Trumatic C 6002 slaat niet aan

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
RobertJan
Berichten: 19
Lid geworden op: za 25 apr 2020, 21:39

Trumatic C 6002 slaat niet aan



Bericht door RobertJan »

Allereerst hallo allemaal. Dit mijn eerste post en ik val gelijk binnen met een probleempje.

De Trumatic C 6002 in onze camper slaat niet meer aan. We zijn een weekendje weggeweest en de eerste avond werkte de boiler nog. Na gebruik uitgezet, maar de volgende morgen kreeg ik hem niet meer aan.

Eerst met tips van het forum geprobeerd het zelf op te lossen (wat een goudmijn aan info!). Helaas geen succes. Toen heb ik hem naar een camperonderhoudsbedrijf gebracht. Daar is het niet gelukt om het op te lossen.

Wat is het probleem? Ik draai de knop naar standje boiler. Ik hoor dan de kachel het programma starten, hoor hem ook vonken (een geratel), maar na +/- 20-30 seconden valt die uit en gaat er een rood en oranje LEDje op de boiler aan. Gaskraan staat open. Koelkast en gasfornuis werken en je ziet ook geen terugval in de druk als het gasfornuis brandt. Ik kan bij dit type kachel helaas geen storingsmelding vinden (sowieso geen display en ik zie ook geen led met knippercode).

Wat is er geprobeerd? Bij het onderhoudsbedrijf hebben ze het volgende gedaan:
  • Elektronisch helemaal doorgemeten o.a. alle beveiligingen (10 stuks zei hij) en de gasklep
  • Mechanisch nagelopen. Ook geen problemen.
  • Vonken gecheckt
  • Geprobeerd met ander gas. Propaan rechtstreeks op de boiler/kachel. Er zit een LPG tank in onze camper en de avond voor ons weekend hebben we gas getankt. Ik verdacht daarom ook het gas.
  • Gasdruk gemeten, was ook ok.
Volgens de monteur staan alle signalen op groen, maar doet tie het toch niet. Hij vond het een raadsel en hij heeft zelfs nog met allerlei andere bedrijven gebeld voor info. Helaas geen oplossing.

Ik ga nog naar een ander bedrijf voor een second opinion en als laatste optie zelf de kachel uitbouwen en naar Truma dealer toe. Voordat ik dat doe: Heeft één van jullie misschien nog een gouden tip???
willemzon
Berichten: 1756
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Trumatic C 6002 slaat niet aan



Bericht door willemzon »

Ik ben niet echt technisch onderlegd, maar een kennis van mij had hetzelfde probleem. De gaspitten deden het wel, maar zo gauw hij de boiler aanzette, sloeg die na een aantal seconden af.
Vervolgens een nieuwe drukregelaar er opgezet en alles werkte weer.
Gr Willem.
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Trumatic C 6002 slaat niet aan



Bericht door bertt »

Gasklep gaat niet open? Een paar tikken tegen geven?

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Trumatic C 6002 slaat niet aan



Bericht door 't Busje »

RobertJan schreef:
za 16 mei 2020, 11:37
Eerst met tips van het forum geprobeerd het zelf op te lossen (wat een goudmijn aan info!). Helaas geen succes.
Dan heb je toch niet zo goed gezocht.

Ik herhaal maar even een eerder bericht:
Wij hadden hetzelfde. De kookplaat brandde min of meer normaal, maar de Truma ging steeds in storing. Na vervanging van de drukregelaar deed de Truma het weer maar ook brandden de gaspitten beter dan daarvoor. Sindsdien hebben we een reserve drukregelaar mee.

Het gaat niet alleen om de gasdruk, maar ook om de hoeveelheid gas die de regelaar doorlaat.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
RobertJan
Berichten: 19
Lid geworden op: za 25 apr 2020, 21:39

Re: Trumatic C 6002 slaat niet aan



Bericht door RobertJan »

