Spanning op metalen delen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Spanning op metalen delen



Bericht door TestCase »

seth_space schreef:Je spreekt nu over zonnepanelen ( meervoud!) aanankelijk had je het over 1 paneel.
Zeg dat een paneel ca 20V kan leveren dan kan een seriegeschakelde set van bijv 3 al 60V opleveren. Dat is voelbaar en merkbaar, mogelijk zelfs al bij 2 stuks.
Die zonnepanelen hebben een spanning tussen de + en - pool van het zonnepaneel maar geen spanning t.o.v. aarde waar TS op staat. Alleen wanneer TS beide polen van zonnepaneel aanraakt kan hij iets voelen.
Spanning kun je niet zomaar voelen, dit kan alleen wanneer zowel de + als de - op verschillende plaatsen het lichaam raken. Bij bijv. het stopcontact gebruiken we de aarde als min wanneer je dan de plus aanraakt dan voel je spanning want je staat op de min. (Plus en min zijn hier verkeerde begrippen bij wisselspanning maar voor de duidelijkheid gebruikt.)

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Spanning op metalen delen



Bericht door TestCase »

Joske schreef:Statische ontlading is het niet, dat is een tik en daarna niet meer.
Wat niet langsgekomen is, is de invloed van vocht, regen....
Een felle/direkte ontlading is inderdaad een tik maar een slechte ontlading resulteert in haren die rechtop gaan staan, een prikkeling aan de rug van de hand.
Bij vocht/regen kan statische electriciteit slecht opbouwen want ontlaadt direkt.
Nu is het erg droog, hygrometer onder de 20% bij mij, dus opbouw en vasthouden van statische electriciteit is snel een feit.
Heb je jezelf en camper ontladen dan is het weer even over.

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
RobMG
Berichten: 249
Lid geworden op: di 19 apr 2016, 20:58
Locatie: Hoevelaken

Re: Spanning op metalen delen



Bericht door RobMG »

@Set space: je hebt gelijk, dat was niet duidelijk. Het zijn 2 kleine panelen, ca 40 cm breed x 120 cm. Groet Rob.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8595
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Spanning op metalen delen



Bericht door seth_space »

@testcase, als je uitgaat van een fout ergens dan is het m.i. heel goed mogelijk om bijv een object met lekstroom aan te raken en tevens de massa van de camper. Je voelt dan de "volle" lekstroom.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Spanning op metalen delen



Bericht door frank_h »

Heb je al eens geprobeerd wat er gebeurt wanneer je hem in het donker aanraakt? Dan werken de zonnepanelen niet en kun je dat al uitsluiten als oorzaak.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Spanning op metalen delen



Bericht door kampo »

TestCase schreef:
do 07 mei 2020, 14:19
kampo schreef:Meestal kan je meten hoeveel volt er tussen je chassis en de aarding staat.
Er kan alleen spanning, potentiaalverschil, tussen chassis en aarde zijn wanneer er op een of andere wijze de andere kant van die spanningsbron, de 'min', ook met aarde verbonden is anders zweeft alles en voel je dus niets.
Statische lading kun je met dvm echt niet meten en wanneer TS chassis vastpakt voelt ie niets dan is alles natuurlijk al ontladen.
Maar meten kan natuurlijk geen kwaad alleen is het de vraag wat meet je dan? Welke 'aarde' gebruik je als referentie?

//Kees.
Ik was aan het wachten op je reactie :-B
Hier zie je zo een meting...
Er staat 123VAC tussen voertuigcarrosserie en de aarding op een metalen deel van het gebouw (die rode meetpen kan je niet zien).
Dat voel je niet als je in het voertuig staat maar wel als je met je bezwete voeten op de grond staat en met je hand de carrosserie vastpakt.

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Spanning op metalen delen



Bericht door TestCase »

Maar dan heb ik zo maar het idee dat er ergens walstroom aan de camper is aangesloten, hoeft niet gebruikt te worden maar aangesloten is voldoende. Of je gebruikt de omvormer van de camper voor spanning buiten de camper en iets zit niet goed, fout in snoeren iets stuk?
Dit fenomeen doet zich ook voor wanneer je de steker van een geaard apparaat, computer, in een wandcontactdoos zonder randaarde steekt, raak dan de computerkast maar eens aan. Dit komt door capacitaire werking van bijv. de voeding.
(Een meting zonder goed onderzoek overtuigd mij niet.)

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2121
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Spanning op metalen delen



Bericht door jaap van duijn »

@Kampo en Kees.

