Fiat Ducato 290 2.5TD (1992) gloeit niet meer

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fiat Ducato 290 2.5TD (1992) gloeit niet meer



Bericht door Kroppie »

Bas vd laar schreef:
zo 19 apr 2020, 20:03
Dat is iets anders Jos, als een diesel warm is is voorgloeien niet nodig.
Als je hem in de morgen wil starten, winter of zomer slaat hij echt niet binnen 1 seconde aan, dat doet een 2.5 TD van Fiat wel.
Ook bij 5 graden.
heb je gelijk in , bij koude motor duurt het een stuk langer, ik was in de veronderstelling dat jullie het over een warme motor hadden.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Fiat Ducato 290 2.5TD (1992) gloeit niet meer



Bericht door Bas vd laar »

Ja dat schema had ik gezien en volgens mij is het ook gewoon hetzelfde als van een 280 of 290

Hoe verklaar je dan dat een 2.5 TD altijd binnen 1 seconde loopt en een 2.5D niet als je niet voorgloeit.
Er moet een verschil in techniek zijn.

Neem maar eens een gewone 2.5D en gloei niet voor, dan kun je starten tot je een ons weegt, hij slaat echt niet aan.
c.westerman
Berichten: 1109
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 15:52
Locatie: Zeist

Re: Fiat Ducato 290 2.5TD (1992) gloeit niet meer



Bericht door c.westerman »

Mijn 2.5 d start als het voorgloeilampje dooft en dan nog 20 sec tot het gloeirelais tikt. Gloeibougies zijn nieuw.
Burstner T620 op Fiat Ducato 2500
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24440
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Fiat Ducato 290 2.5TD (1992) gloeit niet meer



Bericht door javanes »

Bas vd laar schreef:
zo 19 apr 2020, 20:07

Ja dat schema had ik gezien en volgens mij is het ook gewoon hetzelfde als van een 280 of 290

Hoe verklaar je dan dat een 2.5 TD altijd binnen 1 seconde loopt en een 2.5D niet als je niet voorgloeit.
Er moet een verschil in techniek zijn.
Als je dat laatste schema bedoelt dat is niet standaard. Dat is wat ik zelf heb gemaakt in de 230.
En ik kan het niet verklaren waarom een TD zo makkelijk start.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24440
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Fiat Ducato 290 2.5TD (1992) gloeit niet meer



Bericht door javanes »

c.westerman schreef:
zo 19 apr 2020, 20:18
Mijn 2.5 d start als het voorgloeilampje dooft en dan nog 20 sec tot het gloeirelais tikt. Gloeibougies zijn nieuw.
Die 2.5D heeft ook geen vlamstart. :wink:
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Fiat Ducato 290 2.5TD (1992) gloeit niet meer



Bericht door Bas vd laar »

En ik kan het niet verklaren waarom een TD zo makkelijk start.
Ik dus ook niet :lol:

Ik ben benieuwd of iemand het verschil weet.
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 861
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: Fiat Ducato 290 2.5TD (1992) gloeit niet meer



Bericht door cor heku »

je spreekt in het topic van blauwe rook.
Deze wordt veroorzaakt door (al dan niet verbrande) olie.
Vaak veroorzaakt door vervuiling/ klevende zuigerveren.
Is bij dit blok de motorolie vervangen?
Een reiniger bij de brandstof en een flinke rit,biedt soms hulp.
cor
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Fiat Ducato 290 2.5TD (1992) gloeit niet meer



Bericht door Peter LMC »

Bas vd laar schreef:
zo 19 apr 2020, 20:07

Hoe verklaar je dan dat een 2.5 TD altijd binnen 1 seconde loopt en een 2.5D niet als je niet voorgloeit.
Er moet een verschil in techniek zijn.
Inderdaad Bas, verschil in techniek.
Een 2.5 D is een indirect ingespoten diesel. Gloeispiralen aanwezig aan de voor zijde van de cilinderkop bv.
Een 2.5 TD is een direct ingespoten diesel, zoals bv alle vrachtwagens.
Geen gloeispiralen aanwezig maar een vlamstarter op het inlaatspruitstuk.
De motoren zien er van buiten bijna hetzelfde uit (voor een leek).
Maar zijn inwendig totaal verschillend.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Fiat Ducato 290 2.5TD (1992) gloeit niet meer



Bericht door Bas vd laar »

Hoi Peter,

Ik ken de verschillen tussen de twee.
Mijn personenauto is ook direct ingespoten maar je moet nog steeds voorgloeien, 4 seconden of zo.
Bij de Ducato 2.5 TD helemaal niet.
Ik vraag me dus af hoe hij aanslaat als het vlamstartsysteem niks doet.
Een diesel is een zelfontbrander, als hij eenmaal loopt blijft hij lopen
Om te starten moet de temperatuur hoog genoeg zijn, vandaar gloeisystemen.
Het is me een raadsel.

