Trumatic C 6002 slaat niet aan

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Trumatic C 6002 slaat niet aan



Bericht door 't Busje »

Die blauwe regelaar is vermoedelijk niet bestemd/bedoeld voor gebruik in een camper, want er zit zo te zien geen afblaasveiligheid op.
Je moet zoiets hebben. Let op het gele dopje aan de zijkant.
Afbeelding
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
zwaailicht
Berichten: 1020
Lid geworden op: di 21 mei 2013, 21:54
Locatie: Medemblik (NH)

Re: Trumatic C 6002 slaat niet aan



Bericht door zwaailicht »

Klopt. Ik had de blauwe nog gebruikt en later nieuwe gezet.
De blauwe als foto voor de heer van 6002 boiler


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Winnen kan ik niet meer. Maar ik zal zorgen (proberen) dat ik niet verlies.
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2205
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Trumatic C 6002 slaat niet aan



Bericht door Marinus »

Is het een Truma C6002 of een C6000?
In 1996 was er volgens mij nog geen C6002.
Wat is het serienummer?
Gebruikersavatar
RobertJan
Berichten: 19
Lid geworden op: za 25 apr 2020, 21:39

Re: Trumatic C 6002 slaat niet aan



Bericht door RobertJan »

Dank voor alle tips.

Ik heb vandaag de drukregelaar eruit gehad. Die wil ik sowieso vervangen, want is oud. Ze wisten er alleen geen raad mee in de kampeer winkel. Vanwege die lpg installatie is dit misschien ook weer anders dan anders. Dus maar weer teruggezet.

Ik ga een afspraak maken bij een ander bedrijf om de kachel en hele gasinstallatie na te lopen en te vervangen waar nodig.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Trumatic C 6002 slaat niet aan



Bericht door Bob Diesel »

Vraag ze eerst maar of ze hem repareren kunnen
anders betaal je en hij werkt nog niet

ervaringsdeskundige :bang:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
zwaailicht
Berichten: 1020
Lid geworden op: di 21 mei 2013, 21:54
Locatie: Medemblik (NH)

Re: Trumatic C 6002 slaat niet aan



Bericht door zwaailicht »

Marinus schreef:Is het een Truma C6002 of een C6000?
In 1996 was er volgens mij nog geen C6002.
Wat is het serienummer?
De heer van de post geeft aan 6002. Hebben ze zelf als laatste model van Coral.
Misschien iets foutje ?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Winnen kan ik niet meer. Maar ik zal zorgen (proberen) dat ik niet verlies.
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2205
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Trumatic C 6002 slaat niet aan



Bericht door Marinus »

De heer van de post geeft aan dat de camper uit 1995 is.
In 1995 bestond er nog geen C6002.
FrankieSchoen
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 22 apr 2020, 10:51

Re: Trumatic C 6002 slaat niet aan



Bericht door FrankieSchoen »

Ik heb een soortgelijk probleem gehad. Ook eerst alles gecheckt, bleef vonken maar niet aanslaan. Wat werkte was een tip om de gasklep /solenoid direct te voeden met 12V. Tip van iemand die ik eens gelezen had. Klep werkte probleem opgelost. Begrijp dat de klep vervangen is, hoor je hem echt goed openen? En ruik je dan gas bij de 'schoorsteen '?
Gebruikersavatar
RobertJan
Berichten: 19
Lid geworden op: za 25 apr 2020, 21:39

Re: Trumatic C 6002 slaat niet aan



Bericht door RobertJan »

Marinus schreef:
za 16 mei 2020, 20:29
De heer van de post geeft aan dat de camper uit 1995 is.
In 1995 bestond er nog geen C6002.
De boiler is 2004 of iets daarna vervangen volgens de sticker. Althans daar staat “Erste Inbetriebname: 2004/2005/2006” Foto’s delen is wat onhandig hier, maar staat op “Trumatic C 6002”.
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Trumatic C 6002 slaat niet aan



Bericht door Metor »

Misschien overbodig maar toch: Zit er wel water in de boiler?
Misschien is het water eruit gelopen met de koude nachten van de laatste dagen.
Gebruikersavatar
RobertJan
Berichten: 19
Lid geworden op: za 25 apr 2020, 21:39

Re: Trumatic C 6002 slaat niet aan



Bericht door RobertJan »

