De vorige eigenaar van die campert heeft er niet een trekhaak onder gezet omdat het zo stoer stond mag je aannemen dus zal hij hem ook gebruikt hebben. En dus zal het wel kunnen lijkt mij.
Zoals je kan zien op de foto is er een hulpstuk op de trekhaak gemonteerd om een fietsenrek mee te stabiliseren . Meer zou ik er ook niet mee aanvangen zonder meer info of foto’s van de onderzijde gezien te hebben .....
Grtz
Als je de foto goed bekijkt kun je zien dat er recht op de balk een www adres staat.
Helaas kan ik niet lezen wat het adres is.
Daar zou toch informatie gevraagd kunnen worden.
Dan weet je waarschijnlijk ook dat bij oudere voertuigen een inlegvel bij het kenteken zit en er bij de RDW niets geregistreerd staat.
Als dat inlegvel niet aanwezig is is er niets geregistreerd.
Maar het lijkt mij een zelfbouw constructie
Dat inlegvel kreeg je door de inbouwhandleiding van de gebruikte trekhaak op te sturen samen met je kenteken dan kreeg je het hele spul retour met inlegvel en al.
Zonder trekhaak inbouwhandleiding geen velletje niks trekken dussss
Ik repareer alles met en zonder stekker
Onze woning een Hymer Camper op basis Fiat 290 14 2,5d van 1991
Als je de foto goed bekijkt kun je zien dat er recht op de balk een www adres staat.
Helaas kan ik niet lezen wat het adres is.
Daar zou toch informatie gevraagd kunnen worden.
Ik heb geen verstand van berekeningen voor trekhaken, maar ik kan wel constructieberekeningen maken.
Op de vraag hoeveel de kogeldruk mag zijn heb ik de volgende berekening gemaakt.
Stel dat de dwarsbalk een U-profiel is van 40 x 100 x 40 x 5 mm.
En stel dat de bevestigingen aan het chassis op 1,75 meter uit elkaar zitten.
Zetten we in het midden op deze balk, dus bij de trekhaak, een puntlast van 5 kiloNewton (ongeveer 500 kg)
Dan zakt deze balk in het midden ongeveer 2,5 mm door.
De buigspanning in het midden bedraagt dan ruim 100 N/mm2.
Dit is ongeveer 1/3 van de buigspanning waarbij plastische vervorming optreedt, en dat bij 500 kg.
Nu levert een last op de kogel een gecombineerde belasting van buiging en torsie op de balk op.
Maar dan nog kan zulke balk een behoorlijke belasting opnemen.
Hoe zwaar de aanhanger kan/mag zijn weet ik niet.
Maar als de trekhaakconstructie deugdelijk bevestigd is en de kogel heeft een CE-keur, dan mag je er zonder meer een aanhanger met een maximaal totaalgewicht van 750 kg mee voortbewegen.