Buigende vloer: zowel boven- als onderkant

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ariedekreij
Berichten: 1230
Lid geworden op: vr 23 dec 2005, 17:29
Locatie: Alblasserdam

Re: Buigende vloer: zowel boven- als onderkant



Bericht door ariedekreij »

Will schreef:
di 28 apr 2020, 11:07
Als je de toplaag er uit zaagt blijft de vloer buigen omdat je het verband er uit haalt.

Mvrgr.Wil
Dat klopt natuurlijk! Bij mij is de hard kunststof toplaag los. Dat is anders maar wellicht dat er bij de oplossingen ideeen voor beide problemen komen.
De mooiste dingen kun je niet plannen of naartoe gaan. Ze overkomen je bij toeval.
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: Buigende vloer: zowel boven- als onderkant



Bericht door Peter12 »

Heb inmiddels nog wat kwalijke zaken achter het tandemstel gevonden die echt dringend aangepakt moeten worden. Helemaal achteraan in de hoek van de bergruimte is een stuk compleet weggerot, goed dat ik t zag, mijn tas met skottelbraai staat in die hoek en die wil ik onderweg natuurlijk niet verliezen :-B

Tevens bij de aflaat van het water zat rondom een rotte plek die ik afgelopen maandag aangepakt heb, oude triplex eronderuit gebeiteld en nieuw stuk met polymax weer erin geplakt en rondom afgekit met dat spul. Nu nog Dekaphon erop en dan is dat weer gemaakt. Ik zal nog foto's maken van de andere plekken. Heb voor die plekken in ieder geval een mini invalzaag besteld om wat makkelijker te kunnen verwijderen dan met een beitel alleen met als gevolg geen mooie zaagsnede om de nieuwe plaat makkelijk aan te laten sluiten.
Pleasure is the path of joy
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: Buigende vloer: zowel boven- als onderkant



Bericht door Peter12 »

Vandaag onder de camper verder gekeken en de rotte plekken geïnspecteerd. Onder de schoonwatertank is de vloer onder de camper rot, de balkjes gelukkig niet. Hetzelfde geldt aan de andere kan van de chassisbalk, het balkje dat er loopt is wel vochtig geweest, maar is gelukkig nog hard. Waar ik me over verbaas is de enorme hoeveelheid kit onder en rond de aflaat van de tank, niet normaal veel en hartstikke zacht. Die ga ik er zoveel mogelijk uithalen en vervangen. De zaak moet tenslotte wel op zijn plek blijven bij een volle tank.

Achterin heb ik een ernstiger probleem, daar komt regenwater ergens binnen, maar boven de vloer is alles kurkdroog. Helaas heb ik nog niet kunnen ontdekken waar het door komt. Achter het achterlicht is het droog, de klep is zelf hard en droog, maar is wel nat op de stofborstel op 2 plekken. 1 plek bovenaan bij het scharnier en 1 plek ongeveer daar rechtonder aan de onderkant van de klep. Echter de rubberen rand die de klep afsluit van de binnenkant is helemaal heel. Ik moet hier dus nog verder op inspectietocht.

Hieronder een aantal foto's:
Bijlagen
IMG_3730_copy_1209x1612.jpg
Andere kant van de chassisbalk, hier gaat het nog een stukje verder helaas. Maakt de zaak nog wat gecompliceerder.
IMG_3730_copy_1209x1612.jpg (189.41 KiB) 300 keer bekeken
IMG_3731_copy_1209x1612.jpg
Verlengde van de wateraflaat richting de buitenkant van de camper. Ik heb met mijn beitel een lijn getrokken waar het weer stevig is, vanaf daar ga ik met de invalzaag aan de gang om het triplex te verwijderen.
IMG_3731_copy_1209x1612.jpg (172.58 KiB) 300 keer bekeken
IMG_3729_copy_1209x1612.jpg
Onder de watertank, aflaat in beeld en het aan het vergane triplex er omheen. Hier zie je de dikke kitlaag die ik voor een deel heb verwijderd
IMG_3729_copy_1209x1612.jpg (187.41 KiB) 300 keer bekeken
Pleasure is the path of joy
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: Buigende vloer: zowel boven- als onderkant



Bericht door Peter12 »

En een stuk van de bodem aan de achterkant van de camper met nog grotere problemen. Zoals je ziet aan de natte plekken van de buien van vandaag komt er ergens water binnen via de achterkant.
Bijlagen
IMG_3732_copy_1209x1612.jpg
IMG_3732_copy_1209x1612.jpg (128.45 KiB) 300 keer bekeken
Pleasure is the path of joy
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Buigende vloer: zowel boven- als onderkant



