Spanning op metalen delen
Re: Spanning op metalen delen
Andere hypothese..
Snoer van de walstroom bij de paal eruit getrokken. Aan de camperkant er nog in en ligt parallel aan de grondkabel van de paal? Omvormer heeft de nul aan het chassis gelegd....
Snoer van de walstroom bij de paal eruit getrokken. Aan de camperkant er nog in en ligt parallel aan de grondkabel van de paal? Omvormer heeft de nul aan het chassis gelegd....
Re: Spanning op metalen delen
Vandaag nog maar eens gevoeld, het best voel ik het aan de uitlaat( is relatief nieuw dus niet roestig), het prikt echt behoorlijk, geen flauwekul. Ik heb geprobeerd te meten, dat is echter heel lastig, soms even max 12 volt en dan loopt het terug naar 2-3 V. Geen walstroom, is er al 5 maanden af en sindsdien niet meer aangesloten geweest. Ik zal de volgende keer ( zal wel begin vlg week worden) de inverter eens loskoppelen en vervolgens de zonnepanelen. Dan maar eens voelen , wellicht kan ik dan in ieder geval iets uitsluiten. Heel fijn dat er zo velen zijn die meedenken, nogmaals dank daarvoor.
mvrgoet en een fijn weekend gewenst, Rob.
mvrgoet en een fijn weekend gewenst, Rob.
Re: Spanning op metalen delen
gelukkig is het niet vaak nodig om aan de uitlaat te voelen
maar hoe is er gemeten?, waar zet je met meten de meetpennen op?
jos
maar hoe is er gemeten?, waar zet je met meten de meetpennen op?
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19155
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Spanning op metalen delen
Hij voelt het "aan zijn lichaam" dus heb ik geadviseerd eens te meten met de zwarte pen tussen
je natgelikte duim en wijsvinger, met de rode pen meten op het metaal van de auto.
Ik heb op die manier wel eens 60V wisselspanning gemeten op een waterleiding waarvan de kraan
ook 'prikte' volgens de eigenaar.
je natgelikte duim en wijsvinger, met de rode pen meten op het metaal van de auto.
Ik heb op die manier wel eens 60V wisselspanning gemeten op een waterleiding waarvan de kraan
ook 'prikte' volgens de eigenaar.
- Peter LMC
- Berichten: 10155
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Spanning op metalen delen
Vorig jaar in PT het zelfde aan de hand gehad met mijn camper.
Een tinteling als je met bv blote voeten op trede van het trapje ging staan en met de andere op de grond.
Zelf duidelijk gevoeld en ook de honden en mijn vrouw.
Het was constant aanwezig en niet zomaar mee en dan.
De honden kermden het uit toe deze op het trapje gingen staan en wilde niet meer in de camper.
Alleen met een grote sprong en dan de trap trede over slaan.
Ook een mede Camperaar met een eigenbouw MB 613 (oudje) had het zelfde.
Maar dit pas 2 dagen na ons.
De gemeten spanning was maar 0.9 volt wissel stroom .
Gemeten met de universeel meter op wisselstroom (natuurlijk) en een pen in de grond en een op de trap trede.
Ik dacht eerst dat het aan de paalstroom lag maar met de stekker er uit was het nog aanwezig.
Ik heb dagen lopen meten en zoeken wat de oorzaak was.
Vele stekkers los en zekeringen er uit, zonnepanelen uitschakelen, vrieskist (24 volt) etc.
Paalstroom kabel los etc.
Camping eigenaar erbij maar wist ook geen raad.
De rest van dat verhaal bespaar ik.
Ik heb daar terplekke een stalen pen, van 30 cm, in de grond geslagen en met een startkabel van mijn trekhaak naar deze pen.
Wel een paar gieters water er aan gegoten.
Toen was het probleem van de tinteling weg.
Maar na een paar dagen was het weer terug, en weer opnieuw water aan de stalen pen gegoten en weer weg.
Nu is het toeval dat er een Nederlander staat die dit probleem kende uit de melkstallen industrie.
En daar kwam het ook voor bij koeien die niet meer gemolken wilde worden in de melkstal.
Heel verhaal maar je leert daar dan weer wel wat van.
Hier zat het probleem in de elektronica van deze stalinrichting.
Hier was hier gewoon een condensator die een lekspanning door liet.
Ik denk dat dit bij mij ook ergens de oorzaak was.
We hebben samen vele malen lopen en zitten meten (met een biertje) maar kwamen er niet uit.
Tot op heden heb ik bij mij de oorzaak nog niet gevonden maar deze is nu ook niet meer aanwezig.
Wat de oorzaak was weet ik nog steeds niet en volg dit topic daarom met veel interesse.
