningsleidingen ca 40 mtr van de plek afzijn waar mijn camper (tijdelijk) staat. Heb er nooit zo precies op gelet, nu dus wel en zag dat de leidingen weliswaar zo,n 40-50 mtr van de plek aflopen, maar dan een hoek naar binnen maken en pal over mijn camperplek heenlopen. Ik begin er dus steeds meer in te geloven dat dit oorzaak is van mijn ervaringen. Blij toe, hoef ik me geen zorgen meer te maken over een defect aan mijn installaties. Neemt niet weg dat ik de door meerdere forumleden voorgestelde metingen alsnog hopelijk komende week ga doen, ben ik alleen nog niet aan toe gekomen. Groet Rob.
Gebruikersavatar
RobMG
Berichten: 249
Lid geworden op: di 19 apr 2016, 20:58
Locatie: Hoevelaken

Re: Spanning op metalen delen



Bericht door RobMG »

Zo...eindelijk kunnen doen wat ik wilde, heeft even geduurd; deels omdat ik druk was met andere zaken en deels omdat het verschijnsel zich soms niet voordoet, althans niet voelbaar is. Gisteren dus wel....het druppelde af en toe een beetje, wellicht heeft dat enige invloed. Maar goed...het prikte dus behoorlijk en toen achtereenvolgens de hh accu, startaccu en zonnepaneel losgekoppeld. (Walstroom is al heel lang niet meer aangesloten). Geen effect merkbaar...prikte nog steeds, vervolgens mijn universeelmeter op wisselstroom 20 VAC gezet en proberen te meten. Tussen metalen deel en mijn natgemaakte vinger/duim. Was nog wel lastig want de spanning fluctueerde nogal, maar toch tussen de 12 en 14 VAC gemeten. De conclusie kan volgens mij dus geen andere zijn dat de hoogspanningsleidingen, die dus pal over de plek lopen waar de camper staat, verantwoordelijk zijn voor dit verschijnsel. Zal natuurkundig best te verklaren zijn, maar niet door mij :crazy: . In ieder geval maak ik me geen zorgen meer over een gebrek aan mijn elektrische voorzieningen. Bij deze wil ik allen die hun bijdrage en inzichten aan dit topic hebben geleverd hartelijk danken. mvrgroet Rob.
camperdiksmuide
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 18 sep 2016, 23:01

Re: Spanning op metalen delen



Bericht door camperdiksmuide »

Als ik met goed meen te herinneren (neen, zie het niet zitten 7 pagina's opnieuw te lezen) heb je ook een zonnepaneel? Ik vermoed nog steeds eerder dat de oorzaak van deze komt. Want je hebt wel alles intern afgekoppeld van batterijen, maar uw zonnepaneel blijft een "bron", die mogelijks bij nat of vochtig weer ook doorslag kan geven. Leuk zou zijn indien je je test nog eens kan herhalen met afgedekt zonnepaneel. Wat je ook kan doen is de installatie laten "meggeren". Zo kom je snel te weten of er ergens doorslag is van je installatie, en er dus ergens een isolatiefout is. Let op, weet wat je doet bij "meggeren". Ik weet ook niet of iemand U deze tip al heeft aangeboden? Want is de enige juiste manier om isolatiefouten op te sporen.
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Spanning op metalen delen



Bericht door Janpinz »

Het heet dacht ik: inductie.
Wij hadden het met hekwerk parallel aan het schriklint van de buren. Halve meter afstand over 150 m.
Als ik aan het hek moest werken, moest bij hun de prik er af!
isoplus
Berichten: 6384
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Spanning op metalen delen



Bericht door isoplus »

Nou met dat Meggeren moet je wel weten wat je doet en het is geen scheepsinstallatie maar gewoon een camper die onder de hoogspanningskabels staat.
Ik melde het hier al eerder, een bekend fenomeen. Dus het vraagstuk is wel opgelost, ander plakje zoeken ver van hoogspanningsgedoe en nog eens proberen of je prik voelt.
Persoonlijk zou ik mij er niet meer druk over maken.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22858
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Spanning op metalen delen



Bericht door PaulBng »

Dat meggeren is een enorme klus (wij moeten dat elke 4 jaar bij onze boten doen). Je moet nl van alle bekabeling die je doormeet, beide einden loshalen..

Mocht je eens niets te doen hebben, en je hebt nog een ouderwetse tl-buis liggen...
Knoop aan elk uiteinde 10m koperdraad en leg het geheel uit evenwijdig aan de hoogspanningslijn. Grote kans dat de tl-buis gaat branden...
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9168
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Spanning op metalen delen



Bericht door gjvonk »

Wat Paul schrijft, heb ik in mijn jeugd 1 van de radio dj's van of radio Veronica of radio Noordzee zien demonstreren (in de tijd dat ze vanaf een schip op zee uitzonden als radiopiraat): hij klom met een losse TL buis in zijn hand een stukje in de zendmast op het schip en de buis ging branden.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9168
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Spanning op metalen delen



Bericht door gjvonk »

@knutselaartje: je bedoelt statisch geladen. @MG inductie zou me echt niet verbazen. Herhaal je metingen eens als je niet thuis staat, maar op een plaats ver van hoogspanningsleidingen vandaan?

In mijn jeugd woonden we een km of 3 van een belangrijke hoogspanningsleiding af: die hoorde ik als kind bij bepaalde weersomstigheden echt brommen als ik er onderdoor liep.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
Plaats reactie