Bericht door frank_h »

Wat zit er aan de achterwand gemonteerd?
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: Buigende vloer: zowel boven- als onderkant



Bericht door Peter12 »

Niks op die plek, de achterbumper. De fietsendragerpunten zitten veel hoger en in t midden. Deze plek zit zeg maar onder het achterlicht.
Pleasure is the path of joy
isoplus
Berichten: 6384
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Buigende vloer: zowel boven- als onderkant



Bericht door isoplus »

Van oudere Hymers is bekend dat het derde remlicht achterop en bovenaan voor lekkerij zorgt, iets om even na te kijken.
Het water loopt dan tussen de isolatie naar het laagste punt dus de bodem.
Bij mijn in 2007 nieuw gekocht camper was dat na 2 jaar al een probleem dat wij geheel toevallig ontdekten omdat wij de bodem gingen coaten.
Dat gedoe onder je watertank kan ook komen door lekkende aansluitingen aan je tank, dus de tank uitwendig droog maken en vullen totdat de tank overloopt.
Dan even goed kijken waar zich water verzamelt, na een uur nog eens kijken en na twee uur nog eens, een klein lekje geeft op den duur toch een rotte bodem.
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: Buigende vloer: zowel boven- als onderkant



Bericht door Peter12 »

Mijn derde remlicht zit achter het raam gemonteerd :wink:
Pleasure is the path of joy
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: Buigende vloer: zowel boven- als onderkant



Bericht door Peter12 »

Foto van de achterkant op de plek waar de vloer de problemen heeft. De stofborstel is dus bij het scharnier in beeld nat.
Bijlagen
20200502_193705_copy_1651x1238.jpg
20200502_193705_copy_1651x1238.jpg (113.36 KiB) 271 keer bekeken
Pleasure is the path of joy
pwhooftman
Berichten: 1825
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Buigende vloer: zowel boven- als onderkant



Bericht door pwhooftman »

Meestal zit die stofborstel aan de buitenkant tussen de klep en het kader, en heeft het kader een iets verhoogde rand aan de binnenrand. Dan is het niet erg dat de stofborstel nat is, want dan zakt het water naar beneden en staat in de rand van het kader. Als je de klep opendoet, en je zou wat water in de onderrand van het kader zetten, stroomt dat dan niet over de rand naar binnen? Zo nee, dan is het goed.

Op de foto kijkend zou het water ook langs de onderste bevestigingen van de ladder kunnen komen (maar die zou dan ook al flink los moeten zitten door verrotting er achter), of langs het horizontale afwerkstripje (kan ook achter de zwarte inlegbies naar binnen gaan), of langs het achterlicht. Maar ik moet zeggen dat dat stuk achterwand er op de foto goed uit ziet. Als je dat stuk bodem achteraan leeg pulkt kun je misschien ook beter zien waar het vandaan komt.

En niet om je angst aan te praten: mijn ervaring is dat de verrotting in de bodem minstens 3x zo ver uitgestrekt is als wat je aan de buitenkant ziet en voelt.
isoplus
Berichten: 6384
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Buigende vloer: zowel boven- als onderkant



Bericht door isoplus »

De steun van het fietsenrek kan ook bij de bouten flink lekken, ook dat water komt dan uiteindelijk in je vloer terecht.
Losnemen en opnieuw met kit bevestigen.
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Buigende vloer: zowel boven- als onderkant



Bericht door Vertrokken2 »

Laat je niet verleiden tot een goedkope kit. Neem bijvoorbeeld Sikaflex 291. Kost je een Euro’tje of 12. Dat is een maritieme kit die ze ook gebruiken voor huiddoorvoeren. Je bent de rest van je camperleven verlost van het probleem.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Buigende vloer: zowel boven- als onderkant



Bericht door Arie55 »

Als je iets demonteert wat met een beugel d.nm.v. een bout/schroef vast zat, soeverein het gat dan van de beugel, zodat er een kit rand ontstaat; zwarte lijn.

Gebruik damp doorlatende beits voor de houten delen van de ondervloer. Dat wat nog wat vochtig maar hard is, droogt het hout uiteindelijk. Een (merk)blik van 750 mL van de beits, kost ong. 18 euro bij de bouwmarkt.

Arie
Bijlagen
BoutVerbinding.jpg
BoutVerbinding.jpg (14.67 KiB) 158 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8676
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Buigende vloer: zowel boven- als onderkant



Bericht door seth_space »

Niet de beste tekening van een verbinding. Hier is een veel te lange schroef gebruikt of veel te dun hout, naar keuze ;)
Met deze verbinding is die kitrand wel je minste probleem.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Plaats reactie