On topic:

Wat Cor zegt lijkt me ook belangrijk.
Zit er nieuwe olie e.d in.
Ik neem aan van wel bij een motorwissel?
Het kan ook niet kwaad om het blok eens te flushen, er gaat dan speciale reinigingsolie in en je laat de motor een half uur iets boven stationair draaien, daarna alles aftappen, nieuwe olie en filter erop en een lange rit maken.
Dit kun je eventueel nog eens herhalen.
Kan best zijn dat de motor steeds beter gaat lopen, wie weet hoe lang hij heeft stilgestaan of weinig onderhoud heeft gehad.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Fiat Ducato 290 2.5TD (1992) gloeit niet meer



Bericht door Peter LMC »

Bas vd laar schreef:
ma 20 apr 2020, 9:35
Hoi Peter,

Om te starten moet de temperatuur hoog genoeg zijn, vandaar gloeisystemen.
Het is me een raadsel.

On topic:
Ik zal het raadsel even voor je oplossen :-B
Lucht samen persen gaat gepaard met veel temperatuur verhoging (compressie). Maar dat weet jij ook. :-B
Bij een direct ingespoten diesel is de eind compressiedruk veel hoger dan bij een
indirect ingespoten diesel en daardoor komt deze al uitzichtzelf aan de zelfontbrandingstemperatuur van de dieselbrandstof
en hoeft er bij normale temperatuur niet gegloeid te worden.
De reden dat men nog lang aan indirecte diesels vasthield was het geluid dat bij een indirecte inspuiting veel minder is dan
bij direct ingespoten diesels en de hogere toerentallen die deze konden maken destijds..
Met de komst van de elektronica is dit snel veranderd.
PeterDucato
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 18:47
Locatie: Sumar FRL

Re: Fiat Ducato 290 2.5TD (1992) gloeit niet meer



Bericht door PeterDucato »

Goedenavond,

Deze motoren zijn direct ingespoten en de vlamstart werkt inderdaad niet boven de 2~5 graden

Ik zou toch even een paar andere dingen controleren. Misschien een paar dingen die je zelf kan controleren en een paar dingen die de garagist zou moeten controleren.

- Timing brandstofpomp controleren met meetklokje. (Plunjerslag zou 1mm voor BDP moeten zijn)
- Is er misschien een lek tussen de turbo en het inlaatspruitstuk?
- Is de turbo die op deze motor zit niet gewoon simpelweg overleden, waardoor er olie in de motor gezogen word door het inlaattraject.
- Verstuivers demonteren en controleren op inspuitdruk. (zou 240~248 bar moeten zijn)
- Als de verstuivers er dan toch uit zijn, ook gelijk even compressie van de motor testen. (Als de motor na een minuut of 10-15 niet meer rookt, is dat een teken dat misschien de compressie niet al te best is)


Ikzelf heb eenzelfde motor in mijn Ducato liggen.
Ik heb bij deze motor het buisje tussen de turbo en het inlaatspruitstuk zit, laten vervallen en heb hiervoor een andere gemaakt i.v.m. intercooler opbouw. Ikzelf krijg altijd de kriebels van grote objecten in het inlaattraject (vlamstarter), omdat dit de goede flow in het traject verpest en daarmee ook het vermogen.

Deze motor heb ik helemaal van kop top teen gereviseerd en slaat aan binnen 1 seconde, zonder roken of wat dan ook.

Er zit dus echt iets niet goed bij jou motor.

Het is misschien lullig om te vertellen aan je garage, maar als je een ruilmotor (klink in mijn oren als een gereviseerde motor) ingebouwd krijgt, mag je er van uit gaan dat het gewoonweg goed is.

Groeten Peter
1992 Fiat Ducato 290 FFB 2.5 TD
Gebruikersavatar
keeshaverkamp
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 23:46
Contacteer:

Re: Fiat Ducato 290 2.5TD (1992) gloeit niet meer



Bericht door keeshaverkamp »

Heel veel dank voor deze waardevolle informatie, ik ga het met de garagist doornemen. Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Fiat Ducato 290 2.5TD (1992) gloeit niet meer



Bericht door Bas vd laar »

Kijk ook even de slang van je carterventilatie na, als deze verstopt zit gaat ie ook roken
PeterDucato
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 18:47
Locatie: Sumar FRL

Re: Fiat Ducato 290 2.5TD (1992) gloeit niet meer



Bericht door PeterDucato »

Even uit nieuwschierigheid,

Is het probleem al opgelost?
1992 Fiat Ducato 290 FFB 2.5 TD
Plaats reactie