Kogeldruk van mijn trekhaak?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Eura1
Berichten: 303
Lid geworden op: di 26 nov 2019, 15:17

Re: Kogeldruk van mijn trekhaak?



Bericht door Eura1 »

de Jonckheer schreef:
vr 15 mei 2020, 20:47
De vorige eigenaar van die campert heeft er niet een trekhaak onder gezet omdat het zo stoer stond mag je aannemen dus zal hij hem ook gebruikt hebben. En dus zal het wel kunnen lijkt mij.
Zoals je kan zien op de foto is er een hulpstuk op de trekhaak gemonteerd om een fietsenrek mee te stabiliseren . Meer zou ik er ook niet mee aanvangen zonder meer info of foto’s van de onderzijde gezien te hebben .....
Grtz
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Kogeldruk van mijn trekhaak?



Bericht door bertt »

Waar haal je dat vandaan?
Zit gewoon een hulpkoppeling op voor een ongeremde aanhangwagen.

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7517
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: Kogeldruk van mijn trekhaak?



Bericht door eef van baal »

En een stopcontact voor de verlichting

camperen is mijn lust en leven. mijn eerste zelfbouw was van 1978 Toyota hiace

"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Eura1
Berichten: 303
Lid geworden op: di 26 nov 2019, 15:17

Re: Kogeldruk van mijn trekhaak?



Bericht door Eura1 »

Voor de verlichting van de fietsdrager ja .
Grtz
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Kogeldruk van mijn trekhaak?



Bericht door myway »

Als je de foto goed bekijkt kun je zien dat er recht op de balk een www adres staat.
Helaas kan ik niet lezen wat het adres is.
Daar zou toch informatie gevraagd kunnen worden.
Burnerchief
Berichten: 398
Lid geworden op: di 17 feb 2015, 19:26
Locatie: Waar mijn camper staat

Re: Kogeldruk van mijn trekhaak?



Bericht door Burnerchief »

myway schreef:
di 12 mei 2020, 23:11
Dan weet je waarschijnlijk ook dat bij oudere voertuigen een inlegvel bij het kenteken zit en er bij de RDW niets geregistreerd staat.
Als dat inlegvel niet aanwezig is is er niets geregistreerd.
Maar het lijkt mij een zelfbouw constructie
Dat inlegvel kreeg je door de inbouwhandleiding van de gebruikte trekhaak op te sturen samen met je kenteken dan kreeg je het hele spul retour met inlegvel en al.
Zonder trekhaak inbouwhandleiding geen velletje niks trekken dussss
Ik repareer alles met en zonder stekker

Onze woning een Hymer Camper op basis Fiat 290 14 2,5d van 1991

Volg ons op https://lnkd.in/d7jHX3T
Code 2021

Navigeer met een ipad pro cellulair met Magic Earth (offline)

Genietend van het Pensioen!
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Kogeldruk van mijn trekhaak?



Bericht door iSonic »

myway schreef:
zo 17 mei 2020, 8:30
Als je de foto goed bekijkt kun je zien dat er recht op de balk een www adres staat.
Helaas kan ik niet lezen wat het adres is.
Daar zou toch informatie gevraagd kunnen worden.

http://www.usa-cars.nl/ ????? Dat is wat ik er van maak
casloot
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 23:15
Locatie: vlaardingen

Re: Kogeldruk van mijn trekhaak?



Bericht door casloot »

Dacht ik ook al, heb dus usa-cars een mail gestuurd, helaas was de camper alleen voor een APK in 2012 en niet voor een trekhaak montage.
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2201
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Kogeldruk van mijn trekhaak?



Bericht door Marinus »

Ik heb geen verstand van berekeningen voor trekhaken, maar ik kan wel constructieberekeningen maken.
Op de vraag hoeveel de kogeldruk mag zijn heb ik de volgende berekening gemaakt.

Stel dat de dwarsbalk een U-profiel is van 40 x 100 x 40 x 5 mm.
En stel dat de bevestigingen aan het chassis op 1,75 meter uit elkaar zitten.

Zetten we in het midden op deze balk, dus bij de trekhaak, een puntlast van 5 kiloNewton (ongeveer 500 kg)
Dan zakt deze balk in het midden ongeveer 2,5 mm door.
De buigspanning in het midden bedraagt dan ruim 100 N/mm2.
Dit is ongeveer 1/3 van de buigspanning waarbij plastische vervorming optreedt, en dat bij 500 kg.

Nu levert een last op de kogel een gecombineerde belasting van buiging en torsie op de balk op.
Maar dan nog kan zulke balk een behoorlijke belasting opnemen.

Hoe zwaar de aanhanger kan/mag zijn weet ik niet.
Maar als de trekhaakconstructie deugdelijk bevestigd is en de kogel heeft een CE-keur, dan mag je er zonder meer een aanhanger met een maximaal totaalgewicht van 750 kg mee voortbewegen.
Plaats reactie