Dank voor jullie reacties!
bertt schreef:
za 16 mei 2020, 11:48
Gasklep gaat niet open? Een paar tikken tegen geven?
Die heb ik idd geprobeerd, klep is zelfs vervangen geweest en loste het niet op.
willemzon schreef:
za 16 mei 2020, 11:43
Vervolgens een nieuwe drukregelaar er opgezet en alles werkte weer.
Gr Willem.
't Busje schreef:
za 16 mei 2020, 11:51
Het gaat niet alleen om de gasdruk, maar ook om de hoeveelheid gas die de regelaar doorlaat.
Bij het onderhoudsbedrijf hebben ze een propaanfles met andere drukregelaar rechtstreeks op de boiler gehad. Dat zou het probleem met de drukregelaar moeten uitsluiten toch?
Of kan het zijn dat de branders in de kachel zijn aangepast voor LPG en dat propaan dan weer niet werkt? Ik weet zelf niet de volledige historie van de camper, hij komt uit 1995 en we hebben hem net een paar maanden.
Ik ga sowieso nog even zelf proberen met een andere regelaar en onze LPG tank. Dank voor de tip!
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Trumatic C 6002 slaat niet aan



Bericht door Bob Diesel »

Ook de stekkers in het bedienings paneeltje :!: en op de printplaat los gehaald :?:
een paar x er af/op , en eventueel een spritz contact spray
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Trumatic C 6002 slaat niet aan



Bericht door 't Busje »

LPG is een mengsel van butaan en propaan met meestal een groter deel propaan dan butaan. Daar hoeft de brander niet voor aangepast te worden.

Er zijn drukregelaars in soorten, niet alleen voor de druk, maar ook voor de hoeveelheid gas. Die "andere" drukregelaar van het onderhoudsbedrijf zegt dus niet alles.

Het gaat om een 25 jaar oude camper, waar de kachel mogelijk op 50 mBar werkt in plaats van de modernere 30 mBar. Is daar naar gekeken?
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 871
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: Trumatic C 6002 slaat niet aan



Bericht door cor heku »

Vonken niet op de juiste plaats door overslag van de kabel?
cor
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22853
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Trumatic C 6002 slaat niet aan



Bericht door PaulBng »

Dit is een oud apparaat.

Het zomaar kunnen dat de bedrijf gasdruk voor deze kachel geen 30mBar is maar 50mBar.

En misschien is de drukregelaar vlak voordat je de camper kreeg, vervangen door een nieuwe, maar met de verkeerde druk.

Op de mantel van de kachel zit ergens een sticker waar de vereiste gasdruk op staat vermeld.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Trumatic C 6002 slaat niet aan



Bericht door Cee Pee »

En mocht je daar niets vinden dan staat het ook op kookplaat of koelkast.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
RobertJan
Berichten: 19
Lid geworden op: za 25 apr 2020, 21:39

Re: Trumatic C 6002 slaat niet aan



Bericht door RobertJan »

Bob Diesel schreef:
za 16 mei 2020, 13:04
Ook de stekkers in het bedienings paneeltje :!: en op de printplaat los gehaald :?:
een paar x er af/op , en eventueel een spritz contact spray
Die had ik idd al wel van het forum gehaald en toen op de camping al geprobeerd. Dat werkte helaas niet.
Gebruikersavatar
RobertJan
Berichten: 19
Lid geworden op: za 25 apr 2020, 21:39

Re: Trumatic C 6002 slaat niet aan



Bericht door RobertJan »

PaulBng schreef:
za 16 mei 2020, 13:15

En misschien is de drukregelaar vlak voordat je de camper kreeg, vervangen door een nieuwe, maar met de verkeerde druk.

Op de mantel van de kachel zit ergens een sticker waar de vereiste gasdruk op staat vermeld.
Denk dat de kachel later vervangen is. Zit een prachtige sticker op met “Arbeitdruck des Gases 30 mBar. Ik heb de druk regelaar er nu uit en ga op zoek naar een nieuwere. Deze ziet er echt oud uit dus, sowieso geen slecht idee om ff te vervangen.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22853
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Trumatic C 6002 slaat niet aan



Bericht door PaulBng »

Mooi. Dan weet je in ieder geval welke je moet hebben.
Gebruikersavatar
zwaailicht
Berichten: 1019
Lid geworden op: di 21 mei 2013, 21:54
Locatie: Medemblik (NH)

Re: Trumatic C 6002 slaat niet aan



Bericht door zwaailicht »

Wij hadden een ventiel blauw met daarop LPG. Wel 30 bar.
Deze de blauwe weg en de t eede andere (reserve) ventiel.

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Winnen kan ik niet meer. Maar ik zal zorgen (proberen) dat ik niet verlies.
Plaats reactie