Een tinteling als je met bv blote voeten op trede van het trapje ging staan en met de andere op de grond.
Zelf duidelijk gevoeld en ook de honden en mijn vrouw.
Het was constant aanwezig en niet zomaar mee en dan.
De honden kermden het uit toe deze op het trapje gingen staan en wilde niet meer in de camper.
Alleen met een grote sprong en dan de trap trede over slaan.
Ook een mede Camperaar met een eigenbouw MB 613 (oudje) had het zelfde.
Maar dit pas 2 dagen na ons.
De gemeten spanning was maar 0.9 volt wissel stroom .
Gemeten met de universeel meter op wisselstroom (natuurlijk) en een pen in de grond en een op de trap trede.
Ik dacht eerst dat het aan de paalstroom lag maar met de stekker er uit was het nog aanwezig.
Ik heb dagen lopen meten en zoeken wat de oorzaak was.
Vele stekkers los en zekeringen er uit, zonnepanelen uitschakelen, vrieskist (24 volt) etc.
Paalstroom kabel los etc.
Camping eigenaar erbij maar wist ook geen raad.
De rest van dat verhaal bespaar ik.
Ik heb daar terplekke een stalen pen, van 30 cm, in de grond geslagen en met een startkabel van mijn trekhaak naar deze pen.
Wel een paar gieters water er aan gegoten.
Toen was het probleem van de tinteling weg.
Maar na een paar dagen was het weer terug, en weer opnieuw water aan de stalen pen gegoten en weer weg.
Nu is het toeval dat er een Nederlander staat die dit probleem kende uit de melkstallen industrie.
En daar kwam het ook voor bij koeien die niet meer gemolken wilde worden in de melkstal.
Heel verhaal maar je leert daar dan weer wel wat van.
Hier zat het probleem in de elektronica van deze stalinrichting.
Hier was hier gewoon een condensator die een lekspanning door liet.
Ik denk dat dit bij mij ook ergens de oorzaak was.
We hebben samen vele malen lopen en zitten meten (met een biertje) maar kwamen er niet uit.
Tot op heden heb ik bij mij de oorzaak nog niet gevonden maar deze is nu ook niet meer aanwezig.
Wat de oorzaak was weet ik nog steeds niet en volg dit topic daarom met veel interesse.
Re: Spanning op metalen delen
Zoals Aloys aangeeft heb ik inderdaad gemeten met een pen op de uitlaat ( maar het prikgevoel is op alle metalen delen te voelen) en een pen tussen natgemaakte vingers, terwijl ik buiten stond. Ook heb ik gemeten tussen uitlaat en een pen in de grond geduwd....geen verschil merkbaar/meetbaar. Het verhaal van Peter LMC komt mij dus heel bekend voor. Via PB heb ik van een medeforumlid het advies gekregen om eens te kijken naar de aarding van EBL en inverter. EBL weet ik niet, maar de inverter heb ik niet een aarde gelegd, terwijl er volgens mij ( zo uit het hoofd) wel een aardaansluiting opzit, ga ik volgende week dus bekijken/uitvoeren. Groet Rob.
- Peter LMC
- Berichten: 10155
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Spanning op metalen delen
Heel herkenbaar Rob.
De aarding heb ik ook nagelopen.
Ligt in de aggregaatkist aan de massa van chassis.
Ook kabels naar paal doorgemeten en los vast.
Ook is er daar , in PT, nog een bedrijf bij geweest die het netwerk aldaar doorgemeten heeft.
Ingeschakeld door de campingeigenaar omdat er nog een camper last van had.
Ook mijn camper aan de 230volt kant door deze monteur door gemeten met zijn apperatuur.
Helemaal geen fout te vinden, niet aan mijn camper en ook niet aan het netwerk daar.
Maar wat wel vreemd was, (vond deze monteur ook) dat het niet weg was als ik de 230 volt weer aansloot aan de paal.
Maar met een eigen pen in de grond met startkabel dan was het wel weg.
Startkabel los en het was weer terug.
De monteur verklaarde het, dat de aarding vanuit de camping te ver weg in de grond zat.
Hierdoor ergens een hele kleine overgangsweerstand in de aardkabel die verhinderde dat deze kleine spanning wegvloeide naar aarde.
Het advies naar de camping toe was om er daar bij het verdeel punt een extra aarde te slaan.
Zelf ben ik maar gestopt met zoeken.
Tot heden heb ik het verschijnsel niet meer geconstateerd.
Maar toch volg ik het topic met aandacht.
De aarding heb ik ook nagelopen.
Ligt in de aggregaatkist aan de massa van chassis.
