Welke behandeling bij verf afbladderen?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Welke behandeling bij verf afbladderen?



Bericht door gsm »

Ook ik heb het probleem van het afbladderen van verf en wil dat op een niet te dure manier gaan aanpakken.
Spuiten kost mij teveel en wrappen werd mij afgeraden omdat als het loslaten door gaat, wat zeer waarschijnlijk is, het wrap spul ook los gaat
Dan is de keuze plekken verven of sticker er op plakken maar die zal dan waarschijnlijk na verloop van tijd ook weer los komen.
We denken aan het zelf bijwerken van de plekken met 2K verf.
De plekken zitten op de voorkant boven de ruit zoals op de foto is te zien en op de achterkant enkele kleine plekjes.
De grote plek op de voorkant was er vorig jaar al maar tijdens de winterstalling is er een klein plekje bijgekomen, dus het gaat door :evil:
De vraag is wie heeft het ook zelf gedaan en hoe hebben jullie het gedaan ?

lakschade.jpg
lakschade.jpg (89.98 KiB) 1234 keer bekeken
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
juanv
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 04 jul 2013, 22:02

Re: Behandeling bij verf afbladderen



Bericht door juanv »

De enige soliede oplossing is op het hele deel alle witte verf er af te schuren, best nog tot op het kale staal, dan opnieuw starten met bvb . een Cr primer van Akzo Nobel , vervolgens een grondlaag ( als je het spuiten van carrosserie goed onder de knie hebt ) kan dat eventueel een nat in nat grondlak zijn ,in het andere geval bij gebrek aan ervaring, de grondlak na droging opnieuw opschuren en vervolgens aflakken met een polyurethaan 2 componenten lak.
Koop goede kwalitatieve lak producten voor een goed resultaat, deze zijn alles behalve goedkoop( = vloeibaar goud ) maar anders bedriegt de gierigheid de wijsheid. :bang:
De wereld is als een groot boek, hij die niet reist, leest steeds dezelfde bladzijde !
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Behandeling bij verf afbladderen



Bericht door gsm »

Spuiten kan ik niet en waag ik me ook niet aan.
Ik moet het voor de deur doen want in de stalling is er geen ruimte om bij de plekken boven de voorruit te komen.
Ik wil het simpel met de kwast of roller doen zodat het minder op valt en ik schrijf bewust minder op valt want onzichtbaar zal niet lukken.
Zou mooi zijn maar lukt dat niet is het ook niet erg anders moet ik het laten spuiten maar zoals gezegd dat heb ik er niet voor over.
De gedachte is lossen delen weg schuren - ontvetten - eventueel gronden met ?? en dan aflakken met de 2K lak
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Behandeling bij verf afbladderen



Bericht door appellover »

Probleem is dat er meer van die plekjes komen .Hechtingsprobleem.
Je wilt het redelijk netjes repareren zonder veel kosten.
Zoals eerder vermeld moet eigenlijk alles kaal.
Maar ik zou het voorlopig zo doen,schuren en dan de randjes beetje uitschuren zodat er geen strakke scherpe randen meer zijn.
Hechtprimer (allgrund) licht schuren en dan met spuitbus ,oplosmiddelhoudende (Alkyd) glanslak.
Hoeft geen 2K te zijn voor zulke kleine oppervlakten.
Het is een eenvoudige oplossing maar toont weer redelijk netjes.

Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Behandeling bij verf afbladderen



Bericht door gsm »

Dat klopt Ron het zal waarschijnlijk doorgaan met het bladderen en juist daarom wil ik het voorlopig redelijk netjes goedkoop repareren.
Is een nieuwe primer noodzakelijk ?
Is de bestaande primer die er nog goed op zit de oorzaak en onvoldoende om daar direct de glanslak op te doen ?
Ik vraag dat niet uit bezuinigingsoogpunt maar wil geen onnodige handelingen uitvoeren. :wink:
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Behandeling bij verf afbladderen



Bericht door appellover »

Die bestaande, donkere,grondlaag is waarschijnlijk juist het probleem,dus eerst hechtprimer gebruiken .
Heb dit probleem in mijn werk vroeger regelmatig meegemaakt,was meestal een watergedragen overschilderen met een oplosmiddelhoudend .
Allgrund is watergedragen alkyd dus kun je overschilderen of spuiten met een oplosmiddelhoudende glanslak.
Hechtprimer in dunne laag opbrengen is alleen voor hechting en beschermd verder niet,is ook niet nodig.
Zo weinig mogelijk afplakken,krijg je alleen maar zichtbare randen van.
Bij het schuren een machine of schuurblokje gebruiken om de overgang van de toplaag en primer onzichtbaar weg te schuren.

Gr.Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Behandeling bij verf afbladderen



Bericht door gsm »

Top bedankt :thumbup: , dan ga ik het zo doen. :bow:
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Behandeling bij verf afbladderen



Bericht door ducati 900 »

Zoals juanv beschrijft en dan rollen ipv. spuiten, maar eerst wel ALLE witte verf eraf.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Behandeling bij verf afbladderen



Bericht door appellover »

Ben,dat wil hij niet,gewoon voor de deur op straat,beetje bijwerken.
Als je het mooi wil hebben moet alles kaal ( voor de Belgen “bloot staal”)ook de primer er af,want die zorgt voor het probleem.
Alle verf hecht (behalve striplak en zg.macaronicoating)het is altijd de ondergrond wat problemen geeft.

Ron.
Laatst gewijzigd door appellover op vr 15 mei 2020, 12:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Challenger Genesis 388 eb 2016
Arnor
Berichten: 302
Lid geworden op: vr 23 okt 2009, 17:37

Re: Behandeling bij verf afbladderen



Bericht door Arnor »

Ik ben benieuwd hoe dit bijwerken gaat. Zelf ben ik jaren geleden ook bezig geweest plekken bij te werken. Het bladderen gaat echter gewoon door. Ik heb nu allemaal eilandjes van de bijgewerkte plekjes met daaromheen kale plekken die zijn afgebladderd .......
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Behandeling bij verf afbladderen



Bericht door appellover »

Komt moment dan ben je aan de beurt,of verkopen.

Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Behandeling bij verf afbladderen



Bericht door gsm »

Ik ben mij daar van bewust maar om nu voor 2 plekken de hele bus te laten overspuiten vind ik teveel geld want dan moet ik alles uit handen geven
Plek schuren en bijwerken kan nog voor de deur
Maar je heb gelijk het is een tijdelijke oplossing

Zijn er mensen die de bus hebben laten overspuiten en aan welke prijs moet ik dan denken ?
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Behandeling bij verf afbladderen



Bericht door ducati 900 »

appellover schreef:
vr 15 mei 2020, 12:24
Ben,dat wil hij niet,gewoon voor de deur op straat,beetje bijwerken.
Als je het mooi wil hebben moet alles kaal ( voor de Belgen “bloot staal”)ook de primer er af,want die zorgt voor het probleem.
Alle verf hecht (behalve striplak en zg.macaronicoating)het is altijd de ondergrond wat problemen geeft.

Ron.
Kan op straat ook wel hoor, schuren tot op de grondlaag, primer erop, 2k grongverf erop met de roller en daarna
1 of 2 x met 2 k afrollen.
Gaat echt prima op straat, droogt snel, weinig last van stof.
Daarna met gele comandant poljisten en je ziet het verschil niet meer met gespoten.
Maar ja, je moet niet lui zijn....

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Behandeling bij verf afbladderen



Bericht door Bas vd laar »

Dit is best wel een mooie camper.
Ik zou hem naar een spuitbedrijf brengen, zo duur is dat nou ook weer niet.
Plaats reactie