Camper en bestelbus in één

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
neanderthaler
Berichten: 414
Lid geworden op: wo 27 nov 2019, 15:05
Locatie: noorholland ongeveer

Re: Camper en bestelbus in één



Bericht door neanderthaler »

Nee van internet geplukt als je beetje handig bent kunt je het zelf maken veel mensen maken van pvc riool buis andere van alum hout afijn hoe creatief kan men zelf zijn :wink:

https://www.google.nl/search?hs=DYF&q=v ... dSslhb3PvM



eeeh laat ik hem nu tegen iets verder op de pagina http://www.vw-beds.com/products/cab_bunk.html
Bart200
Berichten: 149
Lid geworden op: do 13 dec 2018, 23:02

Re: Camper en bestelbus in één



Bericht door Bart200 »

Hoi Mark,
Ik heb even dit draadje doorgelezen en wat mij opvalt aan jou tekeningen is dat alles op een niveau is. Denk eens aan de hoogte, zoals bv het verslag van Egli. die heeft twee bedden boven elkaar. Daarmee kan je wel dat maken in een compacte ruimte. En ik heb ook inrichtingen gezien met een bed dat kruislings over elkaar lagen, dus alleen de voeteneinden of juist het hoofdeind. Daarmee gebruik je een stuk twee keer.
Voorts geef je aan dat de elektra makkelijk bereikbaar moet zijn, maar hoe vaak moet je daar zijn?? Het moet bereikbaar zijn, de noodschakelaar best wel snel en eenvoudig.
En als je jouw laatste tekening bekijkt v365 en je maakt het dwarsbed hoger op een meter of 1,3 meter dan kan de demontabele kast er gewoon twee keer onder. Hou je veel loopruimte over.
Bart
mark_rombouts
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 12 apr 2020, 17:28

Re: Camper en bestelbus in één



Bericht door mark_rombouts »

Bart,

Bedankt voor je reactie.
Het zeker de bedoeling om het dwarsbed achterin op hoogte te maken, zodat daaronder ruimte is voor kasten of kratten met spullen.

Ben ondertussen nog druk bezig om ook de kosten wat meer specifiek in beeld te brengen. Kom alleen niet helemaal uit de BPM berekeningen. Heeft iemand een tip voor een goede site of tool om dat te berekenen ?
Gebruikersavatar
Gele banaan
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 feb 2012, 20:54
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Camper en bestelbus in één



Bericht door Gele banaan »

Kan bij autotelex zeer betrouwbaar en wordt door de belastingdienst erkent.
Groeten en veel kampeer plezier en voor de mede boot eigenaren Go With The Flow.
En kijk eens op http://www.mijnalbum.nl/Album=NZGGCXHY
mark_rombouts
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 12 apr 2020, 17:28

Re: Camper en bestelbus in één



Bericht door mark_rombouts »

Andere vraag:

Heeft iemand hier ervaring met het (laten) plaatsen van een RDW goedgekeurde slaapbank in een Ducato of Sprinter ?
mark_rombouts
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 12 apr 2020, 17:28

Re: Camper en bestelbus in één



Bericht door mark_rombouts »

Stoelen heb ondertussen wel scherp. Is op zich goed mogelijk, om te laten doen. Maar kost wel een aardig centje. De reis met 3 of 4 personen wordt dan wel een stuk comfortabeler.

Slaapbank heb ik nog geen duidelijkheid over. Voor de kleinere bussen zijn deze er natuurlijk gewoon, dus lijkt me dat dit ook moet kunnen voor grotere variant. Maar daar ben ik dus nog naar op zoek. Nog geen eenduidig antwoord gekregen van diverse kanten.

Dan nog een andere vraag.
Om de kosten wat te spreiden zou ik sommige delen van de camper later willen inbouwen/toevoegen. Voor een zaken is dat natuurlijk niet moeilijk. Maar als ik bijvoorbeeld denk aan een dakraam of schuifraam dan twijfel ik een beetje. Ik wil de bus wel isoleren natuurlijk. Maar is het daarna dan nog goed te doen om dakraam of schuifaam te plaatsen ? Krijg je de isolatie nog makkelijk los ? Ik denk aan zelfklevende armaflex.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Camper en bestelbus in één



Bericht door JTG »

Onze Ducato is recent goedgekeurd met 4 zitplaatsen, alles hebben we zelf gedaan.

start van de montage:
viewtopic.php?f=7&t=8465412&start=56#p1772545

Voor recente Ducato's is een keuring op locatie door de RDW is noodzakelijk voor goedkeuring van de zitplaatsen (en draaiplateau's).
mark_rombouts
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 12 apr 2020, 17:28

Re: Camper en bestelbus in één



Bericht door mark_rombouts »

Ben nog rustig verder aan het brainstormen om tot een camper te komen die voor ons fijn bruikbaar en betaalbaar is. Behoorlijk complexe zoektocht met heel veel mogelijkheden en keuzes te maken.