't Busje schreef:
za 16 mei 2020, 15:35
Die blauwe regelaar is vermoedelijk niet bestemd/bedoeld voor gebruik in een camper, want er zit zo te zien geen afblaasveiligheid op.
Je moet zoiets hebben. Let op het gele dopje aan de zijkant.
Afbeelding
Het was een quick-fix geweest om te testen, maar ik kan helaas geen flesgasdrukregelaar aansluiten, want ik heb een vaste LPG tank erin met een soort "inline" drukregelaar. Ik ga daarvoor hulp inroepen van een dealer.
Metor schreef:
za 16 mei 2020, 20:54
Misschien overbodig maar toch: Zit er wel water in de boiler?
Misschien is het water eruit gelopen met de koude nachten van de laatste dagen.
Thnx voor de tip, maar er zit water in.
FrankieSchoen schreef:
za 16 mei 2020, 20:47
Ik heb een soortgelijk probleem gehad. Ook eerst alles gecheckt, bleef vonken maar niet aanslaan. Wat werkte was een tip om de gasklep /solenoid direct te voeden met 12V. Tip van iemand die ik eens gelezen had. Klep werkte probleem opgelost. Begrijp dat de klep vervangen is, hoor je hem echt goed openen? En ruik je dan gas bij de 'schoorsteen '?
Ik ga nu toch ook zelf twijfelen in hoeverre de gasklep echt goed gecheckt is. Hij is sowieso niet vervangen. Ik hoor tijdens het ontbrandproces eerst de fan aangaan. Dan na +/-10 seconden een tik van de printplaat en begint de ontsteking te ratelen. Daarna valt die uit. Ik hoor geen echte klik van de gasklep (zit bij mij rechts onder). Alleen dus een duidelijke tik van de printplaat (relais?). Hoor je de gasklep echt goed hard?

Gaslucht bij schoorsteen nog niet duidelijk kunnen ruiken. Ik was alleen dan moet ik snel rennen. ;-)
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Trumatic C 6002 slaat niet aan



Bericht door Metor »

Het geluid van de tik van het relais op de printplaat valt samen met de tik van de gasklep. Het relais stuurt nl de gasklep aan. Slecht vanaf buiten te horen of die het nu wel doet of niet.
Als je een hand op de gasklep legt, zou je de tik wel moeten kunnen voelen.

Mocht de gasklep niet open gaan, kan het nog steeds aan de printplaat liggen, maar ook aan de gasklep zelf. De printplaat bevat grote elektrolytische condensatoren in de aansturing die ervoor zorgen dat de gasklep eerst kort 12V krijgt en daarna de spanning terug regelt naar een veel lagere waarde om de gasklep in de open positie te houden. Dit om stroomgebruik en warmteontwikkleing in de spoel van de gasklep te verminderen. De elektrolytische condensatoren kunnen na verloop van jaren kapot gaan en slechter gaan werken. Zijn wel makkelijk te vervangen door nieuwe.
Gebruikersavatar
RobertJan
Berichten: 19
Lid geworden op: za 25 apr 2020, 21:39

Re: Trumatic C 6002 slaat niet aan



Bericht door RobertJan »

Metor schreef:
zo 17 mei 2020, 14:43
Het geluid van de tik van het relais op de printplaat valt samen met de tik van de gasklep. Het relais stuurt nl de gasklep aan. Slecht vanaf buiten te horen of die het nu wel doet of niet.
Als je een hand op de gasklep legt, zou je de tik wel moeten kunnen voelen.

Mocht de gasklep niet open gaan, kan het nog steeds aan de printplaat liggen, maar ook aan de gasklep zelf. De printplaat bevat grote elektrolytische condensatoren in de aansturing die ervoor zorgen dat de gasklep eerst kort 12V krijgt en daarna de spanning terug regelt naar een veel lagere waarde om de gasklep in de open positie te houden. Dit om stroomgebruik en warmteontwikkleing in de spoel van de gasklep te verminderen. De elektrolytische condensatoren kunnen na verloop van jaren kapot gaan en slechter gaan werken. Zijn wel makkelijk te vervangen door nieuwe.
De gasklep wordt een steeds grotere verdachte.

Ik voel geen tik met mijn hand op de gasklep tegelijk met de tik in het schakelpaneel.

Samen met een buurman heb ik de gasklep gedemonteerd en eens getest of die überhaupt gas geeft zonder dat deze in de kachel zat. Er komt dus niets uit tijdens het ontsteekprogramma. Ik twijfel of t onderhoudsbedrijf dus de gasklep wel goed gecheckt heeft dan. Ik zal daar nog eens over bellen.

Zoals je al aangaf, kan dit zowel aan de schakeling of klep zelf liggen. Hoe kan ik dit testen?

Ik zie bij de klep 6 draadjes: 3 donkere rechts en 3 blauwe links:
Bij het linker spoeltje kan ik nu niets meten. Draadjes zitten netjes aangesloten.

Het rechter spoeltje met donkere draadjes is met een kroonsteentje verbonden bij mij daar kon ik met een multimeter zien dat de spanning tijdens het opstarten langzaam van 0 naar 12 volt loopt. Op alle 3 de draadjes trouwens. Klopt dat?
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22856
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Trumatic C 6002 slaat niet aan



Bericht door PaulBng »

Dat kroonsteentje betekent dat er aan gerommeld is. Reparatie?
Plaats reactie