Ook kabels naar paal doorgemeten en los vast.
Ook is er daar , in PT, nog een bedrijf bij geweest die het netwerk aldaar doorgemeten heeft.
Ingeschakeld door de campingeigenaar omdat er nog een camper last van had.
Ook mijn camper aan de 230volt kant door deze monteur door gemeten met zijn apperatuur.
Helemaal geen fout te vinden, niet aan mijn camper en ook niet aan het netwerk daar.
Maar wat wel vreemd was, (vond deze monteur ook) dat het niet weg was als ik de 230 volt weer aansloot aan de paal.
Maar met een eigen pen in de grond met startkabel dan was het wel weg.
Startkabel los en het was weer terug.
De monteur verklaarde het, dat de aarding vanuit de camping te ver weg in de grond zat.
Hierdoor ergens een hele kleine overgangsweerstand in de aardkabel die verhinderde dat deze kleine spanning wegvloeide naar aarde.
Het advies naar de camping toe was om er daar bij het verdeel punt een extra aarde te slaan.
Zelf ben ik maar gestopt met zoeken.
Tot heden heb ik het verschijnsel niet meer geconstateerd.
Maar toch volg ik het topic met aandacht.
Re: Spanning op metalen delen
Jammer, een gemiste kans.RobMG schreef: ↑vr 08 mei 2020, 16:48Vandaag nog maar eens gevoeld, het best voel ik het aan de uitlaat( is relatief nieuw dus niet roestig), het prikt echt behoorlijk, geen flauwekul. Ik heb geprobeerd te meten, dat is echter heel lastig, soms even max 12 volt en dan loopt het terug naar 2-3 V. Geen walstroom, is er al 5 maanden af en sindsdien niet meer aangesloten geweest. Ik zal de volgende keer ( zal wel begin vlg week worden) de inverter eens loskoppelen en vervolgens de zonnepanelen. Dan maar eens voelen , wellicht kan ik dan in ieder geval iets uitsluiten. Heel fijn dat er zo velen zijn die meedenken, nogmaals dank daarvoor.
mvrgoet en een fijn weekend gewenst, Rob.
Halve en onduidelijke tests dat schiet niet op. Om een diagnose te stellen moet je juist meten en precies formuleren.
Ik dacht je nochtans op het juiste pad geholpen te hebben.
Doe de meting met een true RMS voltmeter. en zet je meet pennen op de juiste plaats.
Het probleem komt uit je inverter. Bewijs het, zoals ik gedaan heb op de foto.
Er zit in dit draadje weer heel veel ruis op de lijn.
Het lijkt dat we op café aan de toog zitten, zo veel verhalen ...
Ik ga dat niet allemaal zitten corrigeren en tegenspreken.
Groeten Kampo
Re: Spanning op metalen delen
Ik ben je even kwijt Kampo, als ik het allemaal goed interpreteer meet jij 123 VAC, tussen? en ? Mij niet helemaal duidelijk, maar ik denk te zien een bevestigingsschroef van de 230 V contactdoos ( metalen carrosserie als ik het goed zie?) en de rode meetpen naar een metalen deel van "het gebouw"'? Nogmaals is het mij niet helder, wellicht wil je dat wat nader toelichten? Verder gaat het bij jouw bijdrage om een situatie waar de 230 V kennelijk is aangesloten, zoals eerder aangegeven is dat bij mij niet het geval. Wellicht kun je me aangeven wat dan de gemiste kans is, waarvoor mijn dank. mvrgroet Rob.
Re: Spanning op metalen delen
al eens gemeten/gevoeld met de accupolen van hh accu en van startaccu los, en de paalaansluiting ook
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Spanning op metalen delen
Niet iedereen heeft een echte vaak dure voltmeter om dit te meten. Vaak wordt er verwezen naar een zeer eenvoudige meter van bv Ali of de Action. Schoenmaker blijft bij uw leest, of vraag een vakman om dit te controleren.
Re: Spanning op metalen delen
Dat is onzin, het gaat er hier niet om hoe precies en nauwkeurig je voltmeter is, met zo’n ding van een paar € (en misschien wel 10% miswijzing) kun je hier ook foutzoeken, en dan gaat het niet om of je zeg 40 of 44 V meet.
Het is meer het ontbreken van de kennis van onderliggende theorieën en logisch nadenken waarom het waarom het zo moeilijk is of lijkt.
Het is meer het ontbreken van de kennis van onderliggende theorieën en logisch nadenken waarom het waarom het zo moeilijk is of lijkt.
Re: Spanning op metalen delen
Als U echt geen geld wilt uitgeven kunt U die test ook doen met een neon lampje of een 220 volt spanning zoeker.