Buigende vloer: zowel boven- als onderkant

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: Buigende vloer: zowel boven- als onderkant



Bericht door Peter12 »

Hoi Gobert, precies zo. Met een overmaatse injectiespuit, eerst gaten maken om de 10 centimeter en de camper waterpas zetten.
Anders vrees ik voor een smeerboel :-B
Pleasure is the path of joy
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Buigende vloer: zowel boven- als onderkant



Bericht door Vertrokken2 »

Ik deed het met epoxyhars. Een grotere troep is er niet (huid beschermen), maar het ging niet lopen omdat de boel niet waterpas stond.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: Buigende vloer: zowel boven- als onderkant



Bericht door Peter12 »

Ja inderdaad epoxyhars. Die heb ik ook staan. En inderdaad handen goed beschermen had ik al begrepen van verschillende bronnen. Het is geen spul om zo te verwerken nee. Ik heb injecteerepoxy bij Polypox gekocht. Benieuwd of het gewenste effect wordt bereikt.
Pleasure is the path of joy
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Buigende vloer: zowel boven- als onderkant



Bericht door Vertrokken2 »

Ik ken een epoxyverwerker die zijn handen gedachteloos in de zakken van zijn overal stak. Dat heeft ie geweten. De volgende dag had ie sinaasappels en paste hij niet meer in zijn broek.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: Buigende vloer: zowel boven- als onderkant



Bericht door Peter12 »

Dank voor de waarschuwing! Mijn handen hebben al genoeg geleden van de polymax, dus met de epoxy zal ik nog beter opletten waar het spul allemaal naartoe vloeit :thumbup:
Pleasure is the path of joy
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: Buigende vloer: zowel boven- als onderkant



Bericht door Peter12 »

Weer een stukje verder om het sponzige van de vloer te verhelpen. Heb gaatjes van 6mm gemaakt om de 10cm om later vol te laten lopen met injecteerhars. Heb met een schuifmaat alle gaten nog een keer "bewerkt" om zeker te zijn dat ze tot de onderste plaat lopen, zonder dat ik die beschadig. Dan meet ik in veel gaten 3,5 a 3,6 cm. Het extreemste was 3,9 in 2 gaten, voor de rest alles daar tussenin. Met polystyreen van 3cm en een plaatdikte van 4mm met daarop vinyl voelde dat niet slecht aan. Ik had erger verwacht. Hebben jullie nog tips voor de do's en don'ts buiten goede bescherming voor mezelf? Zouden jullie bv deuvels in de gaten slaan nadat ze vol zijn of juist niet en waarom dan wel of niet? Hoor het graag!

Hieronder de foto's, het is een heel gebied dat ik moet doen, van het vaste bed achter tot aan de banken voorin (einde keuken ongeveer) en dan van de koelkast tot aan de ingang.
Bijlagen
IMG_3748.jpg
IMG_3748.jpg (105.35 KiB) 233 keer bekeken
IMG_3747.jpg
IMG_3747.jpg (87.44 KiB) 233 keer bekeken
IMG_3749.jpg
Het aluminium T-profiel van tussen de achterwielen gefotografeerd. Scheelt al enorm.
IMG_3749.jpg (74.22 KiB) 233 keer bekeken
Pleasure is the path of joy
Hymerferry
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 20:47

Re: Buigende vloer: zowel boven- als onderkant



Bericht door Hymerferry »

Je maakt nu een soort staanders waar de bovenplaat in theorie nog langs kan zakken, ze staan niet onder de plaat maar feitelijk ernaast. Ik heb deze reparatie ook een keer gedaan en daar met een oud tandartshaakje (ooit uit de dump meegenomen) rondom onder het gat in de bovenplaat een groter cirkeltje vrijgemaakt van het isolatie schuim. Dan loopt het hars daar wat breder uit en zit het ook echt onder de plaat zodat het meer draagkracht geeft.

Bij mijn Hymer (zelfde model, enkel asser) was het smalle baantje tussen achterwielkuip en zijwand aan beide zijde aangetast, misschien nog even goed bekijken bij jouw camper. Zag dat bij meer van deze Hymers.
Laatst gewijzigd door Hymerferry op za 09 mei 2020, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: Buigende vloer: zowel boven- als onderkant



Bericht door Peter12 »

Dank voor de tip! Dat lukt me met wat stevig materiaal wel bv een inbussleuteltje (klein) en wat te doen met deuvels? Wel of niet?
Pleasure is the path of joy
Hymerferry
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 20:47

Re: Buigende vloer: zowel boven- als onderkant



Bericht door Hymerferry »

Nou, die hars wordt echt keihard dus daar is het niet voor nodig. Wel even kijken of je isolatiemateriaal niet wegsmelt met het soort hars wat je gebruikt, soms geeft dat rare chemische reacties.
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Buigende vloer: zowel boven- als onderkant



Bericht door Vertrokken2 »

Een deuveltje hoeft er niet in. De hars wordt bikkelhard. Geef het wel voldoende droogtijd. Het droogt minder snel als bijv polyesterhars.Als je klaar bent kom er dan gewoon een uurtje of 24 niet meer op.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: Buigende vloer: zowel boven- als onderkant



Bericht door Peter12 »

Dank voor het advies. Zat zelf om die redenen ook al zwaar te twijfelen. Waarom een deuvel in t gat steken als het spul zelf al keihard wordt. Wat betreft wegsmelten weet ik niet. Het is epoxyhars 2 componenten die geen oplosmiddel bevat. Het zou dus mee moeten vallen. Gaat om deze:

https://www.polyservice.nl/epoxyhars-se ... rhars.html
Pleasure is the path of joy
Will
Berichten: 3551
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Buigende vloer: zowel boven- als onderkant



Bericht door Will »

Ik zei eerder in dit topic permapur maar ik bedoelde epoxy twee componenten hars. :oops:
Wel een zwaar voorwerp op de vloer leggen anders bolt de vloer op.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: Buigende vloer: zowel boven- als onderkant



Bericht door Peter12 »

Het spul zet toch niet uit? Wordt toch alleen maar hard?
Pleasure is the path of joy
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7481
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Buigende vloer: zowel boven- als onderkant



Bericht door ducati 900 »

Een grote kluit uithardende epoxy wil wel flink warm worden, wil zelfs wel gaan branden.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Plaats reactie