We overwegen ook een normaal busje met dubbele cabine in combinatie met een daktent. Dan geen camper natuurlijk, maar wel het onderzoek waard denken we.

Waar we vooral mee zitten is het zitcomfort tijdens het rijden voor een camper. Als we een bus nemen met 3 zitplaatsen voorin dan is dat voor langere reizen misschien niet zo fijn. Zeker aangezien het kind natuurlijk telkens maar blijft groeien. Extra stoelen hebben we op zich wel een goede optie voor gevonden door middel van rails laten monteren met bijpassende stoelen. Deze kunnen dan eventueel ook verwijderd worden om transport ruimte te vergroten. Maar de indeling om dan nog 3 slaapplaatsen en voldoende binnenruimte te krijgen is best een puzzeltje. Gaan we nog even mee verder.

Ander idee is om een L2H2 bus met dubbele cabine te nemen en die eigenlijk geheel origineel te laten, voor de zitplaatsen tijdens het rijden. De vraag is of het dan qua ruimte mogelijke is om in de dubbele cabine een tafeltje te plaatsen en 1 van de voorste stoelen draaibaar te maken. Iemand hier een idee of je dat red in de beschikbare ruimte. En dan achterin het bestelgedeelte slaapplaatsen, keuken en dergelijke in te bouwen. Eventueel in combinatie met een slaaphefdak.

Zoals gezegd een flinke zoektocht tussen regels/wetgeving, mogelijkheden, gebruiksgemak en kosten. We zoeken nog lekker even door.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Camper en bestelbus in één



Bericht door Dafluc »

Bijlagen
$_86.JPG
$_86.JPG (169.72 KiB) 366 keer bekeken
Afbeelding
mark_rombouts
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 12 apr 2020, 17:28

Re: Camper en bestelbus in één



Bericht door mark_rombouts »

Probleem bij dat type auto's is het maximale gewicht van 3500kg. Leeg wegen ze vaak al rond de 3000kg dus niet echt haalbaar om 't totaal Incl lading onder de 3500 te houden helaas. Qua ruimte wel makkelijk.
RedPill
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 23 okt 2015, 1:52
Locatie: 033

Re: Camper en bestelbus in één



Bericht door RedPill »

mark_rombouts schreef:
za 23 mei 2020, 17:30
Als we een bus nemen met 3 zitplaatsen voorin dan is dat voor langere reizen misschien niet zo fijn. Zeker aangezien het kind natuurlijk telkens maar blijft groeien. Extra stoelen hebben we op zich wel een goede optie voor gevonden door middel van rails laten monteren met bijpassende stoelen. Deze kunnen dan eventueel ook verwijderd worden om transport ruimte te vergroten.
Dit mag niet. Stoelen verwijderen en géén 2 zitplaatsen achterin hebben zal betekenen dat je niet meer aan de camper eisen voldoet. Tenzij de vorenste stoelen draaibaar zijn en je dus alsnog 2 zitplaatsen in woongedeelte hebt.
mark_rombouts
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 12 apr 2020, 17:28

Re: Camper en bestelbus in één



Bericht door mark_rombouts »

Thanks voor de info. Deze regel is mij bekend
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7142
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Camper en bestelbus in één



Bericht door dedruivenplukker »

mark_rombouts schreef:
za 23 mei 2020, 18:07
Probleem bij dat type auto's is het maximale gewicht van 3500kg. Leeg wegen ze vaak al rond de 3000kg dus niet echt haalbaar om 't totaal Incl lading onder de 3500 te houden helaas. Qua ruimte wel makkelijk.
Dubbellucht, dus zo op te waarderen naar het oorspronkelijke gewicht.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
mark_rombouts
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 12 apr 2020, 17:28

Re: Camper en bestelbus in één



Bericht door mark_rombouts »

Ik heb geen C rijbewijs en ben ook niet van plan dat te halen. Wil de camper/bus toch echt graag onder de 3500kg houden.
Plaats reactie