Ik heb dit gehad in mijn Engelse caravan.Daar zit een fase aanwijzing in.
De caravan was een Engelse uitvoering (zelfs de ingang eur links, en is door importeur voorzien van (normale Europesche) shuko stekker, en WCD's daar bleek na bijna alles los gehaald te hebben 1 tiertje van een voeding draad aan een WCD tegen aarde te zitten.
En was mijn meting fase t.o.v aarde 80 volt.
Nadat het goed gezet was 231Volt en groene lampje keurig aan en altijd gebleven - als ik de wal voeding goed binnen kreeg, anders even stekker draaien.
Dus Uw meting komt mij zeer bekend voor en toonde dat iets mis is toch?

grtn Jaap van Duijn.
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Spanning op metalen delen



Bericht door jansloos »

Het is gewoon statische electriciteit.
Net zoals in het begin Electra werd ontdekt met die grote draaiende wielen zoals nog te zien in 't Boerhave museum in leiden.

Als je een pool vasthield, ging je haar overeind staan.

Statische electriciteit. Waarvan de spanning nog niet zo hoog is de er een vonk overspringt. De doorslagspanning.

Kan door nylon en wollen kleding, en vloerbedekking,
Zoals wrijven met een benen kam op je wollen trui. Ook de truk met wrijven aan een ballon en dan bij een dunne waterstraal die afbuigt.

Allemaal statisch.
Laatst gewijzigd door jansloos op vr 08 mei 2020, 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Spanning op metalen delen



Bericht door TestCase »

jaap van duijn schreef:@Kampo en Kees.

Ik heb dit gehad in mijn Engelse caravan.Daar zit een fase aanwijzing in.
De caravan was een Engelse uitvoering (zelfs de ingang eur links, en is door importeur voorzien van (normale Europesche) shuko stekker, en WCD's daar bleek na bijna alles los gehaald te hebben 1 tiertje van een voeding draad aan een WCD tegen aarde te zitten.
En was mijn meting fase t.o.v aarde 80 volt.
Nadat het goed gezet was 231Volt en groene lampje keurig aan en altijd gebleven - als ik de wal voeding goed binnen kreeg, anders even stekker draaien.
Dus Uw meting komt mij zeer bekend voor en toonde dat iets mis is toch?

grtn Jaap van Duijn.
Jaap, ik snap volgens mij wat je zegt. Het probleem was weg wanneer je de walstroomsteker omdraaide? Dit kan heel goed. Maar TS gebruikt helemaal geen walstroom aansluiting.
Trouwens vreemd dat je 'aardlek' er niet uitsprong wanneer je iets op 230V aansloot.

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Spanning op metalen delen



Bericht door veetee »

Als het statische elektriciteit zou zijn, dan is het meteen in een fractie van een seconde verdwenen na de ontlading als je het metalen deel hebt vastgepakt. Dat is al meerdere keren gezegd. Dit blijft, en dus denk ik, zoals Jaap in de post hierboven uitlegt, dat er ergens iets in de installatie fout zit.
Ook als de walstroom niet aangesloten is, dan kan het bijv. Van de zonnepanelen komen, die spanning vóór de regelaar kan ook hoog genoeg zijn om te voelen.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Spanning op metalen delen



Bericht door TestCase »

Ergens faal ik in mijn uitleg waarom het niet van bijv. de zonnepanelen kan komen, het begrip komt niet over.
Ook vindt ik het jammer dat er wordt geroepen zonder enige onderbouwing, dan kan ik misschien begrijpen waarom men dit denkt.
(Ik leg mijn moede hoofd maar even te rusten en reageer niet meer zo snel)

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Spanning op metalen delen



Bericht door kampo »

Nee op basis van de uitleg van TS is het geen statische elektriciteit.
Van de solarstroom, trein of hoogspanningsleiding kan het ook niet komen.
Als de walstroom niet is aangesloten dan komt het van de inverter, die aan stond ?
Ofwel een defect, ofwel een relais dat een lijn verbindt met het chassis.
Zo was het bij mijn meting waar wel walstroom aanwezig moest zijn om het fenomeen te hebben.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2121
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Spanning op metalen delen



Bericht door jaap van duijn »

@Kees,

Dit was toen de caravan nieuw omgebouwd en ons afgeleverd was.
Dealer had niet goed "gekeken"en op 1st camping keek ik of de fase /nul goed zat, bleek lampje rood.
Dus toen zoeken waar aan ligt het.
En kwam ik er toch pas bij 7e verbinding achter waar het schorte.
Nadien wel degelijk geprobeerd de aardlek te laten afgaan en deze werkte echt wel bij 300ma

Een ieder denkt het zijn maar, ik had dit voorval en wilde dat als mogelijkheid opperen, misschien heeft TS iets, nieuw aangesloten, immers we weten niet alles.

In mijn beleving en met 15 man onder mij op de schepen 1e vraag waar was je bezig. wat deed je en echt 9 op 10 bleek het door en met laatste handeling veroorzaakt.

Voor die wil meten ga U gang, druk maken doen er al genoeg, kunst is om rustig te blijven toch .
groeten Jaap van Duijn
Plaats reactie