Kogeldruk van mijn trekhaak?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Kogeldruk van mijn trekhaak?



Bericht door myway »

Dat er geen trekgewicht op het kenteken staat is normaal bij een ouder voertuig.
Bij mijn camper staat er ook nul bij de RDW
Echter had je toen een inlegvel bij het kenteken en daar staat op dat mijn camper 1600 kg mag trekken.
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Kogeldruk van mijn trekhaak?



Bericht door bertt »

Ik vind er niets mis met die trekhaak. Die U profiel is 5 mm dik, dat is stevig. Die dwars stangen zien er wat verroest uit, maar zijn als extra versteviging vaak standaard ook bij tegenwoordige nieuwe haken. Ik heb een wat duurdere fabriekshaak, daar worden ze als extra bijgeleverd om zijdelinkse krachten tov het chassis op te vangen. Aangezien ik een zwaar ALkO chassis tot achteraan heb lopen, heb ik ze niet hoeven te monteren.
Ik zou hier gewoon wat zwaars achter durven te hangen.
Voor een motorscooter op de trekhaak te hangen zou ik wel eerst even kijken hoe goed die dwarsbalk aan de camper is gemonteerd, of dat goed stevig is.

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Kogeldruk van mijn trekhaak?



Bericht door Janpinz »

Die schoren doen niet veel tegen het torderen van de dwarsbalk. Ík zou daar zeker geen zware last aan durven hangen. Maar ik heb altijd alles al te zwaar gebouwd, zal mn opvoeding wel zijn..🙄
isoplus
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Kogeldruk van mijn trekhaak?



Bericht door isoplus »

Die schoren zijn gewoon stukken plat, die buigen bij de geringste belasting.
Er horen op zijn minst schoren onder van u profiel, kokerprofiel of buis.
In de bodem tegen de balk waaraan de trekhaak zit is een flinke vochtplek te zien.
Op zich geen probleem maar dat stukkie triplex gaat geen stevigheid geven, bij zo'n campertype is, als je mazzel hebt, de max. belading van de garage 250kg .
Ik betwijfel zelfs of daar een hulpframe onder zit.
Daar kom je snel genoeg achter door er even onder te kijken.
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Kogeldruk van mijn trekhaak?



Bericht door AadenAnke »

Ik denk een eigenbouwsel! De sterkte zal voor een groot deel bepaald worden door de langsbalken van de wagen en de bevestiging daar aan. Scooter wat weegt die? Ik zou het niet doen. Maar ja mijn bijnaam is zaadje vast dus dat zegt ook niet alles

Gr. Aad
Burnerchief
Berichten: 398
Lid geworden op: di 17 feb 2015, 19:26
Locatie: Waar mijn camper staat

Re: Kogeldruk van mijn trekhaak?



Bericht door Burnerchief »

Geen trekgewicht bij rdw is niks trekken klaar.
Een fietsendragertje zou nog kunnen max 50 kilo totaal maar dan houdt het hard op als ik de constructie zo bekijk en ja wij zijn een Brink erkend inbouwstation.
Ik repareer alles met en zonder stekker

Onze woning een Hymer Camper op basis Fiat 290 14 2,5d van 1991

Volg ons op https://lnkd.in/d7jHX3T
Code 2021

Navigeer met een ipad pro cellulair met Magic Earth (offline)

Genietend van het Pensioen!
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Kogeldruk van mijn trekhaak?



Bericht door myway »

Dan weet je waarschijnlijk ook dat bij oudere voertuigen een inlegvel bij het kenteken zit en er bij de RDW niets geregistreerd staat.
Als dat inlegvel niet aanwezig is is er niets geregistreerd.
Maar het lijkt mij een zelfbouw constructie
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Kogeldruk van mijn trekhaak?



Bericht door de Jonckheer »

Eigenbouw is niet per definitie verkeerd. Die balk is dik zat en wat komen er nu helemaal voor verticale krachten op? Zet de kogeldruk op 50 kg en je zit goed. Wat de trekkrachten betreft is het allemaal sterk genoeg als de bevestiging aan het chassis deugdelijk is. Dat paniekvoetbal op zo'n zelfbouw constructie is nergens voor nodig, ik heb ook een zelfgebouwde trekhaak en trek daar al 11 jaar lang mijn 1700 kg zware aanhanger plus auto aan door Europa. :mrgreen:
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Kogeldruk van mijn trekhaak?



Bericht door kampo »

Op basis van 2 foto's valt hier niets over te zeggen.
Behalve dat het er niet echt stevig uitziet.
Ik zou er door een vakman laten naar kijken.
Het is te gevaarlijk.
Groeten Kampo
isoplus
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Kogeldruk van mijn trekhaak?



Bericht door isoplus »

De vraag van TS was duidelijk, de kogeldruk kan wel 100 kg zijn in de door hem getoonde constructie.
E.a. wil nog niet zeggen dat je er een motorscooter van 150 kg op kan zetten of er 1000 kg mee kunt gaan verslepen.
Zodra je gaat rijden, door kuilen en over drempels gaat of een noodstop moet maken wordt de dynamische belasting vele malen groter als de statische belasting bij stilstand.
TS is het best geadviseerd eens te kijken hoe bij dat type camper een officiële trekhaakconstructie eruit ziet.
Dan het bestaande spul aanpassen of laten aanpassen, heus de achterbalk op zich is stevig genoeg echter enige solide krachtenbundeling naar het Fiatframe ontbreekt en is nu gewoon gevaarlijk voor iets anders als 2 lichte fietsen die samen wellicht 50 kg wegen.
Iets anders adviseren is op zijn minst lichtzinnig en daarvoor zou ik niet graag verantwoordelijk willen zijn :cheers:
Eura1
Berichten: 303
Lid geworden op: di 26 nov 2019, 15:17

Re: Kogeldruk van mijn trekhaak?



Bericht door Eura1 »

Ik zou toch eens graag een groter plaatje willen zien van de onderkant , met deze foto’s heb je enkel het gissen .
Grtz
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Kogeldruk van mijn trekhaak?



Bericht door bertt »

Inderdaad, je kan wel zeggen dat het niet deugt, maar zoals ik eerder schreef, het hangt er van af hoe die achterbalk aan het chassis zit.
Ik weet niet of er Fiat chassis onder die Kip zit of een Alko en of er een hulpchassis onder zit of een chassis tot het einde.

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7518
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: Kogeldruk van mijn trekhaak?



Bericht door eef van baal »

die trekhaak stond nooit vermeld op een wagen uit 1986, maar ging er een trekhaak onder kreeg je er een inlegvel van.
die strip schoren zijn sterk genoeg ik kan het niet goed zien maar vermoed dat het een AKO chassis is (met torsie as).
de kogel druk ligt tussen de 50 en 100 kg
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Kogeldruk van mijn trekhaak?



Bericht door Janpinz »

Schoren zijn sterk genoeg. Ja, maar in de verkeerde richting!
Plaats reactie